ΟΙ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΕΣ—ΟΙ ΑΤΙΜΙΕΣ—Η ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ



• Στό Γεροντικό ναφέρεται πώς ταπεινόφρων δέν εναι ατός πού ατοεξευτελίζεται καί ταπεινολογε, λλά κενος πού πομένει μέ χαρά τίς τιμίες πού προέρχονται πό τόν πλησίον. Καί σέ λλο σημεο ναφέρεται πώς κενον πού τιμον ο νθρωποι περισσότερο π’ σο ξίζει ζημιώνεται, κενος μως, πού δέν τόν τιμον καθόλου ο νθρωποι, θά δοξαστε στούς ορανούς πό τόν Θεό.

ββς Ποιμήν συμβουλεύει: ποιαδήποτε στενοχώρια, πού θά σο συμβε, θά νικηθε μέ τή σιωπή. Μαζί του συμφωνε κι ββς σαΐας. Μέχρις του ρεμήσει καρδιά σου μέ τήν προσευχή, μήν κάνεις καμιά ξήγηση μέ τόν δελφό σου.

Μελετώντας τίς γραφές τν γίων πατέρων τς ρήμου παρατηρε εκολα κανείς μιά σύμπνοια, μιά εγένεια, μιά νθρωπιά, μιά κατανόηση, μιά σοφία. Στάλες γιοπνευματικές που νθισαν στήν πρόσιτη νυδρη ρημο, στερα πό γνες μακρούς κι δωσαν νθη πού εωδίασαν κοινωνίες νθρώπων πόλυτα δοσμένων στόν Θεό κι εωδιάζουν κόμη τίς ψυχές πού πράγματι διψον.

ββς σαΐας, μέγας νος, σημειώνει μέ διαίτερη χάρη καί λεπτότητα: Ατός πού ταπεινώνεται νώπιον το Θεο, καθίσταται κανός νά πομένει κάθε προσβολή. ταπεινός δέν νδιαφέρεται τί λένε ο λλοι γι’ ατόν. κενος πού μπορε νά ποφέρει γιά τόν Θεό, ατός εναι ξιος ν’ ποκτήσει τήν ερήνη.

ββς Μρκος, στό μεγάλο κι νδιαφέρον ατό κεφάλαιο τν σχέσεών μας μέ τόν αυτό μας καί μέ τούς λλους, πού καθημερινς σκουντουφλμε, προχωρε καί σημειώνει χαρακτηριστικά: ταν ντιληφθες μέσα σου τή σκέψη νά σο παγορεύει νθρώπινη δόξα, νά γνωρίζεις καλά πώς σκέψη ατή σο τοιμάζει ντροπή. Κι ν δες κάποιον νά σ’ παινε ποκριτικά, νά περιμένεις τήν δια στιγμή καί τήν κατηγορία πό μέρους του.

• Καί συνεχίζει μέ τόλμη χειρούργου ψυχοανατόμος ββς: ταν δες κάποιον νά κλαίει γιά τίς πολλές προσβολές πού το γιναν, νά γνωρίζεις πώς πειδή κυριεύθηκε πό λογισμό κενοδοξίας, θερίζει χωρίς νά τό ασθάνεται τούς καρπούς τν κακν τς καρδις του. ποιος γαπ τήν δονή, λυπται γιά τίς κατηγορίες καί τήν κακομεταχείριση, ντίθετα κενος πού γαπ τόν Θεό λυπται γιά τούς παίνους καί τίς λοιπές πλεονεξίες.

ταπείνωσή μας κρίνεται πό τή συκοφαντία. Μή νομίσεις πώς χεις ταπείνωση, τονίζει ββς σαάκ, ταν δέν νέχεσαι τήν παραμικρή κατηγορία. ββς Ζωσιμς προχωρε πιό ψηλά: Ατόν πού σ’ νέπαιξε σέ στενοχώρησε σέ ζημίωσε τιδήποτε κακό σο κανε, νά τόν θυμηθες ς ατρό σου. Χριστός τόν στειλε γιά νά σέ θεραπεύσει, μή λοιπόν τόν θυμσαι μέ θυμό. Κι Εάγριος εεργέτες του θεωροσε τούς κακολόγους του.

Πηγή:  christianvivliografia