τὸ σχόλιό μας: Μέχρι τώρα ὁ μοναδικὸς χριστιανὸς ἱεράρχης ποὺ εἶχε κηρύξει ἄφεση ἁμαρτιῶν γιὰ ὅσους θυσιαστοῦν στὸν πόλεμο, δηλαδὴ συγχωροχάρτι, ἦταν ὁ Πάπας Οὐρβανὸς Β΄ στὴν ἔναρξη τῶν σταυροφοριῶν. Φυσικὰ τὸ ἴδιο ἔπραξαν ὅλοι οἱ Πάπες μετὰ ἀπὸ αὐτὸν καθ' ὅλη τὴν διάρκεια τῶν σταυροφοριῶν δίνοντας ἄφεση ἁμαρτιῶν ἀκόμα καὶ μετὰ τὴν ἅλωση τῆς Κων/πόλεως. Ἡ δικαιολογία: Οἱ σταυροφορίες ἦταν πόλεμος ἱερὸς ἐνάντια σὲ ἄθεους δηλ. πόλεμος πίστεως, πόλεμος ὑπὲρ τῆς πατρίδος καὶ φυσικὰ πόλεμος ἀξιῶν. Τὸ ἴδιο καὶ γιὰ τὴν ἴδια δικαιολογία ἔπραξαν καὶ οἱ διάδοχοί τους, ὅταν ἀθώωσαν π.χ. τὶς ἁμαρτίες τῶν Κονκισταδόρων ἐνάντια τῶν Ἰνδιάνων ἢ τῶν Κροατῶν στρατιωτῶν ἐνάντια τῶν Σέρβων.
Οἱ Ὀρθόδοξοι ποτὲ δὲν ἔπραξαν κάτι τέτοιο. Ἄλλο ἡ τιμὴ καὶ ἡ ἀναγνώριση τῶν ἀνθρώπων ποὺ πολεμοῦν καὶ θυσιάζονται γιὰ τὴν πατρίδα καὶ ἄλλο ἡ συγχώρεση τῶν ἁμαρτιῶν τους γι' αὐτὸ τὸν λόγο. Ὁ ἅγιος πατριάρχης Πολύευκτος (5. Φεβρ.) ἀρνήθηκε νὰ ἁγιοποιήσει παρὰ τὶς ἐπίμονες προσπάθειες τοῦ αὐτοκράτορα Νικηφόρου Φωκᾶ τοὺς στρατιῶτες ποὺ ἔπεσαν στὶς μάχες κατὰ τῶν Ἀράβων.
Τώρα ὅμως μετὰ τὸν κάθε Πάπα τῆς Ρώμης, μετὰ τὸν "Πάπα" τῆς Ἀνατολῆς Βαρθολομαῖο ποὺ εὐλόγησε τὸν "δίκαιο" ἀγώνα τῶν Τούρκων στὴν Συρία καὶ στὸ Β. Ἰράκ (!), ὁ νέος "Πάπας" τοῦ Βορρᾶ, ὁ Κύριλλος Μόσχας, ὅλως τυχαίως μετὰ τὴν διακήρυξη μερικῆς ἐπιστράτευσης ἀπὸ τὸν Ποῦτιν, κήρυξε στοὺς Ρώσους στὸ κήρυγμα τῆς Κυριακῆς ὅτι "η Εκκλησία συνειδητοποιεί ότι αν κάποιος, ωθούμενος από την αίσθηση του καθήκοντος και την ανάγκη να εκπληρώσει τον όρκο του... πάει να κάνει αυτό που τον καλεί το καθήκον του και, αν κάποιος πεθάνει κατά την εκτέλεση αυτού του καθήκοντος, τότε έχει αναμφίβολα διαπράξει κάτι που ισοδυναμεί με θυσία. Θα έχει θυσιαστεί για άλλους. Και επομένως, πιστεύουμε ότι αυτή η θυσία ξεπλένει όλες τις αμαρτίες που έχει διαπράξει ένας τέτοιος άνθρωπος". Καὶ ἐμεῖς ὡς ἀδαεῖς ρωτοῦμε;
Ὁ ἅγ. Παΐσιος ἀλλὰ καὶ ὁ ἀείμνηστος π. Αὐγουστῖνος Καντιώτης ὁμολόγησαν, ὅτι πολλοὶ στρατιῶτες, κατὰ τὰ ἄλλα ἡρωικοί, ἔπεσαν στὸν πόλεμο καὶ τοῦ '40 καὶ στὸν ἐμφύλιο ἀπὸ σφαίρα ἢ βόμβα, ὡς τιμωρία, διότι ὕβριζαν τὰ θεῖα. Αὐτῶν γιατὶ δὲν συγχωρέθηκε ἡ ἁμαρτία τῆς ὕβρεως;
Κομμουνιστὲς ποὺ πολέμησαν κατὰ τῶν Γερμανῶν θυσιαζόμενοι γιὰ τὴν πατρίδα τους, πολεμοῦσαν παράλληλα τὴν Ἐκκλησία καὶ σκότωσαν Χριστιανούς. Θὰ συγχωρεθοῦν οἱ ἁμαρτίες τους καὶ ἡ ἀθεΐα τους ἐπειδὴ θυσιάστηκαν γιὰ τὴν πατρίδα τους;
Πολλοὶ στρατιῶτες τῶν Ρώσων εἶναι εἴτε μουσουλμάνοι (Τσετσένοι ἢ Τουρκμένοι), εἴτε ἄθεοι, καὶ ὅπως συμβαίνει σὲ κάθε πόλεμο κάποιοι (ὄχι ὅλοι) εἴτε κλέβουν, εἴτε βιάζουν, εἴτε βασανίζουν. Θὰ συγχωρεθοῦν οἱ ἁμαρτίες τους καὶ ἡ ἀθεΐα τους ἐπειδὴ πολεμοῦν γιὰ τὴν πατρίδα τους;
Οἱ Οὐκρανοὶ στρατιῶτες πολεμοῦν κι αὐτοὶ γιὰ τὴν πατρίδα τους καὶ μάλιστα ὁ Κιέβου Ὀνούφριος εὐλόγησε τὴν ἀντίστασή τους ἐνάντια στοὺς Ρώσους; Κι ἀπὸ αὐτοὺς κάποιοι (ὄχι ὅλοι) εἶναι ναζί, καὶ ὅπως συμβαίνει σὲ κάθε πόλεμο κάποιοι βασανίζουν, κάποιοι κλέβουν, κάποιοι βιάζουν. Θὰ συγχωρεθοῦν κι αὐτῶν οἱ ἁμαρτίες τους, ἐπειδὴ πολεμοῦν καὶ θυσιάζονται γιὰ τὴν πατρίδα τους; Καὶ τότε θὰ ἔχουμε τὸ φαινόμενο, τὸ ἔνα μέρος τῆς Ἐκκλησίας (Κύριλλος) νὰ συγχωρεῖ τὶς ἁμαρτίες τῶν Ρώσων καὶ ἕνα ἄλλο (Ὀνούφριος) ὑπακούοντας στὴν διδασκαλία τοῦ Πατριάρχου του τὶς ἁμαρτίες τῶν Οὐκρανῶν; Καὶ κατὰ τὴν διδασκαλία αὐτὴ ὁ Θεὸς θὰ συγχωρεῖ ἁμαρτίες ἀνθρώπων κάθε θρησκεύματος καὶ στάσεως ζωῆς, ἐπειδὴ αὐτοὶ θυσιάζονται γιὰ τὴν πατρίδα τους;
Ἔχει χαθεῖ πιὰ κάθε μέτρο;