Στοιχεῖα ἐπιδράσεως τῆς Μασονίας στόν πρώιμο ἑλληνικό Οἰκουμενισμό

πό το Μοναχο Σεραφείμ (Ζήση)

Σημείωμα ἑλληνικῆς μεταφράσεως: Παραδίδουμε μέ χαρά στό ἐκκλησιαστικό ἀναγνωστικό κοινό τήν ἑλληνική μετάφραση ἀνακοινώσεώς μας πού ἐγράφη στά ἀγγλικά πρό ὀλίγων μηνῶν  μέ τόν τίτλο «Μερικές προκαταρκτικές σημειώσεις περί τῆς ἐπιδράσεως τοῦ Ἐλευθεροτεκτονισμοῦ ἐπί τοῦ πρωίμου ἑλληνικοῦ Οἰκουμενισμοῦ» καί ἀπέσπασε εὐμενεῖς κριτικές ἀπό ξένους ἐν Χριστῷ ἀδελφούςοἱ ὁποῖοι ζήτησαν τήν δημοσίευσή της (https://www.geopolitica.ru). Ἰδίως στούς Σέρβους, φαίνεται ὅτι τό χρησιμοποιούμενο στό ἄρθρο  παράθεμα τοῦ Ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς κατά τῆς Μασονίας, ἐφάνη ἰδιαιτέρως χρήσιμο, ἐπειδή εἶχε προηγηθεῖ διαπραγμάτευση γιά τήν ἐχθρική πρός τήν Μασονία στάση τοῦ Ἁγίου αὐτοῦ Ἐπισκόπου τῆς Ἀχρίδος (http://www.carsa.rs).

 

Ὅπως καί τά λοιπά σχετικά μέ τήν Μασονία κείμενά μας, ἔτσι καί τό παρόν ἀποσκοπεῖ στό νά καταδείξει (δέν θά κουρασθῶ νά τό τονίζω) ὅτι παναίρεση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ δέν ἀποτελεῖ προσωρινή καί περιθωριακή ἰδεολογική περιπέτεια λίγων ἐκκλησιαστικῶν προσώπων οὔτε «καρπό καθυστερημένης ἀφυπνίσεως τῆς χριστιανικῆς ἀγάπης», ἀλλά τήν ἀπολύτως ἀπαραίτητη θρησκευτική πλευρά τῆς Παγκοσμιοποιήσεως· Οἰκουμενισμὸς μεθοδεύεται ἀπό τούς μηχανισμούς τῆς Παγκοσμιοποιήσεως καί τήν Μασονία, μείζονα μεταξύ τῶν μηχανισμῶν αὐτῶν, μέ διείσδυση στίς θρησκεῖες καί ἐσωτερική ἀλλοίωση τῶν δογμάτων, τῶν κανόνων, τῆς ἑρμηνευτικῆς καί ἄλλων ἐκφάνσεων τῆς θεολογίας καί θρησκευτικότητός τους, ἐξαιρέτως ὅμως μέ τήν «κάμψη» τῆς ἐκκλησιαστικῆς ( θρησκευτικῆς) ἀποκλειστικότητός τους (“exclusiveness”). Τελικός σκοπός, νά διευκολυνθεῖ ἑδραίωση μιᾶς κοινῆς πλατφόρμας θρησκευτικότητος, ἀπαραίτητης γιά τήν ἕνωση τῶν θρησκειῶν, ὅπως διακηρύσσει τήν ἕνωση αὐτή Μασονία καί συγγενής της Θεοσοφία, ἐδῶ καί αἰῶνες. ἐν λόγῳ διείσδυση καί ἀλλοίωση ἐπιτυγχάνεται, καθώς φαίνεται ἀπό τά στοιχεῖα πού Μασονία δημοσιεύει, ἀπό μία ὀργανωμένη σειρά συνεργαζομένων καί κατά διαδοχήν ἐπεκτεινομένων Μασόνων καί Θεοσοφιστῶν Κληρικῶν καί Θεολόγων, προδοτῶν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τῆς Θεολογίας Της.

Ἐκφράζω τίς θερμότατες εὐχαριστίες μου σέ ὅσους συνέβαλαν μέ διαφόρους τρόπους, προαιρετικῶς ἤ ἀθελήτως, στή συλλογή τοῦ ὑλικοῦ καί τήν περάτωση τῆς ὀκταετοῦς ἐρεύνης μας, ἕνα ἐλάχιστο, προκαταρκτικό, μέρος τῆς ὁποίας παρουσιάζεται ἐδῶ.

Tό κείμενο αὐτό σέ pdf (ἑλληνικό): βλέπε ἐδῶ. https://www.scribd.com/

Tό αυθεντικό κείμενο σέ pdf (ἀγγλικό): βλέπε ἐδῶ.

https://www.scribd.com

 

Εσαγωγή

Στούς σύγχρονους καιρούς μας, λοι βιώνουμε τήν θρόα, πιβεβλημένη πρόοδο τς Παγκοσμιοποιήσεως στίς διάφορες μορφές της. Θά ταν δυνατόν, μως, παγκόσμιοι μηχανισμοί τόσο εμεγέθεις καί περίπλοκοι σο κενοι πισθεν τς Παγκοσμιοποιήσεως νά παραθεωρήσουν τήν θρησκεία, ποία συμφώνως πρός λες τίς κτιμήσεις εναι πλέον ποφασιστικός παράγων, καταλύτης, στίς κοινωνικές σχέσεις καί πλοκές; χει χι σχέση μέ τήν Παγκοσμιοποίηση Οκουμενισμός, ς μία θρησκευτική κίνηση ποία σταδιακς – μολονότι πολύ σταθερς - ναμειγνύει θρησκεες καί μολογίες σέ να σχεδόν μοιόμορφο σύνολο μέσ τς σαθροποιήσεως τς δογματικς ατοσυνειδησίας πολύ διαφορετικν θρησκευτικν μάδων;

Ο μυστικές ταιρεες, δίως λευθεροτεκτονισμός ς πικρατοσα μεταξύ ατν, χουν ρχίσει νά δημοσιοποιον πλούσιες πληροφορίες γιά τήν συμμετοχή σέ ατές, γγραφα πού προηγουμένως ταν αστηρς διαβαθμισμένα. Χάρις σέ ατή τήν ξέλιξη, μπορομε νά ναγάγουμε τήν δραστηριότητα μερικν πολύ πιφανν Οκουμενιστν Κληρικν καί θεολόγων, ντός το Οκουμενικο Πατριαρχείου καί τς κκλησίας τς λλάδος, στήν μασονική τους διότητα καί φιλο-μασονική προδιάθεση. Μέσ τς συγκρίσεως μερικν χαρακτηριστικν ψεων τς σκέψεως καί «πί το πεδίου» δραστηριότητός τους, μέ πίσημες μασονικές κτιμήσεις καί ξιώματα ο ποες λ.χ. ποτιμον τά κκλησιαστικά δόγματα, διακηρύσσουν μιά πικείμενη νοποίηση τν θρησκειν κ.ο.κ., φαίνεται τι πό σχυρισμό διότητα κείνων τν κκλησιαστικν νδρν ς Τεκτόνων καί Θεοσοφιστν, μπορε πλήρως νά πιβεβαιωθε. Ατή μελέτη στιάζει διαιτέρως στίς περιπτώσεις τν πασιγνώστων λλήνων Πατριαρχν ωακείμ Γ΄ ΚΠόλεως (1878-1884 καί 1901-1912) καί Μελετίου Δ΄ (ΚΠόλεως 1921-1923 καί λεξανδρείας 1926-1935) καί τν διασήμων λλήνων Καθηγητν τς Θεολογίας Νικολάου Λούβαρι (1887-1961), Δημητρίου Μπαλάνου (1877-1959) καί μίλκα λιβιζάτου (1887-1969). Σκιαγραφε τήν μεση μμεση συνεισφορά τους στόν Οκουμενισμό καί κθέτει τήν τακτική πού χρησιμοποίησαν πρός πίτευξη συγκεκριμένων στόχων. ποχή τους, ο πρτες δεκαετίες το 20ο α., σηματοδοτήθηκε πό μία σθεναρή καί παγκόσμια Μασονική καί Θεοσοφιστική προσπάθεια γιά προώθηση χι μόνον το διαθρησκειακο καί διαχριστιανικο Οκουμενισμο, πιό ξιοσημείωτη κφραση το ποίου πρξε τό «Παγκόσμιο Συμβούλιο τν κκλησιν», λλά καί μις μβρυακς Παγκοσμίου Διακυβερνήσεως (Κοινωνίας τν θνν). ν καί μελέτη ατή περιγράφει ξελίξεις πού φορον μόνο στίς ποθέσεις τς λληνικς κκλησίας, γράφων χει συναντήσει τεκμήρια σχετικά πίσης μέ τήν Ρωσσική Θεολογία καί τήν κκλησία τς Ρουμανίας, πεδία μις νδεχομένης μελλοντικς ρεύνης.

γιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς, πίσω στό τος 1930, κατά τή διάρκεια μις Πανορθοδόξου Διασκέψεως στή Μονή Βατοπεδίου το γίου ρους, πού συνεκαλετο ς προπαρασκευαστική γιά μιά ναμενόμενη, δη σέ να τόσο πρώιμο στάδιο, ρθόδοξη Οκουμενική Σύνοδο, προέβη σέ μία - γνωστη στούς περισσοτέρους νθρώπους – κπληκτική κτίμηση τς πειλς τήν ποία συνιστ μυστική ταιρεία τν λευθεροτεκτόνων γιά τήν κκλησία· δήλωσε: «Τό ζήτημα το λευθεροτεκτονισμο. Μεγάλη κκλησία τς ΚΠόλεως σημείωσε στόν κατάλογό της νομαστικς κάποιες αρέσεις, πως τήν Ονία, τόν Χιλιασμό κ.τ.λ., λλά Μασονικός κίνδυνος τούς περβαίνει λους, καί δυστυχς ρκετοί πό τούς διανοουμένους εναι συνδεδεμένοι μέ ατόν. Ατός εναι νέος ρειανισμός· καί νώπιόν μας βρίσκεται μεγάλος γώνας, τόν ποον φείλουμε χωρίς φόβο νά ναλάβουμε στό νομα το Θεο. μεγαλύτερος κίνδυνος στόν κόσμο γιά τόν Χριστιανισμό δέν εναι Μπολσεβικισμός κάτι λλο, λλά Τεκτονισμός, διότι εναι χθρός ξωτερικός καί σωτερικός. μες λέμε τι Χριστιανική Θρησκεία εναι Θρησκεία, μόνη Θρησκεία, καί τι ρθοδοξία μόνη ληθινή· ατοί μως ρνονται τό Εαγγέλιο καί τόν Χριστό, θέτοντάς Τον σέ ση θέση πρός τόν Μωϋσ, τόν Βούδδα, τόν Μωάμεθ»[1]. Σέ συμφωνία μέ ατά, Διάσκεψη πανειλημμένως κατονόμασε τίς τάσεις το θεϊσμο, τς Μασονίας, τς Θεοσοφίας καί το Πνευματισμο ς θέματα πού πρέπει νά ντιμετωπισθον μέσ μις διορθοδόξου συνεργασίας[2].

ν καί προειδοποίηση το γίου Νικολάου τελικς περιφρονήθηκε καί τσι δέν λήφθη π’ ψιν κ μέρους τν μεταγενεστέρων προκαταρκτικν Διασκέψεων τν δεκαετιν 1960 καί 1970, μως ταυτοχρόνως νας Ταξίαρχος τς λληνικς Χωροφυλακς, λέξανδρος Δρεμπέλας, μεταξύ πολλν λλων ρευνητν, πιβεβαίωσε τά λόγια το γίου Νικολάου μέσ τς διαζωγραφήσεως το σοβαροτάτου μασονικο κινδύνου πού πικρέμαται στήν λληνική ρθοδοξία καί τό λληνικό Κράτος· στό βιβλίο του Τ λληνικν στυνομικν Πρόβλημα  Ταξίαρχος Δρεμπέλας κατέθεσε τήν δική του μαρτυρία: «Στόν Τεκτονισμό νήκουν πλεστοι διανοούμενοι, πολιτικοί, δικαστικοί, νώτεροι κρατικοί λειτουργοί, ξιωματικοί, οκονομικοί παράγοντες, λοι ο εποροι λληνοαμερικανοί καί ρχιερες θεολόγοι. Ατοί ο τελευταοι, φο γιναν Τέκτονες ς διτες θεολόγοι, προωθήθηκαν πιμελς στήν εραρχία τς ρθοδοξίας καί πρξαν ο χειρότεροι θνικοί καταστροφες. Στοά θηνν μέχρι τό 1963 εχε ς Μέγα Διδάσκαλο τόν Πρύτανη το Πανεπιστημίου θηνν καί Καθηγητή τς Θεολογικς Σχολς καί στή συνέχεια να πρώην δικηγόρο»[3].

ντιμετωπίζουμε, λοιπόν, κόμη μία θεωρία συνωμοσίας πάρχουν τώρα «σκληρά» ποδεικτικά στοιχεα γιά νά ποστηρίξουν τέτοιους σχυρισμούς; Σποραδικές ναφορές στή μασονική διότητα ξεχόντων Προκαθημένων καί θεολόγων τς λληνικς κκλησίας, πού χουν περιστασιακς ναδυθε πό αθεντικές μασονικές πηγές, ντιμετωπίζονταν στό παρελθόν κατά κύριο λόγο καί κατά συρροήν μέ καλοπροαίρετη μφισβήτηση, ποθετικς ς μέσο μασονικο ατο-επαίνου[4]  κόμη ς πονομευτική προπαγάνδα λλήνων Παλαιοημερολογιτν (Γ.Ο.Χ.), γιά νά διασύρουν πισήμους κκλησιαστικούς θεσμούς[5].

Φαίνεται, στόσο, τι λευθεροτεκτονισμός καί ο συγγενικές του ταιρεες, πιτέλους λεύθεροι πό μακραίωνας διωγμούς πό Βασιλες καί Πάπες, χουν στίς μέρες μας τήν νεμελιά νά ποκαλύπτουν λο καί περισσότερα πό τά κάποτε ρμητικς σφραγισμένα μυστικά τους, ς πρός τήν διείσδυσή τους σέ ποικίλες κοινωνικές, πολιτικές, οκονομικές, πολιτιστικές καί θρησκευτικές δομές. Γιά παράδειγμα, τό βιβλίο το Μάνφρεντ γκέτεν,  Μυστική ταιρεία καί Οτοπία, μία λεπτομερής ρευνα ναφορικς μέ τήν φαρμογή το σχεδίου τν λλουμινάτι στό τέλος το 18ου α. νά καταλάβουν τό γερμανικό κράτος, εναι νδεικτική ατς τς νέας, ναθεωρημένης προσεγγίσεως τν στορικν γεγονότων[6]. να κόμη παράδειγμα εναι μασονικός θεσμός COMALACE (Contribution des Obédiences Maçonniques Adogmatiques et Libérales A la Construction Européenne), νας σύνδεσμος στρατευμένων μασονικν δικαιοδοσιν, πού λειτουργε στίς παροσες μέρες στήν αλή τς ΕΕ[7]. Συνεπς, νσαρκώνει μέ πολύ πίσημο τρόπο τόν κυρίαρχο ρόλο πού λευθεροτεκτονισμός ναμένεται νά διαδραματίσει στίς μελλοντικές ξελίξεις στήν Ερώπη, μέ στόχο τήν κκοσμίκευση τν πρώην χριστιανικν κοινωνιν τς πείρου μας.

Τό πρωτογενές μσος τν μυστικν ταιρειν κατά το κκλησιαστικο δόγματος

πί θεωρητικο πιπέδου, λευθεροτεκτονισμός, Θεοσοφία καί Ροδοσταυρισμός χουν πάντοτε προωθήσει τήν περιφρόνησή τους γιά τά δόγματα τς κκλησίας, σκοπεύοντας στό νά γκαθιδρύσουν ντ’ Ατς να φιλοσοφικό Γνωστικό Χριστιανισμό, μέ λλα λόγια να ποκαλούμενο «σωτερικό» καί «νεκτικό» Χριστιανισμό, στε νά ταιριάζει στόν δικό τους θρησκευτικό σχετικισμό (πρόκειται περί το παλαιο μασονικο μοτίβου περί «το καλο, γαπντος, ταπεινο ησο» ναντι τς «μισούσης, περηφάνου, μή νεκτικς κκλησίας τν Κληρικν»[8]  πως λέχθηκε λλις: «περισσότερος Χριστιανισμός καί λιγότερη ρθοδοξία»[9]).

Μάνλυ Πάλμερ Χώλ (1901-1990), μέγας μάγος καί ωσφοριστής, καί πίσης νομαστός Μασόνος, γραψε σέ να πό τά περισσότερο ναγνωρισμένα βιβλία του: « ληθής Μασόνος δέν εναι δεσμευμένος πό σύμβολα πίστεως. ναγνωρίζει μέ τόν θεο φωτισμό τς στος του, τι, καθότι εναι Μασόνος, θρησκεία του πρέπει νά εναι παγκόσμια: Χριστός, Βούδδας Μωάμεθ, τό νομα χει μικρή σημασία, διότι ναγνωρίζει μόνον τό φς καί χι τόν φορέα. Λατρεύει σέ κάθε προσκύνημα, γονατίζει νώπιον κάθε βωμο, ετε σέ ναό, τζαμί Καθεδρικό, ναγνωρίζοντας μέ τήν ληθέστερη κατανόησή του τήν νότητα λης τς Πνευματικς ληθείας. λοι ο ληθες Μασόνοι γνωρίζουν τι ο μόνοι θνικοί εναι κενοι ο ποοι, ν χουν σπουδαα δανικά, δέν ζον σύμφωνα μέ ατά. Γνωρίζουν τι λες ο θρησκεες εναι μία στορία επωμένη μέ πολλούς τρόπους γιά λαούς τν ποίων τά δανικά διαφέρουν, λλά τν ποίων σπουδαος σκοπός ερίσκεται σέ ρμονία μέ τά μασονικά δανικά»[10].

δια θέση σον φορ στήν κκλησία ποστηρίζεται καί πό τούς Ροδοσταύρους (ο ποοι κπροσωπονται κυρίως πό τό ρχαο καί Μυστικό Τάγμα το Ρόδινου ΣταυροAMORC), μία μυστική ταιρεία τς ποίας στορία λληλοπλέκεται μέ κείνην τν λευθεροτεκτόνων[11]. Σέ φυλλάδιό τους το 1942 τιτλοφορούμενο «Κάνε τίς δικές σου προφητεες» (που ο Ροδόσταυροι προβλέπουν κόμη καί τήν νάπτυξη τς σημερινς “εκονικς [ψηφιακς] πραγματικότητος”[12]) τό AMORC πίσης «προβλέπει» τήν γκαθίδρυση μις μοιομόρφου παγκοσμίου θρησκείας κκλησίας: «Τί, λοιπόν, προβλέπει τό μέλλον γιά τή θρησκεία; Προβλέπουμε να μυστικιστικό πανθεϊσμό ς τή θρησκεία το αριο. κεντρική διδασκαλία τς θρησκείας ατς θά εναι τι μία Παγκόσμια Νόηση, ς μία σειρά λυσίδα ατιν, δημιουργική καί τέλεια στήν λότητά της, διαπερν παντο καί τά πάντα. Μολονότι πολύτως πρόσωπη, μέ τήν τελειότητά της παρέχει στόν νθρωπο μία νέργεια, μέσ τς ποίας μπορε νά ντλήσει πό ατήν γιά νά ποτρέψει καί πομακρύνει ποιαδήποτε δυσαρμονία ντός αυτο πό τίς σφαρες τν δραστηριοτήτων το βίου του. [...] Δέν θά εναι μόνο μία πίστη στήν δελφωσύνη το νθρώπου, λλά μία δελφωσύνη τς πάρξεως [...] Δέν θά πάρχουν κκλησίες, λλά μία κκλησία. Δέν θά πάρχουν αρέσεις, λλά βαθμοί καί διαβαθμίσεις κατανοήσεως. πό τή μία στήν λλη θά προοδεύει νθρωπος, καθ΄ ν βαθμό ποδεικνύει αυτόν κανό. Κανείς νθρωπος δέν θά χει πόλυτη κατάληψη τς Παγκοσμίου Νοήσεως, διότι θά πρεπε νά εναι γνώστης λων κείνων τν πραγμάτων πού ατή συνθέτει. Παρομοίως, γιά τό λόγο ατό, κανείς νθρωπος δέν θά χει σφαλμένη κατάληψή της διότι κάθε κατάσταση συνειδητότητος, θά σχετίζεται μέ τό προσωπικό κατόρθωμα το τόμου»[13]Εναι πασίδηλο τι δ ο Ροδόσταυροι διακηρύσσουν τήν πικείμενη κατάργηση τν δογμάτων καί τν συμβόλων πίστεως, κόμη καί τίς ννοιες τς ρθοδοξίας καί τς αρέσεως, καί τήν πόλυτη πικράτηση μις νεοεποχικς, βουδδίζουσας πίστεως σέ να πρόσωπο «θεό».

Ατές ο διες προοπτικές τν Μυστικν ταιρειν, πειλητικές γιά λα τά καθιερωμένα σύμβολα πίστεως, προωθήθηκαν πό τήν λίκη Μπέηλυ (1880-1949), τό πρόσωπο μέ τήν μεγαλύτερη πιρροή ντός τς Νέας ποχς, ποία προλθε πό τήν Θεοσοφική ταιρεία. γάπη της γιά τήν Μασονία καί πέχθεια πρός τήν κκλησία εναι κφρασμένη στά δια τά λόγια της: «Εναι ατά τά μυστήρια τά ποα Χριστός θά ποκαταστήσει μέ τήν πανεμφάνισή του, ναζωοποιώντας τσι τίς κκλησίες σέ μία νέα μορφή, καί ποκαθιστώντας τό κεκρυμμένο Μυστήριο πού πό καιρό χουν πολέσει μέσ τς λοφροσύνης τους. Μασονία χει πίσης πολέσει τήν ληθ ζωτικότητα πού κάποτε κατεχε, λλά στίς μορφές καί τά τυπικά της λήθεια χει διατηρηθε καί μπορε νά νακτηθε. Ατό θά τό κάνει Χριστός [...] παρουσίαση τς θρησκευτικς ληθείας στό παρελθόν χει σταματήσει τήν νάπτυξη το θρησκευτικο πνεύματος· θεολογία χει φέρει τήν νθρωπότητα στίς διες τίς πύλες τς πογνώσεως· τό εαίσθητο νθος το Χριστο χει ποχρεωθε σέ πανάπτυξη καί γκλωβισθε στά σκοτεινά σπήλαια τς σκέψεως το νθρώπου· φανατική προσκόλληση σέ νθρώπινες ρμηνεες χει πάρει τή θέση τς χριστιανικς βιοτς· κατομμύρια βιβλίων χουν ποσβέσει τά ζντα λόγια το Χριστο· τά πιχειρήματα καί ο συζητήσεις τν ερέων χουν σβέσει τό φς πού φερε Βούδδας· καί γάπη το Θεο, πως ποκαλύφθηκε πό τήν ζωή το Χριστο, χει λησμονηθε, ν ο νθρωποι χουν μαλώσει πάνω σέ σημασίες, πάνω σέ φράσεις καί λέξεις»[14].

Ο πρακτικές πιπτώσεις μις τέτοιας ποκρυφιστικς προσεγγίσεως στήν θρησκευτική ψη τς Παγκοσμιοποιήσεως, ποία στρατευμένα πονομεύει τήν βάση τς Χριστιανικς Πίστεως, μπορον τώρα νά φωτισθον κάπως καλύτερα, χάρις στήν φθονία τν σχετικν πηγν· ατές ποχαρακτηρίσθηκαν [«were declassified»] ξ ατίας το ασθήματος σφαλείας το ποίου πολαύουν σήμερα ο ποκρυφιστικές ταιρεες.

Συνεχιζεται... 

Η συνέχεια απο εδω

λευθεροτέκτονες Πατριάρχες καί θεολόγοι μβληματικοί τς μασονικς πονομεύσεως

Πρόσφατη ρευνα νδεικνύει τι κάποια πολύ σημαντικά πρόσωπα στίς λληνόφωνες κκλησίες, δηλ. στά Πατριαρχεα τς γγύς νατολς καί τήν κκλησία τς λλάδος, ξ σου εράρχες καί θεολόγοι, πρξαν στήν πραγματικότητα κεκαλυμμένοι λευθεροτέκτονες. δ ποκαλύπτουμε γιά πρώτη φορά κάποιες περισσότερες πληροφορίες, διαζόντως σημαντικές, κατά τήν ταπεινή ποψη το γράφοντος:

l Πατριάρχης ωακείμ Γ΄ τς Κωνσταντινουπόλεως (1878-1884 καί 1901-1912)· ναφέρεται ς Μασόνος σέ διάφορες μασονικές πηγές· πί παραδείγματι στόν πίσημο στοχρο τς Μεγάλης Στος τς λλάδος[15], στό (δίτομο) ργο το Μιχάλη Φυσεντζίδη πιφανες καί Διάσημοι λληνες λευθεροτέκτονες[16] καί πίσης στήν γκυκλοπαιδεία τς λευθέρας Τεκτονικς το Νέστορος Λάσκαρι (1951), πανεκδοθεσα ς Τό Μαρο Λεξικό τς λληνικς Μασονίας πό τόν πρώην λευθεροτέκτονα καί ργότερα ντι-Μασόνο συγγραφέα καί δημοσιογράφο, κυρό Βασίλη Λαμπρόπουλο[17]. Ατά πού θεωρ διαμφισβήτητα ποδεικτικά στοιχεα στή συνάφεια ατή, μως, εναι κατά πρτον μία πολύ μικρή ναφορά στήν διότητα μέλους το ωακείμ Γ΄ στή Στοά «Πρόοδος», σημειωμένη νάμεσα σέ προσωπικά στοιχεα μερολογίου το πασιγνώστου λληνος μαθηματικο Κωνσταντίνου Καραθεοδωρ ( Φυσεντζίδης συμφωνε ς πρός τήν συμμετοχή το ωακείμ στήν δια ατή Στοά[18]). Καραθεοδωρ (1873-1950) πιστεύεται πό πολλούς τι πρξε διδάσκαλος το λβέρτου ινστάιν. Τό μερολόγιό του δημοσιεύθηκε ς παράρτημα ντός μις μονογραφίας γραμμένης πό τήν Μαρία Γεωργιάδου[19]. τηρν τό μερολόγιο, Καραθεοδωρ, πιθανς πίσης Μασόνος διος, φόσον γνώριζε τήν νταξη συν-Μασόνων του σέ συγκεκριμένες Στοές, μαρτυρε μέσ το μερολογίου ατο, περί τς μασονικς διότητος - μεταξύ λλων – το Πατριάρχου ωακείμ Γ΄, πίσης το Καθηγητο τς Θεολογίας Δημητρίου Μπαλάνου (βλ. κατωτέρω) καί το πιφανος λληνος πολιτικο λευθερίου Βενιζέλου. Ατό πού θεωρ σημαντικό στίς μερολογιακές ατές σημειώσεις, δημοσιοποιημένες περίπου 60 τη μετά τόν θάνατο το Καραθεοδωρ, εναι τι δέν θά μποροσαν νά εναι τμμα μις σχεδιασμένης, παραπλανητικς γραμμς τς μασονικς προπαγάνδας. Εναι μπιστευτικές σημειώσεις γιά προσωπική χρήση καί, συνεπς, οσιώδεις ποδείξεις γιά τό ν λόγ θέμα. Θά μποροσε κάποιος πίσης νά σημειώσει τό γεγονός τι Καραθεοδωρ ταν κενος πού προσφώνησε καί ξύψωσε τόν Πατριάρχη ωακείμ Γ΄ μέ μία παινετική μιλία πί τ δευτέρ νθρονίσει του στίς 11 ουνίου 1901[20].

Τό δεύτερο σημαντικότερο ποδεικτικό στοιχεο εναι μία μασονική πιγραφή σέ κοινή θέα τν λλήνων τς Κωνσταντινουπόλεως γιά τά τελευταα 130 χρόνια. Εναι τά μασονικά «Τρίγωνο καί Διαβήτης», νάγλυφα σέ να πό τά θωράκια το Πύργου τς Μεγάλης το Γένους Σχολς στήν Κωνσταντινούπολη. Τό μασονικό σύμβολο διακοσμε τό νομα το ρχιτέκτονος πού κτισε τήν Μεγάλη το Γένους Σχολή, το Κωνσταντίνου Δημάδη, καί τήν νδειξη 1881 ( Σχολή τελείωσε τό 1882). Μεγάλη το Γένους Σχολή, λλωστε, νοικοδομήθηκε μέ πόφαση το Πατριάρχου ωακείμ Γ΄ καί πό τήν αγίδα Του[21]. ποκλείεται τό τι πιγραφή ατή θά μποροσε ποτέ νά χει διαφύγει τς προσοχς το Πατριάρχου ωακείμ Γ΄ μέχρι τόν θάνατό του, 28 τη ργότερα[22]. Δεδομένου τι Ατός πρξε νας πό τούς πατριάρχες μέ τήν μεγαλύτερη πιρροή στούς τελευταίους αἰῶνες καί θά μποροσε μέ μία μικρή χειρονομία νά διατάξει νά φαιρεθε πιγραφή, δέν εναι παρά μόνον ελογο νά ποθέσουμε τι ξεδήλωσε τήν ρητή σιωπηρή συγκατάθεσή του γι΄ ατήν.

δευτέρα θητεία το ωακείμ (1901-1912) χάραξε μιά καθώς φαίνεται νεξίτηλη γραμμή μεταξύ το παρελθόντος καί το μέλλοντος το Οκουμενικο Πατριαρχείου σον φορ στόν Οκουμενισμό. οκουμενιστική προσέγγιση το ωακείμ στή διαίρεση το Χριστιανισμο παινέθηκε πό τούς συγχρόνους του· σύμφωνα μέ τήν νεκρολογία τς Φιγκαρό πί τ θανάτ το Πατριάρχου «“ μεγαλύτερη γνοια του ταν μιά κατά τό δυνατόν στενότερη προσέγγιση μεταξύ τν τριν μεγάλων κλάδων τς Χριστιανοσύνης, δηλαδή τν ρθοδόξων, τν Καθολικν καί τν Διαμαρτυρομένων. ν λίγοις, δη πό τίς πρτες μέρες τς δεύτερης πατριαρχείας του νέλαβε τόν ρόλο το γενικο ερηνοποιο μεταξύ τν χριστιανικν δογμάτων, βασίζοντας τίς λπίδες του στήν πιταγή κείνου πού επε, “σοι πιστεύουν σ΄ μένα πρέπει νά γαπνται σάν δελφοί”»[23]. πό τήν δευτέρα νθρόνισή του τό 1901, ποτέ πλέον λευθεροτεκτονισμός κάποια λλη μυστική ταιρεία δέν χουν καταδικασθε πό τό Πατριαρχεο Κωνσταντινουπόλεως, οτε κάποια πό τίς αρετικές χριστιανικές μολογίες, σέ ντίθεση πρός προηγούμενες ποφάσεις, κδεδομένες πό κοινο πό τούς Πατριάρχες τς νατολς[24].

μεγίστη συμβολή του στήν Οκουμενική Κίνηση καί τήν αρεση το Οκουμενισμο πρξε περίφημη γκύκλιός του το 1902, πού ναγνωρίζεται ς φετηρία τους[25] · κε Πατριάρχης ωακείμ καθαρς πέδωσε κκλησιαστικότητα ξ σου στόν Παπισμό καί τόν Προτεσταντισμό, νομάζοντάς τους «κκλησίες» καί «ναδενδράδες» το Χριστιανισμο, ταυτοχρόνως ποφεύγοντας πολύ κεκαλυμμένως νά προσδιορίσει τήν ρθόδοξο κκλησία ς τήν Μία, γία, Καθολική καί ποστολική. ντί τούτου καί ντιθέτως πρός τήν ρθόδοξη διδασκαλία[26], τοποθετε περαιτέρω στό μέλλον τήν πραγμάτωση τν λόγων το Κυρίου, τι θά πάρξει «μία ποίμνη καί ες Ποιμήν» (ω. 10, 16), ταν λες ο χριστιανικές μολογίες θά νωθον πρός λληλες. Μέ τά δια τά λόγια του: «κόμη, εναι θεοφιλές καί σύμφωνο μέ τό Εαγγέλιο τό νά ναζητήσουμε τίς πόψεις τν γιωτάτων ατοκεφάλων κκλησιν γιά τίς τωρινές καί μελλοντικές σχέσεις μας μέ τίς δύο μεγάλες ναδενδράδες το Χριστιανισμο, δηλαδή τήν δυτική κκλησία καί κείνη τν Διαμαρτυρομένων [...] γία κκλησία, ννοομε, εναι μία στήν πραγματικότητα [ερισκόμενη] σέ ταυτότητα Πίστεως καί μοιότητα θν καί θίμων, σύμφωνα μέ τίς ποφάσεις τν πτά Οκουμενικν Συνόδων, καί μία φείλει νά εναι, λλά χι πολλές πού νά διαφέρουν μεταξύ τους καί στά δόγματα καί στούς θεμελιώδεις θεσμούς τς κκλησιαστικς διακυβερνήσεως [...] νά βρομε τά σημεα συναντήσεως καί παφς καί μοιβαίων θεμιτν παραβλέψεων, μέχρι τήν λοκλήρωση το συνολικο ργου μέ τήν πάροδο το χρόνου, μέ τήν ποία [λοκλήρωση] θά κπληρωθε λόγος το Κυρίου καί Θεο καί Σωτρος μας ησο Χριστο γιά μία ποίμνη καί να ποιμένα, μέ ποτέλεσμα τήν κοινή εφορσύνη καί φέλεια»[27].

Πατριάρχης ωακείμ Γ΄πρξε παρομοίως νας καινοτόμος μέ τήν ερύτερη ννοια, καθώς σκόπευε νά λλοιώσει παλαιά καί βεβαιωμένα κκλησιαστικά θη· παρά τήν παραμονή του στό γιον ρος (1889-1901), τήν ποία ο θαυμαστές του τείνουν νά διαζωγραφον ς νάλογη μέ τούς σκητικούς γνες τν γίων Πατέρων[28]«πιπλέον, πρότεινε τά κόλουθα: νά λαφρυνθον ο νηστεες καί νά πιτρέπεται νάλωση αγν καί γάλακτος· νά περιοριστον χρονικά ο κολουθίες· νά λλάξει νδυμασία τν κληρικν· νά υοθετηθε τό Γρηγοριανό μερολόγιο· νά περιοριστον τά κωλύματα το γάμου»[29].

Φαίνεται τι καί ν γένει διαγωγή του, πως πίσης σκανδαλώδης, κακοήθης καί αταρχική συμπεριφορά τν κολούθων καί συνεργατν του, το ξασφάλισαν τήν φήμη το Μασόνου μεταξύ τν χθρν του, πως προκύπτει πό μία σχετική διήγηση[30].

l Πατριάρχης Μελέτιος Δ΄ (Μεταξάκης), Μητροπολίτης Κιτίου τς Κύπρου (1910-1918)· Μητροπολίτης θηνν (1918-1920)· Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (1921-1923) καί λεξανδρείας (1926-1935).

περίπτωση το Μελετίου ποτελε ξαιρέτως τήν πλέον χαρακτηριστική τς μέσου διασυνδέσεως το λευθεροτεκτονισμο καί το Οκουμενισμο στά ρχικά του στάδια, καί λων τν διασυνδέσεών της σέ διάφορα πεδία, διαιτέρως στήν πολιτική.

φήμη το Πατριάρχου Μελετίου ς Μασόνου μέ πιρροή κυκλοφορετο ν κόμη ατός ζοσε. Τό Λεξικό τν λευθεροτεκτόνων τν Αστριακν λευθεροτεκτόνων Εγενίου Λένχοφ καί σκαρ Πόζνερ, δη στήν ρχική κδοσή του το 1932 ναφέρεται στόν Μελέτιο ς σέ μία μβληματική μορφή μεταξύ τν ρθοδόξων Χριστιανν Κληρικν λευθεροτεκτόνων[31]. Ερίσκω σημαντικό τι πληροφορία ατή δημοσιοποιήθηκε ν Μελέτιος Μεταξάκης ταν κόμη ν ζω καί μάλιστα χι πολύ λικιωμένος (γ. 1871 – θ. 1935). Περαιτέρω,  σέ μία νεκρολογία πού γράφτηκε τό 1967 πό τόν φίλο του καί συν-Μασόνο λέξανδρο Ζερβουδάκη καί δημοσιεύθηκε στό πίσημο περιοδικό το λληνικο λευθεροτεκτονισμο, Μελέτιος παινεται, πειδή «... δέχθηκε κα τ τεκτ.·. [=τεκτονικό] φς κατ τς ρχς το 1909. Παραμένει στν Πόλη να χρόνο κόμη κα μελετ μ πάθος τν τεκτ.·. διδασκαλία, πο το πέτρεψε ν χαράξ μ πραγματικ τεκτ.·. τρόπο, λες του τς πράξεις κα τ λόγια, πως εδαμε κατ τ σύντομη ξιστόρηση τς δράσης του. Σ κάθε περίπτωση, δικαιοσύνη κα ο πραγματικς τεκτ.·. ρετές, θλεγε κανείς, φυσικ κα αθόρμητα τν δηγοσαν τί νά π κα πς ν νεργήσ. Τραν παράδειγμα τς πίδρασης πο χει Τεκτ.·. [=Τεκτονισμός] στ διαμόρφωση το χαρακτρα το νθρώπου, ταν ατς ψυχικ εναι προετοιμασμένος ν δεχθ τ διδάγματά του, ταν δηλ. εναι γεννημένος τέκτων, πως ταν Μελέτιος. δ.·. [=δελφός] Μελέτιος, μετ τ μύησή του παρακολουθοσε τς ργασίες κα τ δράση το Τεκτ.·. παντο που βρέθηκε στν πολυτάραχη ζωή του, κα ο περιστάσεις κα τ περιβάλλον το τ πέτρεπαν»[32] σιακς βιοτς Γέρων Φιλόθεος Ζερβκος τς Πάρου, στήν πάροδο τν τν πανειλημμένως πέρριπτε τό βάρος στόν Μελέτιο γιά τήν εσαγωγή το Γρηγοριανο μερολογίου σέ μερικές τοπικές κκλησίες (πού προκάλεσε πολλαπλ πακόλουθα σχίσματα μετέπειτα), καί δημοσίως τόν πεκάλεσε λευθεροτέκτονα· σέ να πιτιμητικό κείμενο, να ρθρο, πευθυνόμενο πρός τόν Πατριάρχη θηναγόρα, Γέρων Φιλόθεος σημειώνει τι κάποιος θά νέμενε « ... παρομοίως τι θά ναλαμβάνατε τήν μέριμνα νά παναφέρετε τήν νότητα στήν κκλησία μας, στήν ποία πέφερε τήν διαίρεση καί τό σχίσμα προμελέτητη, σκοπη, καιρη καί διαβολική καινοτομία, δηλαδή εσαγωγή το Γρηγοριανο (παπικο) μερολογίου πό τόν Μασόνο προκάτοχό Σας Μελέτιο Μεταξάκη, ποος παρέσυρε τόν τότε ρχιεπίσκοπο θηνν Χρυσόστομο Παπαδόπουλο»[33].

ληθς, υοθέτηση το Νέου μερολογίου χρησίμευσε ς μέσον προσεγγίσεως μέ τίς μολογίες το Δυτικο Χριστιανισμο, κριβς πως εχε διακηρύξει φημισμένη γκύκλιος το 1920, πευθυνόμενη κ μέρους το Οκουμενικο Πατριαρχείου πρός λες τίς ρθόδοξες κκλησίες: «Μπορε δέ φιλία ατή καί γαθο φρονήματος διάθεση πρός λλήλους νά φανερώνεται καί νά τεκμηριώνεται πιό εδικά, κατά τήν γνώμη μας, ς ξς: α) μέ τήν παραδοχή νιαίου μερολογίου, γιά ταυτόχρονο ορτασμό τν μεγάλων χριστιανικν ορτν πό λες τίς κκλησίες»[34] διος Μελέτιος, τρία τη ργότερα, διεκήρυξε τι: «Μεταξύ μως τν ζητημάτων πού θά μς πασχολήσουν χουμε καταγράψει καί κενα πού φορον στήν νωση λων τν κκλησιν καί διαιτέρως στήν νωση τς ρθοδόξου καί τς γγλικανικς κκλησίας. δού γιατί χαιρετίζουμε μέ πολύ διαίτερη χαρά τήν μετέραν Σεβασμιότητα [τόν Τσάρλς Γκόρ, πρώην πίσκοπο ξφόρδης] ς πρόεδρο τς πιτροπς ποία ργάζεται στό Λονδίνο γιά τόν διο σκοπό»[35]

πως τεκμηριώνεται στά Πρακτικά ατο το δίου Πανορθοδόξου Συνεδρίου πού συγκλήθηκε στήν Κωνσταντινούπολη τό 1923, Μελέτιος διατηροσε τίς διες «προοδευτικές» δέες πού εχαν ποστηριχθε πίσης πό τόν Πατριάρχη ωακείμ Γ΄[36]. πί τ θανάτ του, στίς 27 ουλίου 1935, ο The Church Times σχολίαζαν στήν νεκρολογία τους (στίς 2 Αγ 1935): «ν το εχαν κανοποιήσει τήν φιλοδοξία του, κείνη νά γίνει Πατριάρχης εροσολύμων, θά εχε συγκεντρώσει στό διο τό πρόσωπό του σχεδόν κάθε σπουδαο Θρόνο στήν ρχαία ρθόδοξο κκλησία. Σέ κάθε πόστο δέν κρυψε τίς ρχές του ς συντηρητικο μεταρρυθμιστ φίνοντας νά γίνει γνωστό στήν μερική τι θά καλωσόριζε τόν γάμο τν πισκόπων, ο ποοι δέν θά πρεπε νά λαμβάνονται μόνον πό τήν λλιπ δεξαμενή τν μοναστηριν, καί τι θά μποροσε νά φαντασθε κοντά μαλλιά καί “κληρική νδυμασία”, ς ποκατάστατο γιά τό, χι τόσο ρχαο, μοναστικό ζωστικό μέ τό ποο νδύονται ο σύγχρονοι ρθόδοξοι ερες [...] ... καί μπόρεσε νά κάνει τήν πρώτη μεγάλη πέρβαση πρός τήν γγλο-ορθόδοξη διακοινωνία, μέσ τς κ μέρους του πισήμου ναγνωρίσεως τν γγλικανικν Χειροτονιν ς “ξ σου καλν μέ κενα τς Ρώμης”. ν πιθύμησε τόν Θρόνο τν εροσολύμων, ταν πειδή νιωσε τι θά μποροσε νά ξοδεύσει τά τελευταα τη τς ζως του φέροντας ες πέρας κε τίς παραίτητες καί νεπιθύμητες μεταρρυθμίσεις»[37].

Μέ τόν διο τρόπο πού περίπου 25 χρόνια ργότερα Πατριάρχης Μάξιμος Ε΄ (1946-1948) θά κθρονιζόταν ντικανονικς πό τόν Θρόνο τς Κωνσταντινουπόλεως καί Πατριάρχης θηναγόρας Α΄, πίσης λευθεροτέκτων, θά νήρχετο στήν ξουσία βοηθούμενος πό τόν «ν Μασονί δελφό του» Πρόεδρο τν ΗΠΑ Χάρρυ Τρομαν (μέσ ψυχολογικς πιέσεως ξασκουμένης πί το Μαξίμου πό τίς Κυβερνήσεις λλάδος, Τουρκίας καί ΗΠΑ – γεγονότα πού κενται πέραν το πεδίου τς παρούσης ρεύνης), νοδος το Μελετίου στόν Πατριαρχικό Θρόνο σημαδεύτηκε πίσης πό μία σειρά κανονικν παραβάσεων καί πολιτικς παρεμβάσεως καί τ ληθεί ποδείχθηκε να κκλησιαστικό πραξικόπημα !

Τό λληνικό λευθεροτεκτονικό περιοδικό «Πυθαγόρας», πίσημο ργανο τς Μεγάλης Στος τς λλάδος, χει ποκαλύψει μερικές πολύ νδιαφέρουσες πληροφορίες σχετικς μέ τήν θέση το λευθεροτεκτονισμο μεταξύ τν λλήνων τς Κωνσταντινουπόλεως στίς ρχές το 20ο α«Παράλληλα ντύπωση προκαλε καί ερεα συμμετοχή μελν τς Στος κτός πό τήν Ο.Κ. [ργάνωση ΚΠόλεως] καί στό Δ.Ε.Μ.Σ (Διαρκές θνικό Μικτό Συμβούλιο), τήν κατά κάποιο τρόπο νεπίσημη Κυβέρνηση τς Ρωμιοσύνης τς Πόλης πού ταν μεσος συνεργάτης το Οκουμενικο Πατριαρχείου. ναμφισβήτητα Προκαθήμενος το Οκουμενικο Θρόνου λλά καί ο περί ατόν, γνώριζαν τήν τεκτ. διότητα κάποιων πό τά μέλη το Δ.Ε.Μ.Σ, στόσο κοινωνική θέση τν τόμων ατν δέν φηνε περιθώρια γιά τυχόν μφισβήτησή τους. λλωστε θέση τους στό Συμβούλιο ταν αρετή καί προέκυπτε μετά πό κλογές πού γίνονταν στίς κατά τόπους κοινότητες»[38].

Μέ τήν νάλυση ατή, συμβολή το Διαρκος θνικο Μικτο Συμβουλίου στήν νοδο το Μελετίου στήν ξουσία λαμβάνει να λως διαφορετικό νόημα. διάσημος λλην Θεολόγος (καί δογματολόγος) Χρστος νδροτσος (1869-1935), φημισμένος πίσης καί γιά τήν φιλοσοφική κατάρτισή του, λίγο μετά τήν νθρόνιση το Μελετίου δημοσίευσε τήν δική του εροκανονική ξιολόγηση τς κλογικς διαδικασίας. Μεταξύ λλων παραβάσεων, καθηγητής νδροτσος στιγμάτισε τήν ντι-κανονική ξαίρεση πό τήν κλογική διαδικασία πολλν νομίμων κλεκτόρων πού διέμεναν στήν παιθρο, μέ πρόφαση τόν συνεχιζόμενο πόλεμο λλάδος καί Τουρκίας: «Ο περισσότεροι πό ατούς δέν ξελέγησαν πό τούς νθρώπους τς παρχίας τους σύμφωνα μέ τήν νέκαθεν σχύουσα τάξη σέ κάθε παρχία, πως παιτοσε μνημονευθεσα γκύκλιος τς Συνόδου, λλά μεταξύ τν Χριστιανν πού ερίσκονταν στήν Κωνσταντινούπολη καί προέρχονταν πό τίς παρχίες. Καί θά ταν τό πργμα νεκτό, ν κλέγονταν στήν Κωνσταντινούπολη ο ντιπρόσωποι τν παρχιν πού βρίσκονταν πό τήν κατοχή το Κεμάλ. λλά ντίθετα μέ κάθε λογική καί νόμο ξελέγησαν στήν Κωνσταντινούπολη ο ντιπρόσωποι καί τν λλων παρχιν, χωρίς κενες νά συμμετέχουν καθόλου, μερικοί δέ ξελέγησαν πό τήν δια τήν [κλεκτορική] συνέλευση»[39]Ατό εχε ς ποτέλεσμα τόν σχηματισμό κλεκτορικς πιτροπς μέ φιλο-Μελετιακά φρονήματα, φ΄ σον ξελέγησαν στήν Κωνσταντινούπολη πό τήν πιρροή το Διαρκος θνικο Μικτο Συμβουλίου ο ντικαταστάτες λων κείνων τν ντιπροσώπων πού δέν εχαν κατορθώσει νά φθάσουν στήν Κωνσταντινούπολη γιά τήν μέρα κλογς. Συνεπς, σύνθεση το σώματος λλοιώθηκε σέ μεγάλο βαθμό πρός χάριν το λευθεροτέκτονος Μελετίου. Συμφώνως πρός τούς Times: « Μελέτιος εναι νθρωπος το ποίου χαρακτήρας καί καριέρα κατευθύνουν τό νδιαφέρον μας [...] πειτα, τό 1921, λθε κλήση γιά να νώτερο ξίωμα, μέ τήν κλογή του στό Πατριαρχεο Κωνσταντινουπόλεως, πό τήν πίδραση Βενιζελικν ντιδραστικν»[40]Ατή καί λες ο λλες κανονικές παραβάσεις ξετέθησαν καί καταδικάσθηκαν σέ συνέδριο στήν Θεσσαλονίκη (Δεκέμβριο το 1921), πού συγκλήθηκε πό «ποστάτες» πισκόπους[41], λλ’ ες μάτην. Πατριάρχης Μελέτιος πρόκειτο νά παραμείνει Οκουμενικός Πατριάρχης μέχρι νά λοκληρώσει τήν καταστροφική ποστολή του.

Νικόλαος Λούβαρις, Καθηγητής τς Θεολογίας (1887-1961). Θεωρεται ς νας πό τούς σπουδαιοτέρους στοχαστές τς νεωτέρας λλάδος[42]. λευθεροτεκτονική του διότητα πιβεβαιώνεται πό μία σειρά γκρίτων μασονικν κδόσεων[43].

Νικόλαος Λούβαρις ταν κόμη να πό τά δρυτικά μέλη μις ταιρείας πνευματιστν, πού νομαζόταν πιτροπή Μελέτης Μεταψυχικν Φαινομένων[44]πργμα κάπως φυσικό βέβαια, ν ναλογισθε κανείς τι δρύτρια τς συγχρόνου Θεοσοφίας, λενα Πετρόβνα Μπλαβάτσκυ καί ρκετοί λλοι Θεοσοφιστές νωρίς στό πνευματικό τους γχείρημα, δραστηριοποιήθηκαν ς πνευματιστές καί διάμεσοι (mediums)[45].

Καθηγητής Λούβαρις, μεταξύ λλων ργων του, πρξε πόπτης κδόσεως νός θεμελιώδους ργου το ποκρυφισμο το 20ο α., Ο Μεγάλοι Μύσται, πού συνετέθη πό τόν Γάλλο συγγραφέα καί πρώην Θεοσοφιστή δουρδο Συρέ (1841-1929), να ωσφοριστή καί φοσιωμένο μαθητή το Γερμανο δρυτο τς νθρωποσοφίας, Ροντολφ Στάινερ (πρώην Ροδοσταύρου· Στάινερ παίνεσε τό θεατρικό ργο το Συρέ Τά τέκνα το ωσφόρου[46]). Στό συλλογικό ατό ργο (τν δ. Συρέ, Κ. Πόττερ, Κ. Μιμίκου, Ρ. Ρόλλαντ. Λ. Φίσσερ, Φούνκ καί Μπρεντάνο) ο δρυτές λων τν θρησκειν συλλήβδην νομάζονται «μύστες» (οτε κν «μυητές») καί τίθενται στόν διο παρονομαστή, σάν νά σαν νόμιμοι κφραστές μις κοινς, παγκοσμίου, θρησκευτικς πνευματικότητος. ν καί Λούβαρις ποστασιοποιεται πό τόν τρόπο πού στό βιβλίο ατό κτίθεται στορία το ησο πό τούς δ. Συρέ καί Κ.Φ. Πόττερ[47], δέν κάνει τό διο ς πρός τήν διήγηση τήν σχετική μέ τόν Μωυσ, μέσα στήν ποία Κ.Φ. Πόττερ εσήγαγε πολλά ποκρυφιστικά στοιχεα, ποδίδοντας μαγικές δυνάμεις στόν Μωυσ καί τόν αρών καί διαζωγραφώντας τήν μωσαϊκή θρησκεία ς να βελτιωμένο μάλγαμα πρωτογόνων, βαρβαρικν θίμων καί δεισιδαιμονιν[48].

Λούβαρις πίσης προλόγισε να κόμη πό τά ργα το Συρέ, πό τήν Σφίγγα στόν Χριστό· μία πόκρυφη στορία, που συγγραφεύς παινε τήν συμβολή το ωσφόρου στήν νθρώπινη καί συμπαντική ξέλιξη. Γράφει Συρέ: «Στήν ουδαιο-χριστιανική παράδοση πάλη στόν ορανό καλεται “Πτώση το ωσφόρου”. Ατό τό γεγονός, πού προηγήθηκε καί προκάλεσε τήν δημιουργία τς Γς, δέν πρξε να τυχαο περιστατικό. ποτελοσε μέρος το θείου σχεδίου, λλά πόφαση γι΄ ατό φέθηκε στήν πρωτοβουλία τν Δυνάμεων [...] ωσφόρος δέν εναι Σατανς, τό Πνεμα το κακο, πως τόν παρέστησε ρθόδοξη καί λαϊκή παράδοση [...] Θά δομε ργότερα γιατί ωσφόρος, Πνεμα τς Γνώσεως καί τς λεύθερης τομικότητας, ταν ξ σου ναγκαος στόν κόσμο, σο καί Χριστός, Πνεμα τς γάπης καί τς Θυσίας· πς λόκληρη νθρώπινη ξέλιξη προκύπτει πό τόν νταγωνισμό τους· πς, τέλος, τελική καί νώτερη ρμονία τους φείλει νά πιστέψει τήν πιστροφή το νθρώπου στήν θεότητα»[49].

Παρά τατα, στόν πρόλογό του σέ ατό τό διο βιβλίο Καθηγητής Λούβαρις μιλε περί το δουάρδου Συρέ, ς περί νός «μπνευσμένου κήρυκα το περπέραν [...] συμπαθος φιλοσόφου καί ποιητο [...] κλεκτο ραψδο τς ποιήσεως καί τς λυτρώσεως, νθουσιώδους ρμηνευτο τς μεγάλης νοσταλγίας τς νθρωπότητος»[50].

Καθηγητής Νικόλαος Λούβαρις περασπίσθηκε μέ νθερμο ζλο τήν εσαγωγή τν θρησκειολογικν σπουδν, διαιτέρως τς ψυχολογίας τς θρησκείας, στό πρόγραμμα τν Θεολογικν Σχολν τς λλάδος[51] · εναι μφανές στά γραπτά του τι περασπιζόμενος τήν θρησκεία πέλεξε νά χρησιμοποιήσει τίς θρησκευτικές σπουδές καί τήν ψυχολογία τς θρησκείας ντί γιά τά δόγματα καί τίς πατερικές διδασκαλίες. Εχε τήν πρόθεση νά πιδείξει μέ να πιστημονικς ποδεκτό τρόπο τόν παγκόσμιο χαρακτήρα το θρησκευτικο φαινομένου καί, συνεπς, τό ντολογικό του μφυτον στήν νθρώπινη παρξη· πρόθεσή του φανερς ταν νά πιτεθε στόν θετικισμό. στόσο, ατή κ μέρους το Λούβαρι νευ διακρίσεως ξύψωση το θρησκευτικο φαινομένου (τό ποο φανερώνεται σέ διάφορες μορφές το μυστικισμο), λλά νεξαρτήτως πό μολογιακές ντάξεις, κατά φυσικό λόγο θόλωνε τήν διάκριση μεταξύ ρθοδοξίας καί αρέσεως· σημείωνε: «Εναι ληθές τι τήν χρήση τς ψυχολογίας στήν Θεολογία καί διαιτέρως τόν περτονισμό τς γνώσεως τν ψυχολογικν τύπων καί τς ποικιλίας τν θρησκευτικν τους κδηλώσεων, τήν καυτηριάζουν πολλοί ς περβολή, ς ψυχολογιαρχία, ς μονομερ θεώρηση θρησκευτικν φαινομένων μόνον πό τήν ποκειμενική, τήν ψυχολογική τους πλευρά. Ατό τό κάνει κυρίως διαλεκτική θεολογία. Παραβλέπει, μως, τι ο διαφορές τς θρησκευτικότητος εναι καί ατές ργο το Θεο, καθώς καί τό τι παραμέληση τς γνώσεως τν ψυχολογικν τύπων και τς ποικιλίας τς θρησκευτικς τους κφράσεως δηγε σέ κρότητες, ν καί [κρότητες] ντίθετες πό κενες πού προέρχονται ς πειλή πό τήν ψυχολογιαρχία»[52]Μεταξύ τν πηγν πού χρησιμοποιε ψυχολογία τς θρησκείας, Καθηγητής Λούβαρις παριθμε«τέταρτον, βιογραφίες πέροχων θρησκευτικν φυσιογνωμιν, τς ποιότητος κείνων πού χουμε στά βιβλία τς γίας Γραφς, στόν βίο το Πλωτίνου, το Πορφυρίου, στίς πηγές το βίου το Βούδδα, στήν γιολογία το μεσαίωνος»[53] λυδία λίθος το Λούβαρι γιά τήν ποτίμηση τν θρησκευτικν φαινομένων δέν εναι τό πηδάλιον το πατερικο «νο», λλά ... μοντέρνα ψυχολογία(!): «πειτα, μπρός στήν στορική θεολογία παρουσιάζεται μέγας πλοτος πό ψυχικά γεγονότα καί φαινόμενα τς σωτερικς μπειρίας, νειρα, ράσεις, προφητεες, σκητικές κινήσεις, αρέσεις, μορφές κκλησιαστικς κοινότητος. γνώση τς ψυχολογίας τς θρησκείας καί, κατά συνέπεια,  τς σωτερικς νομοτέλειας τς θρησκευτικς ζως τς ψυχς συμβάλλει στήν διάγνωση τς φύσεώς τους, τν λατηρίων καί σκοπν τους, τά καθιστ τσι ρευνήσιμα πό μέσα, καί προφυλλάττει πό τόν κίνδυνο τς παραμελήσεώς τους, πειδή δθεν εναι φαινόμενα μή πιδεκτικά λογικς»[54].

Δέν μπορε κανείς νά μή παρατηρήσει τό τι  δρύτρια τς μοντέρνας Θεοσοφίας, λενα Π. Μπλαβάτσκυ, πίσης ντιλαμβανόταν τήν ψυχολογία, ς ργανο γιά τήν πομύθευση καί πανεκτίμηση τν θρησκευτικν ληθειν: «... διαφορά στά σύμβολα Πίστεως καί τήν θρησκευτική πρακτική ταν μόνον ξωτερική [...] πόκεινται στήν φιλολογία καί τήν ψυχολογία νά βρον τό τέρμα το νήματος. ταν θά χει γίνει ατό, τότε θά πιβεβαιωθε τι, χαλαρώνοντας μία μεμονωμένη θηλειά τν παλαιν θρησκευτικν συστημάτων, λυσίδα το μυστηρίου μπορε νά ξεμπερδευθε»[55].

οκουμενιστική παρακαταθήκη το Λούβαρη χει συνεχισθε πό τόν γαπητό του μαθητή, Καθηγητή Εάγγελο Θεοδώρου (1921 -), κ τς μπροσθοφυλακς το λληνικο Οκουμενισμο· νομίζω, τι εναι ρκετά χαρακτηριστικό τι Καθηγητής Θεοδώρου (νεπιγνώστως, λπίζω) χει κατά καιρούς προβάλει νεο-εποχικές συλλήψεις καί συνθήματα, πως πί παραδείγματι το «νότητα μέσα στήν ποικιλότητα»[56], τά ποα γιά πρώτη φορά εσήχθησαν στή Δύση πό τήν . Π. Μπλαβάτσκυ καί τούς πνευματικούς πιγόνους της[57].

συνεχιζεται...

Πηγή