Πως σταμάτησε η χολέρα στην Κωνσταντινούπολη το 1910

 

 Κατ τ τος 1910 νόσος πάρατος κα πάλιν μάστιζε τν Κωνσταντινούπολιν κα τ περίχωρα, χολέρα.

Κατ κατοντάδες καθ᾿ κάστην πέθνησκον, ες τρόπον στε ν μ καθίστανται δυνατ ταφ τν πολυαρίθμων νεκρν, διακρίτως φυλς κα θρησκεύματος, Χριστιανν, ρμενίων, Μουσουλμάνων κα βραίων. πληθυσμός, δίως τς Κωνσταντινουπόλεως, περιδες κα περίφοβος ζήτει τν σωτηρίαν ατο. Ο ναο τν ρθοδόξων κα ρμενίων, τ Τεμένη κα α Συναγωγα καθ᾿ κάστην σαν πλήρεις[1], το πλήθους μετ δακρύων κα πογνώσεως πικαλουμένου τν θείαν πέμβασιν πρς κατάπαυσιν το κακο. Παρ τατα μως πάρατος νόσος ξηκολούθει τ καταστρεπτικν ργον ατς.

Κωνσταντινούπολις παρουσίαζεν παίσιον θέαμα, νεκρώθη δ πάσα κίνησις κα ζω ν ατ. ξαίφνης χριστιανικς πληθυσμς ν τ πελπισί του, νεμνήσθη τ προηγούμενον το 1871 π Πατριάρχου νθίμου το ΣΤ΄ το Κουταλιανο κα ν φων ζήτει τν μετάκλησιν τς Τιμίας Ζώνης ξ γίου ρους [2]. κτάκτως συγκαλεται ερ Σύνοδος κα τ προτάσει το οιδίμου Πατριάρχου ωακεμ το Γ΄ ποφασίζεται πως ποσταλ πιτροπ ες γιον ρος κα μεταφέρει ες τν νεκρωθεσαν κ το θανάτου κα το φόβου Κωνσταντινούπολιν τ τίμιον τς εσεβείας μν θησαύρισμα.

ερ Σύναξις το γίου ρους λαβοσα τ σχετικ Πατριαρχικ Γράμματα, μέσως διατάσσει δύο κ τν πιφανν Πατέρων, να συνοδεύσωσι τν Τιμίαν Ζώνην ες τν δοκιμαζομένην Πόλιν το Κωνσταντίνου.

νακούφισις κα λλαλαγμς κούσθη ταν γνώσθη εδησις κ το Πατριαρχείου τι ντς λίγου καταφθάνει σωτηρία το δοκιμαζομένου πλήθους.

Τν μέραν τς φίξεως τς Πατριαρχικς ντιπροσωπείας μετ τν γιορειτν Πατέρων συνοδευόντων τν Τιμίαν Ζώνην π ρθρου βαθέως πλθος διακρίτως φυλς κα θρησκεύματος. ρθόδοξοι, ρμένιοι, Μουσουλμάνοι κα ουδαίου κατέκλυσαν τν πλατείαν το σταθμο Σερκιτζ. Κατ τν ταχθεσαν ραν καταφθάνει Οκουμενικς Πατριάρχης ωακεμ Γ΄, περιστοιχιζόμενος π ρχιερέων τς Πατριαρχικς Αλς κα πλθος κληρικν, να ποδεχθ τν Τιμίαν Ζώνην τς Θεοτόκου, παρ τς ποίας νέμενεν λας τν παλλαγν τς πόλεως π τς παισίας νόσου.

σημασία τν ποίαν πέδωκεν τόσον Σουλτάνος Χαμίτ [3], σον κα Τουρκικ Κυβέρνησις ες τν μεταφορν τς Τιμίας Ζώνης κατεδείχθη κα κ τς ποδοχς, ν καμεν Τουρκικ Κυβέρνησις κατ᾿ ντολν το Σουλτάνου. Λόχος στρατο χων π κεφαλς ξιωματικος ες διπλος στίχους παρετάχθη πρ το σταθμο το Σερκιτζ, να ποδώσ τς νενομισμένας τιμς ες τ τίμιον κειμήλιον τς ρθοδοξίας, τν δύναμιν τς ποίας κ πείρας γνώρισαν ο λαο τς Κωνσταντινουπόλεως κατ τ τος 1871.

γηραις Οκουμενικς Πατριάρχης ωακεμ Γ΄ νδακρυς πρτος προχωρε κα σπάζεται τν Τιμίαν Ζώνην κα παραλαβν ατν κ τν χειρν τν γιορειτν Πατέρων, πεζ προπορευόμενος τν ρχιερέων, Κληρικν, εροψαλτν, ν μέσ διπλο στίχου στρατιωτν κα άκολουθούντων Χριστιανν, ρμενίων, Μουσουλμάνων κα ουδαίων, διανύει τν μακρν δρόμον π Σερκιτζ μέχρι Φαναρίου, που κα ν τ Πατριαρχικ να ναποθέτει ες κοινν προσκύνησιν τ ερν θησαύρισμα. γρυπνίαι κα Λειτουργίαι συνεχς πακολουθον, πλθος πειρον κατακλύζει καθ᾿ κάστην τν Πατριαρχικν ναν μετ δακρύων ξαιτουμένον τν σωτηρίαν του.

πάρατος σθένεια ρχισε ν ποχωρε, τ θύματα ατς κατ πολ μειώθησαν, μέχρις του ντς λιγίστων μερν πηλλάγη πόλις το Κωνσταντίνου τς παράτου νόσου.

Τν Τιμίαν Ζώνην κ Κωνσταντινουπόλεως μετεκάλεσαν κα α δοκιμαζόμεναι παρχίαι, ς τς Προύσσης κα λλαι, κ τς χολέρας, τις νόσος μα τ παρουσί τς Τιμίας Ζώνης ξέλειπε, τν λαν διακρίτου φυλς κα θρησκεύματος, νακουφισθέντων κ τς καθ᾿ κάστην πειλς το θανάτου“.


*****

[1] Επομένως όποιος απευθύνεται στους ψευδοχριστιανούς κυβερνώντες και τους λέει πως μόνο οι Τούρκοι έκλειναν τις εκκλησίες, δεν λέει αλήθεια· ούτε οι Τούρκοι δεν τις έκλειναν! 

[2] Για την επίσης θαυματουργή επίσκεψη της Τιμίας Ζώνης στην Κωνσταντινούπολη το 1871 βλέπε:

https://www.exapsalmos.gr/2020/03/28/ena-istoriko-ntokoymento-toy-1871-otan-i-cholera-eiche-plixei-tin-konstantinoypoli/

και https://www.pemptousia.gr/2013/02/monachos-iakovos-vatopedinos-1807-2-fevr/

[3] Πρόκειται για τον φιλέλληνα Σουλτάνο Αμπντούλ Χαμίτ Β΄.https://krufo-sxoleio.blogspot.com/2020/11/1910.html

 

Πηγή.