
Αγ. Ολυμπιάδα – Η Αφοσιωμένη Διακόνησσα της Εκκλησίας

Ο ρόλος του υπνωτισμού στη στρατολόγηση μελών από θρησκευτικές σέκτες
Jesse S. Miller, Ph.D.
Κέντρο Ψυχολογικών Σπουδών
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΥΠΝΩΤΙΣΜΟΥ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΟΛΟΓΗΣΗ ΜΕΛΩΝ ΑΠΟ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΣΕΚΤΕΣ
Περίληψη
Η ύπνωση είναι μια τροποποιημένη κατάσταση συνείδησης, στην οποία η συνειδητή κριτική αξιολόγηση των προτάσεων των άλλων μπορεί να ανασταλεί ή να μειωθεί. Οι έμμεσες υποβλητικές τεχνικές, όπως περιγράφονται από τον θεραπευτή Μίλτον Χ. Έρικσον, αποτελούνται από υπονοούμενα, μεταφορές και μη λεκτικές επικοινωνίες, που μοιάζουν με τις τεχνικές πλύσης εγκεφάλου που αναφέρονται στη διαδικασία μεταστροφής των νέων θρησκευτικών ομάδων.
Κατηγορίες ότι οι νεαροί οπαδοί θρησκευτικών σεκτών υφίστανται ύπνωση από τους κατηχητές τους εμφανίζονται συχνά στον Τύπο. Αναφορές σε “απλανές βλέμμα δέκα μιλίων” και “ζομποειδή” συμπεριφορά χρησιμοποιούνται ως τεκμήρια αυτών των ισχυρισμών. Για να κατανοηθεί καλύτερα ο υποτιθέμενος ρόλος της ύπνωσης στις διαδικασίες κατήχησης που εφαρμόζονται από αιρετικές ομάδες, είναι σημαντικό να οριστεί λειτουργικά το τι εννοούμε με τον όρο “ύπνωση”, όταν χρησιμοποιείται για να εξηγήσει δραματικές μεταβολές προσωπικότητας.
Η ύπνωση θεωρείται γενικά ως μια ενιαία διαδικασία που δημιουργεί μια απλή κατάσταση υπακοής του υποκειμένου στις εντολές. Πιστεύεται ότι κάποιος υπνωτίζεται όπως κουρεύεται, τρώει ένα πορτοκάλι ή πέφτει σε μια πισίνα. Αυτό είναι όλο. Αν είσαι υπνωτισμένος, ενεργείς όπως ενεργεί ένας υπνωτισμένος. Συμπεριφέρεσαι σαν τον Τρίλμπι απέναντι στον Σβενγκάλι. Αν η ύπνωση γίνεται σε σκηνή στο Λας Βέγκας, κάνεις τον κόκορα· αν γίνεται σε μια απομονωμένη φάρμα στην Καλιφόρνια, συμπεριφέρεσαι σαν θρησκευτικός φανατικός. Μόλις υπνωτιστείς, κάνεις ό,τι σου λέει ο άλλος. Μακάρι να ήταν τόσο απλό (Star και Tobin, 1970).
Η έρευνα για την ύπνωση, που έχει διεξαχθεί αποκλειστικά σε εργαστηριακές συνθήκες και κυρίως με φοιτητές, επικεντρώνεται στην περιγραφή της «κατάστασης» του υποκειμένου, της υποβλητικότητάς του, του βάθους της έκστασης κ.λπ. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας δείχνουν ότι οι άνθρωποι διαφέρουν ως προς την υπνωτισιμότητα και ότι αυτή η ικανότητα είναι ιδιότητα του ίδιου του υποκειμένου (Spiegel, 1972). Σύμφωνα με αυτή την άποψη, μόλις ένα υπνωτίσιμο άτομο υπνωτιστεί, ο “χειριστής” μπορεί να του δώσει άμεσες προτάσεις, όπως “δεν θα κοιμηθείς για 22 ώρες και θα πουλάς λουλούδια στο δρόμο χαμογελώντας συνέχεια”. Αν και μια τέτοια ιδέα είναι κατάφωρα γελοία, έχει οδηγήσει σε μεγάλη σύγχυση σχετικά με το τι ακριβώς συμβαίνει στους νέους που εντάσσονται σε αιρετικές ομάδες.
Για να εκτιμηθεί σωστά η διαδικασία μεταστροφής και ο ρόλος που μπορεί να διαδραματίζει η ύπνωση, είναι απαραίτητο να κατανοηθεί η ύπνωση με διαφορετικό τρόπο. Η εργαστηριακή έρευνα έχει περιορισμούς στην ερμηνεία του πώς αντιδρούν οι άνθρωποι στον πραγματικό κόσμο, επομένως είναι χρήσιμο να εξεταστεί το έργο του Μίλτον Έρικσον, του σημαντικότερου συγγραφέα για την κλινική ύπνωση, ο οποίος έχει διατυπώσει τεχνικές που βοηθούν τα υποκείμενά του να συμπεριφερθούν με συγκεκριμένους τρόπους (Haley, 1973).
Πρώτον, ο Έρικσον διακρίνει μεταξύ εκστατικής συμπεριφοράς και αποδοχής μιας πρότασης. Η έκσταση είναι φαινόμενο διαχωρισμένης ή αποσπασμένης συνείδησης, στην οποία οι κριτικές ικανότητες—αντανάκλαση, λογική σκέψη, ανεξάρτητη κρίση και λήψη αποφάσεων—τροποποιούνται ή αναστέλλονται. Κατά την έκσταση, ο συνειδητός νους δεν φλυαρεί ασταμάτητα ή δεν αναλύει όσα ακούγονται, αλλά ακούει παθητικά, χωρίς στοχασμό ή κριτική αξιολόγηση. Δεν είναι παράλογο να υποθέσει κανείς ότι οι συχνά αναφερόμενες τεχνικές κατήχησης αιρετικών ομάδων—επαναλαμβανόμενες ομιλίες, μακρές ώρες εργασίας χωρίς επαρκή ύπνο και διατροφή χαμηλή σε πρωτεΐνη—θα μπορούσαν να προκαλέσουν μια τροποποιημένη κατάσταση συνείδησης στους περισσότερους ανθρώπους.
Που φθάσαμε θεέ μου!

Θεία Κοινωνία με Coca Cola; Κι όμως κάποιοι το κάνουν!
(και κάποιοι τους "στηρίζουν")
Έδωσε (προ)έγκριση η Ιερά Σύνοδος προετοιμασίας Ιερέων και Πιστών για Θεία Κοινωνία χωρίς Οίνο και Άρτο;
γράφει ο π. Γεώργιος Ανεστόπουλος, Κληρικός - Πρεσβύτερος της Ι.Μ.Διδυμοτείχου
Και λέω προέγκριση καθώς, ναι μεν, στους Ι.Ναούς η Θεία Κοινωνία - Δόξα τω Θεώ - ακόμη τελείται με Οίνο και Άρτο, πλην όμως, στους κόλπους της Ιεραποστολής της Εκκλησίας της Ελλάδος (εύχομαι μειοψηφία) αναπαράγεται η ισότητα όλων των υλικών μεταξύ τους προκειμένου να τελεστεί η Θεία Κοινωνία (ανάλογα τι παράγει κάθε τόπος), κόντρα βεβαίως σε κάθε σχετικό Ιερό Κανόνα Οικουμενικών Συνόδων.
Ταυτόχρονα δημοσιεύουν αλλά και διδάσκουν (φανερά) νέους ιερείς ως προς αυτές τις "απόψεις".
Και υποθέτω πως κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να συμβεί φανερά εάν δεν είχε την έγκριση της Ιεράς Συνόδου δηλαδή της Εκκλησίας της Ελλάδος η οποία, εκ του αποτελέσματος κρίνουμε πως επιτρέπει να διαδίδονται και να διδάσκονται επίσημα αυτά τα κείμενα κι αυτές οι θέσεις (σε κακώς εννοούμενη αλληλεγγύη προς το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας να υποθέσω;).
Δεν αναφέρω περαιτέρω στοιχεία αυτών των ιεραποστόλων, των κειμένων τους και του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού θεσμού καθώς συνολικά εκτιμώ και σέβομαι το εν γένει έργο τους θεωρώντας αυτό ένα σημείο πλάνης που ευελπιστώ να διορθωθεί.
Εν τάχει στο θέμα. Αντλώ στοιχεία και "ερωτήματα" από τα "διδακτικά κείμενά" τους.
«Μπορούμε άραγε να τελέσουμε την θεία Ευχαριστία όχι με τον καθιερωμένο άρτο και οίνο, αλλά με άλλα υλικά;»
Όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τέτοια ερωτήματα, αναπόφευκτα ενεργοποιείται ο πρώτος βασικός κανόνας που διδάσκεται ένας ορθόδοξος πιστός και δη πρωτίστως ένας Ιερέας και εν προκειμένω ακόμη και ως πρωτοετής φοιτητής οποιασδήποτε Ορθόδοξης Ιερατικής σχολής:
Ή αποδέχεσαι την Ορθοδοξία όπως σου δόθηκε από την Αγία Γραφή και την Ιερά Πατερική Παράδοση ή αυτό που πιστεύεις δεν είναι Ορθοδοξία αλλά "ιδιωτική θεολογία και προτεσταντισμός".
Θυμάμαι εκεί κάπου στο 2013 ήμουν παρών στο κήρυγμα ενός Έλληνα Αρχιερέα Αφρικανικής Μητρόπολης σε κάποιο γνωστό Ι.Ναό της Αττικής.
Ἡ προετοιμασία τῆς καρδιᾶς στὴν προσευχή
Ἂν ἡ καρδιά σου εἶναι ταραγμένη ἀπὸ τὴν ἐπήρεια τοῦ πονηροῦ πνεύματος, καλύτερα νὰ μὴ μιλᾶς στοὺς ἄλλους.
Πρὸ πάντος, γιὰ νὰ τοὺς διορθώσῃς. Θὰ προκαλέσης πιθανώτατα θυμὸ καὶ ὄχι διόρθωσι. Μιὰ τέτοια ἐσωτερικὴ κατάστασις σημαίνει ὅτι εἴμαστε ἀνάξιοι νὰ διδάξουμε τοὺς ἄλλους. Πρῶτα διῶξε τὸν ἐχθρό, εἰρήνευσε τὴν καρδιά σου καὶ κατόπιν μίλα.
Μερικοὶ νομίζουν ὅτι εἶναι ἐντάξει ἀπέναντι τοῦ Θεοῦ ἂν λένε τις καθωρισμένες προσευχές, χωρὶς νὰ προσέχουν στὴν προετοιμασία τῆς καρδιᾶς τους γιὰ τὴν προσευχή. Πολλοί, λόγου χάριν, διαβάζουν την πρὸ τῆς Θείας Μεταλήψεως Ἀκολουθία, ἐνῷ κατὰ τὸ διάστημα αὐτὸ θὰ ἔπρεπε νὰ ἑτοιμάσουν τὴν καρδιά τους ὥστε νὰ προσέλθουν ἀξίως στὴ θεία κοινωνία. Ἂν ἡ καρδιά σου εἶναι καλοπροαίρετη, ἂν μὲ τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ, εἶναι ἕτοιμη νὰ ὑποδεχθῇ τὸν Νυμφίο, τότε, ἀκόμη καὶ ἂν δὲν διαβάσης ὅλη ἐκείνη τὴν Ἀκολουθία, εἶσαι ἐν τάξει. «Οὐ γὰρ ἐν λόγῳ ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ἀλλ’ ἐν δυνάμει» (Α’ Κόρ. δ’ 20). Καλὸ εἶναι νὰ ὑπακοῦμε σὲ ὅλα τὴ μητέρα μας Ἐκκλησία. Ἂν μπορῇ κάποιος νὰ «χωρῇ» μακρὰ προσευχή, ἂς κάμη προσευχὴ μακρά. Ἀλλὰ «οὐ πάντες χωροῦσι τὸν λόγον τοῦτον» (Μάτθ. ιθ’ 11). Ἂν ἡ μακρὰ προσευχὴ δὲν συνδυάζεται μὲ ζέσι πνευματική, εἶναι προτιμότερο νὰ προσευχηθῇ κανεὶς σύντομα, ἀλλὰ μὲ ζέσι. Θυμήσου ὅτι ὁ Τελώνης εἶπε ὅλη καὶ ὅλη μία μικρὴ φράσι καὶ ὅμως δικαιώθηκε ἀπὸ τὸν Θεό. Ὁ Θεὸς δὲν ἀποβλέπει στὸ πλῆθος τῶν λέξεων, ἀλλὰ στὴ διάθεσι τῆς καρδιᾶς. Τὸ οὐσιῶδες καὶ ἀπαραίτητο εἶναι ἡ ζῶσα πίστις καὶ ἡ πραγματικὴ μετάνοια.
Κατά τα άλλα η ένωση Εκκλησιών δεν έχει γίνει!
Καρδινάλιος διαβάζει το Πιστεύω στον ορθόδοξο ναό!
Δείτε στο 1:31;00 τον Καρδινάλιο να διαβάζει το Πιστεύω ανήμερα της εορτής του Προφήτη Ηλία, και συμπεράνετε αν δεν έχει γίνει ανεπίσημα η ένωση με τους Παπικούς! Κανείς δεν αντιδράει, η εικόνα παπικού καρδιναλίου στον επισκοπικό θρόνο είναι πια γνωστή και αποδεκτή από το ποίμνιο!
Θεία Λειτουργία της Κυριακής από τον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου
–https://youtu.be/fO216d3i-L0 – Ecumenical Patriarchate – Οικουμενικό Πατριαρχείο
Κυριακή ΣΤ΄ Ματθαίου – Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος για τη θεραπεία του παραλυτικού της Καπερναούμ
ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΙΚΟΥ ΤΗΣ ΚΑΠΕΡΝΑΟΥΜ
«Καὶ ἐμβὰς εἰς πλοῖον διεπέρασε καὶ ἦλθεν εἰς τὴν ἰδίαν πόλιν. Καὶ ἰδοὺ προσέφερον αὐτῷ παραλυτικὸν ἐπὶ κλίνης βεβλημένον· καὶ ἰδὼν ὁ Ἰησοῦς τὴν πίστιν αὐτῶν εἶπε τῷ παραλυτικῷ· θάρσει, τέκνον· ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου (:και αφού μπήκε σε ένα πλοίο, πέρασε στην απέναντι όχθη της λίμνης, και ήλθε στη δική Του πόλη, την Καπερναούμ. Τότε Του έφεραν έναν παράλυτο, που τον είχαν βάλει πάνω σε ένα κρεβάτι. Και καθώς ο Ιησούς είδε την πίστη που είχε και ο παράλυτος κι εκείνοι που τον μετέφεραν, είπε στον παράλυτο, ο οποίος ανησυχούσε και φοβόταν μήπως οι αμαρτίες του γίνουν εμπόδιο στη θεραπεία του: “Έχε θάρρος, παιδί μου˙ έχουν συγχωρηθεί οι αμαρτίες σου”)» [Ματθ. 9,1-2].
«Δική Του πόλη» ονομάζει εδώ την Καπερναούμ· διότι άλλη μεν Τον έφερε στον κόσμο, η Βηθλεέμ, άλλη Τον ανέθρεψε, η Ναζαρέτ και άλλη Τον είχε διαρκώς κάτοικό της, η Καπερναούμ [πρβλ. Ματθ. 4,12-16: «Ἀκούσας δὲ ὁ Ἰησοῦς ὅτι Ἰωάννης παρεδόθη, ἀνεχώρησεν εἰς τὴν Γαλιλαίαν. καὶ καταλιπὼν τὴν Ναζαρὲτ ἐλθὼν κατῴκησεν εἰς Καπερναοὺμ τὴν παραθαλασσίαν ἐν ὁρίοις Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ, ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν διὰ Ἡσαΐου τοῦ προφήτου λέγοντος· γῆ Ζαβουλὼν καὶ γῆ Νεφθαλείμ, ὁδὸν θαλάσσης, πέραν τοῦ Ἰορδάνου, Γαλιλαία τῶν ἐθνῶν, ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε φῶς μέγα καὶ τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου φῶς ἀνέτειλεν αὐτοῖς (:όταν άκουσε ο Ιησούς ότι ο Ιωάννης παραδόθηκε στη φυλακή απ’ τον βασιλιά Αντίπα, αναχώρησε και πήγε στη Γαλιλαία. Κaι αφού άφησε τη Ναζαρέτ, πήγε και κατοίκησε στην Καπερναούμ, η οποία ήταν κτισμένη κοντά στη λίμνη της Γαλιλαίας, στα σύνορα των φυλών Ζαβουλών και Νεφθαλείμ. Έτσι επαληθεύθηκε και πραγματοποιήθηκε εκείνο που είπε ο Θεός μέσω του προφήτου Ησαΐα: “Η χώρα της φυλής Ζαβουλών και η χώρα της φυλής Νεφθαλείμ, που εκτείνονται κοντά στη θάλασσα και πέρα από τον Ιορδάνη ποταμό, στα ανατολικά του, η Γαλιλαία, στην οποία κατοικούν πολλοί εθνικοί. Ο λαός που κάθεται καθηλωμένος κι ακίνητος στο πνευματικό σκοτάδι της ειδωλολατρικής πλάνης και της ασεβείας είδε μεγάλο πνευματικό φως, τον Χριστό˙ κι έλαμψε φως από τον ουρανό σε εκείνους που κάθονται στη χώρα που σκιάζεται από το πυκνότατο σκοτάδι της αμαρτίας και του θανάτου”)».
Κυριακή ΣΤ΄ Ματθαίου - Ερμηνεία της Αποστολικής περικοπής από τον Ιερό Χρυσόστομο
Ας ακούσουν τον Απόστολο όσοι κατακερματίζουν τον αντιαιρετικό αγώνα.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ΜΑΤΘΑΙΟΥ [: Ρωμ. 12,6-14]
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ
«Καθάπερ γὰρ ἐν ἑνὶ σώματι μέλη πολλὰ ἔχομεν, τὰ δὲ μέλη πάντα οὐ τὴν αὐτὴν ἔχει πρᾶξιν, οὕτως οἱ πολλοὶ ἓν σῶμά ἐσμεν ἐν Χριστῷ, ὁ δὲ καθ᾿ εἷς ἀλλήλων μέλη (: διότι όπως σε ένα σώμα έχουμε πολλά μέλη και όλα τα μέλη δεν έχουν το ίδιο έργο, έτσι οι πολλοί πιστοί στην Εκκλησία είμαστε ένα σώμα εξαιτίας της ενώσεώς μας με τον Χριστό, και ο καθένας μας είμαστε μέλη ο ένας του άλλου. Συνεπώς οφείλουμε να συνεργαζόμαστε με ταπείνωση και ο καθενός να υπηρετεί όλο το σώμα της Εκκλησίας)»[ Ρωμ.12,4-5]
Πάλι χρησιμοποιεί το ίδιο παράδειγμα, που χρησιμοποίησε και στην επιστολή προς τους Κορινθίους, για να καταπολεμήσει το ίδιο ακριβώς πάθος· καθόσον είναι μεγάλη η δύναμη του φαρμάκου και η επίδραση του παραδείγματος αυτού προς διόρθωση της αρρώστιας της αλαζονείας. «Για ποιον λόγο, λοιπόν», λέγει, «υπερηφανεύεσαι εσύ; Ή γιατί πάλι άλλος εξευτελίζει τον εαυτό του; Δεν είμαστε ένα σώμα όλοι, και μεγάλοι και μικροί; Όταν λοιπόν κατά το σπουδαιότερο είμαστε ένα και μέλη ο ένας του άλλου, γιατί με την αλαζονεία ξεχωρίζεις τον εαυτό σου; Γιατί περιφρονείς τον αδελφό σου; Εφόσον, όπως ακριβώς εκείνος είναι μέλος σου, έτσι και εσύ είσαι μέλος εκείνου· και είναι μεγάλη και ως προς αυτό η ισοτιμία σας».
Αναφέρει λοιπόν δύο πράγματα που είναι ικανά να εξαλείψουν την αλαζονεία τους· και ότι είμαστε μέλη ο ένας του άλλου, όχι ο μικρός του μεγάλου μόνο, αλλά και ο μεγάλος του μικρότερου, και ότι όλοι αποτελούμε ένα σώμα· ή καλύτερα και τρία· καθόσον έδειξε πως είναι χάρισμα αυτό που μας δόθηκε. Μην υπερηφανεύεσαι λοιπόν· γιατί το χάρισμα σου δόθηκε από τον Θεό, δεν το έλαβες εσύ, ούτε το βρήκες. Γι’ αυτό και μιλώντας για τα χαρίσματα, δεν είπε ότι «ο ένας έλαβε μεγαλύτερο και ο άλλος μικρότερο», αλλά τι; Είπε ότι ο καθένας έλαβε «διαφορετικό» χάρισμα. «Έχοντας λοιπόν», λέγει, «χαρίσματα», όχι μεγαλύτερα και μικρότερα, αλλά «διαφορετικά».
Η Ελλάδα στα χνάρια του παλαιού Ισραήλ, έτοιμη να υποστεί τις ίδιες συνέπειες!
Η ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ
Εἶναι ὁ προφήτης τῶν καιρῶν τῆς Ἀποστασίας καὶ τῶν ἐσχάτων χρόνων. Ὁ προφήτης ποὺ ἐμφανίζεται στὴν ἱστορία τρεῖς φορές. Τὴν πρώτη φορὰ ἀντιστάθηκε καὶ ἐκήρυξε κατὰ τῆς Ἀποστασίας καῖ ἀνελήφθη «ὡς εἰς οὐρανόν». Τὴν δεύτερη ἐμφανίστηκε μαζί μὲ τὸν προφήτη Μωϋσῆ κατὰ τὴν Μεταμόρφωση τοῦ Κυρίου (πρῶτα ἔσχατα). Καὶ τὴν τρίτη θὰ ἐμφανισθεῖ στὰ (δεύτερα) ἔσχατα χρόνια, σύμφωνα μὲ τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας. Στὰ ἔσχατα πού, ἂν καὶ δὲν μποροῦμε οὔτε ἐπιτρέπεται νὰ προσδιορίσουμε ἀκριβῶς χρονικά (διότι τότε ἀκολουθοῦν πλάνες καὶ ἀκρότητες), σύμφωνα μὲ τὴν διδασκαλία τῶν Πατέρων καὶ τὰ σημεῖα τῶν καιρῶν πλησιάζουν. Ὁπότε κατὰ κάποιον τρόπο εἶναι ὁ προφήτης τῶν καιρῶν μας. Ἀκόμα κι ἂν δὲν ξέρουμε, ποιά γενιὰ θὰ δεῖ τὶς συγκεκριμένες στιγμὲς ποὺ περιγράφει ἡ Ἀποκάλυψις, ζοῦμε ὅμως κάτω ἀπὸ τὸ βάρος τῶν ἐσχάτων καὶ τὴν ἐλπίδα τῆς Βασιλείας τοῦ Κυρίου του και Κυρίου μας.
Παραθέτουμε ἕνα τμῆμα ἀπὸ ὁμιλία τοῦ ἀείμνηστου π. Ἀθανάσιου Μυτιληναίου, τοῦ ὁποίου οἱ ὁμιλίες ὁμολογουμένως ἔχουν μιὰ προφητικὴ διάσταση, μὲ τίτλο «Ὁ προφήτης Ἠλίαςστὴν ἐποχή του καὶ στὰ ἔσχατα».
Ὁ πρ. Ἠλίας στὴν ἐποχή του καὶ στὰ ἔσχατα
π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος (Ἡ ὁμιλία ἔγινε στὶς 20-7-1986)
Η Ελλάδα στα χνάρια του παλαιού Ισραήλ, έτοιμη να υποστεί τις ίδιες συνέπειες.
Και ερχόμαστε τώρα να ρωτήσουμε: Μήπως και η πατρίδα μας ζει και πολιτεύεται στα ίδια χνάρια του παλαιού Ισραήλ; Και όσα δεινά μας βρουν, θα λέγαμε πού θα οφείλονται; Τί λέτε; είναι δυνατόν να υποστούμε μια τυχόν -τυχόν!- συρρίκνωση των συνόρων μας; Ξέρετε ότι πάλι μπορούμε να γίνουμε μικρότεροι; Αγαπητοί μου, το ξέρετε ότι μπορούμε να γίνουμε πάλι μικρότεροι στα σύνορά μας;… Δεν υπάρχει τίποτα το αμετάθετο και σίγουρο. Από πού θα έχει το αίτιό του το θέμα; Ακόμη, αν υποστούμε σαν λαός μια δυσπραγία οικονομική ή ακόμα και μια κοινωνική αναστάτωση, από πούθα έχει την αφετηρία της αυτή όλη η κατάσταση; Ασφαλώς από την αποστασία του λαού μας και την στροφή του προς την ειδωλολατρία.
Αντιλαμβανόμαστε ότι οι ημέρες είναι κρίσιμες για τον λαό μας αλλά και για όλο τον κόσμο;
Αλλά γιατί το είπε αυτό ο Προφήτης στον Αχαάβ; Για να μετανοήσει ο λαός. Μετανόησε ο Αχαάβ; Ούτε ο Αχαάβ, ούτε ο λαός. Άραγε εμείς θα μετανοήσουμε; Όταν σήμερα κηρύσσεται το κήρυγμα, της μετανοίας το κήρυγμα, και λέγονται αυτά που λέγονται, τί νομίζετε ότι είναι; Αυτά που σας λέω τώρα τί νομίζετε ότι είναι; Νομίζετε ότι είναι ένα φιλολογικό κήρυγμα, για το οποίο μπορούμε να λέμε ότι είναι μόνο λόγια; Όχι. είναι κήρυγμα μετανοίας, είναι κήρυγμα αφυπνιστικό! Είμαστε σε παράλληλες ημέρες με την εποχή του βορείου Ισραήλ, που ο Προφήτης ελέγχει με δριμύτητα την κατάσταση και φωνάζει. φωνάζει και χρησιμοποιεί, θα λέγαμε, το έκτακτο εκείνο στοιχείο, που καταπλήσσει με την παρουσία του τον λαό. Θα το αντιληφθούμε εμείς ότι οι ημέρες μας είναι κρίσιμες για τον λαό μας αλλά και για ολόκληρη την οικουμένη; Θα το καταλάβουμε αυτό.
Ελέγχει λοιπόν φοβερά ο Προφήτης. Έτσι θα ελέγξει και τον Αντίχριστο.
Ο Ηλίας ο Μέγας ως σύμβολο Μυστικής Θεολογίας
Για όσους ψάχνουν ακόμα κόκκινες γραμμές!

Ο ΙΑΤΡΟΣ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ
Κυριακή ΣΤ΄ Ματθαίου (Ματθ. 9,1-8)
«Θάρσει, τέκνον· ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου» (Ματθ. 9,2)
Άλλο ένα σημείο της απάνθρωπης εποχής μας.

Αγία Μαρίνα

Ω, της υποκρισίας! Ομολογούν και κοινοποιούν ότι οι επίσκοποι αιρετίζουν, αλλά συνεχίζουν να τους μνημονεύουν ως ορθοτομούντες και να κοινωνούν μαζί τους, πουλώντας παράλληλα «Ορθοδοξία» με τα άρθρα τους και καταδικάζοντας τους ιερείς που εφαρμόζουν τους Ι. Κανόνες.
70ος Ἱερός Κανών τῶν ἁγίων Ἀποστόλων λέγει: «Εἴ τις ἐπίσκοπος, ἤ πρεσβύτερος, ἤ διάκονος, ἤ ὅλως τοῦ καταλόγου τῶν κληρικῶν νηστεύοι μετά Ἰουδαίων, ἤ ἑορτάζοι μετ’ αὐτῶν, ἤ δέχοιτο παρ’ αὐτῶν τά τῆς ἑορτῆς ξένια, οἶον ἄζυμα, ἤ τί τοιοῦτον, καθαιρείσθω. Εἰ δέ λαϊκός εἴη ἀφοριζέσθω»
Επισκοπική παρουσία σε εγκαίνια Εβραϊκής Συναγωγής
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΥΘΗΡΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΩΝ
Ἐν Κυθήροις τῆ 16η Ἰουλίου 2025
Ἀρχ. Παύλου Δημητρακοπούλου, Ὑπευθύνου τοῦ Γρ. Αἱρέσεων καί παραθρησκειῶν
ΕΠΙΣΚΟΠΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΕ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΕΒΡΑΪΚΗΣ ΣΥΝΑΓΩΓΗΣ
Δέν χωράει ἀμφιβολία ὅτι ὁ παγκόσμιος Οἰκουμενισμός ἀποτελεῖ σήμερα τό σπουδαιότερο καί μεγαλύτερο ἐκφυλιστικό φαινόμενο τῆς ἐποχῆς μας καί ταυτόχρονα τήν μεγαλύτερη ἀπειλή κατά τῆς ἀνθρωπότητος. Πρόκειται γιά ἕνα παγκόσμιο κίνημα, γέννημα τῆς Μασονίας καί τοῦ Διεθνοῦς Σιωνισμοῦ, πού ἔχει σάν μοναδικό σκοπό τήν δημιουργία μιᾶς νέας τάξεως πραγμάτων, δηλαδή τήν πολιτική, οἰκονομική, πολιτισμική καί θρησκευτική κυριαρχία του πάνω σ’ ὅλο τόν πλανήτη, σ’ ὅλη τήν ἀνθρωπότητα.
Εἶναι πλέον κοινός τόπος, ἀφοῦ γίνεται ἀπό ὅλους ἀντιληπτό, ὅτι τό παγκόσμιο πολιτικοοικονομικό σύστημα, προωθεῖ πυρετωδῶς τήν παγκοσμιοποίηση. Πρός τήν ἴδια αὐτή κατεύθυνση τῆς ἑνοποιήσεως τῆς ἀνθρωπότητος σέ θρησκευτικό ἐπίπεδο κινεῖται καί ὁ Διαθρησκειακός Οἰκουμενισμός, ὁ ὁποῖος ἐργάζεται πυρετωδῶς γιά τήν ἀνοικοδόμηση μιᾶς νέας παγκόσμιας θρησκείας, ἤ πανθρησκείας, πού θά εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς ὁμογενοποιήσεως καί ἰσοπεδώσεως ὅλων τῶν θρησκειῶν. Ἡ πορεία τῆς ἀνθρωπότητος σέ μία παγκοσμίων διαστάσεων καί σέ ὅλα τά ἐπίπεδα ἑνοποίηση δέν εἶναι πλέον μυστικό τῶν ὀλίγων, ἀλλά μία πραγματικότητα, ἡ ὁποία γίνεται ὅλο καί πιό αἰσθητή. Στήν πραγματοποίηση αὐτοῦ τοῦ ὁράματος ἔχουν ἐνταχθεῖ σχεδόν ὅλοι οἱ θρησκευτικοί ἡγέτες ὅλων τῶν μεγάλων θρησκειῶν, μεταξύ τῶν ὁποίων δυστυχῶς καί μία πληθώρα «ὀρθοδόξων» ἐκκλησιαστικῶν ἡγετῶν, μεγαλοσχήμων Κληρικῶν, Μοναχῶν καί Λαϊκῶν. Μαζί τους ἔχουν συστρατευτεῖ καί τά Μ.Μ.Ε., ἀλλά καί ὁ ἔντυπος καί ἠλεκτρονικός τύπος μέ ἕνα πλῆθος δημοσιευμάτων.
Μία ἀκόμη ἐκδήλωση διαθρησκειακού χαρακτήρα εἶδε πρόσφατα τό φῶς τῆς δημοσιότητος, πού ἔρχεται νά προστεθεῖ ὡς ἕνας ἀκόμη κρίκος σέ μία ἁλυσίδα ἄλλων παρομοίων ἐκδηλώσεων πού προηγήθηκαν, παραπέμποντας καί αὐτή τροχιοδεικτικά πρός τήν κατεύθυνση τοῦ διαθρησκειακοῦ ὁράματος. Πρόκειται γιά τήν ἑορταστική ἐκδήλωση μέ ἀφορμή τά ἐγκαίνια Ἑβραϊκῆς Συναγωγῆς, πού πραγματοποιήθηκε τον προηγούμενο μήνα σέ πόλη τῆς Κεντρικῆς Ἑλλάδος.[1]Σύμφωνα μέ τό βιντεοληπτικό ὑλικό πού μᾶς κοινοποιήθηκε ἀπό συνεργάτες μας στήν ἐκδήλωση παρέστησαν ἡ Ὑπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ καί ἄλλοι ἐκπρόσωποι τῶν τοπικῶν Ἀρχῶν. Τό ἄκρως λυπηρό εἶναι τό γεγονός ὅτι στήν ἐκδήλωση παρέστη δυστυχῶς καί ὁ οἰκεῖος, (Ὀρθόδοξος) Ἐπίσκοπος, ὁ ὁποῖος ἔλαβε τό λόγο γιά νά ἀπευθύνει ἕνα σύντομο χαιρετισμό. Ὡστόσο στή σύντομη αὐτή προσλαλιά του διατύπωσε μεταξύ ἄλλων, κατά τήν ταπεινή μας γνώμη, θέσεις καί ἀπόψεις πέρα γιά πέρα ξένες πρός τήν Πίστη καί τήν Ὀρθόδοξη Πατερική μας Παράδοση.
Διάκρισις ὑλικοῦ καὶ πνευματικοῦ σύμπαντος κατὰ τὸν Φώτιον Κόντογλου
Διάκρισις ὑλικοῦ καὶ πνευματικοῦ σύμπαντος κατὰ τὸν Φώτιον Κόντογλου*
Τοῦ μακαριστοῦ μοναχοῦ Κων/νου (Καβαρνοῦ), καθ. Φιλοσοφίας
1ον
Θά σᾶς ὁμιλήσω γιά τόν διδάσκαλό μου καί τόν διδάσκαλο τοῦ γένους τόν Φώτη Κόντογλου (1895-1965).
Εἶχα καί τό εὐτύχημα στή ζωή μου νά γνωρίσω τόν Φώτιο ἐπί δέκα τέσσερα ἔτη περίπου ἀπό κοντά καί ἔμαθα πάρα πολλά πρά-γματα ἀπό ἐκεῖνον γιά τήν βυζαντινή τέχνη, τήν εἰκονογραφία, ἀρχιτεκτονική, μουσική ὑμνογραφία κ.λπ. πατρολογία καί πολλοί ἀπό σᾶς φυσικά ἔχετε διαβάσει διάφορα ἔργα τοῦ Φωτίου Κόντογλου. Λοιπόν σᾶς κάνω σήμερα ἕνα δῶρο ἀπό τόν Φώτιο, διδάγματα δικά του γιά θέματα πάρα πολύ σπουδαῖα ἄν καί εἶναι τό πνευματικό σύμπαν κατά τόν Φώτιο Κόντογλου. Τό θέμα τοῦ πνευματικοῦ σύμπαντος ὑπῆρχε προφιλέστατο γιά τόν Φώτη Κόντογλου. Συχνά στά συγγράμματά του κάνει διάκριση μεταξύ δύο κόσμων τοῦ ἐξωτερικοῦ, φυσικοῦ ὑλικοῦ κόσμου καί τοῦ ἐσωτερικοῦ, ὑπερφυσικοῦ, πνευματικοῦ κόσμου.
Ὁ ὑλικός κόσμος βρίσκεται μέσα στό τοπικό καί χρονικό διάστημα, ἐνῶ ὁ πνευματικός κόσμος βρίσκεται πέρα ἀπό αὐτά. Ὁ ὑλικός κόσμος εἶναι ψεύτικος, λέει ὁ Φώτιος. Τίποτε σίγουρο δέν ὑπάρχει σ᾿ αὐτόν· ὅλα εἶναι μῦθοι, ὄνειρα, φαντασίες, ξεγελάσματα· ὅλα εἶναι πρόχειρα, φθαρτά καί αὐτά πού λένε ἀθάνατα ποιήματα, φιλοσοφίες, θαυμάσια κτίρια, ἐξαίσια ἀγάλματα, λαμπρές ζωγραφιές, ἄρχοντες, ἐξουσίες, δόξα καί φημισμένα ὀνόματα καί αὐτά κάποτε ὅλα θά ἐξαφανισθοῦν «τά πάντα ματαιότης», καθώς γράφει ὁ σοφός Σολομώντας. Στόν πνευματικό ὅμως κόσμο ὅλα εἶναι ἀληθινά, σίγουρα, αἰώνια, ἐπειδή ἐκεῖ δέν ὑπάρχει μήτε καιρός μήτε ἡ κόρη του ἡ φθορά. Ἐκεῖ ὅλα εἶναι παντοτινά, καινούργια, παντοτινά νέα. Καί ποῖα εἶναι αὐτά; Εἶναι ὁ Θεός, οἱ Ἄγγελοι, οἱ ψυχές.
Γιατὶ ὁ χριστιανισμὸς δὲν πρέπει νὰ ἀλλάζει μὲ τοὺς καιρούς
Ἔφθασε στ’ αὐτιά μου ὅτι, καθὼς φαίνεται, θεωρεῖτε τὰ κηρύγματά μου πολὺ αὐστηρὰ καὶ πιστεύετε ὅτι σήμερα κανένας δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ σκέπτεται ἔτσι, κανένας δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ ζῇ ἔτσι καὶ ἑπομένως κανένας δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ διδάσκῃ ἔτσι. Οἱ καιροὶ ἔχουν ἀλλάξει!
Πόσο χάρηκα ποὺ τὸ ἄκουσα. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι ἀκοῦτε προσεκτικὰ ὅ,τι λέγω, καὶ ὄχι μόνο ἀκοῦτε, ἀλλὰ καὶ εἶστε διατεθειμένοι νὰ τὸ τηρήσετε. Τί περισσότερο θὰ μπορούσαμε νὰ ἐπιθυμήσουμε ἐμεῖς ποὺ κηρύττουμε ὅπως διαταχθήκαμε καὶ ὅσα διαταχθήκαμε;
Ἀνεξάρτητα ἀπὸ ὅλα αὐτά, μὲ κανένα τρόπο δὲν μπορῶ νὰ συμφωνήσω μὲ τὴν γνώμη σας καὶ τὸ θεωρῶ καθῆκον μου νὰ τὴν σχολιάσω καὶ νὰ τὴν διορθώσω. Διότι – μολονότι ἴσως εἶναι παρὰ τὴν θέλησι καὶ τὴν πεποίθησί σας – προέρχεται ἀπὸ ἁμαρτωλὴ πηγή, σὰν νὰ μποροῦσε ὁ Χριστιανισμὸς νὰ μεταβάλλῃ τὰ δόγματά του, τοὺς κανόνες του, τὶς ἁγιαστικές του τελετουργίες, γιὰ νὰ ἀνταποκριθῇ στὸ πνεῦμα κάθε ἐποχῆς καὶ προσαρμοσμένος στὰ μεταβλητὰ γοῦστα τῶν υἱῶν τοῦ αἰῶνος τούτου, νὰ μποροῦσε νὰ προσθέσῃ ἡ νὰ ἀφαιρέσῃ κάτι.
Κι’ ὅμως δὲν εἶναι ἔτσι. Ὁ Χριστιανισμὸς πρέπει νὰ παραμένῃ αἰώνια ἀμετάβλητος, χωρὶς καθόλου νὰ ἐξαρτᾶται ἡ νὰ κατευθύνεται ἀπὸ τὸ πνεῦμα τῆς ἑκάστοτε ἐποχῆς. Ἀντίθετα ὁ ἴδιος ὁ Χριστιανισμὸς
Ένοχος δεν είναι όμως μόνο ο Βαρθολομαίος αλλά και όλοι όσοι τον ακολουθούν και υπακούουν στις εντολές του
Πατρ. Βαρθολομαῖε, «Τὸ αἷμα μας εἶναι στὴ συνείδησή σας!»
Ὁ σκληρὸς καὶ ἀπηνὴς διωγμὸς τῶν κληρικῶν καὶ τῶν πιστῶν τῆς κανονικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας συνεχίζεται μὲ μεγάλην ἔντασιν. Ὑπαίτιος τῶν διωγμῶν ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος, ὁ ὁποῖος παρέδωσε τὸν Τόμον καὶ ἐνομιμοποίησε τὴν σχισματικὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Μητρ. Ἐπιφανίου. Ὁ Πατριάρχης θὰ λογοδοτήση διὰ τὴν πρᾶξιν του αὐτὴν ἐνώπιον τοῦ Κυρίου, διὰ αὐτὸ ἂς μετανοήση πρὶν εὑρεθῆ εἰς τὸν ἀδέκαστον Κριτήν.
Συμφώνως πρὸς δημοσίευμα τοῦ ἱστολογίου HELLENISCOPE τῆς 18ης Ιουνίου:
«Ἀπὸ τὸ κρεβάτι του στὸ νοσοκομεῖο, ἕνας ἱερέας τῆς Οὐκρανικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας κάλεσε τὸν Οἰκουμενικὸ Πατριάρχη στὸ Τσερνίβτσι, γιὰ νὰ δεῖ μὲ τὰ ἴδια του τὰ μάτια τὴν ἀνομία ποὺ διέπραξαν τὰ πνευματικά του παιδιά.
Ο ταπεινός αναπαύεται και αναπαύει. Ο υπερήφανος αναστατώνεται και αναστατώνει.
Ἡ στάσι μας ἔναντι τῶν αἱρετικῶν, τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Κυριακή των Πατέρων της Δ΄Οικουμενικής Συνόδου
«Αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ πρώτην καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ, εἰδὼς ὅτι ἐξέστραπται ὁ τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος» (Τίτ. 3,10-11)
Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ὥρισε, ἀγαπητοί μου, ἡ πρώτη Κυριακὴ μετὰ τὴν 11η Ἰουλίου, ἡ σημερινὴ δηλαδή, νὰ εἶνε ἀφιερωμένη στὴ μνήμη τῶν πατέρων τῆς Τετάρτης (Δ΄) Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Σήμερα ἑορτάζουν ὄχι ἕνας ἢ δύο ἀλλὰ 630 πατέρες, 630 «ἀστέρια» ὅπως λέει τὸ δοξαστικό. Συνῆλθαν στὴ Χαλκηδόνα τῆς Μικρᾶς Ἀσίας τὸ 451 μ.Χ., στερέωσαν τὴν ὀρθόδοξο πίστι, καὶ κατεδίκασαν τοὺς τότε αἱρετικοὺς, τὸν Εὐτυχῆ καὶ τὸν Διόσκουρο, ποὺ προσέβαλλαν τὸ δόγμα τῆς θεανδρικότητος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ἂν θέλουμε ν᾽ ἀναλύσουμε τί δίδαξε ἡ Τετάρτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδος, δὲν θὰ γίνουμε καταληπτοί. Ἔπαψε πιὰ ὁ κόσμος νὰ ἐνδιαφέρεται γιὰ τὰ ἐκκλησιαστικά. Ἐνῷ τότε οἱ πιστοὶ παρακολουθοῦσαν μὲ ἐνδιαφέρον.
Στὴν Τετάρτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδο οἱ ἅγιοι πατέρες κατεδίκασαν τὴν αἵρεσι ποὺ προσέβαλλε τὴ θεανδρικὴ ὑπόστασι τοῦ Χριστοῦ καὶ δίδαξαν πῶς ἑνώθηκαν οἱ δύο φύσεις στὸ πρόσωπό του· ὅτι ὁ Χριστὸς εἶνε τέλειος ἄνθρωπος ἀλλὰ συγχρόνως καὶ τέλειος Θεός· ὅτι ἐν τῷ Χριστῷ ὑπάρχουν δύο φύσεις, ἡ ἀνθρωπίνη καὶ ἡ θεία, κι αὐτὲς εἶνε ἑνωμένες «ἀχωρίστως» καὶ «ἀδιαιρέτως», «ἀτρέπτως» καὶ «ἀσυγχύτως».
Γιὰ τὸν Φώτη Κοντογλου

Eπιλεγμένα αποσπάσματα από τον υπομνηματισμό του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου στην ευαγγελική περικοπή της Κυριακής των αγίων Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου
Κυριακή Αγ. Πατέρων Δ’ Οικουμενικής Συνόδου
Κυριακή Αγίων Πατέρων της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου Υπομνηματισμός της Αποστολικής περικοπής (Άγιος Θεοφύλακτος Βουλγαρίας) (Τίτ. 3, 8-15)
[απόδοση στην απλή ελληνική και πρόσθετα σχόλια: Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης]
«Πιστὸς ὁ λόγος (: Το ότι δικαιωθήκαμε και αναγεννηθήκαμε και θα κληρονομήσουμε την αιώνια ζωή είναι λόγος και αλήθεια αξιόπιστη)» [Τίτ. 3, 8].
Επειδή παραπάνω είπε ο Απόστολος για μέλλοντα πράγματα, το δε μέλλον είναι άδηλο και αόρατο, γι΄ αυτό εδώ προσθέτει και το αξιόπιστο στον λόγο του και λέγει ότι αυτό που είπα είναι αξιόπιστο και βέβαιο από τα περασμένα και προηγούμενα αγαθά, που απολαύσαμε· επειδή ο Θεός που μας έδωσε τόσα αγαθά στον προηγούμενο καιρό, Αυτός θα μας δώσει και στον μέλλοντα.
«Καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε διαβεβαιοῦσθαι, ἵνα φροντίζωσι καλῶν ἔργων προΐστασθαι οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ (: Και γι’ αυτά τα θέματα θέλω να μιλάς με βεβαιότητα και με κύρος, για να φροντίζουν όσοι έχουν πιστέψει στον Θεό να πρωτοστατούν ακούραστα σε καλά έργα)».
Επειδή παραπάνω ανέφερε ο Απόστολος για την υπερβολική αγαθότητα που έδειξε ο Θεός σε εμάς, επειδή μας έσωσε με τη χάρη, ενώ ήμασταν απελπισμένοι, γι΄ αυτό τώρα λέγει στον Τίτο, ότι «θέλω να διδάσκεις γι’ αυτά τον λαό σου, για να μάθουν οι Χριστιανοί, όχι μόνο να είναι ταπεινόφρονες και να μην κατακρίνουν τους άλλους ως αμαρτωλούς, αλλά και να ελεούν και να ευσπλαχνίζονται τους αδελφούς τους, διότι όποιος στοχάζεται το έλεος που έκανε ο Θεός προς αυτόν, οπωσδήποτε θα ελεήσει και αυτός τον αδελφό του. Και τι θα διδάσκεις τους Χριστιανούς για να φροντίζουν, Τίτε; Δηλαδή το να έχουν ένα μόνο έργο και μία φροντίδα ακατάπαυστη, να βοηθούν τους αδικουμένους, να προνοούν και να προστατεύουν (διότι αυτό δηλώνει το «προΐστασθαι καλῶν ἔργων») τις χήρες και τα ορφανά και να μην περιμένουν να έρχονται προς αυτούς όσοι έχουν ανάγκη και να τους παρακαλούν, αλλά αυτοί μόνοι από μόνοι τους να μεριμνούν και να φροντίζουν γι’αυτούς»1.
«ταῦτά ἐστι τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα τοῖς ἀνθρώποις (: Αυτά είναι τα καλά έργα και τα ωφέλιμα στους ανθρώπους· αυτά για τα οποία σας μίλησα)».
Κυριακή των Αγίων Πατέρων της Δ΄Οικουμενικής Συνόδου -Ερμηνεία της Αποστολικής περικοπής από τον Ιερό Χρυσόστομο