Η ιδεολογία της ακύρωσης
Νέος Πατριάρχης Βουλγαρίας εξελέγη ο Μητροπολίτης Βιδινίου Δανιήλ
Ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Βουλγαρίας δήλωσε: «Ας κρατήσουμε την Ορθόδοξη πίστη – αυτή μας οδηγεί στον Θεό». Ευχόμαστε ο νέος Πατριάρχης να κρατήσει την πίστη αμόλυντη.
Σε νέα σελίδα μπαίνει από σήμερα το Πατριαρχείο Βουλγαρίας, καθώς ο Μητροπολίτης Βιδινίου κ. Δανιήλ εξελέγη ως ο 29ος Πατριάρχης Βουλγαρίας.
Ο νέος Πατριάρχης Βουλγαρίας εξελέγη από την Πατριαρχική Εκλογική Συνέλευση στον δεύτερο γύρο της ψηφοφορίας στην οποία συμμετείχαν ο Μητροπολίτης Βράτσης κ. Γρηγόριος και ο Μητροπολίτης Βιδινίου κ. Δανιήλ. 69 ψήφους έλαβε ο Μητροπολίτης Βιδινίου κ. Δανιήλ, 66 ψήφους ο Μητροπολίτης Βράτσης Γρηγόριος, ενώ υπήρχαν και τρία άκυρα ψηφοδέλτια.
Στον πρώτο γύρο της ψηφοφορίας, 64 ψήφους έλαβε ο Μητροπολίτη Βράτσης κ. Γρηγόριος, 51 ψήφους έλαβε ο Μητροπολίτης Βιδινίου κ. Δανιήλ, 19 ψήφους ο Μητροπολίτης Λόβετς κ. Γαβριήλ, ενώ υπήρχαν και τέσσερα άκυρα ψηφοδέλτια.
Πῶς νὰ συναντήσης τὸν Θεὸν «πρόσωπον πρὸς πρόσωπον»
ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΔΙΔΑΧΑΙ
Πῶς νὰ συναντήσης τὸν Θεὸν «πρόσωπον πρὸς πρόσωπον»
«Τίς ἡµᾶς χωρίσει ἀπὸ τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ; Θλῖψις ἢ στενοχωρία ἢ διωγµὸς ἢ λιµὸς ἢ γυµνότης ἢ κίνδυνος ἢ µάχαιρα; καθὼς γέγραπται ὅτι ἕνεκά σου θανατούµεθα ὅλην τὴν ἡµέραν· ἐλογίσθηµεν ὡς πρόβατα σφαγῆς» (Ρωμ. η΄, 35, 36).
(: Δηλ.: Τέτοιαν ἀγάπην ἔδειξεν εἰς ἡµᾶς ὁ Χριστός. Ποῖος λοιπὸν θὰ ἠµπορέσῃ νὰ µᾶς χωρίσῃ ἀπὸ τὴν ἀγάπην αὐτήν, ποὺ µᾶς ἔχει ὁ Χριστός; Μήπως θὰ µᾶς καταστήσῃ ὀλιγώτερον ἀγαπητοὺς εἰς τὸν Χριστὸν ἢ µήπως θὰ µᾶς χωρίσῃ ἀπ’ αὐτοῦ θλῖψις ἀπὸ ἐξωτερικὰς περιστάσεις ἢ στενοχωρία καὶ ἐσωτερικὴ πίεσις τῶν καρδιῶν µας ἢ διωγµὸς ἢ πεῖνα ἢ γύµνια καὶ ἔλλειψις ρούχων ἢ µάχαιρα ποὺ νὰ µᾶς φοβερίζῃ µὲ σφαγήν;
Ναί· καὶ µὲ σφαγὴν καὶ µὲ θάνατον θὰ µᾶς φοβερίσουν σύµφωνα µὲ ἐκεῖνο, ποὺ γράφεται εἰς τοὺς θεοπνεύστους ψαλµούς, ὅτι διὰ σέ, Κύριε, κινδυνεύοµεν διαρκῶς ν’ ἀποθάνωµεν κάθε ἡµέραν τῆς ἐπιγείου ζωῆς µας. Ἐθεωρήθηµεν ἀπὸ τοὺς διώκτας µας σὰν πρόβατα ξεχωρισµένα, διὰ νὰ σφαγοῦν).
Ο Απόστολος Πέτρος: Ο Κορυφαίος Μαθητής του Χριστού
Αλήθεια, πως ομολογούμε εμείς σήμερα τον Χριστό;
π. Αθανάσιος Μυτιληναίος, Πως ομολογώ τον Χριστό; (Κυριακή των Αγίων Πάντων)
ΚΥΡΙΑΚΗ Α΄ΜΑΤΘΑΙΟΥ [: Ματθ.10.32-33, 37-38 και Ματθ.19,27-30]
Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:
«ΠΩΣ ΟΜΟΛΟΓΩ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ;»
[εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 26-6-1994] (Β300)
Ο Χριστός, αγαπητοί μου, είπε εις τους μαθητάς Του και δι’ αυτών προς όλους τους πιστούς όλων των αιώνων και εποχών, έναν βαρυσήμαντο λόγο. Τους είπε: «Πᾶς ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς· ὅστις δ᾿ ἂν ἀρνήσηταί με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ἀρνήσομαι αὐτὸν κἀγὼ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς»· που σημαίνει ότι ο Χριστός ζητά την ομολογία μας υπέρ του προσώπου Του ενώπιον των ανθρώπων.
Πώς όμως αυτή η ομολογία του Χριστού μπορεί να εκφραστεί; Με τρεις τρόπους. Ο πρώτος τρόπος, με την ορθόδοξη πίστη. Ο δεύτερος τρόπος, με την ορθόδοξη ευαγγελική ζωή, με το ευαγγελικό ήθος. Και ο τρίτος τρόπος, ως ιεραποστολή. Με αυτούς τους τρόπους μπορούμε να ομολογήσουμε τον Χριστό. Όχι με ένα μόνο, ερήμην των άλλων δύο. Αλλά και με τους τρεις τρόπους.
Ας προσπαθήσουμε μία προσέγγιση εις αυτούς τους τρόπους ομολογίας του θεανθρωπίνου προσώπου του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Αλλά πριν κάτι πούμε, θα πρέπει να σημειώσουμε τα κίνητρα εκείνα τα οποία μας ωθούν εις την ομολογίαν της Ορθοδοξίας. Είναι πρώτιστα η αγάπη του Χριστού. Αν δεν αγαπάς τον Χριστό, είναι αδύνατον, αδύνατον να τον ομολογήσεις. Η αγάπη υπερνικά ακόμη και αυτόν τον θάνατον· εξ ου και το μαρτύριον. Η αγάπη θα δώσει το θάρρος, αλλά και το άοκνον, το ατεμπέλιαστο, το άοκνον της ομολογίας του Χριστού ισοβίως.
Και όταν λέμε ότι ομολογούμε τον Χριστόν, δεν σημαίνει τίποτε άλλο παρά ότι ομολογούμε την Ορθοδοξία. Ή αν ομολογούμε την Ορθοδοξία, ομολογούμε τον Χριστό. Γιατί, απλούστατα, Χριστός και Ορθοδοξία ταυτίζονται. Τι είναι η Ορθοδοξία; Ο ορθόδοξος τρόπος αναφοράς εις το θεανθρώπινον πρόσωπον του Ιησού Χριστού. Η ορθόδοξος ερμηνεία του θεανθρωπίνου προσώπου του Ιησού Χριστού. Αυτό είναι Ορθοδοξία. Σημαίνει λοιπόν ομολογία της ανθρωπίνης και της θείας φύσεως του Ιησού Χριστού· με ό,τι μας αποκαλύπτεται στο θεανθρώπινο πρόσωπό Του μέσα στον λόγο του Θεού, μέσα στην Αγία Γραφή.
Ερμηνεία Ευαγγελικής περικοπής της εορτής των αγίων Αποστόλων από τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο
Οι πνευματικοί φωστήρες και ιδρυτές της Εκκλησίας
Οι πνευματικοί φωστήρες και ιδρυτές της Εκκλησίας
"Τοὺς Μαθητᾶς τοῦ Χριστοῦ
καὶ θεμελίους της Ἐκκλησίας,
τοὺς κορυφαίους Πέτρον καὶ Παῦλον,
ἅπας ὁ κόσμος εὐφημήσωμεν".
(εκ της λιτής της εορτής)
Πρωτοπρ. Ιωάννου Γκιάφη, Πολιτικού Επιστήμονος-Θεολόγου-Προϊσταμένου Ι. Ν. Αγίου Χριστοφόρου Αγρινίου
Διαμαρτυρία Χριστιανικών Σωματείων Θεσσαλονίκης για το δαιμονικό europride
ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΕΤΡΟΥ ΚΑΙ ΠΑΥΛΟΥ [:Β΄ Κορ. 11,21-33 και 12,1-9]
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ
ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΕΤΡΟΥ ΚΑΙ ΠΑΥΛΟΥ [:Β΄Κορ.11,21-33 και 12,1-9]
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ
ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ
«Κατὰ ἀτιμίαν λέγω, ὡς ὅτι ἡμεῖς ἠσθενήσαμεν. ἐν ᾧ δ᾿ ἄν τις τολμᾷ, ἐν ἀφροσύνῃ λέγω, τολμῶ κἀγώ (:Με ντροπή μου το λέω, σαν να υπήρξαμε εμείς ασθενείς
και να μην μπορούσαμε να σας κάνουμε ό,τι σας έκαναν εκείνοι. Μάθετε όμως ότι
για οτιδήποτε κι αν τολμά να καυχηθεί κανείς –με αφροσύνη το λέγω αυτό– τολμώ
κι εγώ να καυχηθώ)» [Β΄Κορ.11,21].
Κοίταξέ τον πώς αναδύεται πάλι και πώς χρησιμοποιεί και απολογία και εκ των προτέρων διόρθωση· αν και έχει πει ήδη πολλά τέτοια: Β΄ Κορ. 11,1 «Ὄφελον ἀνείχεσθέ μου μικρὸν τῇ ἀφροσύνῃ · ἀλλὰ καὶ ἀνέχεσθέ μου (:Μακάρι να μου δείχνατε ανοχή σε κάποια μικρή ανοησία που θα κάνω με το να σας διηγηθώ τα όσα ο Κύριος κατόρθωσε μέσα από εμένα. Αλλά έχω πεποίθηση ότι με ανέχεστε)» ·και πάλι: Β΄Κορ. 11,16: «Πάλιν λέγω, μὴ τίς με δόξῃ ἄφρονα εἶναι (:Πάλι λέω εκείνο που σας είπα προηγουμένως˙ δηλαδή, μη με θεωρήσει κανείς από σας ότι είμαι άφρων και ανόητος, επειδή θα επαινέσω τον εαυτό μου)»· Β΄ Κορ. 11,17-19:
«Ὃ λαλῶ οὐ λαλῶ κατὰ Κύριον, ἀλλ᾿ ὡς ἐν ἀφροσύνῃ, ἐν ταύτῃ τῇ ὑποστάσει τῆς καυχήσεως. Ἐπεὶ πολλοὶ καυχῶνται κατὰ τὴν σάρκα, κἀγὼ καυχήσομαι· ἡδέως γὰρ ἀνέχεσθε τῶν ἀφρόνων φρόνιμοι ὄντες (:Εκείνο που θα πω επαινώντας τον εαυτό μου, δεν θα το πω ως δούλος ταπεινός του Κυρίου, αλλά θα το πω σαν να έγινα άμυαλος και ανόητος από την πεποίθησή μου ότι έχω κι εγώ δικαίωμα να καυχιέμαι. Αφού πολλοί καυχώνται για εξωτερικά ανθρώπινα προτερήματα, θα καυχηθώ κι εγώ. Και θα καυχηθώ, διότι με μεγάλη ευχαρίστηση ανέχεστε τους άφρονες και ανόητους, ενώ είστε συνετοί)». Και εδώ πάλι: «Ἐν ᾧ δ᾿ ἄν τις τολμᾷ, ἐν ἀφροσύνῃ λέγω, τολμῶ κἀγώ (:Μάθετε όμως ότι για οτιδήποτε κι αν τολμά να καυχηθεί κανείς – κάνω τρέλα που το λέω – τολμώ κι εγώ να καυχηθώ)» [Β΄ Κορ.11,21].
Ο Ιερός Χρυσόστομος για τον Απόστολο Παύλο
ΙΕΡΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΠΑΥΛΟΝ
ΟΜΙΛΙΑ Α΄
Δεν θα έσφαλλε κανένας αν ονόμαζε την ψυχή του αποστόλου Παύλου λιβάδι αρετών και κήπο πνευματικό. Τόσο πολύ ακτινοβολούσε από χάρη και έδειχνε την πίστη της ψυχής του αντάξια αυτής της χάρης. Επειδή λοιπόν έγινε σκεύος εκλογής και καθάρισε καλά τον εαυτό του, εκεί εκχυθεί σε αυτόν πλούσια η δωρεά του αγίου Πνεύματος. Γι’ αυτό μας χάρισε και τους θαυμαστούς ποταμούς, όχι μόνο τέσσερις κατά την πηγή του παραδείσου[:οι τέσσερις ποταμοί που πότιζαν τον παράδεισο ήταν οι Φισών, Γηών, Τίγρης και Ευφράτης· Γέν.2,10-14], αλλά πολύ περισσότερους που ρέουν καθημερινά και δεν ποτίζουν τη γη αλλά τις ψυχές των ανθρώπων που τις διεγείρουν στην καρποφορία της αρετής.
Ποιος λοιπόν λόγος είναι ικανός να εξυμνήσει τα κατορθώματά του; Και ποια γλώσσα θα μπορέσει να πλησιάσει τα εγκώμιά του; Γιατί όταν όλα τα ανθρώπινα αγαθά τα έχει συγκεντρωμένα μια ψυχή, και όλα σε υπερβολικό βαθμό και όχι μόνο τα καλά των ανθρώπων, αλλά και των αγγέλων, πώς θα ξεπεράσουμε το μέγεθος των εγκωμίων; Δεν θα σιωπήσουμε βέβαια γι’ αυτό, αλλά γι’ αυτό, γι’ αυτό ακριβώς θα μιλήσουμε. Γιατί και αυτό είναι το καλύτερο είδος εγκωμίου, το να ξεπερνά δηλαδή των μέγεθος των κατορθωμάτων κατά πολύ την ευχέρεια του λόγου, και η ήττα είναι για εμάς λαμπρότερη από άπειρες νίκες.
Από πού λοιπόν θα ήταν κατάλληλο να αρχίσουμε τους επαίνους; Από πού αλλού, παρά από αυτό πρώτα, να αποδείξουμε ότι έχει όλα τα καλά; Γιατί είτε οι προφήτες έδειξαν κάτι σημαντικό είτε οι πατριάρχες, είτε οι δίκαιοι είτε οι απόστολοι είτε οι μάρτυρες, όλα αυτά μαζί τα έχει συγκεντρωμένα ο Παύλος σε τόσο υπερβολικό βαθμό, που κανένας από αυτούς δεν είχε και όποιο καλό είχε από αυτούς ο καθένας ξεχωριστά, το είχε αυτός.
Οι Άγιοι Πάντες είναι δίπλα μας, αλλά εμείς δεν έχουμε τα μάτια να τους δούμε!
π. Κωνσταντίνος Στρατηγόπουλος
Υπομνηματισμός του Ύμνου της Αγάπης από τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο
Η μια πλάνη ακολουθεί την άλλη, αλλά τίποτα δεν συμβαίνει!
Ἐπέκεινα τοῦ παραδείγματος τοῦ π. Β. Θερμοῦ
Ἐπέκεινα τοῦ παραδείγματος τοῦ π. Β. Θερμοῦ
Τοῦ κ. Εὐλαλίου Θωμαΐδη, Θεολόγου
Μία ἀπὸ τὶς ἐπικρατέστερες κοινοτοπίες ποὺ παρουσιάζεται στὴ σύγχρονη ἀκαδημαϊκὴ θεολογικὴ διανόηση εἶναι ἡ ἐσφαλμένη ἄποψη ποὺ ὑποστηρίζει ὅτι ὁ ἄνθρωπος κοινωνεῖ – μετέχει τῶν ὑποστάσεων ἢ προσώπων τῆς ἀκτίστου θεότητας, δηλονότι τοῦ Πατρός, τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγ. Πνεύματος[1]. Κάτι τέτοιο, ὅμως, δὲν ὑποστηρίζεται σὲ καμία περίπτωση ἀπὸ τὴν πατερικὴ θεολογία στὸ σύνολό της, ὅσο καὶ ἐὰν τὸ νομίζουν οἱ διάφοροι μελετητές της, τόσο οἱ νεορθόδοξοι ὅσο καὶ οἱ ρωμαιοκαθολικοὶ ἢ προτεστάντες[2].
Ἕνα ἀπὸ τὰ σχετικὰ σύγχρονα ἄρθρα ποὺ ἀσχολοῦνται μὲ τὴν ὑποτιθέμενη ὑποστατικὴ κοινωνία τῶν βαπτισμένων καὶ κεκχρισμένων πιστῶν μὲ τὴν ἴδια τὴν ὑπόσταση τοῦ Ἁγ. Πνεύματος εἶναι αὐτὸ τοῦ π. Βασιλείου Θερμοῦ[3]. Γι’ αὐτὸν ἀκριβῶς τὸ λόγο κρίνεται σκόπιμη ἡ ἀνασκευὴ τοῦ ἀνωτέρω ἀναφερθέντος ἄρθρου, τὸ ὁποῖο ἀφορᾶ στὴν ὑποτιθέμενη ἀνάγκη ὑπέρβασης τοῦ ρωμανίδειου παραδείγματος (κάθαρση, φωτισμός, θέωση) πρὸς χάριν τῆς διασφάλισης τῆς ἀκεραιότητας τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου, πρᾶγμα ποὺ σημαίνει τὴν οἰκοδόμηση μίας θεολογικῆς ἀνθρωπολογίας μὲ βάση τὴν ὑποστατικὴ ἀρχὴ (τὴ μετατροπὴ τοῦ ἀνθρώπου ἀπὸ ἄτομο σὲ πρόσωπο). Στὴν πραγματικότητα δὲν πρόκειται, ὅμως, γιὰ ὑπέρβαση τῆς θεολογίας τοῦ π. Ἰ. Ρωμανίδη, ἀλλὰ γιὰ ὑπέρβαση ἐκείνης τῶν Ἑλλήνων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας. Μὲ βάση τὰ ἀνωτέρω εἰσαγωγικὰ ἐκτεθέντα μποροῦμε νὰ προχωρήσουμε σὲ μία ἀνασκευὴ τοῦ ἄρθρου τοῦ π. Β. Θερμοῦ.
Ποιόν θα πιστέψουμε;
Ο άγ. Παΐσιος βλέποντας την τραγική κατάσταση του κλήρου και των πολιτικών είχε πει: «Εύχομαι ο Θεός να αναστήσει Μακκαβαίους». Όπως είναι γνωστόν οι Μακκαβαίοι τιμούνται ως ζηλωτές και μάρτυρες της Πίστεως. Και ο άγ. Συμεών ο νέος Θεολόγος γράφει: «Αν και κρύβονται οι άγιοι, τους φανερώνει ο Θεός, ώστε άλλοι να γίνουν ζηλωτές τους, και άλλοι να μη έχουν δικαιολογία» (Λόγος περί Πίστεως εδώ).
Ο π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός παρερμηνεύοντας τον ζηλωτισμό και παρουσιάζοντας μόνο την μία εκδοχή του, την ου κατ’ επίγνωση (την άλλη, την κατ’ επίγνωση την κρύβει) για να δικαιολογήσει την απραξία των περισσοτέρων, λέει ότι δεν χρειαζόμαστε ζηλωτές. Εμείς ως πιστοί ποιόν θα πιστέψουμε;
Οι ζηλωτές
« Άνθρωπος που ‘ναι άμετρα ζηλωτής ποτέ δεν φτάνει την ειρήνη της διάνοιας. Και όποιος είναι ξένος με την ειρήνη, είναι ξένος και με τη χαρά» (Άγιος Ισαάκ ο Σύρος)
Το κακό που μοιάζει να θριαμβεύει στον κόσμο, η απουσία πλειονοψηφίας σε μια κοινωνία που θεωρεί την πίστη ως δευτερεύουσα ανάγκη του ανθρώπου ή αδιαφορεί γι’ αυτήν, όπως επίσης και ένα αίσθημα ότι πρέπει με κάποιον τρόπο να ομολογούμε αυτό που πιστεύουμε, επαναφέρουν στο προσκήνιο έναν ζηλωτισμό, ο οποίος θεωρείται από πολλούς χριστιανούς άξιος θαυμασμού. Ας μη λησμονούμε ότι ο σκοπός της ζωής γι’ αυτόν που πιστεύει είναι διττός: και ιστορικός και εσχατολογικός. Παλεύουμε στον νυν αιώνα, για να κερδίσουμε τον ατελεύτητο. Ό,τι λοιπόν δεν έχει εσχατολογική προοπτική, σίγουρα το κακό και η αμαρτία, αποτελούν προκλήσεις που μας χωρίζουν από τον Θεό και απαιτούν από εμάς αντίδραση. Σ’ αυτό το πνεύμα είναι στηριγμένος ο ζηλωτισμός.
Όποιος νομίζει ότι οι άμβωνες των Ι. Ναών είναι βήμα κηρύγματος μετανοίας και ευαγγελίου κάνει δυστυχώς λάθος…
Ο Αλεξανδρουπόλεως σε λόγο απόλυτα σύμφωνο με το Κολυμπάρι δείχνει, τί κηρύττουν οι νέοι «ποιμένες» της νέας «Εκκλησίας»
Οι άμβωνες των Ναών - σάλπιγγες πρωτοβουλιών για την κλιματική κρίση
Του Σεβ. Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως Ανθίμου
Με πρωτοβουλία της Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κατερίνας Σακελλαροπούλου, το Ίδρυμα Ευγενίδου, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 21, διοργανώνει ξαυτές τις ημέρες στην πόλη μας, Συνέδριο με τίτλο «ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ». Στο Συνέδριο θα συμμετάσχουν ειδικοί στον τομέα του περιβάλλοντος και της κλιματικής αλλαγής, εκπρόσωποι των τοπικών αρχών και της κοινωνίας των πολιτών.
Στην αξιέπαινη πρωτοβουλία του Ιδρύματος, με την υψηλή παρουσία της Κυρίας Προέδρου, θεωρώ ότι χρειάζεται (ως λιθαράκι περί το θέμα) να προστεθεί η διδασκαλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, την οποία ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, έγκαιρα και με συνέπεια κατά τις τελευταίες δεκαετίες, έχει αναδείξει, γεγονός που του έχει αναγνωρισθεί παγκοσμίως. Υπενθυμίζω ότι στο εορτολόγιο της Εκκλησίας μας πλέον, η 1 Σεπτεμβρίου κάθε έτους, είναι αφιερωμένη στην προστασία του περιβάλλοντος και την ημέρα εκείνη - Εορτή της Ινδίκτου - ο Πρωθιεράρχης της Ορθοδοξίας εξαπολύει σχετική Πατριαρχική Εγκύκλιο.
ΥΠΑΚΟΗ; ΟΧΙ εἰς τὴν αἵρεσιν, ἀλλὰ οὔτε καὶ εἰς τοὺς ἀναξίους ἀρχηγούς
ΥΠΑΚΟΗ; ΟΧΙ εἰς τὴν αἵρεσιν, ἀλλὰ οὔτε καὶ εἰς τοὺς ἀναξίους ἀρχηγούς
Γράφει ὁ κ. Δ.Χ. Σταμάτης, Ph.D., Καθ. Παν/ου
Ἡ ὑπακοὴ ἔχει δύο τύπους: Ὁ πρῶτος εἶναι ἡ ἀπόλυτη δέσμευση στὸν Θεό, ἀκούγοντας καὶ κάνοντας αὐτὸ ποὺ μᾶς ἔχει διατάξει νὰ κάνουμε. Τὸ δεύτερο εἶναι μία σχέση, ποὺ εἶναι ἡ ὑπακοὴ στὸν πνευματικό μας ἐξομολόγο, στοὺς πρεσβυτέρους καὶ σὲ ὅποιον ἔχει ἐξουσία. Ὑπακοῦμε τὴ δεύτερη προϋπόθεση μόνο καὶ μόνο ἐάν, ἡ σύστασή τους θὰ μᾶς ὁδηγήσει σὲ ταπείνωση τοῦ ἑαυτοῦ μας καὶ στὸ σχέδιο σωτηρίας τοῦ Θεοῦ. Μία προειδοποίηση εἶναι κατάλληλη ἐδῶ. Δὲν εἶναι πάντοτε σωστὴ κάθε ὑπακοὴ στὸν συνάνθρωπό μας ἀνεξαρτήτως θέσης ἢ τίτλου, διότι ὡς ἄνθρωποι καὶ αὐτοὶ κάνουν λάθος. Ὡστόσο, ἡ ὑπακοὴ στὸν Κύριο τὸν Θεό μας εἶναι ἀδιαμφισβήτητη, ἀπόλυτη, πλήρης καὶ ἐπιβεβλημένη.
Ἔτσι, ἐνῷ ἡ τέλεια ὑπακοὴ δὲν εἶναι ἐφικτὴ λόγω τοῦ ἁμαρτωλοῦ «μακιγιάζ» μας, ἂς προσπαθήσουμε νὰ τὴ δοῦμε ὡς ἄτομο ποὺ ἀκολουθεῖ τὶς ἄμεσες ἐντολὲς μίας αὐθεντίας. Μποροῦμε νὰ παρατηρήσουμε, τουλάχιστον σὲ ὁρισμένες περιπτώσεις, ὅτι τὸ ἄτομο ὑπακούει ἀκόμα κι ἂν βρίσκει τὶς ἐντολὲς ἠθικὰ κατακριτέες. Αὐτὴ ἡ παρατήρηση μᾶς ὁδηγεῖ νὰ ἐντοπίσουμε δύο τύπους ὑπακοῆς: α) ἐποικοδομητικὴ ὑπακοὴ καὶ β) καταστροφικὴ ὑπακοή.
Ὅταν ἀκολουθοῦμε τὴν ἀρχὴ τῆς ἐποικοδομητικῆς ὑπακοῆς, ἀπὸ τὸν ἐξομολόγο, τὸν πρεσβύτερο ἢ κάποιον μὲ ἀνώτερη ἐξουσία, τὸ κάνουμε ὄχι μόνο γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὸν ἑαυτό μας, ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ δείξουμε ὅτι ἀγαπᾶμε τὸν Θεὸ καὶ μέσῳ τῆς ὑπακοῆς μας ὁ Θεὸς μᾶς ἀναγνωρίζει καὶ μᾶς δίνει τὴ δυνατότητα νὰ ἀπολαύσουμε τὴν ἀγάπη Του. Φυσικὰ σῳζόμαστε ἀπὸ τὴ Χάρη μέσῳ τοῦ λυτρωτικοῦ ἔργου τοῦ σταυροῦ καὶ μὲ τὸ αἷμα τοῦ Ἰησοῦ. Εἶναι ἡ ὑπακοή μας ποὺ μᾶς ξεχωρίζει ὡς αὐθεντικὰ παιδιὰ τοῦ Θεοῦ. Καὶ πάλι, ἡ ἐποικοδομητικὴ ὑπακοὴ ἔχει ὡς στόχο της νὰ δείξουμε τὴν ταπεινοφροσύνη μας καὶ νὰ μᾶς φέρει πιὸ κοντὰ στὸν Θεό.
Όταν το Άγιον Όρος με ευθύνη της Ι. Επιστασίας μετατρέπεται από περιβόλι της Παναγίας σε χωράφι ζιζανίων/σχισματικών
Ἡ Ἱ. Μ. Παντοκράτορος παρέδωσεν ἀντικανονικῶς τὸ ἱ. κελλίον τῶν Ἀρχαγγέλων εἰς τοὺς Οὐκρανοὺς σχισματικοὺς
Τοῦ κ. Περικλέους Ἠλ. Νταλιάνη, Θεολόγου
Σημεῖα τῶν καιρῶν! Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Παντοκράτορος, μαζὶ μὲ τὴν Ἱ. Μ. Ξενοφῶντος ἔχουν ἀναπτύξει μία ἀντικανονικὴ ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία μὲ τοὺς σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας, ὅταν οἱ περισσότεροι ἀπὸ αὐτούς, οὔτε κἄν χειροτονία δὲν ἔχουν λάβει καὶ ὅταν μάλιστα οἱ σχισματικοὶ ἔχουν κοινωνία μὲ τοὺς Οὐνίτες τῆς Οὐκρανίας καὶ τῆς Πολωνίας. Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος προωθεῖ τὴν ψευδοένωση μὲ τὸν αἱρετικὸ Παπισμὸ καὶ ταυτόχρονα τὴν διάσπαση τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ τοῦ Ρωσικοῦ Πατριαρχείου.
Ἀντὶ λοιπὸν νὰ δώσει ὁ ἡγούμενος τῆς Παντοκράτορος τὸ ἱερὸ κελλὶ τῶν Ἀρχαγγέλων στὴν κανονικὴ Οὐκρανικὴ Ἐκκλησία τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ὀνουφρίου, ἡ ὁποία διώκεται ἀπὸ τοὺς νεοναζιστὲς τοῦ Κιέβου, τὴν ἔδωσε τὸ 2021, στοὺς ἀχειροτόνητους σχισματικοὺς καὶ οὐνιτίζοντες τοῦ Ἐπιφανίου, ὅπως ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὸ παρακάτω ἔγγραφο τοῦ 2023 ποὺ κυκλοφοροῦν οἱ σχισματικοὶ στὴν ἱστοσελίδα τους.
Ἀπό τῶν καρπῶν αὐτῶν ἐπιγνώσεσθε αὐτούς
Πῶς νιώθει κανείς τὴν παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος μέσα του
Τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιο κατῆλθε μὲ τρὀπο ὁρατὸ καὶ ἀναπαύτηκε πάνω σὲ καθένα ἀπὸ τοὺς ἀποστόλους μὲ τὴν μορφὴ πύρινων γλωσσῶν. Γιὰ ποιὸ λόγο ἦταν ἀπαραίτητο αὐτό; Ἀκριβῶς γιὰ νὰ μάθει ὁ κόσμος, ὅτι τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιο κατέρχεται στοὺς ἀνθρώπους.
Στὶς μεγάλες καὶ τρομερὲς ἐκδηλώσεις τῆς φύσης, βλέπουμε τὴν ἰσχυρὴ δύναμη τῶν στοιχείων τῆς φύσης. Στὸν τυφῶνα, ὁ ὁποῖος ἀφανίζει ὅλα ὅσα βρίσκονται στὸ δρόμο του, βλέπουμε τὶς φοβερές, βλέπουμε τὶς μεγάλες δυνάμεις τῆς φύσης. Στὸν φοβερὸ σεισμό, ὅταν θὰ ἀνοίξει διάπλατα ἡ γῆ καὶ θὰ γκρεμιστοῦν, ὡσὰν χάρτινα σπιτάκια, οἱ μεγάλες πέτρινες οἰκοδομές, θὰ δοκιμάσουμε τὴ μεγάλη καὶ ἰσχυρὴ δύναμη τῆς φύσεως.
Καὶ σὲ αὐτὸ τὸ ἐξαίρετο περιστατικὸ τῆς καθόδου τοῦ Πνεύματος τοῦ Ἁγίου στοὺς ἀποστόλους, εἶδε καὶ αἰσθάνθηκε ὁ κόσμος, πόσο κραταιὰ εἶναι ἡ χάρις τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Ὅμως γνωρίζετε, ὅτι στὴν ἐλαφρά, στὴ λεπτή, στὴν εὐχάριστη πνοὴ τῆς καλοκαιρινῆς αὔρας ἐνεργεῖ ἡ ἴδια δύναμη κίνησης τοῦ ἀέρα, ἡ ὁποία, σὲ ἀσύγκριτα μεγαλύτερο βαθμὸ καὶ δύναμη, ἐνεργεῖ καὶ στὸν τυφῶνα. Γνωρίζετε, ὅτι ὅλες ἐκεῖνες οἱ δυνάμεις, οἱ ὁποῖες θέτουν σὲ κίνηση ὅλο τὸν ἀστρικὸ κόσμο, ὑπὸ τὴν ἐπίδραση τῶν ὁποίων τρέχουν μὲ ἰλιγγιώδη ταχύτητα ὅλα τὰ οὐράνια ἄστρα, αὐτὲς οἱ ἴδιες δυνάμεις δροῦν καὶ στὴν κίνηση ἑνὸς μικροσκοπικοῦ ἐντόμου καὶ ἑνὸς μυρμηγκιοῦ, δροῦν καὶ τότε, ὅταν ἕνα λεπτὸ χνουδάκι χωρὶς ἄνεμο πετάει στὸν ἀέρα.
Η διπροσωπία του Ναυπάκτου Ιεροθέου
Ο Ναυπάκτου Ιερόθεος μιλάει για την κατάντια της κοινωνίας μας, όταν ο
ίδιος ως επίσκοπος είναι υπεύθυνος για την συμπόρευση της εκκλησιαστικής
ηγεσίας με την κατάντια αυτή. Ποιός ξεχνάει την συμπόρευσή του με την Ιεραρχία της Εκκλησίας σε όλα τα καυτά θέματα, τις συναντήσεις του με τον αμερικανό πρέσβη και προωθητή της ομοφυλοφιλίας στην Ελλάδα καί τόσα άλλα; Μιλάει για την εκκοσμίκευση της εκκλησιαστικής
ζωής, όταν ο ίδιος ως επίσκοπος είναι υπεύθυνος για την εκκοσμίκευση αυτή. Πότε καταδίκασε ο Ναυπάκτου και απέκλεισε την συμμετοχή του από τον πακτωλό των φωτογραφιών στα εκκλησιαστικά ιστολόγια, από τις συναυλίες, τις εκδηλώσεις, τον θρησκευτικό τουρισμό και τόσα άλλα; Μιλάει για την προδοσία της
πίστεως, επαναλαμβάνοντας συνεχώς ως φενάκη τον αείμνηστο Ρωμανίδη, όταν ο ίδιος ως επίσκοπος είναι υπεύθυνος για την προδοσία αυτή αρχής γενομένης από
το Κολυμπάρι εξ ου και η σιωπή του για τις τόσες καινοτομίες των Οικουμενιστών. Τελικά έχει τέλος η διπροσωπία του Ναυπάκτου;
Α.Τ.
Ναυπάκτου Ιερόθεος: Η εικόνα της κοινωνίας μας και η Εκκλησία
Μητροπολίτου Ναυπάκτου & Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου
Καθημερινά δημοσιεύονται διάφορες ἀντικοινωνικές συμπεριφορές πού προκαλοῦν ὅλους μας, καί τό κοινωνικό περί δικαίου αἴσθημα. Δέν μποροῦν νά δικαιολογηθοῦν οἱ βίαιες συμπεριφορές ἀπό ἄνθρωπο σέ ἄνθρωπο, ἀλλά δέν μπορεῖ νά ἀμνηστευθῆ καί ἡ εἰκόνα τῆς κοινωνίας μας, τήν ὁποία ἔχουμε διαμορφώσει μέ τόν τρόπο μας.
Νομίζω, τό θέμα πού πρέπει νά ἀντιμετωπίση ἡ Ἐκκλησία καί ὅσο τό δυνατόν γρηγορότερα εἶναι ἡ ἐκκοσμίκευση ὄχι μόνον τῆς κοινωνίας, ἀλλά καί τῆς ἰδίας τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς. Τό λέγω αὐτό γιατί ἡ κοινωνία πού δέχεται διάφορες ἐπιδράσεις, λόγῳ τῆς παγκοσμιοποίησης, ἀλλάζει συνεχῶς καί ἀποεκκλησιοποιεῖται ἤ ἀποθρησκειοποιεῖται ἀπό τά διάφορα παραδοσιακά πρότυπα πού ἔχει. Αὐτό δέν μπορεῖ νά ἀναχαιτισθῆ μέ κοσμικούς τρόπους, καί αὐτό ἐπηρεάζει καί τά μέλη τῆς Ἐκκλησίας.
«Ὅταν κοιτάζουν τήν θέση τους»
Ο με παπικούς συμπροσευχόμενος μητρ. Καλύμνου Παΐσιος έχει επιβάλλει καθεστώς φόβου και τρόμου και όλοι οσφυοκαμπτούν, για να μην χάσουν την θέση τους αδιαφορώντας για το πραγματικό ορθόδοξο κήρυγμα. Ο "ιερέας της ανατολικής εκκλησίας" τί λέει για όλα αυτά;
Γράφει ὁ Μητροπολίτης Ἀντινόης Παντελεήμων
«Ὅταν κοιτάζουν τήν θέση τους»
Σήμερα, Κυριακὴ τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, 16 Ἰουνίου, ἀφοῦ ἐκκλησιαστήκαμε σὲ μία Μονή, φιλοξενηθήκαμε στὸ Ἀρχονταρίκι τῆς Μονῆς. (Παραλείπω νὰ ἀναφέρω τὸ ὄνομα τῆς Μονῆς ἀπὸ λεπτότητα καὶ εἰλικρινῆ ἀγάπη).
Ἐκεῖ, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ἀντινόης κ.κ. Παντελεήμων ἔλαβε τὸν λόγο καὶ μίλησε γιὰ τὴν σημασία τοῦ ρόλου τῶν Ἁγίων Πατέρων στὴν ὑπεράσπιση τῆς ὀρθῆς διδασκαλίας τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Τόνισε ὅλως ἰδιαιτέρως τὸν ὕπουλο ρόλο τῶν αἱρετικῶν τῶν πρώτων αἰώνων, ἀλλὰ καὶ τῶν συγχρόνων Χιλιαστῶν, Ρωμαιοκαθολικῶν, Πεντηκοστιανῶν καὶ Νεοπεντηκοστιανῶν, οἱ ὁποῖοι πλησιάζουν τοὺς ἁπλοὺς ἀνθρώπους, προφαζόμενοι τοὺς καλοὺς καὶ μὲ καλοσύνη ἐπιδιώκουν νὰ προσελκύσουν τοὺς πιστούς. Στὴν πραγματικότητα ὅμως, εἶναι «λύκοι μὲ σχῆμα προβάτου», ὅπως μᾶς προειδοποίησε ὁ ἴδιος ὁ Κύριος.
Στὴ συνέχεια, ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέπτυξε τὸ σοβαρότερο ζήτημα τῆς παναίρεσης τοῦ συγχρόνου Οἰκουμενισμοῦ.
Ὁ Ἡγούμενος, ποὺ δὲν εἶχε κἄν ἀκούσει τὴν ὁμιλία τοῦ Σεβασμιωτάτου, ἀλλὰ βρισκόταν σὲ ἄλλο χῶρο, ἀφοῦ τὸν πληροφόρησε κάποιος μοναχός, εἰσέρχεται στὸ Ἀρχονταρίκι καὶ μὲ μένος, θυμὸ καὶ αὐθάδεια φωνάζει στὸν Σεβασμιώτατο:
Η νόσος της αγνοίας επικρατεί σε όσους ζουν κατά σάρκα!
Αγ. Αθανάσιος Πάριος ο Κολλυβάς και Διδάσκαλος του Γένους
Τό Ἅγιον Πνεῦμα
Ιερομοναχος Ζαχαρίας Ι.Μ.Έσσεξ
Τό Ἅγιον Πνεῦμα ἐπισκέπτεται τόν ἄνθρωπο ὡς πύρινη γλώσσα. Μέ τό πέρασμα τοῦ χρόνου ἡ παρουσία Του στόν ἄνθρωπο αὐξάνεται φωτοβολώντας ὁλοένα καί πιό λαμπρά, ὡσότου καταυγάσει σέ θαυμάσια καί τέλεια ἡμέρα (Παροιμ. 4, 18). Τό Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι τό ζῶν ὕδωρ πού ἀναβλύζει «ἀλλόμενον εἰς ζωήν αἰώνιον» (Ἰωάν. 4, 14). Ὅσοι διψοῦν γι’ αὐτό θά πιοῦν μέ εὐφροσύνη. Ἄν ὅμως δέν μᾶς συνέχει πνευματική δίψα, δέν ἔχουμε μερίδιο σέ Αὐτό. Ἀκριβῶς γιά τόν λόγο αὐτό ὁ χρόνος πού ἔχουμε στή διάθεσή μας, πρίν φθάσει ἡ δική μας Πεντηκοστή, ἀποτελεῖ ἐξαιρετική εὐκαιρία, ὥστε νά διεγείρουμε μέσα μας τήν εὐλογημένη αὐτή δίψα γιά τή δωρεά τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ενθρονίστηκε ο πρώτος Επίσκοπος Μπενίν, Τογκό και Μπουρκίνα Φάσο
Του ευχόμαστε να φανεί άξιος της κλήσεως του, σε μία χώρα που επίσημη θρησκεία του κράτους είναι η βουντού.
Πραγματική Πεντηκοστή έζησαν οι Ορθόδοξοι του Μπενίν ανήμερα της μεγάλης εορτής της Πεντηκοστής, 23 Ιουνίου 2024, αφού ενθρονίστηκε ο πρώτος Επίσκοπος τους, Θεοφιλέστατος Αθανάσιος Kayembe.
Η Α.Θ.Μ. ο Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος Β’, μετά την ποιμαντική του επίσκεψη στην χηρεύουσα Μητρόπολη Νιγηρίας τον περασμένο Φεβρουάριο, αποφάσισε την απόσπαση του Τόγκο και του Μπενίν από την Ιερά Μητρόπολη Νιγηρίας και με Πατριαρχικό Τόμο ίδρυσε Νέα Επισκοπή που συμπεριλαμβάνει και την Μπουρκίνα Φάσο.
Η τελετή ενθρονίσεως του Θεοφιλεστάτου έγινε στον Καθεδρικό Ναό της Αγίας Αικατερίνης στην πρωτεύουσα του Μπενίν, Πόρτο Νόβο, αμέσως μετά την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία που τέλεσε ο Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Νιγηρίας, Σεβ. Μητροπολίτης Γουινέας Γεώργιος, στην παρουσία όλου του ιερού κλήρου της Επισκοπής, Εκπροσώπων Χριστιανικών Ομολογιών, της Κυβερνήτη της πόλης, του Προέδρου της Βουλής, της Πρέσβεως της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό και πλήθους πιστών. Στο ψαλτήρι έψαλλαν καλλίφωνα οι 2 χορωδίες του Καθεδρικού Ναού (Ευρωπαϊκή και Βυζαντινή) και Ιεροψάλτες από το Κονγκό.