Ερώτηση: Μάλιστα έχει ακουστεί αν ισχύει, ίσως για το 2025.
Γέροντας Φιλόθεος: Που λένε τότε να κάνουν το κοινό Πάσχα. Να ενώσουν την εκκλησία… Ε, εκεί θα είναι πια η χαριστική βολή. Αλίμονό μας. Ελπίζουμε και ευχόμαστε ταπεινά και ελπίζουμε ότι θα αποτρέψει η Χάρις του Θεού. Και αλίμονο οι πρωτεργάτες που πρόκειται τέτοιο πράγμα ν’ αποτολμήσουν. Θα γραφεί με μελανά γράμματα μέσα στην ιστορία, όπως των αιρετικών. Αλίμονο και όχι μόνον αυτό, αλλά θα χωριστεί πάλι όπως με το παλαιό, την εποχή που σχίστηκε η Εκκλησία μας με το παλιό και με το νέο ημερολόγιο, έτσι και τότε, θα γίνει φοβερό χάσμα στην Ορθοδοξία μας. Θα είναι μεγαλύτερο του παλαιοημερολογίτικου σχίσματος. (Καὶ πάλι λείπει ἡ ξεκάθαρη δήλωση ἀντίστασης σὲ μία τέτοια ἐξέλιξη. Οἱ ἅγιοι πάτερ, ὁμολογοῦσαν, ἀντιδροῦσαν καὶ καλοῦσαν σὲ ἀντίσταση μέχρι θανάτου τὸ ποίμνιο καὶ δὲν ἔλεγαν αὐτὰ ποὺ λέτε ἐσεῖς. Ἀντιθέτως ἐσεῖς δείχνετε ὅτι γνωρίζετε, ὅτι πράγματι αὐτὸ θὰ γίνει. Λέγοντας μάλιστα ὅτι αὐτὴ θὰ εἶναι ἡ χαριστικὴ βολὴ ὁμολογεῖτε ὅτι ἤδη ἔχουν γίνει ἀπαράδεκτα γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία πράγματα. Ἀντὶ ὅμως νὰ παραδεχθεῖτε τὶς εὐθῦνες σας καὶ νὰ καλέσετε σὲ ἀλλαγὴ ρότας, ἀρχίζετε τὸ γνωστὸ νανουριστικὸ κήρυγμα: Αλίμονο οι πρωτεργάτες που πρόκειται τέτοιο πράγμα ν’ αποτολμήσουν. Θα γραφεί με μελανά γράμματα μέσα στην ιστορία. Μὰ αὐτὸ εἶναι τὸ χειρότερο; Ὅτι θὰ γραφτεῖ τὸ ὄνομά τους μὲ μελανὰ χρώματα ἢ ὅτι θὰ θέσουν ἑαυτοὺς ἐκτὸς Ἐκκλησίας καὶ θὰ ἀπωλέσουν τὴν σωτηρία τους; Οἱ Οἰκουμενιστὲς εἶναι ποὺ χωρίζονται ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία καὶ ὄχι οἱ Ὀρθόδοξοι, ἡ δὲ Ἐκκλησία δὲν σχίζεται, ἀλλὰ παραμένει Ἡ Μία ὅσο ὑπάρχουν δύο καὶ τρεῖς στὸ ὄνομά Του, ἀλλὰ ἀποβάλει τὰ σαπρὰ μέλη της ἀπὸ τὸ ἀμόλυντο σῶμα Της. Ὡς Ἁγιορείτης θὰ ἔπρεπε νὰ τὸ γνωρίζει καλά, ὅπως τὸ διδάσκει ὁ κατεξοχὴν διδάσκαλος τοῦ Ἁγίου Ὄρους ἅγ. Γρηγόριος Παλαμᾶς:«Ποῖος κλῆρος, ποία μερίς, τίς γνησιότης πρός τήν τοῦ Χριστοῦ ἐκκλησίαν τῷ συνηγόρῳ τοῦ ψεύδους; Ἐκκλησίανἥ "στύλος καί ἑδραίωμα τῆς ἀληθείας" κατά Παῦλονἐστιν, ἥ καί μένει χάριτι Χριστοῦ διηνεκῶς ἀσφαλής καί ἀκράδαντος, ἐστηριγμένη παγίως οἷς ἐπεστήρικται ἡ ἀλήθεια; Καί γάρ οἱ τῆς Χριστοῦ ἐκκλησίας τῆς ἀληθείας εἰσί· καί οἱ μή τῆς ἀληθείας ὄντες οὐδέ τῆς τοῦ Χριστοῦ ἐκκλησίας εἰσί, καί τοσοῦτο μᾶλλον, ὅσον ἄν καί σφῶν αὐτῶν καταψεύδοιντο, ποιμένας καί ἀρχιποιμένας ἱερούς ἑαυτούς καλοῦντες καί ὑπ’ἀλλήλων καλούμενοι· μηδέ γάρ προσώποις τόν Χριστιανισμόν, ἀλλ’ ἀληθείᾳ καί ἀκριβείᾳ πίστεως χαρακτηρίζεσθαι μεμυήμεθα». Ὅλα τὰ ἄλλα περὶ Παλαιοημερολογιτῶν, σχίσματος εἶναι γιὰ νὰ φοβηθεῖ τὸ ποίμνιο καὶ νὰ μὴν ἀντιδράσει).
Ερώτηση: Οπότε εκεί Γέροντα οι πιστοί που δεν θα το δέχονται αυτό;
Γέροντας Φιλόθεος: Οι πιστοί δεν μπορούνε να δεχτούνε το κοινό Πάσχα και θα γιορτάζουν με το κανονικό Πάσχα, το Ορθόδοξο.
Ερώτηση: Αν όμως ο Μητροπολίτης τους έχει ευθυγραμμιστεί με το κοινό Πάσχα; Και στις Εκκλησίες τις συγκεκριμένες ακολουθείται αυτή η τακτική, τί μπορεί να κάνει ο πιστός;
Γέροντας Φιλόθεος: Δεν θα φέρουν ευθύνη οι ίδιοι οι Επίσκοποι; Αυτοί από το Θεό θα φέρουν και είναι φοβερή ενώπιον του Κυρίου και θα παρασύρουν το λαό. Έχουμε παραδείγματα, έχουμε εμπειρίες, τί συνέβη μετά απ’ όλα αυτά. (ὅπως διαπιστώνει ὁ ἀναγνώστης δὲν ἀπαντάει ὁ γέρων, παρόλο ποὺ ἡ ἐρώτηση εἶνια ξεκάθαρη: Τί πρέπει νὰ κάνει τὸ ποίμνιο; Μάλιστα πονηρὰ λέει ὅτι ἡ εὐθύνη εἶναι τῶν ἐπισκόπων, ἄρα ὁ πιστὸς μπορεῖ νὰ συνεχίζει νὰ ἔχει κοινωνία μαζί τους, νὰ γεμίζει τοὺς ναούς, νὰ συμπροσεύχεται κλπ. ἀφοῦ ἡ εὐθύνη κατὰ τὸν γέροντα δὲν εἶναι δική του. Τί κι ἂν οἱ Ἄγιοι καλοῦσαν τὸ Ποίμνιο σὲ ἀπομάκρυνση ἀπὸ τοὺς αἱρετικούς, τί κι ἂν οἱ Ἁγιορεῖτες ἐπὶ Βέκκου καὶ Μητροφάνους καλοῦσαν τὸ ποίμνιο σὲ ἀπομάκρυνση ἀπὸ τοὺς φιλενωτικούς, τί κι ἂν οἱ Ἁγιορεῖτες διέκοψαν τὴν ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία καὶ τὴν μνημόνευση μὲ τὸν Ἀθηναγόρα, ὁ καθηγούμενος τῆς Ἱ. Μ. Καρακάλλου δὲν ἀναφέρει τίποτα ἀπὸ αὐτά καὶ νανουρίζει τὸ ποίμνιο.
Ερώτηση: Ο πιστός όμως δεν θα μπορεί ούτε να λειτουργηθεί, ούτε να κοινωνήσει. Πού θα πηγαίνει;
Γέροντας Φιλόθεος: Ε, εδώ είναι… ελπίζουμε ότι θα είναι τέτοιο το σχίσμα που θα είναι φοβερό και ακριβώς αυτή η διαίρεση αυτό θα φέρει, θα διχάσει το λαό. (Διχασμὸς λοιπόν εἶναι ἡ ἀπάντηση τοὺ γέροντος στὴν ξκάθαρη ἐρώτηση ποῦ θὰ λειτουργηθεῖ τὸ ποίμνιο; Δηλαδὴ δὲν ἀπαντάει. Δὲν λέει: ὄχι μὴν φοβᾶσθαι ὁ Θεὸς δὲν θὰ σᾶς ἀφήσει -ἐδῶ ξαφνικὰ ἐξαφανίζεται ἡ πρόνοια τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ ἀνάγκη προσευχῆς- δὲν λέει: ὄχι καὶ οἱ παλαιότεροι Χριστιανοὶ ποὺ κοινωνοῦσαν σὲ τέτοιες περιπτώσεις, δὲν λέει: ὄχι ἐμεῖς θὰ φροντίσουμε νὰ μὴν μείνουν ἀκοινώνητοι οἱ ἀδελφοί μας, δὲν λέει: ὄχι ὁ Θεὸς δὲν θὰ ἀφήσει ἀβοήθητη μία τέτοια ὁμολογιακὴ στάση. Ὄχι! Ὁ γέρων ἀπαντᾶ "ἡ διαίρεση θὰ διχάσει τὸν λαό". Καὶ ὅπως εἶπε ὁ μακαριστὸς καὶ ἀπίστευτα ἐπίκαιρος π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος: "Μὴν περιμένετε νὰ σᾶς φυλάξουμε ἐμεῖς. Λυποῦμαι. Φυλάξτε τὸν ἑαυτόν σας").