





«Εἶχε σηκώσει τὸν γιακὰ τῆς χλαίνης καὶ μὲ τὸ μάνλιχερ στὴ χούφτα, ὅπλο καὶ ραβδί, προχωροῦσε στὸ κάτασπρο χιόνι. Ἡ Παναγία “στρατηγός” στὸ μέτωπο τὸ 1940 καθοδηγοῦσε, προστάτευε τοὺς στρατιῶτες». Ὡς στρατηγὸ φαντάζονταν τὴν Παναγία οἱ λογοτέχνες, οἱ πολιτικοί ἀλλὰ καὶ οἱ στρατιωτικοὶ ποὺ μάχονταν στὰ βουνὰ τῆς Πίνδου, σὲ ἐπίσημα κείμενα τῆς ἐποχῆς.
Ἐκεῖ, στὴ μεγάλη μάχη τοῦ Ἔθνους, ἡ Παναγία περπατᾶ μὲ τοὺς στρατιῶτες, σώζει τραυματισμένους καὶ αἰχμαλώτους, πότε νοσοκόμα, πότε στρατηγὸς καὶ πότε παρηγορήτρια στὰ φτωχόσπιτα ποὺ ἔχαναν στὴν Πίνδο ἀγαπημένα πρόσωπα.
Ἡ μορφή της, τυπωμένη στὰ ἐπιστολικὰ δελτάρια, ἔκλεινε σὲ ἕνα μικρὸ κομμάτι χαρτιοῦ τὸν πόνο, τὴν ἐλπίδα, τὰ δάκρυα τῶν ἀγωνιστῶν τοῦ 1940. Τῆς χρονιᾶς ἐκείνης, ποὺ ἡ Τῆνος, λίγα μέτρα ἀπὸ τὸν Ναὸ τῆς Εὐαγγελιστρίας, ἔζησε τὴν πιὸ φρικτὴ ὄψη τοῦ πολέμου. Τότε, στὶς ὀκτώμισι τὸ πρωὶ τῆς 15ης Αὐγούστου, ἀνήμερα τοῦ ἑορτασμοῦ τῆς Θεοτόκου στὸν ὅρμο τῆς Τήνου, ὅπου εἶχε καταπλεύσει γιὰ νὰ ἀποδώσει τιμὲς τὸ «εὔδρομον Ἕλλη», οἱ Ἰταλοὶ χτύπησαν μὲ τὸν πιὸ ὕπουλο τρόπο. Ἕνα ὑποβρύχιο τοῦ ἰταλικοῦ στόλου, τὸ «Ντελφίνο», τορπίλισε τὸ σημαιοστολισμένο πλοῖο. Διοικητὴς τῶν Δωδεκανήσων τότε ἦταν ὁ Ντὲ Βέκι, ὁ ὁποῖος εἶχε ἐνημερώσει ψευδῶς τὸν Μουσολίνι, ὅτι στὴν θαλάσσια περιοχὴ μεταξὺ Τήνου καὶ Σύρου κινοῦνταν ἀγγλικὰ πλοῖα. Ἔτσι, τὸ ἰταλικὸ ὑποβρύχιο ἀνέλαβε νὰ δράσει χτυπώντας τὸ «Ἕλλη», μὲ ἀποτέλεσμα νὰ ἀφήσει πίσω συνολικὰ 10 νεκροὺς καὶ 29 τραυματίες. Ἕντεκα χρόνια ἀργότερα, ἡ ἰταλικὴ κυβέρνηση, ἀναγνωρίζοντας τὸ ἔγκλημα, ἔδωσε στὴν Ἑλλάδα ὡς ἀποζημίωση τὸ καταδρομικὸ «Εὐγένιος Σαβοΐας», τὸ ὁποῖο μετονομάστηκε σὲ «Ἕλλη ΙΙ».
Ὁ τορπιλισμὸς τοῦ «Ἕλλη» εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα λαὸς καὶ πολιτικοὶ νὰ βγοῦν ἀπὸ τὸν κόσμο τῶν ψευδαισθήσεων, νὰ παραβλέψουν τὶς ὅποιες διαφορές τους καὶ νὰ ἑνωθοῦν κάτω ἀπὸ τὴν ἴδια σημαία. Ὁ πρεσβευτὴς τῆς Ἰταλίας, Γκράτσι, μετὰ τὸ τέλος τοῦ πολέμου, στὰ ἀπομνημονεύματά του διαπίστωνε: «Τὸ ἔγκλημα τῆς Τήνου εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα, γιὰ νὰ μὴν πῶ ὅτι ἔκανε τὸ θαῦμα, νὰ δημιουργηθεῖ σὲ ὅλη τὴν Ἑλλάδα μία ἀπόλυτη ἑνότητα ψυχῶν. Μοναρχικοὶ καὶ βενιζελικοί, ὀπαδοὶ καὶ ἀντίπαλοί τῆς 4ης Αὐγούστου πείστηκαν, πὼς ἕναν μόνο ἀδυσώπητο ἐχθρὸ εἶχε ἡ Ἑλλάδα, τὴν Ἰταλία».


Μεθαύριο εἶναι ἡ γιορτὴ τοῦ ἁγίου Δημητρίου, μεγάλη γιορτὴ γιὰ ὅλη τὴν Ἑλλάδα, πλὴν ἰδιαίτερα γιὰ τὴ Θεσσαλονίκη, ποὺ εἶναι κ’ ἡ πατρίδα του. Ἐκεῖ θὰ γίνει φέτος μεγαλύτερη πανήγυρη, ἐπειδὴ γιορτάζουνε τὰ ἐγκαίνια τῆς φημισμένης ἐκκλησιᾶς του, ποὺ κάηκε στὰ 1917 καὶ τώρα εἶναι πάλι ξανακαινουργιευμένη ἀπὸ τὴν ὑπηρεσία τοῦ ὑπουργείου τῆς Παιδείας.
H πρώτη ἐκκλησιὰ ἤτανε ἕνα χτίριο ἀπὸ τὰ πιὸ ἀρχαῖα τῆς χριστιανοσύνης, χτισμένη ἑκατὸ χρόνια ὕστερα ἀπὸ τὰ 313 μ.X., ποὺ μαρτύρησε ὁ ἅγιος Δημήτριος. Ἀλλὰ κάηκε ὕστερα ἀπὸ 300 χρόνια καὶ ξαναχτίσθηκε τὸν καιρὸ ποὺ βασίλευε Λέοντας ὁ Σοφός. Αὐτὰ τὰ ἱστορικὰ καὶ κάθε ἄλλη πληροφορία γιὰ τὸ χτίριο, γιὰ τὰ ψηφιδωτὰ ποὺ στολίζουνε τοὺς τοίχους, γιὰ τὶς τοιχογραφίες, μπορεῖ κανένας νὰ τὰ μελετήσει καταλεπτῶς σ\’ ἕνα χρήσιμο βιβλίο ποὺ ἔγραψε τελευταία στὴν ἁπλὴ γλῶσσα ὁ ξεχωριστὸς βυζαντινολόγος Ἀνδρέας Ξυγγόπουλος, καθηγητὴς στὸ Πανεπιστήμιο τῆς Θεσσαλονίκης.
O ἅγιος Δημήτριος μαζὶ μὲ τὸν ἅγιο Γεώργιο, εἶναι τὰ δύο παλληκάρια τῆς χριστιανοσύνης. Αὐτοὶ εἶναι κάτω στὴ γῆ, κ\’ οἱ δύο ἀρχάγγελοι Μιχαὴλ καὶ Γαβριὴλ εἶναι ἀπάνω στὸν οὐρανό. Στὰ ἀρχαῖα χρόνια τοὺς ζωγραφίζανε δίχως ἅρματα, πλὴν στὰ κατοπινὰ τὰ χρόνια τοὺς παριστάνουνε ἁρματωμένους μὲ σπαθιὰ καὶ μὲ κοντάρια καὶ ντυμένους μὲ σιδεροπουκάμισα. Στὸν ἕναν ὦμο ἔχουνε κρεμασμένη τὴν περικεφαλαία καὶ στὸν ἄλλον τὸ σκουτάρι, στὴ μέση εἶναι ζωσμένοι τὰ λουριὰ ποὺ βαστᾶνε τὸ θηκάρι τοῦ σπαθιοῦ καὶ τὸ ταρκάσι πόχει μέσα τὶς σαγίτες καὶ τὸ δοξάρι.
Τὰ τελευταῖα χρόνια, ὕστερα ἀπὸ τὸ πάρσιμο τῆς Πόλης, οἱ δύο αὐτοὶ ἅγιοι καὶ πολλὲς φορὲς κι’ ἄλλοι στρατιωτικοὶ ἅγιοι ζωγραφίζουνται καβαλλικεμένοι ἀπάνω σὲ ἄλογα, σὲ ἄσπρο ὁ ἅγιος Γεωργης, σὲ κόκκινο ὁ ἅγιος Δημήτρης. Κι\’ ὁ μὲν ἕνας κονταρίζει ἕνα θεριὸ κι’ ὁ ἄλλος ἕναν πολεμιστή, τὸν Λυαῖο.
Στὰ στιχηρὰ τοῦ ἁγ. Δημητρίου τῆς σημερινῆς Κυριακῆς βλέπουμε ὅτι τὰ δύο πρῶτα εἶναι ἀφιερωμένα στὸ πόλεμο τῶν πιστῶν κατὰ τῆς αἱρέσεως καὶ στὶς προσευχές τους νὰ τοὺς λυτρώσει μὲ τὶς πρεσβείαις του ὁ Ἅγιος ἀπὸ τὶς συμφορὲς ποὺ τοὺς βασανίζουν. Διότι οἱ πιστοὶ λόγω τοῦ ἀγῶνος τους κατὰ τῶν αἱρετικῶν διώκονται, αἰχμαλωτίζονται, καταφεύγουν σὲ σπήλαια καὶ στὰ βουνά, περιφέρονται ἀπὸ τόπο σὲ τόπο, ὥστε νὰ μὴν μολυνθοῦν ἀπὸ τὴν αἵρεση καὶ τοὺς αἱρετικούς.
Αὐτὰ τὰ στιχηρὰ δίνουν θάρρος στοὺς σημερινοὺς Χριστιανούς, ποὺ ἀρνούμενοι τὴν αἵρεση ὑψώνουν τεῖχος καὶ ἀποτειχίζουν τοὺς αἱρετικοὺς ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία. Τὰ στιχηρὰ δίνουν θάρρος διότι ἀποδεικνύουν, ὅτι σὲ καιροὺς αἱρέσεως ἡ Ἐκκλησία πάντα ἔτσι ἀντιστεκόταν, οἱ δὲ πιστοὶ προτιμοῦσαν νὰ πηγαίνουν στὰ ὄρη καὶ στὰ σπήλαια παρὰ στοὺς ναοὺς ποὺ εἶχαν ὑπὸ τὴν κατοχή τους οἱ αἱρετικοί. Μάλιστα σήμερα οὔτε αἰχμαλωτιζόμαστε οὔτε διωκόμαστε οὔτε πέρνουμε τὰ βουνὰ καὶ τὰ ὄρη. Ἄρα σὲ σύγκριση μὲ τοὺς τότε Χριστιανοὺς τὸ μόνο κοινὸ εἶναι ἡ ἔλλειψη ἱερέων. Κατὰ τὰ ἄλλα μᾶλλον λόγω τῶν ἁμαρτιῶν μας δὲν ὑποφέρουμε σχεδὸν τίποτα.
Αὐτὰ τὰ στιχηρὰ ἐλέγχουν ὅμως παράλληλα ὅλους ὅσους ἰσχυρίζονται ὅτι πολεμοῦν τὴν αἵρεση κοινωνώντας παράλληλα μαζί της καὶ μνημονεύοντας τοὺς αἱρετίζοντες ἐπισκόπους ὡς ὀρθοτομοῦντες, χωρίς νὰ κακοπαθοῦν (βλ. τὸν σημερινὸ Απόστολο) κατηγορώντας μάλιστα ὅσους δὲν τοὺς μιμοῦνται καὶ προτιμοῦν νὰ ἀντισταθοῦν ὡς ἀκραίους καὶ ἄνευ ἐπίγνωσης ζηλωτές, ἐνῶ ἡ Ἐκκκλησία τοὺς ἀναφέρει στοὺς ὕμνους Tης ὡς πράγματι πιστούς.
Καὶ γιὰ νὰ ἀποδειχθεῖ ἡ διαχρονικὴ συμφωνία τῆς Ἐκκλησίας καλοῦμε τὸν ἀναγνώστη νὰ συγκρίνει τὰ στιχηρὰ τῆς ἑορτῆς μὲ τὴν ἀκόλουθη περιγραφὴ τοῦ ἁγ. Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου καὶ τοῦ Μ. Βασιλείου γιὰ τὴν κατάσταση τῶν πιστῶν ποὺ ἀπέφευγαν νὰ λειτουργοῦνται ἐκεῖ ποὺ βρίσκονταν οἱ Αρειανοί:
"Τοῦτο τὸ ποίμνιον ἦν, ὅτε μικρόν τε καὶ ἀτελὲς ἦν... ἀσύντακτον, καὶ ἀνεπίσκοπον, καὶ ἀόριστον, μήτε νομὴν ἐλευθέραν ἔχον, μήτε μάνδρᾳ περιεχόμενον, πλανώμενον ἐν ὄρεσι, καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς τῆς γῆς, ἄλλο ἀλλαχοῦ διεσπαρμένον τε καὶ διεῤῥιμμένον, ὡς ἕκαστον ἔτυχε σκεπόμενον, ἢ νεμόμενον, καὶ διακλέπτον ἀγαπητικῶς τὴν ἑαυτοῦ σωτηρίαν" (ἅγ. Γρηγόριος ὁ Θεολόγος P. G. 36, 460)
«Κεφάλαιον δέ τοῦ κακοῦ οἱ λαοί, τοὺς τῶν προσευχῶν καταλιπόντες οἴκους ἐν ταῖς ἐρήμοις συνάγονται θέαμα ἐλεεινόν, γυναῖκες καὶ παιδία καί γέροντες καὶ οἱ ἄλλως ἀσθενεῖς ἐν ὄμβροις λαβροτάτοις καὶ νιφετοῖς καί ἀνέμοις καὶ παγετῷ τοῦ χειμῶνος, ὁμοίως δὲ καὶ ἐν θέρει ὑπὸ τὴν φλόγα τὴν τοῦ ἡλίου, ἐν τῷ ὑπαίθρῳ ταλαιπωροῦντες. Καὶ ταῦτα πάσχουσι διὰ τὸ τῆς πονηρᾶς ζύμης Ἀρείου γενέσθαι μὴ καταδέχεσθαι» (Μ. Βασιλείου ἐπιστ. 242, Τοῖς Δυτικοῖς, ΕΠΕ 2, 28).
Ἀδαμάντιος Τσακίρογλου
Στιχηρὰ τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου




ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ΛΟΥΚΑ [:Λουκά 8, 26-39]
ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΔΑΙΜΟΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΓΕΡΓΕΣΗΝΩΝ
«Καὶ ἐλθόντι αὐτῷ εἰς τὸ πέραν εἰς τὴν χώραν τῶν Γεργεσηνῶν ὑπήντησαν αὐτῷ δύο δαιμονιζόμενοι ἐκ τῶν μνημείων ἐξερχόμενοι, χαλεποὶ λίαν, ὥστε μὴ ἰσχύειν τινὰ παρελθεῖν διὰ τῆς ὁδοῦ ἐκείνης. καὶ ἰδοὺ ἔκραξαν λέγοντες· τί ἡμῖν καὶ σοί, Ἰησοῦ υἱὲ τοῦ Θεοῦ; ἦλθες ὧδε πρὸ καιροῦ βασανίσαι ἡμᾶς;
(:και όταν ο Κύριος ήλθε στην απέναντι όχθη, στη χώρα των Γεργεσηνών, Τον συνάντησαν δύο δαιμονισμένοι που έβγαιναν από τα μνήματα που υπήρχαν εκεί, στα οποία ευχαριστιούνταν να κατοικούν. Ήταν και οι δύο επιθετικοί και πολύ επικίνδυνοι˙ τόσο, ώστε να μην μπορεί κανείς να περάσει απ’ τον δρόμο εκείνο. Και ξαφνικά απ’ τον φόβο τους κραύγασαν δυνατά και είπαν: “Ποια σχέση υπάρχει ανάμεσα σε μας και σε σένα, Ιησού, υιέ του Θεού; Ήλθες εδώ πρόωρα, πριν από τον καιρό της παγκόσμιας κρίσεως, για να μας βασανίσεις;”)» [Ματθ.8, 28-29].
Επειδή ο κόσμος θεωρούσε τον Ιησού ακόμη ως έναν απλό άνθρωπο, ήρθαν τώρα οι δαίμονες και ανακηρύσσουν τη θεότητά Του. Και αυτοί που την τρικυμισμένη πρώτα και τώρα, έπειτα από την εντολή Του, ησυχασμένη θάλασσα, δεν την άκουγαν που μαρτυρούσε με την απότομη γαλήνευσή της την ομολογία του Δημιουργού της, άκουγαν τους δαίμονες που κραύγαζαν αυτά, που ακριβώς και εκείνη κραύγαζε με τη γαλήνη της. Κι έπειτα, για να μη θεωρηθεί ότι η διακήρυξη αυτή των δαιμόνων απέβλεπε στην κολακεία του Ιησού που λίγο πριν με ένα πρόσταγμά Του είχε επιβληθεί στα στοιχεία της φύσης και είχε κοπάσει την τρικυμία, φωνάζουν δυνατά, βασιζόμενοι στην πείρα τους και λέγουν: «Ήρθες εδώ πρόωρα για να μας βασανίσεις;». Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο ομολογούν την έχθρα τους προς τον Κύριο, για να μη θεωρηθεί ύποπτη κολακείας η παράκλησή τους· γιατί δέχονταν αόρατα χτυπήματα και τους έδερνε χειρότερη από όσο την θάλασσα τρικυμία κι ένιωθαν να τρυπιούνται και να καίγονται και να παθαίνουν αθεράπευτα κακά και από την παρουσία Του μονάχα.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ΛΟΥΚΑ [: Γαλ. 1,11-19]
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ
«Γνωρίζω δὲ ὑμῖν, ἀδελφοί, τὸ εὐαγγέλιον τὸ εὐαγγελισθὲν ὑπ' ἐμοῦ ὅτι οὐκ ἔστι κατὰ ἄνθρωπον· οὐδὲ γὰρ ἐγὼ παρὰ ἀνθρώπου παρέλαβον αὐτὸ οὔτε ἐδιδάχθην, ἀλλὰ δι' ἀποκαλύψεως ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ (:σας γνωστοποιώ, λοιπόν, αδελφοί, ότι το Ευαγγέλιο που σας κήρυξα δεν αποτελεί ανθρώπινη επινόηση· διότι όχι μόνο οι υπόλοιποι απόστολοι, αλλά κι εγώ δεν το παρέλαβα ούτε το διδάχθηκα από κάποιον άνθρωπο, αλλά το παρέλαβα με αποκάλυψη του Θεού, ο Οποίος απευθείας μου φανέρωσε και μου αποκάλυψε τον Κύριο Ιησού)» [Γαλ. 1,11-12].
Πρόσεξε ότι με κάθε τρόπο υποστηρίζει αυτό θερμώς, ότι έγινε μαθητής του Χριστού, όχι με την μεσολάβηση ανθρώπου, αλλά αφού ο Ίδιος αυτοπροσώπως τον έκρινε άξιο να αποκαλύψει σε αυτόν όλη την αλήθεια. Και ποια απόδειξη υπάρχει για όσους απιστούν, Παύλε, ότι ο Θεός σου αποκάλυψε αυτοπροσώπως, και όχι διαμέσου κάποιου άλλου, εκείνα τα απόρρητα μυστήρια; «Η μεταστροφή μου από την προηγούμενη κατάσταση στην οποία βρισκόμουν», λέγει· «διότι αν εκείνος που ενήργησε την αποκάλυψη δεν ήταν ο Θεός, δεν θα δεχόμουνα τόσο ακαριαία μεταβολή· διότι εκείνοι μεν οι οποίοι διδάσκονται από ανθρώπους, όταν είναι διακαείς και φανατικοί στα αντίθετα, χρειάζονται χρόνο και επινοητικότητα πολλή για να πενθούν· εκείνος όμως ο οποίος μεταβλήθηκε τόσο ακαριαία και ανένηψε και σε αυτό ακόμη το αποκορύφωμα της μανίας στο οποίο βρισκόταν καταδιώκοντας τους Χριστιανούς, είναι ολοφάνερο ότι επειδή αξιώθηκε θεϊκής οράσεως και διδασκαλίας, για τον λόγο αυτόν αμέσως επανήλθε στην τέλεια υγεία».
Για τον λόγο αυτόν αναγκάζεται να διηγηθεί την προηγούμενη του μεταστροφή και καλεί αυτούς ως μάρτυρας των όσων έγιναν· «διότι για το ότι μεν ο μονογενής Υιός του Θεού με έκρινε άξιο για να με καλέσει ο ίδιος αυτοπροσώπως από τον ουρανό, εσείς δεν γνωρίζετε- διότι πώς είναι δυνατόν, εφόσον δεν ήσασταν παρόντες; Αλλά το ότι ήμουν φανατικός διώκτης το γνωρίζετε · διότι μέχρι και εσάς διαδόθηκε ο φανατισμός μου, αν και ήταν μεγάλη η απόσταση μεταξύ Παλαιστινίων και Γαλατών· ώστε δεν θα έφθανε τόσο μακρά η φήμη εάν αυτά που συνέβησαν δεν γίνονταν με τόση πολλή και ανυπόφορη σε όλους υπερβολή».
Η Ὀρθοδοξία δὲν φοβᾶται νὰ λέει τὴν ἀλήθεια. Δεῖτε τὴν συμφωνία τῶν συμβουλῶν πραγματικῶν ποιμένων. Καί ἐάν αὐτά συνέβαιναν καί ἴσχυαν τὴν δεκαετία τοῦ 80, σκεφθεῖτε τί ἰσχύει καί τί συμβαίνει σήμερα ἐν ἔτει 2025.

ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΔΙΔΑΧΑΙ
Αἱ αἱρέσεις εἶναι σχέδια διαβόλου
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἐπιπλήττει τοὺς Κορινθίους (Α΄ Κορ. ια΄ 17-18), λέγοντας:
«Τοῦτο δὲ παραγγέλλων οὐκ ἐπαινῶ, ὅτι οὐκ εἰς τὸ κρεῖττον, ἀλλ’ εἰς τὸ ἧττον συνέρχεσθε. Πρῶτον µὲν γὰρ συνερχοµένων ὑµῶν ἐν ἐκκλησίᾳ ἀκούω σχίσµατα ἐν ὑµῖν ὑπάρχειν καὶ µέρος τι πιστεύω». (: Ἡ παραγγελία δὲ αὐτή, ποὺ πρόκειται νὰ σᾶς κάµω, δὲν εἶναι πρὸς ἔπαινόν σας. Διότι συναθροίζεσθε ὄχι διὰ τὸ καλύτερον, διὰ νὰ ὠφελῆτε δηλαδὴ καὶ οἰκοδοµῆτε ὁ ἕνας τὸν ἄλλον, ἀλλὰ συναθροίζεσθε διὰ τὸ χειρότερον, δηλαδὴ διὰ νὰ βλάπτεσθε πνευµατικῶς. Διότι πρῶτον µέν, ὅταν συναθροίζεσθε εἰς σύναξιν ἐκκλησιαστικήν, ἀκούω ὅτι µεταξύ σας ὑπάρχουν διαιρέσεις φατριαστικαί, καὶ ἕνα µέρος ἀπὸ ὅσα ἀκούω, τὸ πιστεύω»).
Πόσο ἐπικίνδυνο εἶναι στὶς συνάξεις τῶν ὀρθοδόξων πιστῶν νὰ ὑπάρχουν ἀνάμεσα καὶ ἄνθρωποι αἱρετικοὶ ἤ σχισματικοί.
«Τί λοιπὸν θὰ συμβῆ, λέγει ὅταν εἶναι κακὸς (ὁ πνευματικὸς προϊστάμενος) καὶ δὲν τὸν ὑπακοῦμε; Κακός, πῶς τὸ ἐννοεῖς; Ἄν εἶναι τέτοιος ἐξ αἰτίας τῆς Πίστεως, ἀπόφευγέ τον καὶ ἀπομακρύνσου ἀπ’ αὐτόν, ὄχι μόνο ἄν εἶναι ἄνθρωπος, ἀλλὰ κι ἄν ἀκόμη εἶναι ἄγγελος ποὺ κατέβηκε ἀπ’ τὸν οὐρανό. Ἄν ὅμως εἶναι κακὸς ὡς πρὸς τὴν ἰδιωτική του ζωή, μή ἀσχολεῖσαι μ’ αὐτήν».


Εσείς όπως, αδελφοί, παρόλες τις καταγγελίες σας συνεχίζετε να τον μνημονεύετε ως ορθοτομούντα επίσκοπο!!!

Συντονιστική Επιτροπή Πιστών Ι.Μ. Περιστερίου
Από τις 15 έως τις 19 Οκτωβρίου 2025, η οικουμενιστική, δογματικά ετερόμικτη Ορθόδοξη-Καθολική Ομάδα Εργασίας «Άγιος Ειρηναίος» συγκλήθηκε για την 21η ετήσια συνάντησή της στο Περιστέρι. Της Ομάδας αυτής ιδρυτικό μέλος από το 2004 είναι ο νυν Μητροπολίτης Περιστερίου (τότε κληρικός στην Μητρόπολη Γαλλίας).
Στο facebook της I.Μητροπόλεως Περιστερίου δημοσιεύεται:
ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΟΜΑΔΑΣ ΑΚΑΔΗΜΑÏΚΟΥ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ
«Η Μικτή Ορθόδοξη-Καθολική Ομάδα Εργασίας «Άγιος Ειρηναίος» ιδρύθηκε το 2004 με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Ιωάννης Άνταμ Μόελερ για την Ενότητα των Χριστιανών στο Πάντερμπορν (Γερμανία). Αποτελείται από 26 Καθηγητές Πανεπιστημίου-Θεολόγους, 13 Ορθοδόξους και 13 Καθολικούς, από 17 διαφορετικές χώρες: την Αργεντινή, την Αυστρία, τη Βουλγαρία, τον Καναδά, την Κροατία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ιταλία, τον Λίβανο, τη Μάλτα, τις Κάτω Χώρες, τη Ρουμανία, τη Ρωσία, τη Σερβία, την Ουκρανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
Τα μέλη της Ομάδας είναι όλοι Επιστήμονες Θεολογίας και δεν αποστέλλονται ως εκπρόσωποι των Εκκλησιών τους, αλλά έχουν οριστεί στην Ομάδα Εργασίας με βάση τη θεολογική τους ειδίκευση. Η Ομάδα «Άγιος Ειρηναίος» επομένως δεν αποτελεί επίσημη Επιτροπή Διαλόγου, αλλά θεωρείται μια ανεπίσημη Ομάδα Εργασίας, που συναντάται με σκοπό την προώθηση του Ορθόδοξου-Καθολικού διαλόγου σε διεθνές επίπεδο. Το γεγονός ότι η Ομάδα «Άγιος Ειρηναίος» συνδέεται στενά με τις Εκκλησίες, παρά τον ανεπίσημο χαρακτήρα της, αντικατοπτρίζεται στο ότι από την αρχή της λειτουργίας της προεδρεύεται από έναν Καθολικό και έναν Ορθόδοξο επίσκοπο.
Ο Ορθόδοξος Συμπρόεδρος της Ομάδας Εργασίας «Άγιος Ειρηναίος» είναι ο Σεβ. Μητροπολίτης Περιστερίου κ. Γρηγόριος, με την ιδιότητα του Επισκόπου και του Καθηγητού Πανεπιστημίου, ο οποίος και φιλοξένησε για ένα πενθήμερο την 21η ετήσια συνάντηση της Ομάδας Ακαδημαϊκού Θεολογικού Διαλόγου στο Επισκοπείο της Ιεράς Μητροπόλεως Περιστερίου.
Η 21η ετήσια συνάντησή μας στο Περιστέρι ήταν αφιερωμένη στο θεολογικό θέμα: «Σχίσματα μεταξύ Ανατολής και Δύσης: Ιστορικές, Συστηματικές και Κανονικές προσεγγίσεις».
Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, ἐλέγχετε καὶ ρωτᾶτε ὀρθὰ τὸ Φανάρι, ἀλλὰ περιέργως δὲν ρωτᾶτε τὸν κύριο ὑπεύθυνο τῆς ὑπόθεσης τὸν μητρ. Τυχικό: α) γιατί στράφηκε στὸ Φανάρι ἀφοῦ γνωρίζει ὅτι το Φανάρι καὶ ἡ πηγή της παναίρεσης εἶναι (τὴν ὁποία ὑποτίθεται καταδικάζει ὁ Τυχικός), ἀλλὰ καὶ στὸ παρελθὸν ἔχει καταδικάσει ὅποιον εὐσεβῆ θέλησε νὰ ὑπερασπίσει τὴν πίστη π.χ. Νίκ. Σωτηρόπουλο κλπ. β) γιατί καταδίκασε τὴν ἀποτείχιση ὁ Τυχικός; Οἱ αἱρετικοὶ εἶναι φυσικὸ καὶ ὄχι ἀπορίας ἄξιον, ὅπως λέτε, νὰ καταδικάζουν τὸν ἁγιοπατερικὸ τρόπο ἀντιμετώπισής τους. Ἀπορίας ἄξιον εἶναι ὁ εὐσεβής, στὴν προκειμένη ὁ Τυχικός, νὰ καταδικάζει τὴν ἁγιοπατερικὴ διδασκαλία καὶ μάλιστα μετὰ ἀπὸ ἀπαίτηση τῶν αἱρετικῶν. Σᾶς ὑπενθυμίζουμε ὅτι ὁ Τυχικὸς εἶχε ἐπαναλάβει τὴν καταδίκη τῆς Ἀποτείχισης μετὰ ἀπὸ προτροπὴ τοῦ διώκτου του ἀρχιεπ. Γεωργἴου. Ἐσεῖς αὐτὸ τὸ ἀποσιωπεῖτε σκανδαλωδῶς. Ἀναρωτιόμαστε ποιός πράγματι ὑποκρίνεται;
Ἀδαμάντιος Τσακίρογλου
Ὀκτώ εἰλικρινεῖς ἀπορίες ἁπλῶν πιστῶν πάνω στήν πρόσφατη ἀπόφαση τῆς Συνόδου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου γιά τόν μητροπολίτη Πάφου κ.Τυχικό.
1. Ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς Χριστός εἶναι ἡ ΑΛΗΘΕΙΑ. Ἡ πρόσφατη σύνοδος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου συντάχθηκε μέ τήν Ἀλήθεια;
2. Ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς Χριστός εἶναι ἡ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ. Ἡ πρόσφατη σύνοδος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου συντάχθηκε μέ τήν Δικαιοσύνη;
3. Τί χειρότερο ἔκανε ὁ Πόντιος Πιλᾶτος πού ἐνῶ γνώριζε τήν ἀθωότητα τοῦ Χριστοῦ, ἐπέλεξε νά "νίψει τάς χεῖρας του";
4. Γιατί τό Φανάρι δέν τόλμησε κἄν νά προτείνει τό ἐλάχιστο αὐτονόητο; Ἐφόσον ἡ διαδικασία τῆς δίκης ὑπῆρξε διάτρητη νομικά, γιατί δέν ἐπέστρεψε τήν ὑπόθεση στήν ἐκκλησία τῆς Κύπρου για νά γίνει σωστά ἡ ὅλη διαδικασία: Κατηγορητήριο, ἀπολογία, σωστή ἀνακριτική καί ἀκροαματική διαδικασία, αἰτιολογημένη ἀπόφαση μέ βάση τούς ἱερούς κανόνες;
5. Ἀληθεύει ὅτι τό Φανάρι ὑποχώρησε στούς ἔμμεσους ἐκβιασμούς τῶν διωκτῶν τοῦ μητροπολίτη Πάφου κ. Τυχικοῦ: "Ἤ ἐπικυρώνετε τήν καταδίκη του, ἤ ξεχνᾶτε τήν οἰκονομική μας στήριξη καί τήν συμπαράστασή μας στό Οὐκρανικό";
6. Μήπως τό Φανάρι δέν ἔχει ἀνάγκη πιά ἀπό πραγματικούς ἤ φανταστικούς ἐχθρούς, πού τό ἐπιβουλεύονται γιά νά ὑποσκάψουν τό κῦρος καί τό μεγαλεῖο του, μιά καί καταφέρνει πολύ ἐπιτυχημένα καί μόνο του, νά δίνει δικαιώματα στούς ἐπικριτές του;
7. Μήπως γιά τίς ἑπόμενες δεκαετίες ἡ φράση "Ἀπευθύνω ἔκκλητο προσφυγή στό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο γιά νά ἀπονείμει δικαιοσύνη", θά προξενεῖ θυμηδία, σέ κάθε νοήμονα ἄνθρωπο;
8. Εἶναι δυνατόν νά ἀπαιτεῖται νά καταδικαστεῖ ἡ ἱεροκανονική ἀποτείχιση; Ὅποιος ἀπαιτεῖ κάτι τέτοιο, εἴτε λαϊκός, εἴτε κληρικός, ἀκόμη καί πατριάρχης, στέκεται ὁ ἴδιος του ἀπέναντι στούς ἱερούς κανόνες. Εἶναι ἄλλο πρᾶγμα ἡ πιθανῶς ζηλωτική καί φανατική στάση μίας μερίδας ἀποτειχισμένων καί ἄλλο πρᾶγμα ἡ συλλήβδην καταδίκη τῆς ἀποτειχίσεως, ἡ ὁποία ἀποτείχιση μάλιστα, ἐφαρμόστηκε συχνά άπό μεγάλους ἁγίους καί ὁμολογητές στήν παλαιότερη καί σύγχρονη ἐκκλησιαστική ἱστορία. Τό νά ζητεῖται μάλιστα ρητή καταδίκη της ἀπό ἐκείνους πού καταπατοῦν ἀσύστολα πλῆθος Ἱερῶν Κανόνων ἀναφορικά μέ τίς σχέσεις Ὀρθοδοξίας καί αἵρεσης καί βαρύνονται μέ τήν ἀναγνώριση ὡς "ἐκκλησίας", τοῦ θλιβεροῦ οὐκρανικοῦ μορφώματος, δέν συνιστᾶ τουλάχιστον ὑποκρισία;
Γιά τήν ἀντιγραφή
Φιλόθεος Κεμεντζετζίδης

Η Ι.Μ. Νέας Ιωνίας δημιουργεί το πρώτο εργαλείο «Τεχνητής Νοημοσύνης»

Η Ιερά Μητρόπολη Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος εγκαινιάζει το «ΛΟΓΟΣ - LOGOS», ένα καινοτόμο ψηφιακό εργαλείο πνευματικής αναφοράς, που αξιοποιεί τις δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ), προκειμένου να προσφέρει έγκυρη γνώση και ενημέρωση πάνω σε θεολογικά, εκκλησιαστικά και πνευματικά ζητήματα, με σκοπό να αναδείξει την Τεχνητή Νοημοσύνη ως τεχνητή ευφυία, ως απόλυτο δηλαδή τεχνολογικό εργαλείο στη διακονία του ανθρώπου.
Το «ΛΟΓΟΣ - LOGOS» δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Εργαστήριο ΤΠΕ ΗΡΩΝ, στο πλαίσιο μιας πρωτοποριακής σύμπραξης Εκκλησίας και Ερευνητικής Κοινότητας, με στόχο την ανάπτυξη ενός εξειδικευμένου αλγορίθμου, που συνδυάζει την τεχνολογική καινοτομία με την ορθόδοξη θεολογική παράδοση.
Την ακαδημαϊκή επίβλεψη και ευθύνη του έργου έχει ο κ. Αθανάσιος Δαβαλάς, Ακαδημαϊκά Υπεύθυνος Προγραμμάτων ΑΙ (ΤΝ) του Πανεπιστημίου Αιγαίου και Υπεύθυνος του Εργαστηρίου ΤΠΕ ΗΡΩΝ.
Ο αλγόριθμος αυτός έχει σχεδιασθεί, ώστε να αναγνωρίζει, να επεξεργάζεται και να αποδίδει με σαφήνεια το περιεχόμενο της ορθόδοξης εκκλησιαστικής σκέψης, προσφέροντας στον χρήστη μία αυθεντική και υπεύθυνη εμπειρία πνευματικής πληροφόρησης.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία Αμερικής (OCA) κέρδισε τη δίκη για το απόρρητο εξομολόγησης
Στις 10 Οκτωβρίου 2025, οι εισαγγελείς της αμερικανικής πολιτείας της Ουάσινγκτον συμφώνησαν να επιβάλουν μόνιμη απαγόρευση στην εφαρμογή νόμου που υποχρέωνε τους ιερείς να αποκαλύπτουν πληροφορίες που άκουσαν στην εξομολόγηση, αναφέρθηκε στην ιστοσελίδα της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Αμερική.
Σύμφωνα με την απόφαση του δικαστηρίου, η κυβέρνηση της πολιτείας και οι περιφερειακοί εισαγγελείς δεσμεύτηκαν να μην στερήσουν από το κλήρο τις νομικές εξαιρέσεις που παρέχονται σε άλλα άτομα που υποχρεούνται να αναφέρουν πληροφορίες. Έτσι, οι ιερείς δεν θα είναι πλέον αναγκασμένοι να παραβιάζουν το ιερό μυστικό της εξομολόγησης υπό την απειλή προστίμων ή φυλάκισης.
«Αυτή είναι μια σημαντική νομική νίκη όχι μόνο για τους ορθόδοξους χριστιανούς, αλλά και για όλους τους χριστιανούς που αναγνωρίζουν το Μυστήριο της Εξομολόγησης ή τα ιερά μυστήρια», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Αυτό το αποτέλεσμα ήταν το αποτέλεσμα αγωγής που κατατέθηκε από την Ορθόδοξη Εκκλησία στην Αμερική και από άλλες ορθόδοξες δικαιοδοσίες. Ο νόμος που είχε προηγουμένως εγκριθεί στην πολιτεία της Ουάσινγκτον απαιτούσε από το κλήρο να παραβιάζει το Μυστήριο της Εξομολόγησης υπό ορισμένες συνθήκες.