Εορτή του Αγίου Κυρίλλου του Αρχιεπισκόπου Ιεροσολύμων

 Ο Άγιος Κύριλλος Πατριάρχης Ιεροσολύμων  Ο Κατηχητής

Ὑπερασπίστηκε τὰ Δόγματα τῆς Πίστεως κι αὐτὸ τοῦ κόστισε διωγμοὺς καὶ ὑπὲρ δεκάχρονες ἐξορίες!

  γιος Κύριλλος καταγόταν π τν Παλαιστίνη κα γεννήθηκε πιθανς τ τος 313 μ.Χ. στ εροσόλυμα. Χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος π το πισκόπου εροσολύμων Μαξίμου το Γ΄ (333348 μ.Χ.), τν ποο κα διαδέχθηκε στν πισκοπικ δρα κατ τς ρχς το τους 348 μ.Χ., ετε διότι Μάξιμος πομακρύνθηκε π τος αρετικος ρειανούς, ετε διότι πέθανε.

γιος ρχικ διαφοροσε γι τς δογματικς «λεπτολογίες» κα πέφευγε πιμελς τν ρο «μοούσιος». Γι’ ατ ρειανς Μητροπολίτης Κασαρείας κάκιος νέκρινε τν κλογή του κα τν χειροτόνησε πίσκοπο. λλ συνέβη κα δ, τι ργότερα κα στν περίπτωση το γίου Μελετίου, Πατριάρχου ντιοχείας ( 12 Φεβρουαρίου). γιος δν μεινε κτς το κλίματος τς ποχς, ς πρς τος δογματικος γνες κα π τος πρώτους μνες τς ρχιερατείας του ποδείχθηκε μ τς περίφημες Κατηχήσεις του, περασπιστς τν ποφάσεων κα τν ρων τς Α΄ Οκουμενικς Συνόδου.

Τος γνες το γίου Κυρίλλου ξρε κα ν Κωνσταντινουπόλει Σύνοδος το τους 382 μ.Χ.: «Τς δέ γε μητρς πασν τν κκλησιν, τς ν εροσολύμοις, τν αδεσιμώτατον Κύριλλον πίσκοπον εναι γνωρίζομεν. Κανονικς τε παρ τν τς παρχίας χειροτονηθέντα πάλαι κα πλεστα πρς τος ρειανος ν διαφόροις τόποις θλήσαντα».

δογματικ τοποθέτηση το γίου Κυρίλλου πρξε πρώτη ατία ρήξεως μ τν πίσκοπο κάκιο Καισαρείας, ποος στ συνέχεια ζητοσε διάφορες φορμς γι ν καταστρέψει τν γιο.

Δεύτερη ατία ταν διαφορ σχετικ μ τν δικαιοδοσία τν δύο δρν. ς γνωστό, λόγω καταστροφς τς πόλεως τν εροσολύμων κε Χριστιανικ κοινότητα διασκορπίστηκε, μετ δ τν πανοικοδόμηση ατς ο Χριστιανο ταν λίγοι, γι’ ατ σ Μητρόπολη ναδείχθηκε πρωτεύουσα τς Παλαιστίνης, Καισάρεια. Μετ π λίγο, ταν ο Χριστιανο τν εροσολύμων αξήθηκαν, πισκοπ εροσολύμων ζήτησε ποκατάσταση τς παλαις ατς θέσεως. Τ 325 μ.Χ. Α΄ Οκουμενικ Σύνοδος, δι το 7ου Κανόνος ατς, ριζε ν τιμται διαίτερα κατ τ ρχαία θιμα πίσκοπος Αλίας, δηλαδ εροσολύμων, δ Μητρόπολη Καισαρείας ν διατηρε τ οκεο ξίωμα. σάφεια τς διατυπώσεως το Κανόνος προκάλεσε διένεξη μεταξ το γίου Κυρίλλου κα το κακίου.

τελευταος ταν σ πλεονεκτικ θέση λόγω τς ποστηρίξεως ατο π τν ρειαν ατοκράτορα Κωνστάντιο (337361 μ.Χ.) κα φο βρκε πρόφαση κατ το γίου Κυρίλλου, τι σ καιρ λιμο πούλησε ερ κειμήλια κα ναθήματα γι ν προσφέρει τροφ σ πορους, καθαίρεσε τν γιο δι Συνόδου, ποία συνλθε στ εροσόλυμα, τ τος 357 μ.Χ. κα τν πομάκρυνε π κε.

γιος Κύριλλος ξορίσθηκε στν Ταρσ τς Κιλικίας κα γινε δεκτς π το κε πισκόπου Σιλβανο, ποος πέρριψε τν ξίωση το κακίου ν διακόψει τν πικοινωνία του μ τν γιο. στόσο γιος Κύριλλος ζητοσε ν διερευνηθε πόθεσή του π μεγαλύτερη Σύνοδο. Πράγματι, Σύνοδος ποία συνλθε τ τος 359 μ.Χ. στ εροσόλυμα, τν ποκατέστησε κα τν θώωσε, λλ κάκιος, φο κατέφυγε στν Κωνσταντινούπολη, ματαίωσε τς ποφάσεις τς Συνόδου τν εροσολύμων δι’ λλης Συνόδου, ποία συνλθε τ τος 360 μ.Χ. στν Κωνσταντινούπολη κα πικύρωσε τν καθαίρεση κα ξορία το γίου Κυρίλλου.

γιος Κύριλλος πέστρεψε στν δρα του, πως κα ο λοιπο ξόριστοι πίσκοποι, τ τος 361 μ.Χ., π ατοκράτορα ουλιανο το Παραβάτου, ποος θέλοντας ν χει κοντά του λους τος χθρος το ατοκράτορος Κωνστάντιου, νακάλεσε τος ξόριστους ρχιερες. γιος ασθανόταν τν νάγκη ν πιδοθε στ διαποίμανση το ποιμνίου του. λλ μετ τν θάνατο το ουλιανο το Παραβάτου, στς 26 ουλίου 363 μ.Χ., ξορίσθηκε κα πάλι π τν ατοκράτορα Οάλη (364–378 μ.Χ.) γι νδεκα χρόνια κα πανλθε στ εροσόλυμα μετ τν θάνατο το ατοκράτορος, τ τος 378 μ.Χ.

γιος Κύριλλος κοιμήθηκε μ ερήνη τ τος 387 μ.Χ.

Τ κύριο ργο του εναι ο Κατηχήσεις, ο ποες κφωνήθηκαν κατ τν διάρκεια τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς κα τς Διακαινησίμου βδομάδας το τους 348 μ.Χ. στ βασιλικ τς ναστάσεως. Σκοπς τν Κατηχήσεων ταν φ’ νς μν εσαγωγ τν Κατηχουμένων στς θεμελιώδεις διδασκαλίες τς πίστεως κα το θικο βίου τν Χριστιανν, φ’ τέρου δ φανέρωση τν Μυστηρίων τς κκλησίας στος Νεοβαπτισθέντες. ξία τν Κατηχήσεων το γίου Κυρίλλου εναι νυπολόγιστη. Κανένα ργο πρ ατο δν μφανίζει μ τόση παραστατικότητα σχεδν λο τ τελετουργικ τς ρθοδόξου κκλησίας, καθς κα τ μυστηριακ κα γιαστικ σύστημα μ τόση καταπληκτικ μοιότητα πρς τ μέχρι σήμερα τελούμενα στ ναό, στε δικαιολογημένα ν θεωρομε τι ο Κατηχήσεις το γίου Κυρίλλου ποτελον κτυπη ναπαράσταση κα στν πράξη διατήρηση ατς τς διας τς ποστολικς Τελετουργικς Παραδόσεως.

 

πολυτίκιον. χος γ΄. Τν ραιότητα.

Στολν τν νθεον, μφιεσάμενος, στλος λόφωτος, φθης τς πίστεως, τν ποστόλων ν Σιών, τν χάριν κεκληρωμένος· θεν νδιέπρεψας, εσέβειας τος δόγμασι, κα πιστς σκόρπισας, τς σοφίας τ τάλαντον. Κα νν πρ μν κδυσώπει, Κύριλλε Πάτερ εράρχα.

 

τερον πολυτίκιον. χος δ΄.

Κανόνα πίστεως κα εκόνα πραότητος, γκρατείας διδάσκαλον νέδειξε σε τ ποίμν σου, τν πραγμάτων λήθεια· δι τοτο κτήσω τ ταπεινώσει τ ψηλά, τ πτωχεία τ πλούσια, Πάτερ εράρχα Κύριλλε, πρέσβευε Χριστ τ Θε, σωθήναι τς ψυχς μν.

 

Κοντάκιον. χος γ΄. Παρθένος σήμερον.

Φερωνύμως γέγονε, τ το Χριστο κκλησί, φωσφόρος λόγος σου, κρος οράνιον Πάτερ· γνσιν γάρ, τς ληθείας σοφς διδάσκων, λλαμψιν, θν σίων καθυπογράφεις, κα παθν βραβεύεις λύσιν, τ σ πρεσβεί, θεόφρον Κύριλλε.

 

Μεγαλυνάριον.

λλαμψιν πλουτήσας τν μυστικήν, ν Σιν τ θεί, ς καθάρας σου τν ψυχήν, ν τ κκλησί δαβιτικς σίων, κλάμπεις σπερ λύχνος, παμμάκαρ Κύριλλε.

Πηγή