Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΛΩΣΗ ΜΕΤΑ ΤΟ 1821

Πρωτοπρεσβ. Θεόδωρος Ζήσης

μότιμος Καθηγητς Θεολογικς Σχολς Α.Π.Θ.


1. Τ θαμα τς πιβίωσης το λληνισμο κατ τν Τουρκοκρατία.

Εναι πλέον κατασταλαγμένη κα γενικ ποδεκτ στορικ κτίμηση, σύμφωνα μ τν ποία τ θνη χάνονται, χι ταν χάσουν τν κρατική τους πόσταση, τ σμα τους, λλ ταν χάσουν τν πολιτισμό τους, τν ψυχή τους. ταν συγκλονιστικ ντύπωση πο προκλήθηκε στν τότε γνωστ κόσμο π τν εδηση τς λώσεως τς Πόλης. περχιλιετς νδοξη χριστιανικ ατοκρατορία, πο τόσο μεγαλόπνοα θεμελίωσε Μ. Κωνσταντνος, ξέπνευσε μαζ μ τν τελευταία πνο νς λλου Κωνσταντίνου, το Παλαιολόγου, πο πάξια περάσπισε τν τιμ κα τ μεγαλεο της πέφτοντας ρωϊκ σ να νισο γώνα. ρθοδοξία, ποία κατ θεία ρύθμιση κουβαλοσε νσωματωμένο μέσα της τν λληνισμό, διέτρεχε θανάσιμο κίνδυνο. Γιατ δν πρόκειτο πλς γι τ τέλος νς κράτους· θ δοκιμαζόταν τώρα σκληρ ντοχ τς ρθόδοξης πίσης, ποία γονιμοποίησε κα διεμόρφωσε τν ρθόδοξο πολιτισμ μέσα στ κρατικ ρια τς Ρωμανίας, συγχρόνως μως πέδρασε ποφασιστικ στν στορικ πορεία κα ξέλιξη μεγάλων θνν, τν σλαβικν. Θ πεβίωνε ραγε τ πνεμα, ψυχ ατο το πολιτισμο, στω κα ν κρατικς φορέας του παυε πλέον ν πάρχει;

Σημειώνουμε τν διαφιλονίκητη πισήμανση τι, παρ τν γεωγραφικ συρρίκνωση κα πολιτικ ξασθένηση πο φίστατο σταδιακά ατοκρατορία, παρατηρεται μετ τν Μ. Φώτιο μία κρηκτικ πνευματικ νθηση πο κορυφώνεται τν 14ο αώνα, στν συχαστικ θεολογία το γίου Γρηγορίου Παλαμ, ποία μέσα στν γενικ πογοήτευση κα ποθάρρυνση τν τελευταίων πρν π τν λωση χρόνων, κατ τος ποίους λοι περίμεναν τ τέλος, κφράζεται κα κπροσωπεται πάξια π τν γιο Μρκο φέσου τν Εγενικό, ποος γνωρίζοντας τι δν μπορε ν πιβιώσει να θνος χωρς πίστη κα πολιτισμό, χωρς πνευματικ κα πολιτιστικ ταυτότητα, ρνεται στν Φερράρα-Φλωρεντία, μόνος π λους τος γέτες, τν ποστασία το κλατινισμο κα τν ποταγ στν πάπα κα διασώζει τν ρθοδοξία. διος ποδεικνύει λίγο πρν π τν θάνατό του (1444-1445) τν διάδοχό του στν γώνα πρ τς ρθοδοξίας, τν κρατικ τότε ξιωματοχο, φιλόσοφο κα θεολόγο Γεώργιο Σχολάριο, τν μετέπειτα μοναχ (1450) Γεννάδιο κα πρτο μετ τν λωση πατριάρχη κα θνάρχη Γεννάδιο Σχολάριο.

ταν πράγματι θεϊκς μπνευσης ατ πόδειξη γι τ διαδοχή. Γιατ σ λίγο, μέσα π τ συντρίμια κα τ χαλάσματα τς καταστροφς κα το θανάτου, πρεπε ν πάρξει, ν συντηρηθε, λπίδα γι τν νάσταση κα τ ζωή, ν διασωθε τ κμαο κα δυνατ κα ζωνταν πνεμα το ρθοδόξου πολιτισμο, πως κα γινε στ πρόσωπο, στ δράση κα στν προσφορ το Γενναδίου Σχολαρίου. γιος Μρκος Εγενικς εχε καλ διαγνώσει κα κτιμήσει τν κατάσταση. Σχολάριος ταν μόνος κανς κα ξιος ν νταποκριθε στν μεγάλο ατ στορικ ρόλο τς διάσωσης κα πιβίωσης το λληνισμο κα τς ρθοδοξίας. Μεγάλος φιλόσοφος, μεγάλος θεολόγος κα μεγάλος κκλησιαστικς πολιτικός, παναλαμβάνει τν 15ο αώνα, κάτω π σύγκριτα πι δύσκολες συνθκες, τν περίπτωση το Μ. Φωτίου. πως κα κενος, πρξε ποτελεσματικώτερος ντίπαλος το πάπα κα τν Δυτικν, ατς πο χρήστευσε κα φησε μετέωρες κα νεφάρμοστες τς ποφάσεις τς Φερράρας-Φλωρεντίας, χι μόνο μ τ θεολογικά του συγγράμματα, λλ κα ς μπιστος σύμβουλος τν δύο τελευταίων Παλαιολόγων, το ωάννου Ζ κα το Κωνσταντίνου ΙΑ´, κα ς ργανωτς κα μψυχωτς τν ντιδράσεων κλήρου κα λαο. Εναι πολ χαρακτηριστικ τι ατς τς δύο μεγάλες μορφές, νάμεσα βέβαια σ λλες, διαίτερα κακοποίησε κα συκοφάντησε δυτικ στοριογραφία κα θεολογικ ρευνα, παρασύροντας σ ατ κα μερικος δικούς μας πιστήμονες, νύποπτους κα νυποψίαστους ς πρς τ δρώμενα στν πορεία τς στορίας, δούλους τς βιβλιογραφίας κα τν παραπομπν, κα κατ συνέπεια τν πιρρον, ταν βέβαια δν πρόκειται γι συνειδητος ποστάτες.

Μετ λοιπν τν λωση, τν συγκεντρωμένη στος αἰῶνες δύναμη κα αγλη τς ρθοδοξίας κλεινε μέσα του Σχολάριος. ψυχ νς λοκλήρου πολιτισμο εχε γκαταβιώσει σ να γέτη· πρεπε ν μν φήσει τν συνείδηση το Γένους ν ταφε κάτω π τν συμφορ κα τν δουλεία. Κα τ πέτυχε ατ πλήρως, φαρμόζοντας συνετ κκλησιαστικ πολιτική, στε ν ξασφαλίσει τν νοχ το λλόθρησκου κατακτητ κα ν συσπειρώσει τος πόδουλους Ρωμιος κάτω π τ σκέπη τς κκλησίας, πο λειτουργοσε πλέον κα ς θναρχικ ξουσία ποκαθιστώντας τν καταλυθεσα πολιτική. πρεπε πρ παντς ν βρον στήριγμα κα νθάρρυνση κάτω π να ξιόπιστο γέτη ο ρθόδοξοι πιστοί, γι ν ποφευχθον ο κούσιοι ξισλαμισμοί, πο ξασφάλιζαν τιμς κα νέσεις κα πο μποροσαν π μικρ ρυάκι ν μεταβληθον σ ρμητικ ρεμα κα ν παρασύρουν τ πάντα. λληνισμς κα ρθοδοξία μπροστ στν νέα ατ κατάσταση, στν νέα ατ πορεία, βρκαν στ πρόσωπο το Γενναδίου Σχολαρίου τν νέο Μωϋσ, πο θ τος δηγοσε στν ρημο τς δουλείας, πο θ συντηροσε κάτω π νέο καθστώς, ,τι εχε πιτευχθ κατ τ διάρκεια τς λαμπρς βυζαντινς χιλιετίας. χουν πισημανθ κα καταγραφ π παλαις στορικς πηγς κα π σύγχρονους ρευνητς ατ πο κατόρθωσε θναρχοσα κκλησία, συμβολή της π.χ. στν παιδεία τν ποδούλων στ περίφημα λληνικ σχολεα, κρυφ κα φανερά, στν Πατριαρχικ καδημία πο διος Σχολάριος δημιούργησε, στς σχολς τς Πάτμου, το γίου ρους, τς Σμύρνης, τς Χίου, τν ωαννίνων κ.τ.λ. Κα μόνον τ παιδευτικ ργο το γίου Κοσμ το Αωλο ρκε γι ν δείξει τ φείλει λληνισμς στν κκλησία, φο δν θ πρχε χωρς ατή.

π τς παλις στορικς πηγς παραθέτουμε σα γι τν πατριάρχη Γεννάδιο Σχολάριο ς νέο Μωϋσ λέγει σύγχρονός του Θεόδωρος γαλλιανός· «Κα λλον τιν ωσφ δι το Φαρα σιτίσοντα λαν λιμ τακέντα Μωϋσν ξάξοντα τς Αγύπτου τν λαν παρεσκεύασεν Κύριος, πιστήσας δι το κρατοντος τ κκλησί κα παντ τ χριστιανικ γένει, κατ τ πολ ατο λεος, κα ες πατριάρχην ποκαταστήσας ν προέφημεν θεον νδρα, τν ερν Γενάδιον».[1]  διος πατριάρχης Γεννάδιος προφητικ διεδε, κα ατ παλαηθεύθηκε πλήρως, τι τ Γένος π τος κληρικος κα μοναχος πρέπει ν ναμένει τν νόρθωση κα τν εημερία του· «θεν, ε μέλλει ποτ τ δείλαιον μν γένος τν λιον ετυχέστερον ρν ατος πιλάμποντα, ξ μν αθις τν ερωμένων κα μοναχν νατελαι δε τν τς πνευματικς γείας ρχήν, ρρωμένως κα μετ σπουδς τν τοιαύτην ναλαβομένων προαίρεσιν, κα πολλ λπς στιν π τ θεί φιλανθρωπί τ γένος μν παν παντοίως ναρρωσθήσεσθαι»[2].

Ξένος στορικός, Ρουμνος Ν. Iorga, πισημαίνει τι στ φτωχικ συνοικία το Φαναρίου, στν Κωνσταντινούπολη, διατηρήθηκε μι π τς πι σχυρς ξουσίες, στς ποες ποτάχθηκε ποτ τ νθρώπινο πνεμα στ διάβα τν τόσων διαδοχικν πολιτισμν, τ Οκουμενικ Πατριαρχεο τς ρθόδοξης κκλησίας. οκουμενικς πατριάρχης κατόρθωσε χρησιμοποιώντας τν πάρχουσα ατοκρατορία ν ποκαταστήσει τ χαμένη ατοκρατορία[3]. Θ μποροσε κανες ν γράψει τόμους λόκληρους γι ν παρουσιάσει κα κατοχυρώσει τ θαμα ατ τς πιβίωσης το λληνισμο κα τς ρθοδοξίας π τν γεσία κα σκέπη τς κκλησίας, ποία παρέλαβε σ κατάπτωση κα καταστροφ τ Γένος κα το δωσε πάλι οκουμενικ δύναμη κα σχύ. Χωρς κρατικ πόσταση, κάτω π π χθρικ πολιτικ ξουσία κκλησία ντλώντας δύναμη π τ Θε κα π τος γίους, π τν Παράδοση τς ρθοδοξίας κα το λληνισμο, δν πέτρεψε ν δηγηθομε στν φανισμό, περιόρισε τν λωση μόνο στ κράτος, στ σμα, κα κράτησε δούλωτη κα λεύθερη τν ρθόδοξη πίστη, τόσο λεύθερη, στε ν προτιμον ο ρθόδοξοι κόμη κα τ θάνατο, πως ο νεομάρτυρες, ρκε ν μ προδώσουν κα παραδώσουν τν πίστη τους.

 

2. Τ νεοελληνικ κράτος πνευματικ αχμάλωτο.

Δυστυχς κατάσταση ατ λλαξε ριζικ μετ τν πανάσταση το 1821 κα τν δρυση το νεοελληνικο κράτους. Θ περίμενε κανες τι στ μικρ κα γονο κομμάτι τς λληνικς γς, που δημιουργήθηκε μικρ λεύθερη λληνικ πολιτεία, μετ π πικος γνες, φοσιωμένων κα πιστν στ Θε κα στν κκλησία γωνιστν, το Κολοκοτρώνη, το Μακρυγιάννη, το Παπαφλέσσα, το θανασίου Διάκου κ.., μ σύνθημα «γι το Χριστο τν πίστη τν γία, γι τς πατρίδος τν λευθερία», κα μ πρωτομάρτυρα τν κορυφ τς ρθοδοξίας, τν οκουμενικ πατριάρχη Γρηγόριο Ε´, θ περίμενε λοιπν κανες τι μέσα στς συνθκες το λευθέρου πλέον πολιτικο βίου θ κάρπιζαν κα θ καρποφοροσαν πολ περισσότερο λληνισμς κα ρθοδοξία, θ ξαναζοσε Ρωμιοσύνη, Ρωμανία, θ ξανακτυποσαν τ σήμαντρα τς γίας Σοφίας, θ τιμόταν ρθόδοξη κκλησία κα θ τς δινόταν λες ο δυνατότητες γι ν πιτελέσει τ ργο της, θ ξαναλειτουργοσαν τ «λληνικά» σχολεα τς κκλησίας, το πατρο-Κοσμ, γι ν διδάξουν στ λληνόπουλα Χριστ κα λλάδα.

Πολ γρήγορα μως ξουσία λλαξε χέρια. Ο ελαβες κα ρωϊκο γωνιστς το 21 βρέθηκαν στς φυλακς γκαταλείφθηκαν κα πέθαναν πεινασμένοι κα περιφρονημένοι. Ατ πο δν δέχθηκαν ν κάνουν ο μεγάλες μορφς το Γένους, Μ. Φώτιος, γιος Γρηγόριος Παλαμς, γιος Μρκος Εγενικός, Γεννάδιος Σχολάριος, ν προδώσουν τν ρθόδοξη πίστη προκειμένου ν σώσουν τ κράτος, ν σκοτώσουν τ πνεμα, γι ν σώσουν τ σμα, τ καναν δυστυχς ο γέτες το νεοελληνικο κράτους. Παρέδωσαν τν λλάδα στ χέρια ξένων, τν Βαυαρν το θωνος κα τν ντοπίων ποστηρικτν τους, ο ποοι π τότε μέχρι σήμερα χουν ς μόνιμο στόχο ν ξερριζώσουν κα ν φανίσουν ,τι θυμίζει ρθοδοξία κα Βυζάντιο, ν ποδυναμώσουν τελείως τν ρθόδοξη κκλησία μ νόμους κα μ συκοφαντίες, κα φο καταστήσουν τν λλάδα γνώριστη, νορθόδοξη κα νελλήνιστη, ν τν νώσουν στς ερωπαϊκς κοινότητες, κλατινισμένη πλέον κα φραγγεμένη, ξευρωπαϊσμένη, πως ραιοποιημένα τ λέμε σήμερα, σωματικ κα πολιτικ λεύθερη, πνευματικ κα πολιτιστικ σκλάβα κα αχμάλωτη, πως κα γινε.

τσι ποδεικνύεται, πως χουν γράψει κα λλοι, τι τ Βυζάντιο δν πέθανε τ 1453, γιατ πεβίωσε μέσα στν Τουρκοκρατία, πο ποτελε Βυζάντιο μετ τ Βυζάντιο· τ Βυζάντιο πέθανε μ τν δρυση το νεοελληνικο κράτους, τ ποο στ χέρια ξένων σχεδιαστν κα ναξίων γετν δν κληρονόμησε τίποτε π τ μεγαλεο τς Ρωμιοσύνης, λλ μόνο τ χαμηλ κα τιποτένια, πως μ πολλ δύναμη γράφει στν «Προφητικό» του θνικός μας ποιητς Κωστς Παλαμς, πευθυνόμενος στ Ρωμιοσύνη:

Κα τ γέλιο, κα τ ψέμμα τ Βασίλειο

πο γεννήθηκε π σένα μέσ στν λιο,

κοίτα Θεέ! θ σέρνεται μπροστ

σ μπαλσαμωμένη κουκουβάγια.

Μ λα σου θ ζ τ χαμηλά,

μ καμμιά σου δ θ ζ μεγαλωσύνη,

κι ο προφτες πο θ προσκυν,

ννοι κα ρλεκνοι.

Κα σοφοί του κα κριτάδες

το δειου λόγου ο τροπαιοχοι,

κα διαφεντευτάδες

κυβερντες του ο ενοχοι.

 

3.  λωση τν γετν τς κκλησίας.

Ατ σχύουν ν πολλος κα γι κάποια σημαντικ μερίδα κληρικν κα θεολόγων, ο ποοι χουν πλέον ποβυζαντινοποιηθ κα κμοντερνισθ τόσο ς πρς τν ξωτερική τους μφάνιση κα συμπεριφορά, σο κα ς πρς τς κκλησιολογικές τους θέσεις. δυτικ κκοσμίκευση κα προσαρμογ χουν τόσο πολ αχμαλωτίσει τς πιθυμίες τους, στε χει διαγραφ π τν νο τους εκόνα το ρθοδόξου κληρικο μ τν γιασμένη παραδοσιακ μφάνιση, τν ποστολικ πτωχεία κα τν σκητικ ζωή, τν πλότητα κα ταπείνωση κα λκύονται περισσότερο π κοσμικ πρότυπα ζως, π τν νεση κα εημερία.

Περισσότερο μως πικίνδυνη κα κατακριτέα, γιατ ναφέφεται στν πίστη, στ δόγμα, που δν χωράει καμμία ποχώρηση κα κανένας συμβιβασμός, εναι στάση πολλν κληρικν κα θεολόγων, κα μάλιστα κορυφαίων, σ κκλησιολογικ θέματα. Τ ζω το καθενός μας, σο προκλητικ κα σκανδαλιστικ εναι, θ τν κρίνει Θεός· μαρτωλότητα κα ναξιότητα λίγο πολ γκαλιάζουν λους μας, μολονότι τ μεγαλεο τς ρθοδοξίας τ φείλουμε στος γίους της, κα λοι πρέπει ν πιδιώκουμε ν γίνουμε γιοι. Στν πίστη μως κα στν λήθεια δν χωρε συμβιβασμός, δν πάρχουν βαθμίδες κα ποσοστ πίστεως οτε σκηση οκονομίας· δέχεσαι λα, κα τ πι μικρά, σα ο πόστολοι κα ο Πατέρες ρισαν κα διετύπωσαν στν ντίθετη περίπτωση δν νήκεις στν κκλησία, εσαι κτς τς κκλησίας. Ατ τό «στήκετε κα κρατετε τς παραδόσεις» το ποστόλου Παύλου[4] κα τό «πόμενοι ον τος θείοις πατράσι» τν οκουμενικν συνόδων, ποτελε παραίτητο ρο γι ν εναι κανες ρθόδοξος, γι ν νήκει ες τν Μίαν γίαν, Καθολικν κα ποστολικν κκλησίαν, πο εναι ρθόδοξη κκλησία.

Ατ πόλυτη πίστη στν λήθεια τς ρθοδοξίας, πο δν δέχθηκαν μ τίποτε, κόμη κα μ θυσίες τς ζως τους, ν τν μειώσουν κα ν τν σχετικοποιήσουν ο γιοι, ο Μάρτυρες, ο Πατέρες, ετε πέναντι τν αρέσεων, ετε πέναντι τν λλων θρησκειν, ξευτελίζεται σήμερα μπροστ στ κοσμικ ατήματα τς νεξιθρησκείας, τς σότητας τν μολογιν κα τν θρησκειν, τς ταυτίσεως τς ληθείας μ τν πλάνη. Ο αρετικο κα σχισματικοί, Μονοφυσίτες, Παπικοί, Προτεστάντες, νομάζονται κκλησίες, κα μάλιστα δελφς κκλησίες, ο Μονοφυσίτες συγκαταλέγονται στς ρθόδοξες κκλησίες, κα Μωάμεθ δν εναι πλανεμένος προφήτης το σλάμ, λλ ργανο κα ατς το Θεο κα μέτοχος τς ληθείας. Κα ναρωτιέται τσι κανείς· σαν λοιπν νόητοι κα πλανεμένοι σοι μαρτύρησαν γι ν μν μολογήσουν τν Μωάμεθ προφήτη, ο νεομάρτυρες, σοι βασανίσθηκαν κα ξορίσθηκαν γι ν μ δεχθον τς αρέσεις κα τ σχίσματα, ο μολογητές, σοι γραψαν κα κήρυξαν κα δίδαξαν ναντίον τν αρετικν κα σχισματικν, ναντίον το Μωάμεθ κα το σλάμ, ο Πατέρες κα διδάσκαλοι τς κκλησίας; πάρχει μεγαλύτερη βλασφημία ναντίον το γίου Πνεύματος π τν ρνηση τς γιότητας κα ρθοδοξίας τν γίων, τν μαρτύρων, τν μολογητν, τν Πατέρων, μ τος ποίους φείλουμε ν εμαστε νωμένοι στν πίστη, ν πιστεύουμε ,τι ατο πιστεύουν κα ν πορρίπτουμε σα ατο πορρίπτουν;

Ατ προφύλαξε κα σωσε τν ρθοδοξία π τν κλατινισμό, στς μακραίωνες προσπάθειες τν Δυτικν ν μς φραγκέψουν, κα π τν ξισλαμισμ κατ τν διάρκεια τς Τουρκοκρατίας. ντοπίζει πράγματι κανες τι κτς π τος μηχανισμος το Διαφωτισμο, τν μισσιοναρίων το πάπα κα τν προτεσταντν, τς προπαγάνδας τν κομμουνιστν κα το λιστικο μοντέλου ζως, πο δρον ναντίον τς ρθοδοξίας, συγχρόνως σχεδν ρχισε μία διαβρωτικ διεργασία το φρονήματος τν κληρικν κα τν θεολόγων. Κα ατ κατορθώθηκε μ τν νάπτυξη τς περιφήμου Οκουμενικς Κινήσεως, πο πέβλεπε στν προσέγγιση κα στν διάλογο μεταξ τν Χριστιανν, μ τελικ στόχο τν νωση το διηρημένου χριστιανικο κόσμου. Κα ν θ μποροσε κανες ν δεχθε τι κίνηση ατ εχε γαθ κίνητρα κα ντως πέβλεπε στν πίτευξη το στόχου τς νότητας, «να πάντε ν σι»[5], κατέληξε δυστυχς σ πλήρη σχετικοποίηση τς ληθείας, φο τείνει ν γίνει ποδεκτ κα π πολλος ρθοδόξους, τι λήθεια δν βρίσκεται σ μία μόνο κκλησία, τι καμμία π τς πάρχουσες κκλησίες δν ντιπροσωπεύει τν Μία, γία, Καθολικ κα ποστολικ κκλησία, λλ λες ποτελον κλαδι το νς δένδρου τς κκλησίας. Ατ κκλησιολογικ σύγχυση πο πέφερε Οκουμενισμς σημαίνει τι ρθόδοξη κκλησία τν γίων κα Πατέρων πλαντο μέχρι σήμερα στν πίστη της περ το τι ατ εναι κκλησία κα λα τ κτς ατς τμήματα το χριστιανικο κόσμου εναι σχίσματα κα αρέσεις. Σημαίνει μως κόμη κάτι πολ σημαντικ κα ζημιογόνο. Μ τν πογραφ κα παραδοχ τν διων τν ρθοδόξων φαιρεται κάθε δυνατότητα στν ρθόδοξη κκλησία ν λειτουργήσει ς χρος ποδοχς κα νάπαυσης τν πογοητευμένων π τν κκοσμικευμένο Χριστιανισμ τς Δύσεως Χριστιανν, πο καταφεύγουν πολλς φορς στν πλάνη το σλμ κα λλων θρησκειν κα κινημάτων, ν προσφέρει κατ τν τρίτη χιλιετία σα δν τς φησαν ν προσφέρει κατ τν δεύτερη χιλιετία ο δυσμενες στορικς συγκυρίες, ο διαρκες γνες νάμεσα στος Φράγκους τς Δύσης κα στος Τούρκους τς νατολς, τ προγραμματικ σχέδιο το πάπα κα τν συμμάχων του ν τν θέσουν μ κάθε τρόπο στ περιθώριο τν στορικν κα πνευματικν ξελίξεων. πελευθερωθήκαμε σωματικ τ 1821 π τος Τούρκους κα ποδουλωθήκαμε πνευματικ στος Φράγκους, στος Ερωπαίους δηλαδ κα τος μερικανούς[6].


[1]. Βλ. Χρ. Πατρινελη,  Θεόδωρος γαλλιανός, ταυτιζόμενος πρς τν Θεοφάνη Μηδείας κα ο νέκδοτοι λόγοι του. Μία νέα στορικ πηγ περ το πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως κατ τος πρώτους μετ τν λωσιν χρόνους, θναι 1966, σελ. 98.

[2]. Γενναδιου Σχολαριου, παντα τ ερισκόμενα, κδ. L. Petit-X. Siderides-M. Jugie, τόμ. Ι, σελ. 182.

[3]N. Iorga, Τ Βυζάντιο μετ τ Βυζάντιο, θνα 1985, σελ. 15-16.

[4]. Β Θεσ. 2, 15.

[5]. ω. 17, 21.

[6]. Περισσότερα βλέπε ες Πρωτοπρεσβύτερος Θεοδωρος Ζήσης, πόμενοι τος θείοις Πατράσι, Θεσσαλονίκη 1993, σελ. 136-148 κα ες τ βιβλίο το δίου Φραγκέψαμε. Ερωπαϊκή μας αχμαλωσία, Θεσσαλονίκη 1994.

 Πηγὴ ἐδῶ.