Στοιχεῖα ἐπιδράσεως τῆς Μασονίας στόν πρώιμο ἑλληνικό Οἰκουμενισμό Β' συνέχεια



ὑπὸ μοναχοῦ Σεραφείμ Ζήση

Δημήτριος Μπαλνος, Καθηγητής τς Θεολογίας (1877-1959). μασονική διότητα το Μπαλάνου παραμένει γενικς γνωστη μέχρι σήμερα, καί γνωστοποιήθηκε στόν γράφοντα μόνον μέσ τν προαναφερθεισν μερολογιακν σημειώσεων το Καθηγητο Καραθεοδωρ[58]. συγκεκριμένη πιστημονική συμβολή το Μπαλάνου στόν Οκουμενισμό, ναπομένει νά ρευνηθε παρκς· ναμφιβόλως « Μπαλνος πρξε νας πό τούς πρώτους πού σχολήθηκαν μέ τά προβλήματα τς προσεγγίσεως τν χριστιανικν κκλησιν καί χι μόνο συνέταξε σχετικές πραγματεες, πως “ νάγκη τς Συνεργασίας τν κκλησιν” (1932) καί “ λληνική κκλησία καί α Σχέσεις της πρός τάς λλας κκλησίας” (1940), λλά μετέσχε καί στά οκουμενικά συνέδρια Κοπεγχάγης, Στοκχόλμης, Λωζάννης καί Πράγας»[59].

Καθηγητής Μπαλνος θεωρετο πό μερικούς περισσότερο συντηρητικούς Καθηγητές ς νας ρθολογιστής, το ποίου «ο λλες δογματικές ργασίες δέν περιέχουν τίποτε τό διαίτερο, διότι στηρίζονται σέ δυτικά πρότυπα. πειδή ταν μφορούμενος πό ρθολογιστικό πνεμα, δέν κανοποιετο καί διος πό τήν νασχόληση μέ τήν Δογματική καί στράφηκε σέ λλα πεδία [...] στερεται τς μβαθύνσεως στό πνεμα τν Πατέρων καί τς ναγνωρίσεως προσώπων καί δεν [...] Τό νδιαφέρον του γιά τήν οκουμενική κίνηση καί γιά τόν στενό σύνδεσμο τς κκλησίας μέ τόν κόσμο ταν μεγάλο»[60]Ο σχετικιστικές πόψεις το Μπαλάνου σον φορ στά κκλησιαστικά δόγματα, μαρτυρονται πό τό τι ποτίμησε τήν σημασία τς περί τόν Παλαμ ντιπαραθέσεως· κατά τά δια του τά λόγια «Εναι ντως λυπηρό τι χύθηκε τόση μελάνη καί τι να ζήτημα “πού τόσο προσκρούει στήν λογική μας” πασχόλησε τόσο πολύ σπουδαίους κατά τλλα νδρες τς ποχς, καί μάλιστα μέ τόση μπάθεια καί πό τίς δύο πλευρές, σέ ποχή πού τό κράτος βρισκόταν σέ τόσο δυσχερες συνθκες»[61].

Παρά τατα, περίπτωσή του παρουσιάζει διαίτερο νδιαφέρον σέ μς γιά να πρόσθετο λόγο. Μς βοηθε νά κατανοήσουμε τούς μυντικούς μηχανισμούς ντός τς μασονικς διεισδύσεως, τό προσεκτικά διατηρούμενο «νοσοποιητικό σύστημά» της, ναντίον τν ντεπιθέσεων τς κκλησίας. Καθηγητής Μπαλνος, μαζί μέ λλους πέντε καδημαϊκούς θεολόγους (λιβιζτο, Παπαμιχαήλ, Δυοβουνιώτη, Σωτηρίου καί Στεφανίδη) ξέδωσαν μία κτεν «γνωμάτευση» σχετικς μέ τόν διαφιλονικούμενο θρησκευτικό χαρακτρα το λευθεροτεκτονισμο. γνωμάτευση, κδοθεσα πό τήν ξαμελ ατήν πιτροπή, προεκλήθη πό μία προηγηθεσα ατηση τς κκλησίας τς  λλάδος (2530/1593 τς 04.11.1932) πρός τήν Θεολογική Σχολή θηνν. πιτροπή θώωσε τόν λευθεροτεκτονισμό, δηλώνοντας συμπερασματικς, τι « ρθόδοξος κκλησία δέν χει κανένα λόγο νά λθει σέ σύγκρουση μέ τόν Μασονισμό, φο μάλιστα τά περισσότερα τουλάχιστον πό τά μέλη του εναι σέ διάρρηκτο δεσμό μέ τήν κκλησία, τς ποίας θέλουν νά εναι πιστά τέκνα»[62]Σήμερα γνωρίζουμε τι τολάχιστον τό ν τρίτο τς πιτροπς, δύο Καθηγητές, ταν στήν πραγματικότητα Μασόνοι ( λιβιζτος καί Μπαλνος).

θωωτική ατή ποτίμηση πορρίφθηκε σταθερς πό τήν ερά Σύνοδο, καί προτιμήθηκε ποτίμηση το Καθηγητο Παναγιώτου Μπρατσιώτου (1889-1982), ποία πεβλήθη νεξαρτήτως καί υοθετήθηκε πό τήν κκλησία, καί στήν ποία λευθεροτεκτονισμός χαρακτηριζόταν ς θρησκεία σύμβατη μέν μέ τόν Χριστιανισμό, ποία συνεχίζει ρχαα μυστηριακά κινήματα, πιβλαβής δέ γιά τήν χριστιανική ατοσυνειδησία[63].

μεταγενέστερη προσωπική μαρτυρία το Μπαλάνου γιά τόν βλαβ χαρακτρα τν μασονικν διδαγμάτων καί τήν συμβατότητά τους μέ τόν Χριστιανισμό γινε ντικείμενο κμεταλλεύσεως πό τήν πίσημη λληνική Μασονία, γιά νά ξισορροπήσει χι μόνον τήν σκληρή κριτική το Καθηγητο Μπρατσιώτου κατά τς «Βασιλικς Τέχνης» (το λευθεροτεκτονισμο), λλ΄ πίσης καί τήν συνακόλουθη καταδίκη της πό τήν κκλησία τς λλάδος τό 1933 (12 κτωβρίου). Μεταξύ τν γγράφων πού λληνικός λευθεροτεκτονισμός χρησιμοποίησε γιά νά καταρρίψει τίς κατηγορίες τς κκλησίας τς λλάδος, πρχε καί να ρθρο το Καθηγητο Μπαλάνου, δημοσιευμένο στό χριστιανικό περιοδικό «νάπλασις» τόν ούλιο το 1934, τό ποο ξέφραζε τήν γνώμη του τι: «δέν ννο γιατί θέλουμε νά κάνουμε τόν Τεκτονισμό θρησκεία μέ τό στανιό. κόμη κι ν Μασονία ξίωνε τι εναι θρησκεία, καθκον τς ρθοδόξου Θεολογικς Σχολς θά ταν νά πέκρουε τέτοια λωσδιόλου στήρικτη καί παράλογη ξίωση, καθόσον Μασονία οδέν τν βασικν ρων περιέχει, κ τν ποίων ποτελεται ννοια τς θρησκείας»[64] Καθηγητής Μπαλνος κενο τόν καιρό ποτίθεται τι ταν νας οδέτερος παρατηρητής τς ντιπαραθέσεως· φθασε μάλιστα στό σημεο νά δηλώσει τι: «μολογ τι οδέποτε θά κατατασσόμουν σέ Σωματεο πού δέν κθέτει σαφς καί πλήρως τά σχετικά μέ ατό, καί τι ποτέ δέν ασθάνθηκα καμμία τάση κλίση πρός τίς περβολικς μυστικίζουσες καί περβολικς συμβολιστικές ρχές τς Μασονίας, τίς ποες - πό λλη πλευρά - δέν θεωρ συμβιβαζόμενες μέ τό πνεμα τς ποχς, τό ποο ζητε φς καί δημοσιότητα»[65] (!). Σήμερα γνωρίζουμε τι πρξε κόμη να πιόνι στή μεγάλη ατή σκακκιέρα τς ποκρυφιστικς διεισδύσεως καί τι θά πρέπει νά ποτελε μία διαρκ πόμνηση σέ μς γιά τίς παραπλανητικές μεθόδους πού χρησιμοποιον ο Μυστικές ταιρεες γιά νά πιτύχουν τούς πονομευτικούς σκοπούς τους.

μίλκας λιβιζτος (1887-1969), Καθηγητής τς Θεολογίας, βοηθός – σέ μεταγενέστερη περίοδο – το Πατριάρχου θηναγόρου Α΄ τς Κωνσταντινουπόλεως (γ.1887 – θ.1972)  καί διακεκριμένη μορφή τς Οκουμενικς Κινήσεως.

μασονική διότητα το Καθηγητο λιβιζάτου χει ποκαλυφθε στό λληνικό μασονικό περιοδικό Πυθαγόρας[66]. κόμη, πρώην Μέγας Διδάσκαλος (1981-1995) τς Μεγάλης Στος τς λλάδος, κ. Χρστος Μανέας στήν πρώτη δημόσια μιλία του, στήν Κύπρο τό 1990, πιβεβαίωσε τήν φήμη τι Καθηγητής λιβιζτος πρξε λευθεροτέκτων[67]. Εναι πολύ χαρακτηριστικό τι στά 1910 νεαρός θεολόγος λιβιζτος πηρέτησε ς βοηθός[68] το προαναφερθέντος λευθεροτέκτονος Μελετίου Μεταξάκη, τέως Μητροπολίτου θηνν (1918-1920) καί Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως καί λεξανδρείας, μαζί μέ τόν ρχιδιάκονο θηναγόρα (λευθεροτέκτονα, πίσης) πού ργότερα θά γινόταν Μητροπολίτης τς λληνικς ρχιεπισκοπς θηνν στίς ΗΠΑ καί τελικς Οκουμενικός Πατριάρχης (1948-1972).

συμβολή το λιβιζάτου στόν λληνικό Οκουμενισμό εναι τόσο μεγάλη καί αταπόδεικτη, στε ποιαδήποτε προσπάθεια νά τήν περιγράψει κάποιος μέ πάρκεια θά ποδεικνυόταν χρονοβόρα καί νευ νοήματος, σο καί τό νά προσπαθε κάποιος νά ποδείξει τόν ρόλο το Νέλσον Μαντέλα στήν κατάρρευση το παρτχάιντ. Σύμφωνα μέ τά λόγια το φίλου του (καί συν-Μασόνου) Μεθοδιστο πισκόπου Γκ. Μπρόμλεϋ ξναμ[69] (μέλους τς διοικήσεως το ΠΣΕ): « πιστημοσύνη του χει προσφέρει μιά θεμελιώδη συμβολή στήν οκουμενική κίνηση καί διεισδυτικός νος του χει ποτελέσει να ποφασιστικό παράγοντα γιά τήν νάπτυξη τς νότητος πού χαρακτηρίζει τά μεγάλα χριστιανικά σώματα πού συνεργάζονται στό Παγκόσμιο Συμβούλιο τν κκλησιν [...] μπειρία του ς λογίου, πατριώτου καί Χριστιανο τόν χει καταστήσει μία πό τίς μορφές κενες το χριστιανικο κόσμου πού σκον πιρροή καί δίνουν μπνευση»[70]Σύμφωνα μέ μία λλη μαρτυρία «μπορε νά θεωρηθε ς πρτος ρθόδοξος, οκουμενικς ναγνωρισμένος, θεολόγος καί παράγων τς Οκουμενικς Κινήσεως καί τς προβολς τς ρθοδοξίας μέσα σέ ατήν»[71].

λιβιζτος κατέστη μέντωρ νός λλου φοσιωμένου Οκουμενιστο, το Καθηγητο Σάββα γουρίδη (1921-2009), το πρώτιστου μεταξύ τν μαθητν το λιβιζάτου, πού μέ τήν σειρά του κατηύθυνε μία πλειάδα (γετική πλειοψηφία, τώρα) μοντερνιστν, ριστεριστν (τς Νέας ριστερς), «πολιτικς ρθν», ριζοσπαστικν καί «εκονοκλαστν» Οκουμενιστν, πολλοί κ τν ποίων εναι σήμερα θεολόγοι σέ λληνικά πανεπιστήμια. μεταστροφή το Καθηγητο γουρίδη στή θρησκευτική κίνηση το Κορεάτη «μεσσία» Σάν Μιούνγκ Μούν (δρυτο τς «κκλησίας τς νώσεως»), πολλά τη πρίν τόν θάνατο το Καθηγητο (2009), καταδικάστηκε πισήμως πό τήν κκλησία τς λλάδος τό 1996. κ τν τεσσσάρων Τμημάτων τν Θεολογικν Σχολν θηνν καί Θεσσαλονίκης, μόνον να, τό Τμμα Ποιμαντικς Θεολογίας τς Θεσσαλονίκης (μή ναφέροντας μως τό νομα το καθηγητο) νταποκρίθηκε στό ατημα τς κκλησίας τς λλάδος νά συμμερισθε τήν κ μέρους Της καταδίκη ατή[72].

 

στορική συνάφεια τς πρώιμης μασονικς διεισδύσεως

ταυτόχρονη παρουσία καί δράση στόν λληνικό χρο εραρχν καί θεολόγων μέ μασονικά καί οκουμενιστικά φρονήματα, συνέπεσε πίσης καί μέ τήν ναρξη τν πρώτων διαδικασιν τς Παγκοσμιοποιήσεως, στίς ποες γονταν λλοι πιφανες καί μέ πιρροή λευθεροτέκτονες καί Θεοσοφιστές. Περί τό τέλος το 19ου αἰῶνος, λίγο πρίν ωακείμ Γ΄ νοίξει τήν πύλη στήν ρθόδοξη κκλησιολογική ελυγισία καί χαλαρότητα, τό Κοινοβούλιο τν Θρησκειν, πού συγκλήθηκε στό Σικάγο το λλινόι τό 1893, εχε προετοιμάσει τό δαφος γιά τήν μεταγενέστερη διαθρησκειακή προσέγγιση· σχυρή παρουσία Θεοσοφιστν κε ταν λοφάνερη, καί κενοι ξέφρασαν δημοσίως τίς προσδοκίες καί τά σχέδιά τους: «Τό Κοινοβούλιο τν Θρησκειν πισήμως νοίγει τήν Δευτέρα, 11 Σεπτεμβρίου, καί μες προγραμματιζόμαστε γιά τήν πομένη Παρασκευή καί τό Σάββατο, 15 καί 16 Σεπτεμβρίου 1893 [...] Ο μιλητές μας χουν εγλωττία, ο συγγραφες μας εναι πειστικοί. Πο μπορον νά βρον μία καλύτερη εκαιρία νά διασπείρουν τήν θεοσοφική δέα, παρά δ κριβς, σέ ατό τό θαυμάσιο Κοινοβούλιο τν Θρησκειν, τό μέρος που συναντνται ο καλύτεροι νόες Ερώπης καί μερικς, τό κέντρο διανοήσεως πρός τό ποο θά στραφε λη το κόσμου κουλτούρα σέ ατό τό τος το 1893; [...] το ποίου ο συνεδριάσεις θά διαμορφώσουν να τεράστιο στορικό γεγονός, σηματοδοτώντας τήν λλαγή πό τήν παλαιά διαχείριση το σκότους καί το δογματισμο στήν νέα ποχή το φωτός, τς λευθερίας τς σκέψεως καί θρησκευτικς κφράσεως, καί περάνω πάντων, το πνεύματος τς παγκοσμίου δελφότητος μέ τό ποο μψυχώνεται Θεοσοφική ταιρεία καί το ποίου ατή εναι πράγματι μόνιμος φορεύς;»[73].

πρώιμη οκουμενική δραστηριότητα ντός το προτεσταντικο κόσμου, στοχεύουσα στήν καλύτερη διοργάνωση τς φιλανθρωπίας καί εραποστολς, κέρδισε τεράστια ποστήριξη πό τήν δυναστεία Ροκφέλλερ, ποία προτίθετο νά χειραγωγήσει τήν Οκουμενική Κίνηση καί, μέσ το ργου το Τζόν Μόττ, νά χρησιμοποιήσει ξ σου κληρικούς καί θεολόγους μέ στόχο νά νώσει «σέ κοινό σκοπό καί ργασία τούς μελλοντικούς γέτες τς κκλησίας καί το Κράτους σέ λες τίς χρες»[74].  ρόλος-κλειδί το Μόττ, δρυτο τς Χ.Α.Ν., κυριαρχε σέ ατήν τήν ποχή, καί χι πρός μεγάλη μας κπληξη, Μόττ ταν μέλος τς δελφότητος Φί Βτα Κάππα, θεωρουμένης ς κλάδου τν Γερμανν λλουμινάτι[75]. Τό κρος το Μόττ μεταξύ τν λλήνων οκουμενιστν (το λιβιζάτου, πί παραδείγματι[76]) πρξε πρωτόγνωρο. πρώιμη συνεργασία τους φερε τήν νάδυση το Παγκοσμίου Συμβουλίου τν κκλησιν. Οτως λλως, πρώτη μολογία μέ τήν ποία ο λληνες ρθόδοξοι Οκουμενιστές καθιέρωσαν κκλησιαστικές σχέσεις πρξε κείνη τν γγλικανν· λλ’ γγλικανισμός εχε δη πό νωρίς γίνει ντικείμενο διεισδύσεως το λευθεροτεκτονισμο· μάλιστα σέ λληνικό μασονικό ρθρο το 1934, ο λευθεροτέκτονες καυχντο τι τά τρία τέταρτα το γγλικανικο κλήρου ταν τότε Μασόνοι[77].

Τά πρότυπα γιά τήν θρησκευτική Παγκοσμιοποίηση, δηλ. τόν Οκουμενισμό, καταστρώθηκαν μέσ το παραδείγματος τς Κοινωνίας τν θνν. Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης προτίθετο νά ποστηρίξει τήν συνεργία τς Κοινωνίας τν θνν μέ τήν παγκόσμια ρθοδοξία, καθώς πονοοσαν τά λόγια του στό Συνέδριο το 1923, που Μελέτιος μέ μμεσο τρόπο προσπάθησε νά παγάγει τίς ρθόδοξες κκλησίες στήν ξουσία τς Κοινωνίας τν θνν: «1) Τό Οκουμενικό Πατριαρχεο ρχόμενο πρτα σέ συνεννόηση μέ τίς ρθόδοξες κκλησίες καί χοντας τήν γνώμη τους θά δηλώσει στήν Κοινωνία τν θνν τι ρθόδοξος κκλησία χει τήν προθυμία νά ποδεχθε τό νέο μερολόγιο πού πρόκειται νά ξευρεθε, φ΄ σον ατό θά τό ποδέχονταν λες ο χριστιανικές κκλησίες. άν Κοινωνία τν θνν θεωρε τόν αυτό της ναρμόδιο γιά νά δεχθε τήν τέτοιου εδους δήλωση το Οκουμενικο Πατριαρχείου, παφίεται σέ ατό νά πράξει τό πρέπον»[78]Καί οκουμενιστές στορικοί πίσης, στήν δική τους ξιστόρηση το πρωΐμου Οκουμενισμο, συνήθως τονίζουν τήν θεμελιακή παρόρμηση τν δυτικν κοινωνιν μετά τόν Α΄ Π.Π. νά μπεδώσουν τήν θρησκευτική νεκτικότητα καί καταλλαγή καί τσι νά ποφύγουν κόμη να «πόλεμο πού θά τερματίσει λους τούς πολέμους»[79] Κοινωνία τν θνν κατά κοινή παραδοχή πανδρωνόταν πό λευθεροτέκτονες· λληνική μασονική πιθεώρηση «Πυθαγόρας» γράφει: «Ζωντανό παράδειγμα γιά μς τούς λληνες εναι Φιλική ταιρεία καί, πό τίς σύγχρονες τεκτονικές προσπάθειες, Κοινωνία τν θνν, τό τήσιο Διεθνές Συνέδριο Ερήνης,  Near East Relief, Χριστιανική δελφότης τν Νέων, καί λλοι ναρίθμητοι νθρωπιστικοί καί κπολιτιστικοί ργανισμοί»[80] · πράγματι, μέχρι σήμερα κατάλογοι λευθεροτεκτόνων διεκδικον πολλά πό τά μέλη τς Κοινωνίας τν θνν[81].

πίλογος

Μέ τήν σκιαγράφηση τς διασυνδέσεως μεταξύ Οκουμενισμο, λευθεροτεκτονισμο καί πολιτικς, σαρκωμένης σέ μερικούς πολύ σημαντικούς περασπιστές το οκουμενιστικο σκοπο (μολονότι νακοίνωσή μας χει περισσότερο ποσπασματικό χαρακτήρα, διότι ρευνά μας εναι ν ξελίξει), πιθυμομε νά γχαράξουμε στόν νο το ναγνώστου πίσης τό γεγονός τι νεκτικότητα, πως ο λευθεροτέκτονες τήν ντιλαμβάνονται, πό τήν ννοια τς γκολπώσεως λων τν θρησκειν[82], εναι κ τν ν οκ νευ τς νοοτροπίας τους: « σύλληψη το ποθετικο χαρακτρος λων τν ληθειν, πεικονίζει τό πελευθερωτικό μοτίβο παραλλήλως μέ τήν λευθεροτεκτονική δέα τς νεκτικότητος [...] Τό πιό σημαντικό καθκον το λευθεροτεκτονισμο εναι, μέσ τς κπαιδεύσεως, πρωτίστως κπαιδεύσεως τν δίων τν μελν του, νά φέρει τήν νεκτικότητα στίς ξελίξεις πού φορον στίς μάζες, ο ποες εναι καθεαυτές μή νεκτικές, μαστιζόμενες πό νεύθυνους γέτες. Μέσ ατς τς ποστολς συμμετέχει ατός [ Τεκτονισμός] – μέ να ξαίρετο τρόπο – στήν πνευματικοποίηση καί ερηνοποίηση τν κοινωνικν λλαγν καί καλεται μέ τήν ννοια ατή νά ποτελέσει να περισσότερο σημαντικό παράγοντα κουλτούρας, ν πρόκειται νά νταποκριθε στήν ποστολή του. Συνεπς, Στοά δέν χει σπουδαιότερο καθκον πό τήν κπαίδευση γιά νεκτικότητα»[83].

λοφάνερος ζλος μέ τόν ποον οκουμενιστικός κλρος καί οκουμενιστική διανόηση χουν μέχρι τώρα προωθήσει τό πρόγραμμά τους καί συνεχίζουν νά τό θον κατεδαφίζοντας τά πάντα, νεξαρτήτως λων τν μποδίων πού συναντον, σως εναι να σοβαρό σημεο γιά τό τι νάμειξη το λευθεροτεκτονισμο καί τν παγκοσμιοποιητν στίς ποθέσεις τς ρθοδόξου κκλησίας εναι κάθε λλο παρά παρελθόν.

συνεχιζεται...

Πηγή