Παραλειπόμενα Μεγαλοσαββατιάτικου ἑορτασμοῦ τῆς Ἀνάστασης τοῦ Κυρίου!

 Πρωτοπρεσβ. ναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος,

φημέριος . Ν. γ. Νικολάου Πατρν

Πάτρα, 12.5.2021

Παραλειπόμενα Μεγαλοσαββατιάτικου ορτασμο τς νάστασης το Κυρίου!

Τ φετινό Πάσχα στν κκλησία τς λλάδος θ μείνει ναμφίβολα στν στορία. Εναι πραγματικ σταθμς γι τν κκλησιαστικ μας ζωή. Στ μέλλον σ ατ τ Πάσχα 2021 θ κάνουν ναφορ σοι ς ληθιν παιδι κα μέλη το Σώματος το Χριστο πονον γι τν κπτωση π τν κκλησιαστικ λειτουργικ τάξη, τν κανονικ παράδοση, τ ρθόδοξο θος πο πισυνέβη.

Σ ατ τ Πάσχα θ ναφέρονται πολ συχν κα σοι προσπαθον ν καταστήσουν τν ρθόδοξη το Χριστο κκλησία μία παπο-προτεσταντική σύναξη πο θ διασώζει ς φολκλορικ τ ξωτερικ λατρευτικ στοιχεα παλλαγμένη μως π τν οσία τς ρθόδοξης Θεολογίας κα ζως, στε ν μπορε ν πηρετε ς θεραπαινς λλότρια συμφέροντα.

Γιατ χι; Ατ δν γινε; ΔΙΣ χωρς ξουσιοδότηση το Σώματος τς εραρχίας λοποίησε σεβες κυβερνητικς ντολς πο πρώτιστο σκοπ εχαν καί πέτυχαν τν ταπείνωση τς κκλησίας το Χριστο. Κατόπιν ατν κάποιοι θριαμβολογον τι ο ερες πάκουσαν, λας συμμορφώθηκε μ τν πόφαση κα κατέκλεισε τος ναος μ προεξάρχοντα τν “ελαβέστατο” κατ πάντα Πρωθυπουργό, ποος νθουσιασμένος γι τ μοναδικ στν στορία κατόρθωμά του παρέστη στν νάσταση φορώντας τ μάσκα -κριβέστερα τν κημό, τ μουρόπανο[1]- γι ν γιορτάσει χι τν τριήμερη λλ τ διήμερη νάσταση το Χριστο!

ταλαίπωρος λαός, κατήχητος ν, πάκουσε κα συμμορφώθηκε σ «κατανόητες κα σεβέστατες ποφάσεις, πο φοροσαν τν νάσταση το Κυρίου μας», πως πολ εστοχα τς χαρακτήρισε Μητροπολίτης ερισσο κ. Θεόκλητος. ντί, λοιπόν, ν κλαμε κα ν ναλογιστομε τς εθνες μας ς ποιμαίνουσα κκλησία γιατ λας μας πάκουσε στν περιφρόνηση τς κκλησιαστικς παραδόσεως, πανηγυρίζουμε!

Τί κα ν ορτάστηκε νάσταση τ Μ. Σάββατο κα χι τν Κυριακή;

Τί κα ν σχεδν λοι σοι κοινώνησαν εχαν φάει τ Μ. Σάββατο;

Τί κα ν κάποιοι εχαν κοινωνήσει κα τ πρω το Μ. Σαββάτου;

Τί κα ν κα ο ρχιερες κα ο ερες δν σαν λο τ Μ. Σάββατο νηστικο γι ν λειτουργήσουν;

Τί κα ν κα ο ρχιερες κα ο ερες εχαν λειτουργήσει κα κοινωνήσει πάλι τ πρω το Μ. Σαββάτου;

Τί κα ν ορτ τς ναστάσεως συμπίπτει μ τν κανονικ ορτασμ το Νομικο Πάσχα;

Τί κα ν καταλύθηκε πρώτη κα μοναδικ σ αστηρότητα νηστεία το Μ. Σαββάτου;

Τί κα ν εχαμε συνοδικ γκυκλί κακοποίηση κα κατάργηση το ναστάσιμου ρθρου;

Ελικριν διερωτμαι πς τακτοποίησαν τ συνείδησή τους ρχιερες κα ερες ο ποοι ναμφισβήτητα σέβονται τν (ρχ)ερωσύνη τους μ ατ τν τόσο μ νατροπ τς κκλησιαστικς παράδοσης;

σοβαρότητα τς πνευματικς κρίσης πο διέρχεται τοπικ μας ν λλάδι κκλησία δν ντοπίζεται μόνο σ ατ καθ’ αυτή τν Συνοδικ πόφαση τς 20.4.21 κα στ σχετικ π’ ριθμ. 3041/21.4.21 Συνοδικ γκύκλιο, λλ κα στ γεγονς τι ν σ καμία σχεδν Μητρόπολη δν φαρμόστηκαν σα κελεύει Συνοδικ πόφαση κα γκύκλιος,  λάχιστες ταν ο Μητροπόλεις πο στάθηκαν ντρίκια ν καταδείξουν πόσο «κατανόητες κα σεβέστατες (ταν ο) ποφάσεις, πο φοροσαν τν νάσταση το Κυρίου μας». Πι θλιβερ εναι τι βρέθηκαν σοβαρο πίσκοποι πο προσπάθησαν νεπιτυχς ν συνηγορήσουν θεολογικ πρ τν ποφάσεων ατν.

πρξαν κα λλοι πο εθισται ν προσεγγίζουν τ σοβαρ ζητήματα τς πνευματικς κα κκλησιαστικς ζως μ σοβαρότητα ντίστοιχη τς δικς τους παρουσίας κα διακονίας, κα πεφάνθησαν: εναι «σχισματικο κα πλανεμένοι σοι ντιδρον στ συνοδικ πόφαση»[2]! ασον ατος χαίρειν…

Βέβαια τν πι σοβαρ συνέπεια π τς «κατανόητες κα σεβέστατες ποφάσεις» πέστη συνοδικς θεσμός. Κλονίστηκε τι πλέον σεβασμς το Λαο το Θεο στς Συνοδικς ποφάσεις! Νομίζω τι δν πάρχει λλη πόφαση τς . Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος σ καθαρ κκλησιαστικό-λειτουργικό ζήτημα πο ν παξιώθηκε κα ν περιφρονήθηκε de facto π σύνολη σχεδν τν εραρχία, κόμα κα π τος εράρχες πο τν φάρμοσαν, σο τν φάρμοσαν… μως οδν κακ μιγς καλο, διότι γινε πλέον σ λους ντιληπτ τι συνοδικς θεσμός, πως λα τ πράγματα στν κκλησία λειτουργον σωστ κα ξίζουν τ μεγάλο σεβασμ μας μόνο π προϋποθέσεις. Δν εναι παπικ τ τρόπω ex sesse θεόπνευστος κα λάθητος συνοδικς θεσμς κα ο ποφάσεις του, λλ μόνο π τν προϋπόθεση τι κφράζουν τν κκλησιαστικ συνείδηση-παράδοση.  Σ ντίθετη περίπτωση ταν δν πάρχει κφραση τς κκλησιαστικς συνείδησης δν εναι δυνατν ν φαρμοστε κόμα κα μόφωνη συνοδικ πόφαση. Ατ χει διδάξει κκλησιαστικ μας παράδοση. Μόνο παπικς θεσμς παιτε πόλυτη πακο σ λες τς ex cathedra ποφάσεις του διότι θεωρε τι εναι λάθητος ex sese non ex consensu ecclesiae.

μως εναι ξαιρετικ τραγικ και τραγελαφικ συνάμα κάποιοι, λάχιστοι, ετυχς, εράρχες, πο ν οτε ο διοι οτε ο περισσότεροι συνεπίσκοποί τους τήρησαν τ Συνοδικ πόφαση κα τ κελεύσματα τς Συνοδικς γκυκλίου γκαλον κα τιμωρον τος ερες πο δν τν φάρμοσαν… πόλυτη παράκρουση… Ν περιμένουμε μήπως τν στοιχειώδη συνέπεια ν προβον κα σ μηνυτήρια ναφορ νώπιον τς . Συνόδου ναντίον λων τν συνεπισκόπων τους πο δν τήρησαν τ Συνοδικ πόφαση; Μλλον πίθανο…

Εθε Θες ν μς δώσει μετάνοια γιατ εναι σίγουρο πς τ χειρότερα δν χουν ρθει, φο τόσο εκολα κα λαφρ τ καρδί μ μία πόφαση νατρέπεται δισχιλιετής κκλησιαστικ παράδοση, θεμελιώδεις ποφάσεις κα κανόνες Οκουμενικν Συνόδων πο μέχρι χθές δν φανταζόταν κανες τι θ περιφρονηθον τόσο εκολα.

Κάποιοι επαν τι μία φορ γινε τ λάθος κα δν πρόκειται ν παναληφθε.  ς μν σχολούμαστε πλέον μ ατό. Δυστυχς δν συμμερίζομαι τν προσέγγιση ατή, διότι μ τν δια εκολία πο μετατέθηκε ορτ τς ναστάσεως π τν Κυριακ στ Σάββατο τσι κα στ μέλλον εκολα θ νατραπον κα λλες θεμελιώδεις στ ζω τς κκλησίας ρχς κα παραδόσεις. Μήπως δν ζήσαμε παρόμοιο “σεβασμ” στν ποστολικ Διαδοχ τς ρχιερωσύνης μ τν ναγνώριση ς κανονικν κα γκύρων τν “χειροτονιν” πο τέλεσε νας πατενας κα τσαρλατνος στν Οκρανία;!

πιπλέον δ προσπάθεια ν δικαιολογηθον ο «κατανόητες κα σεβέστατες ποφάσεις, πο φοροσαν τν νάσταση το Κυρίου μας» φησαν ρνητικ παρακαταθήκη σ σους χρόνια τώρα προσπαθον ν ξισώσουν τν κκλησιαστικ μας ζω κα παράδοση μ τ ποια ποκυήματα τς θεολογούσης διανοίας τους.

Σ κείμενό μου μ τίτλο «Κα ναστάντα τ δευτέρ μέρ κατ τς κυβερνητικς ντολάς» (27.4.21)[3]  προσπάθησα ν καταδείξω μ στοιχεα πόσο παράδεκτη π κανονικς πόψεως εναι πόφαση γι μετάθεση τς ορτς τς ναστάσεως το Κυρίου τ Μ. Σάββατο. ς πιτραπε ν σημειώσω τι τ προσαχθέντα πό τό νωτέρω ρθρο στοιχεα (πατερικς κα στορικς μαρτυρίες, κανονικς ποφάσεις Οκουμενικν κα Τοπικν Συνόδων, σχόλια γκρίτων κανονολόγων) δν τυχαν μφισβήτησης π κανέναν. Σ συνέχεια το νωτέρω κειμένου μου προσθέσω συμπληρωματικά.

Κάποιοι πρόβαλλαν τ πιχείρημα τι δν πάρχει κανένα πρόβλημα ν τελεστον δύο Θ. Λειτουργίες τ Μ. Σάββατο, διότι, α) μέρα λλάζει τ πόγευμα στν σπερινό, δηλαδ μετ τν σπεριν το Μ. Σαββάτου χουμε λλη μέρα, Κυριακ το Πάσχα, κα β) βάσει το Τυπικο ξαιρονται π τν κανόνα παγόρευσης τέλεσης δύο Θ. Λειτουργιν τν δια μέρα ο τρες Δεσποτικς ορτς: παραμον Χριστουγέννων κα Θεοφανίων, κα Μ. Σάββατο, λόγ τς διαίτερης σπουδαιότητας τν ορτν[4].

προσεκτική, μως νάγνωση τν τυπικν διατάξεων δηγε σ ντελς ντίθετα συμπεράσματα καί πιβεβαιώνει τι παγορεύεται κατηγορηματικς τέλεση δύο Θ. Λειτουργιν κόμα κα ατς τς μέρες (π τ πρω μέχρι τ βράδυ).

ς δομε τί προβλέπει τ Τυπικ:

1. ταν ορτ τν Χριστουγέννων κα τν Θεοφανίων τυγχάνει μέρα Τρίτη ως Σάββατο, τν παραμον τν ορτν (Δευτέρα ως Παρασκευή) τελεται πανηγυρικς σπερινς τς ορτς μετά Θ. Λειτουργίας Μ. Βασιλείου κα νήμερα τς ορτς τελεται Θ. Λ. ω. Χρυσοστόμου.

2. μως ταν ορτ τν Χριστουγέννων κα τν Θεοφανίων τυχαίνει μέρες Κυριακ Δευτέρα, τν παραμον τν ορτν (Σάββατο Κυριακή) τελεται μόνο πανηγυρικς σπερινς τς ορτς χωρς Θ. Λειτουργία, κα νήμερα τς ορτς Θ. Λειτουργία Μ. Βασιλείου.

Γι ποι λόγο τ τυπικ παγορεύει ρητς ν τελεστε τ πόγευμα σπερινς μαζ μ Θ. Λειτουργία κα πιτάσσει μόνο πανηγυρικ σπεριν ταν παραμον τν Χριστουγέννων κα Θεοφανίων πέφτει Σάββατο Κυριακή;

Διότι πλούστατα γι τν κκλησιαστικ παράδοση κα τάξη:  1.  Εναι διανόητη τέλεση δύο Θ. Λειτουργιν τν δια μέρα (π τ πρω μέχρι τ βράδυ), κα 2.  παγορεύεται τέλεση Θ. Λειτουργίας ταν ερουργν ερέας δν εναι πολύτως νηστικς λη τν μέρα μέχρι ν λειτουργήσει, καθς κα ο πιστο δν μπορον ν κοινωνήσουν ν χουν φάει πρίν (κανόνες Στ-29, Καρθ-41 (-48), Καρθ-47 (-50), Νικηφ-9)!

Γι ν κατανοήσουμε καλύτερα τ λειτουργικ πράξη πρέπει ν θυμηθομε τι:

1. Ο κατ’ ξοχν βαπτισματικές μέρες τς ρχαίας κκλησίας ταν τ Πάσχα κα 6η ανουαρίου (ορτ τς Θ. πιφανείας -Χριστούγεννα κα Θεοφάνια μαζί- ργότερα διαχωρίστηκαν τ Χριστούγεννα στς 25 Δεκεμβρίου). Ο πανηγυρικς ατς ορτς τς ναστάσεως κα Θ. πιφανείας (Γέννηση κα Βάπτιση Κυρίου) ταν ο καταλληλότερες γι τν ποδοχ δι το Βαπτίσματος τν νέων μελν τς κκλησίας. Τ πόγευμα, λοιπόν, τς παραμονς τν μεγάλων ατν ορτν κατ τν ρα το σπερινο που χουμε τν προετοιμασία-ναρξη τς πανηγύρεως τς ορτς, τελονταν ο μαδικς βαπτίσεις τν Κατηχουμένων[5], καί, σφαλς, μετ τ βάπτιση κολουθοσε πανηγυρικ Θ. Λειτουργία. Στ συνέχεια, πιστο κα νεοφώτιστοι παρέμεναν σ λη τν παννυχίδα μέχρι τ ξημερώματα τς κυριωνύμου μέρας πότε τελετο Θ. Λειτουργία κα μετ πονήστευαν (Στ-89, Διονυσ-1). Συνεπς Θ. Λειτουργία το Μ. Βασιλείου πο τελεται τν παραμον μαζ μ τν σπεριν τς ορτς χει ν κάνει κυρίως μ τ Βάπτιση κα χι μ τ σπουδαιότητα τς ορτς.  ν δν πρχαν ο μαδικς Βαπτίσεις δν θ τελετο Θ. Λειτουργία μαζ μ τν σπεριν τν παραμον (πως δν τελεται τν μεγάλη ορτ τς Πεντηκοστς κα τ Δευτέρα το γ. Πνεύματος).

2.  σφαλς, Βάπτιση κα Θ. Λειτουργία-Θ. Κοινωνία προϋπέθετε αστηρ νηστεία [«προνηστευσάτω βαπτίζων κα βαπτιζόμενος»[6]  κα κανόνες Στ-29, Καρθ-41 (-48), Καρθ-47 (-50), Νικηφ-9]. παραμον λοιπν τς Θ. πιφανείας (5 ανουαρίου) κα παραμον τς ναστάσεως το Κυρίου (Μ. Σάββατο) εναι μέρες αστηρότατης νηστείας, λόγ τς Βαπτίσεως[7] κα συνακόλουθα τς τελέσεως Θ. Λειτουργίας τό πόγευμα μέ τόν σπερινό. πιπλέον, τ Μ. Σάββατο αστηρότατη νηστεία ς χουσα Κυριακ θεμελίωση λόγ τς Τριημέρου Ταφς το Κυρίου («ταν παρθ π᾿ ατν νυμφίος, κα τότε νηστεύσουσιν», Ματθ. 9, 14-15) κτείνεται κα μετ τν σπερινό-Θ. Λειτουργία καθ’ λη τ διάρκεια τς μέρας το Μ. Σαββάτου μέχρι τν λοκλήρωση τς ναστάσιμης Θ. Λειτουργίας τ ξημερώματα τς Κυριακς το Πάσχα, πότε καί πονηστεύουμε (Στ-89, Διονυσ-1).

3. μως, ταν Χριστούγεννα-Θεοφάνια πέφτουν Κυριακ Δευτέρα, τν παραμον τν ορτν, δηλαδ τ Σάββατο τν Κυριακή, δν μπορε ν τελεστε σπερινς μαζ μ Θ. Λειτουργία κα τελεται μόνο σπερινς διότι:

α. παγορεύεται αστηρ νηστεία τ Σάββατο κα τν Κυριακή (κανόνες ποστ-64, Στ-55), συνεπς δν μπορον ο ερες ν ερουργήσουν κα ν κοινωνήσουν κα ο πιστο ν κοινωνήσουν, ρα δν πιτρεπόταν τέλεση Θ. Λ. κα

β. πειδ κάθε Σάββατο κα Κυριακ πρω λο τ χρόνο προβλέπεται τέλεση πλήρους Θ. Λειτουργίας (κανόνες: Στ-52[8], Λαοδ-49[9], Λαοδ-51[10]) δν θ ταν δυνατν τ πόγευμα μαζ μετ τν σπεριν ν τελεστε κα πάλι γι δεύτερη φορ μέσα στν δια μέρα Θ. Λειτουργία κα ν κοινωνήσουν ο πιστο δύο φορς τν δια μέρα! Κάτι τέτοιο παγορεύεται αστηρ σ λη τν κκλησιαστικ μς παράδοση!

Τ Μ. Σάββατο μως δν πάρχει τέτοιο πρόβλημα διότι τ Μ. Σάββατο τ πρω τελεται μόνο ρθρος το Μ. Σαββάτου (δηλ. πιτάφιος-στς νορίες τελεται Μ. Παρασκευ βράδυ) κα ποτ Θ. Λειτουργία. Θ. Λειτουργία (το Μ. Βασιλείου) τελετο κανονικ τ πόγευμα, στν σπεριν το Μ. Σαββάτου (Α΄νάσταση), πότε ο πιστο νηστικο λη τν μέρα κοινωνοσαν τν χράντων Μυστηρίων κα ργότερα τ βραδάκι το Μ. Σαββάτου ρχιζε Παννυχίδα, μετ τ μεσονύκτιο ψαλλόταν τ «ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!» κα κολουθοσε Θ. Λειτουργία τ ξημερώματα τς Κυριακς το Πάσχα (περ τν λεκτροφωνία, σύμφωνα μ τν Διον-1)!

Γι περισσότερα στοιχεα κα πι ναλυτικ στ κείμενο «Κα ναστάντα τ δευτέρ μέρ κατ τς κυβερνητικς ντολς» (27.4.21)[11]. πικαλομαι μόνο τν ποψη το μεγάλου κανονολόγου τς οκουμενικς ρθοδοξίας γ. Νικοδήμου, ποος γνώριζε πολ καλ κα πολ καλύτερα π λους μας κα τ λειτουργικ τάξη καί ζω κα τ πολιτικ κα τ βυζαντιν τρόπο μετρήσεως τς μέρας, κα συγκεφαλαίωσε τν κκλησιαστικ παράδοση στ κρίσιμο ζήτημα το καθορισμο τς ρχς τς μέρας σημειώνοντας πιγραμματικ: « μέρα ρχινπ τς ζ΄ ρας τς νυκτς (ρα 1:00 πμ) κα τελειώνει ως τς στ΄ ρας τς κολούθου νυκτς κα ,τι πργμα γένη ναμεταξ ες τς εκοσιτέσσαρας ρας το μερονυκτίου τούτου, φαίνεται κα λέγεται τι ν μέρα (σως μιά) γένετο»[12]. Τ ντίθετα εναι διανοητικ πινοήσεις λλότριες τς κκλησιαστικς παράδοσης κα μπειρίας…

Συμπερασματικά:

1. μακραίωνη παράδοση τς κκλησίας δν μπορε μ κανένα τρόπο ν νεχθε τήν τέλεση δύο Θ. Λειτουργιν τν δια μέρα (π τ πρω μέχρι τ βράδυ). Ποτ δν διανοήθηκαν ο γιοι τι μ τν σπεριν λλάζει μέρα κα τσι πιτρέπεται τέλεση θ. Λειτουργίας τ πρω κα στ συνέχεια τ βραδάκι λλη Θ. Λειτουργία μετ τν σπερινό! 

2. Μ κανένα τρόπο δν πιτρέπεται τέλεση Θ. Λειτουργίας π ερες πο χουν φάει οτε πιτρέπεται ν κοινωνήσουν ο πιστο πο εναι φαγωμένοι κα δν εναι πολύτως νηστικοί. Μοναδικ δυνατότητα σκησης οκονομίας χουμε ταν κάποιος εναι τοιμοθάνατος, τότε μπορε ν κοινωνήσει κα ς μν εναι νηστικς (Νικηφ-9[13]).

ταν τόσο αστηρ παράδοση τς κκλησίας μας πο δν παρεχε τέτοια κατ’ οκονομία ξαίρεση οτε στς μεγάλες ορτς τς Θ. πιφανείας (Χριστούγεννα κα Φτα). Προτιμ ν λλάξει τ Τυπικ τς τέλεσης πανηγυρικο σπερινο κα Θ. Λειτουργίας τήν παραμονή κα ν μν τελέσει Θ. Λειτουργία παρ μόνο σπεριν προκειμένου ν μν παραβε τς θεμελιώδεις ατς λειτουργικς κα κανονικς ρχς πο χουν διαποτίσει λη τν κκλησιαστικ μας παράδοση. 

_________________

[1] Κατ τν εστοχη πισήμανση το. Γ. Τζανάκη, «ν κημ κα χαλιν. Σν τ ζα στ σειρ» (1.4.21), στ ν κημ κα χαλιν. Σν τ ζα στ σειρά. | ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ (wordpress.com)

[2] Βλ. τν ατοπροβαλλόμενο ς «Γέροντα Νεκτάριο» (Μουλατσιώτης), στ https://www.youtube.com/watch?v=EQo CT2742-w&t=111s

[3] https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/43268-peri-tis-synodikis-egkykliou-gia-tin-metathesi-tis-anastasis, «Κα ναστάντα τ δευτέρα μέρα κατ τς κυβερνητικς ντολάς»! | ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ (wordpress.com), http://anastasiosk.blogspot.com/2021/04/blog-post_734.html,

[4] . Μ. δέσσης, «Γι τν χρόνο ορτασμο τς ναστάσεως» (26.4.21), στ http://istographos.blogspot.com/2021/04 /blog-post_26.html.

[5] Κατάλοιπα ατς τς λειτουργικς πρακτικς τς ρχαίας κκλησίας διατηρονται μέχρι σήμερα στ λειτουργικ μας πράξη (πολλ παλαιοδιαθηκικά ναγνώσματα, ποστολικό-εαγγελικό νάγνωσμα).

[6] Διδαχ γ. ποστόλων 7, 4, ΒΕΠΕΣ 2, 217: «Πρ δ το βαπτίσματος προνηστευσάτω βαπτίζων κα βαπτιζόμενος κα ε τινς λλοι δύνανται· κελεύσεις δ νηστεσαι τν βαπτιζόμενον πρ μις δύο», βλ. Π. Σκαλτσ, « προβαπτισματική νηστεία» στ Λειτουργικς Μελέτες Ι, κδ. Πουρναρ, Θεσσαλονίκη 2010, σσ. 87-88.

[7] Βλ. Νικόδημος (Βαλληνδρς), Μητροπολίτης Πατρν, «Περ το Μεγάλου γιασμο κα τς χρήσεως ατο», στ https://www.pentapostagma.gr/arheio/19066_peri-toy-megaloy-agiasmoy-kai-tis-hriseos-aytoy.

[8] «ν πάσαις τας τς γίας Τεσσαρακοστς τν νηστειν μέραις, παρεκτς Σαββάτου, κα Κυριακς, κα τς γίας το Εαγγελισμο μέρας, γινέσθω τν προηγιασμένων ερ λειτουργία». Σύμφωνα δ μ τν γ. Συμεών Θεσσαλονίκης: «πεί γρ ναγκαιοτάτη πρ παντς φρικτοτάτη κα ερ τελετή, κα το κόσμου παντς σωτήριον, οκ δοξεν δίκαιον εναι καθόλου πεπασθαι ταύτην οδ κατ’ ατν τν μεγάλην νομαζομένην κα οσαν Τεσσαρακοστήν. Δι κα ν ατ κατ Σάββατον μν ο Πατέρες διετυπώσαντο κα Κυριακήν, τν ερν πιτελεν μς θυσίαν, κπληροντες τ το Κυρίου παράγγελμα… ν τας πέντε δ μέραις λειτουργεν προηγιασμένα, κα οδ’ ν λλ τιν μέρ τν ναίμακτον κα ζωόθυτον θυσίαν τελεσθαι ο νενομοθετήκασι» (PG 155, 904B).

[9] Λαοδ-49: τι ο δε ν τ Τεσσαρακοστ ρτον προσφέρειν, ε μ ν Σαββάτ κα Κυριακ μόνον», βλ. σχόλια Ζωναρ κα Βαλσαμνος στν Στ-52, στ Γ. Ράλλη-Μ.Ποτλή, Σύνταγμα τν θείων κα ερν κανόνων, κδ. Β. Ρηγόπουλου, Θεσσαλονίκη 2002, τ. Β΄, σ. 427-428.

[10] Λαοδ-51: «τι ο δε ν τ Τεσσαρακοστ μαρτύρων γενέθλια πιτελεν, λλ τν γίων μαρτύρων μνήμας ποιεν ν τος Σαββάτοις κα τας Κυριακας».

[11] http://anastasios.blogspot.com/2021/04/blog-post_734.html, «Κα ναστάντα τ δευτέρα μέρα κατ τς κυβερνητικς ντολάς»! | ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ (wordpress.com)

[12] Σχόλιο στν Στ-89, Πηδάλιον, κδ. Ρηγόπουλου, Θεσσαλονίκη 1991, σ. 297-298.

[13] Νικηφ-9: «Δε μεταδιδόναι τς θείας Κοινωνίας τ σθενούντι ποθανεν κινδυνεύοντι, κα μετ τ γεύσασθαι βρώσεως».

Πηγὴ ἐδῶ.