Το καθαρόν και το ακάθαρτον, με και χωρίς …εισαγωγικά

 ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΕΚ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ

 

«καὶ ἀκαθάρτου μὴ ἅπτεσθε, κἀγὼ εἰσδέξομαι ὑμᾶς» (Β΄ Κορ. ΣΤ΄ 17)

 


Τὸ καθαρὸν καὶ τὸ ἀκάθαρτον, μὲ καὶ χωρίς …εἰσαγωγικά

Κάποτε νας μοναχός, εχεν λθει ες τν κόσμον, δι ν τακτοποιήσ κάποια θέματα τς σκήτης του.

ν, λοιπόν, προχωροσε, δι ν φθάσ ες τν προορισμόν του, σθάνθη τι δίπλα του συνεβάδιζε κα κάποιος λλος… νησύχησεν ντως, κα γυρίζοντας τ βλέμμα του πρς τν γνωστον… συνοδοιπόρον, κατάλαβε, τι πρόκειτο δι κάποιον… γγελον Θεο, ποος εχε σταλε π τν Κύριον, δι ν διδάξ τν ν λόγ μοναχόν. ν λοιπν βάδιζον, …ες κάποιαν κρην το δρόμου, πρχον δυσώδεις καθαρσίαι. γγελος προσεπέρασεν, διαφορν δι τν τοιαύτην σχημίαν κα δυσωδίαν. ντιθέτως, μως, συνοδοιπόρος μοναχός, πέστρεψε μετ βδελυγμίας τ πρόσωπόν του κα κλεισε τν σφρησίν του, δι ν ποφύγ τν δυσωδίαν. Συνέχισαν βαδίζοντες, ως του – φθάνοντες ες τν πόλιν, – συνήντησαν κάποιαν γυνακα κεκαλλωπισμένην κα «εωδιάζουσαν» κ τν, πρς τν καλλωπισμν ατς, ρωμάτων. γγελος, …πέστρεψε τ πρόσωπόν του κα δυσφόρησε δι τν «εωδίαν»! μοναχός, μως, σεμνοπρεπς πέστρεψε κα οτος τ πρόσωπόν του, μως… σφράνθη κα πήλαυσε τν εωδίαν τν ρωμάτων!

νησύχησεν, μως, κα σπευσε ν ρωτήσ τν γγελον δι τήν… «περίεργον» συμπεριφοράν του˙ κα κενος το ξήγησεν τι α φυσικαί… δυσωδίαι δν νοχλον τν Θεόν, λλ κα τν πνευματικήν μας πρόοδον κα νύψωσιν, ν ντιθέτως, α τοιαται «εωδίαι» ς κεναι πο ναδίδονται π τος καλλωπιζομένους κα θέλοντας ν ντυπωσιάζουν κα προκαλον, …εναι δυσωδίαι δι τν Θεόν. Δι το τοιούτου παραδείγματος, θέλησεν Κύριος ν δείξ κα ες τν ν λόγ μοναχόν, λλ κα ες λους μς, ποον εναι τ εοσμον κα επρόσδεκτον ες τν Κύριον, λλ κα ποίας «εωδίας κα καλλωπισμος» πεχθάνεται κα βδελύσσεται Οτος.

«καθρτου μ πτεσθε»!

θεος πόστολος Παλος, ν προκειμέν, καλε τος Κορινθίους ν μ ρχωνται ες παφν μ τος εδωλολάτρας κα τς εδωλολατρικάς των θεωρίας, πενθυμίζων ες ατούς, τν σχετικν παγόρευσιν το Μωσαϊκο νόμου! ντως δέ, ες πασαν τν στορικν «πορείαν» το βραϊκο λαο, Κύριος παιτοσεν π ατος ν μ χουν τν παραμικρν παφήν, (σωματικν ψυχικήν), μετ το οουδήποτε, στις κα δν το… μοεθνής των! Τοιουτοτρόπως, θ διετηρετο λος λας καθαρός, κα θά… «δύνατο» Κύριος ν προσεγγίζ κα ν συμπαρίσταται ες τοτον!

πειδή δε, κε ες τν Κόρινθον πρχεν διαιτέρως ντονος εδωλολατρικ κοινότης κα πηρέαζεν ατη τος κεσε Χριστιανος δι τν θίμων κα εδωλολατρικν κδηλώσεών των, πολλο σπευδον κα φιλίαζον κα συμμετεχον ες τς κδηλώσεις των κα κολούθουν κάστοτε τν τρόπον ζως τν πίστων!

μως, καθαρότης τν ποίαν ν προκειμέν, συνιστ θεος πόστολος, φορ κα ες τν θικν καθαρότητα! «μες γρ νας Θεο στε ζντος», λέγει λίγον νωρίτερα, …θέλων τοιουτοτρόπως, φ’ νς ν δείξ τί ξίαν χει τοτο τ φθαρτν κα σάρκινον σμα, τ ποον περιβαλλόμεθα, φ’ τέρου δέ, ν καταδείξ τν προσοχήν, τν ποίαν πρέπει ν πιδεικνύωμεν, δι τν διατήρησιν ατο (το σώματος), ες τν κραν πνευματικν καθαρότητα. Τοτο, κριβς, πισημαίνει κα πενθυμίζει κατ’ πανάληψιν, κα ες τος Κορινθίους, λλ κα ες λους σχεδν τος παραλήπτας τν πιστολν του! «Δοξσατε δ τν Θεν ν τ σματι μν κα ν τ πνεματι μν, τιν στι το Θεο» (Α΄ Κορ. Στ΄ 20), θ τος επ˙ κα ες λλην στιγμήν, «Οκ οδατε τι νας Θεο στε κα τ Πνεμα το Θεο οκε ν μν; Ε τις τν ναν το Θεο φθερει φθερε τοτον Θεός» (Α΄ Κορ. Γ΄ 16-17). Δι παραλλήλων λόγων, θ γράψ κα θ συστήσ κα πρς τος Ρωμαίους (ΙΒ΄ 1-3) λλ κα πρς τος Θεσσαλονικες (Α΄ Θεσ. Δ΄ 3)!

«παιτουμένη» καθαρότης π το Θεο

Ες πασαν τν Καινν Διαθήκην παρατηρομεν τι οδαμο ντέλλεται Κύριος περ τς καθαρότητος το σώματος, – ν ντιθέσει μ τς διατάξεις το νόμου το Μωϋσέως, στις πολλάκις πέβαλε κα τν σωματικόν καθαρισμόν. ντιθέτως δέ, ες τινα περίπτωσιν κα ταν ο Φαρισαοι εδον τος μαθητς ν τρώγουν ρτον… «νίπτοις χερσί», διεμαρτυρήθησαν ες τν Κύριον, διότι παρεβιάζετο Μωσαϊκή των παράδοσις! π’ εκαιρί Κύριος διδάσκει, ποία εναι καθαρότης, ες τν ποίαν ρέσκεται…! «κα δντες τινς τν μαθητν ατο κοινας χερσ, τοτ᾿ στιν νπτοις, σθοντας ρτους, μμψαντο· … δ ποκριθες επεν ατος… Οδν στιν ξωθεν το νθρπου εσπορευμενον ες ατν δναται ατν κοινσαι, λλ τ κπορευμεν στι τ κοινοντα τν νθρωπον» (Μρκ. Ζ΄ 2-15).

Κατ παρόμοιον τρόπον νεργε ( Κύριος) κα ταν πεσκέφθ τν οκίαν τινς Φαρισαίου, στις τν μέμφθη, διότι δν πλύθη Κύριος πρ το φαγητο. Κα ες τν περίπτωσιν ατήν, ησος διδάσκει τν ψυχικν καθαρότητα, κα παρακάμπτει τν ντίστοιχον σωματικήν! « δ Φαρισαος δν θαμασεν τι ο πρτον βαπτσθη πρ το ρστου. Επε δ Κριος πρς ατν· νν μες ο Φαρισαοι τ ξωθεν το ποτηρου κα το πνακος καθαρζετε, τ δ σωθεν μν γμει ρπαγς κα πονηρας» (Λουκ. ΙΑ΄ 38-39).

Συνεπς, μν σωματικ καθαρότης εναι παραίτητος δι τν γείαν το σώματος, δ ντίστοιχος, ψυχική, ποιε τν νθρωπον… καταδεκτικν τς χάριτος το Θεο καί, σχετικς, ξιον κοινωνν κα μέτοχον τν Μυστηρίων τς κκλησίας μας. ν τατ δ κα κληρονόμον τς Αωνίου ζως κα Βασιλείας. ξίζει, κάποιος, ν ντρυφήσ ες τς ς νω γιογραφικς παραπομπάς, διότι θ δ… λεπτομερ σύγκρισιν κα ναφορν το Κυρίου, π το θέματος τς σωματικς κα ψυχικς καθαρότητος.

Βεβαίως, ελάβεια κα πλοϊκότης τν προγόνων μν, συνεδύαζε μετ τς παραιτήτου ψυχικς κα συνειδησιακς καθαρότητος, κα τήν, κατ τ δυνατόν, στοιχειώδη σωματικν τοιαύτην. Τοτο βλέπομεν, – συμβαίνει δ κα σήμερον – ες τν προετοιμασίαν κείνων οτινες κα δι τς πλύσεως τν σωμάτων, κα δι τς παραιτήτου νηστείας, πλησιάζουν  δι ν μεταλάβουν τν χράντων Μυστηρίων! μως, α τοιαται ελαβες συνήθειαι, δν θ πρέπ π’ οδεν ν παρεκκλίνουν μς π τήν, π το Κυρίου, ποδεικνυομένην ψυχικν κα πνευματικν κάθαρσιν! Τν καθαρότητα κείνην τις καθιστ τ σμα μν «ναν το ν μν γίου Πνεύματος».

Κλείοντες τ παρόν, ς νθυμηθμεν τος σαφεστάτους, ν προκειμέν, λόγους το ποστόλου, «στε ς ν σθίῃ τν ρτον τοτον πν τ ποτριον το Κυρου ναξως, νοχος σται το σματος κα αματος το Κυρου. Δοκιμαζτω δ νθρωπος αυτν, κα οτως κ το ρτου σθιτω κα κ το ποτηρου πιντω· γρ σθων κα πνων ναξως κρμα αυτ σθει κα πνει, μ διακρνων τ σμα το Κυρου. Δι τοτο ν μν πολλο σθενες κα ρρωστοι κα κοιμνται κανο» (Α΄ Κορ. ΙΑ΄ 27-30).

ρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου, εροκήρυξ . Μ. Πατρν 

Πηγή ἐδῶ.