"Χθές συνεθαπτόμην σοι Χριστέ, συνεγείρομαι σήμερον ἀναστάντι σοι..."

 ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΝ ΣΧΟΛΙΟΝ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ 


Ἀνδρέου Θεοδώρου

«Χθές συνεθαπτόμην σοι Χριστέ,
συνεγείρομαι σήμερον ναστάντι σοι.
συνεσταυρούμην σοι χθές,
ατός με συνδόξασον Σωτήρ,
ν τ βασιλεί σου».
 

    Ἡ Ἐκκλησία σημαίνει τήν μυστικήν συνένωσιν τν πιστευόντων μετά τς περφυος καί οράτου κεφαλς των, το Χριστο. Τό μυστήριον τς κκλησίας εναι τό μυστήριον το Χριστο καί κατ᾿ πέκτασιν τό μυστήριον τς γίας Τριάδος. πως δηλαδή ν τ Χριστ α δύο φύσεις, ρρήκτως συνηνωμέναι, μπεριχωρον μία τήν λλην ν τ νιαί προσώπ το Χριστο, καί πως ν τ γί Τριάδι α τρες ποστάσεις τς θεότητος, διαι καί σύγχυτοι, μπεριχωρον λλήλας, οτω καί ν τ κκλησί τό σμα το Κυρίου μπεριχωρεται μυστικς πό τς οράτου κεφαλς ατο, το Χριστο. μπεριχώρησις ατη καθ᾿ λας τάς φάσεις ατς εναι σωτέρα καί μυστική. κκλησία εναι ζν πνευματικός ργανισμός. πως δέ ες κάθε ζντα ργανισμόν πάρχει ζωτική ργανική σχέσις μεταξύ τς κεφαλς καί το σώματος ατο, ν τ σχέσει δέ ταύτ διασφαλίζεται σύμφορος λειτουργία το ργανισμο, οτω καί ν τ κκλησί (φ. 1,23. 4, 16. Κολ. 2, 19) πάρχει ναρμόνιος λειτουργική σύνδεσις μεταξύ τς κεφαλς τς κκλησίας (το Χριστο) καί τν πολοίπων μελν ατς (τν πιστν).  Χριστός εναι μυστική μπελος, ο δέ πιστοί τά ν ατ κλήματα (ω. 15, 1). Μόνον ν τ μπέλ δύνανται τά κλήματα νά ζήσουν καί νά καρποφορήσουν (ω. 15, 5). ζωογόνος παραμονή των ν ατ ποτελε τόν εδικόν λόγον τς πάρξεώς των. κτός τς μπέλου τά κλήματα οδένα διον λόγον ζως χουν. ποσπώμενα ξ ατς πομαραίνονται καί πονεκρονται (ω. 15, 6). Κατ᾿ ναλογίαν καί ο πιστοί, τότε μόνον χουν λόγον ζως ν αυτος, ταν ερίσκωνται προσφυς προσηρμοσμένοι ν τ κκλησί μετά το Σωτρος. ν πίστει σωτερική σύνδεσις ατν μετά το Χριστο δίδει ες ατούς τήν δυνατότητα νά ζήσουν ν Πνεύματι καί νά καρποφορήσουν (ω. 15, 5). ποκοπή τν πνευματικν δεσμν μετά το Κυρίου σημαίνει ποκοπήν κ τς ζως καί παράδοσιν ατν ες τό κράτος τς πνευματικς νεκρώσεως καί το θανάτου.

Τήν μυστικήν μπεριχώρησιν καί σύγχυτον σύγκρασιν τν πιστν μετά το Κυρίου ριστα ψάλλει μνδός ν τ παρόντι τροπαρί. Χθές (κατά τό σωτηρίον δηλαδή πάθος) πιστός συνεσταυροτο καί συνεθάπτετο μετά το Χριστο, ν σήμερον (κατά τήν μέραν τς γέρσεως) συνεγείρεται μετ᾿ ατο, νισταμένου ζωηφόρως κ το μνήματος. κκλησία ποτελε νότητα διαχώριστον καί διάσπαστον. που κεφαλή, κε καί τό σμα ατς καί τνάπαλιν. Τά τήν κκλησίαν ποτελοντα μέρη (Χριστός καί σμα πιστευόντων) εναι διάστατα καί διαίρετα. φ᾿ του κκλησία συνεπήχθη ν τ γαστρί τς Θεομήτορος, ατη ( κκλησία) ς νθρωπότης πλέον Χριστο, κολουθε τόν Θεον Δομήτορα ατς καθ᾿ λας τάς φάσεις τς σωτηρίου οκονομίας Του καί μέχρι τς ν τ γί Τριάδι σαλεύτου νθρονίσεώς της. Τήν μυστικήν ταύτην συνακολουθίαν ζ ντονώτατα ρθοδοξία ες λας τάς κφάνσεις τς θεομόρφου οσίας της, κυρίως μως ες τόν λειτουργικόν κύκλον τς πνευματικς ζως καί τς λατρείας της. Τήν βίωσιν ταύτην κφράζει ριστα λειτουργικός χρόνος της, ς μεσότης, ν τ ποί αρεται φυσική το χρόνου κολουθία, ς πραγματική καί ζσα νάμνησις το σωτηρίου ργου το Χριστο, ς μυστική βίωσις το περιεχομένου τς θείας ν τ Σωτρι οκονομίας. πιστός συναποθνσκει, συνθάπτεται καί συνανίσταται μετά το Κυρίου ν τ βαπτίσματι (Ρωμ. 6, 4. Κολ. 2, 12). νέρχεται πί το Σταυρο καί συννεκροται μετά το Σωτρός του (ν θικ ννοί αρων τόν αυτο σταυρόν καί φέρων ν τ σαρκί του τά στίγματα το Κυρίου) (Ματθ. 16, 24). Συνθάπτεται μετά το Λυτρωτο ν τ μνημεί (φανίζων ν τ χάριτι τόν παλαιόν ν μαρτίαις νθρωπον) καί συνανίσταται κ το τάφου λαμπρός καί νδοξος (γειρόμενος ες νέαν νθεον πνευματικήν παρξιν καί ζωήν). λαι α περιπέτειαι το σωτηρίου ργου το Χριστο χουν ζωτικήν καί σωτήριον πίδρασιν καί πί τν πιστν. Τό πάθημα καί δόξα τς κεφαλς χουν νάκλασιν καί πί τν μελν, φο λλωστε πέρ τς δόξης τούτων πειραγάθως καταβάλλονται.

Παρά τατα λυτρωτική καί νακαινιστική ατη χάρις το σωτηρίου ργου το Χριστο καταβληθεσα ν τ στορικ γεγονότι τς ναστάσεως, δέν εναι, ς καί λλαχο τονίσαμεν, κατάστασις στατική, ξωτερική καί τυπική, κατά τρόπον μηχανικόν νακαινίζουσα καί ραζουσα τήν φύσιν. Καί μέν γερσις το Κυρίου ς πειροδύναμος κατακλείς το σωτηρίου ργου το Χριστο, κατεβλήθη παξ διά παντός ν τ στορικ χώρ το κόσμου, συντρίψασα τόν θάνατον καί φθαρτίσασα τήν ες τήν δουλείαν τς φθορς διά τς μαρτίας παχθεσαν φύσιν. Τό λλογον μως δημιούργημα, τό χον ες τάς χεράς του τήν δυνατότητα προσόδου του ες τό κράτος τς ζως ες το θανάτου (Δευτ. 30, 19), φείλει λευθέρως καί ν γάπ νά προχωρήσ τόν φωτεινόν χρον τς ναστάσεως, διά νά λάβ τήν ξ ατς χάριν τς φθαρσίας καί θεώσεως. νθρωπος δέν σύρεται βιαίως πό το Θεο (Ματθ. 16, 24) ες τήν χάριν τς λυτρώσεως. ν τοιοτον νδεχόμενον θά πετέλει παντελ ρνησιν καί καταστροφήν το λου χριστιανικο οκοδομήματος. Τριαδικός Θεός εναι πηγή παντός πνεύματος καί πάσης λευθερίας. ξ ατο πορρέει καί ες ατόν πληροται πσα δέα λλόγου θικς τάξεως. ν τ τάξει ταύτ τό στοιχεον τς λευθερίας εναι δεσπόζον καί κυριαρχικόν. ν τ κράτει τς χάριτος προσέλευσις το νθρώπου πρέπει νά εναι βίαστος καί λευθέρα. Τότε μόνον δύναται νά καταξιωθ πιστός ες τάς φωτεινάς διαστάσεις τς θεώσεως, ταν δηλαδή θελήσ τοτο, καί ργασθ πρός τοτο, βοηθούμενος πάντοτε πό τς γιαστικς δυνάμεως καί γάπης το Θεο.

πό τς ναστάσεως το Χριστο μέχρι τς ν τ θεώσει ναστάσεως το νθρώπου πάρχει βεβαίως πόστασις, τήν ποίαν νθρωπος φείλει λευθέρως νά καλύψ. τελείωσις ναπόκειται μόνον ν τ βασιλεί το Θεο. Τότε μόνον θά σταματήσ κατά τς μαρτίας γών το πιστο καί πέρ τς θικς τελειώσεως ατο προσπάθειά του. ν τ θεί Βασιλεί συνδόξασις το πιστο ποτελε τόν σχατον λόγον τς πάρξεως καί το προορισμο το νθρώπου. Διά τοτο καί ερός μνδός δέεται πρός τόν Χριστόν.«ατός με συνδόξασον Σωτήρ, ν τ βασιλεί σου».

δή δ. Ερμός.
 «πί τς θείας φυλακς, θεηγόρος ββακούμ,
στήτω μεθ᾿ μν καί δεικνύτω φαεσφόρον
γγελον, διαπρυσίως λέγοντα.
ΣήμερονΣωτηρία τ κόσμ,
τι νέστη Χριστός ς παντοδύναμος».

προφήτης ββακούμ «στη πί τς φυλακς καί πέβη πί πέτρας» ν ψυχικ γρηγόρσει καί τοιμότητι, διά νά δεχθ ν αυτ τόν παρά Θεο προφητικόν λόγον (ββακούμ, Β, 1 ξ.).

λόγος τς ναστάσεως, ν τ ποί ν τελευταί ναλύσει συγκλίνει πας προφητικός λόγος, εναι κατ᾿ ξοχήν λόγος το Θεο, ς περιεκτική στιγμή καί κέντρον πληρώσεως τς σωτηρίου βουλς το Θεο. μνδός προσκαλε τόν Προφήτην νά σταθ μετά τς κκλησίας (το σώματος τν πιστν) πί μις λλης σπουδαιοτέρας καί λαμπροτέρας πνευματικς φυλακς, νά διακονήσ καί πάλιν τόν σωτήριον λόγον το Θεο, διά τς καταδείξεως το φαεσφόρου γγέλου (Ματθ. 28, 2 ξ. Μάρκ. 16, 5), ποος στάμενος μυστικς πί το νεγμένου τς ερουσαλήμ μνήματος, διαπρυσίως ναγγέλλει ες τόν κόσμον τό πανευφρόσυνον τς ναστάσεως γεγονός!

νάστασις ς γχρονος πραγμάτωσις τς π᾿ αἰῶνος σεσιγημένης βουλς το Θεο (Ρωμ. 16, 25, ς χρος που ττνται α σκοτειναί τς μαρτίας δυνάμεις καί φύσις ναθάλλει ες τήν ρχαίαν εγένειαν ατς, εναι ργον τς παντοδυναμίας το Θεο. φυσικός νθρωπος οδέν χει ν ατ. νέος τς χάριτος δάμ, ς φύσις νθρώπου περβαίνουσα τήν στορικήν συνέχειαν το παλαιο δάμ, λαμβάνει μέν κουσίως τήν πτωχείαν τς φύσεως (2 Κορ. 8, 9), περβαίνει μως τήν θικήν δυναμίαν το Προπάτορος, οδέν χων ν αυτ κ τς διαβλητς κληρονομίας το ρχαίου κήπου τς δέμ. καινός ν Χριστ νθρωπος ( νθρωπίνη φύσις το Χριστο) χων λην τήν θικήν δύναμιν τς διαφθόρου φύσεως, ν συνδυασμ μετά τς πείρου δυνάμεως τς θείας φύσεως, μετά τς ποίας κείνη φράστως συνηνώθη, πετέλεσαν ν τ νιαί προσώπ το Χριστο τό δίδυμον πάσης δυνάμεως, τήν πειροδύναμον στίαν το θείου μυστηρίου, πί τς ποίας προσκόψασα μαρτία συνετρίβη μέ λας τάς φοβεράς συνεπείας της δι᾿ λόκληρον τό γένος το δάμ. κτός το θεανδρικο τούτου μυστηρίου, περ θαυμασίως κορυφοται ν τ γέρσει, οδεμία λλη δύναμις το δυνατόν νά φανίσ τό μυστήριον τς νομίας, τό κορυφούμενον ν τ πνευματικ θανάτ καί τ φθορ. ν τ θεοδέγμονι τάφ πυρτις τς θείας παντοδυναμίας ναφλεχθεσα πό το πυρός τς τριαδικς γάπης το Θεο, νετίναξε τό π᾿ αἰῶνος νδιαίτημα το χθρο, σώρευσεν ες ρείπια τό κράτος το θανάτου, ες τό ποον τηρετο δέσμιον λόκληρον τό γένος το δάμ!

νδρέου Θεοδώρου

πό τό βιβλίο: Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας

 Πηγή