ΟΙ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΕΣ—ΟΙ ΑΤΙΜΙΕΣ—Η ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ
• Στό Γεροντικό
ἀναφέρεται
πώς ταπεινόφρων δέν εἶναι
αὐτός
πού αὐτοεξευτελίζεται
καί ταπεινολογεῖ,
ἀλλά
ἐκεῖνος πού ὑπομένει μέ χαρά τίς ἀτιμίες πού προέρχονται ἀπό τόν πλησίον. Καί σέ ἄλλο σημεῖο ἀναφέρεται πώς ἐκεῖνον πού τιμοῦν οἱ ἄνθρωποι περισσότερο ἀπ’ ὅσο ἀξίζει ζημιώνεται, ἐκεῖνος ὅμως, πού δέν τόν τιμοῦν καθόλου οἱ ἄνθρωποι, θά δοξαστεῖ στούς οὐρανούς ἀπό τόν Θεό.
• Ὁ ἀββᾶς
Ποιμήν συμβουλεύει: Ἡ
ὁποιαδήποτε
στενοχώρια, πού θά σοῦ
συμβεῖ,
θά νικηθεῖ
μέ τή σιωπή. Μαζί του συμφωνεῖ
κι ὁ
ἀββᾶς Ἠσαΐας. Μέχρις
ὅτου
ἠρεμήσει
ἡ
καρδιά σου μέ τήν προσευχή, μήν κάνεις καμιά ἐξήγηση μέ τόν
ἀδελφό
σου.
Μελετώντας
τίς γραφές τῶν
ἁγίων
πατέρων τῆς
ἐρήμου
παρατηρεῖ
εὔκολα
κανείς μιά σύμπνοια, μιά εὐγένεια,
μιά ἀνθρωπιά,
μιά κατανόηση, μιά σοφία. Στάλες ἁγιοπνευματικές ὅπου ἄνθισαν στήν ἀπρόσιτη ἄνυδρη ἔρημο, ὕστερα ἀπό ἀγῶνες μακρούς κι ἔδωσαν ἄνθη πού εὐωδίασαν κοινωνίες ἀνθρώπων ἀπόλυτα δοσμένων στόν Θεό κι εὐωδιάζουν ἀκόμη τίς ψυχές πού πράγματι διψοῦν.
• Ὁ ἀββᾶς
Ἠσαΐας,
ὁ
μέγας νοῦς,
σημειώνει μέ ἰδιαίτερη
χάρη καί λεπτότητα: Αὐτός
πού ταπεινώνεται ἐνώπιον
τοῦ
Θεοῦ,
καθίσταται ἱκανός
νά ὑπομένει
κάθε προσβολή. Ὁ
ταπεινός δέν ἐνδιαφέρεται
τί λένε οἱ
ἄλλοι
γι’ αὐτόν. Ἐκεῖνος πού μπορεῖ νά ὑποφέρει γιά τόν Θεό, αὐτός εἶναι ἄξιος ν’ ἀποκτήσει
τήν εἰρήνη.
• Ὁ ἀββᾶς
Μᾶρκος,
στό μεγάλο κι ἐνδιαφέρον
αὐτό
κεφάλαιο τῶν
σχέσεών μας μέ τόν ἑαυτό
μας καί μέ τούς ἄλλους,
πού καθημερινῶς
σκουντουφλᾶμε,
προχωρεῖ
καί σημειώνει χαρακτηριστικά: Ὅταν ἀντιληφθεῖς μέσα σου τή σκέψη νά σοῦ ὑπαγορεύει
ἀνθρώπινη δόξα, νά γνωρίζεις καλά πώς ἡ σκέψη αὐτή σοῦ ἑτοιμάζει
ντροπή. Κι ἄν δεῖς κάποιον νά σ’ ἐπαινεῖ ὑποκριτικά, νά περιμένεις τήν ἴδια στιγμή καί τήν κατηγορία ἀπό μέρους του.
• Καί
συνεχίζει μέ τόλμη χειρούργου ὁ ψυχοανατόμος ἀββᾶς: Ὅταν δεῖς κάποιον νά κλαίει γιά τίς πολλές προσβολές
πού τοῦ
ἔγιναν,
νά γνωρίζεις πώς ἐπειδή
κυριεύθηκε ἀπό
λογισμό κενοδοξίας, θερίζει χωρίς νά τό αἰσθάνεται τούς καρπούς τῶν κακῶν τῆς καρδιᾶς του. Ὅποιος ἀγαπᾶ τήν ἡδονή, λυπᾶται γιά τίς κατηγορίες καί τήν
κακομεταχείριση, ἀντίθετα
ἐκεῖνος πού ἀγαπᾶ τόν Θεό λυπᾶται γιά τούς ἐπαίνους καί τίς λοιπές πλεονεξίες.
Ἡ ταπείνωσή μας κρίνεται ἀπό τή συκοφαντία. Μή νομίσεις πώς ἔχεις ταπείνωση, τονίζει ὁ ἀββᾶς Ἰσαάκ, ὅταν δέν ἀνέχεσαι τήν παραμικρή κατηγορία. Ὁ ἀββᾶς Ζωσιμᾶς προχωρεῖ πιό ψηλά: Αὐτόν πού σ’ ἐνέπαιξε
ἤ σέ στενοχώρησε ἤ σέ ζημίωσε ἤ ὁτιδήποτε
κακό σοῦ ἔκανε,
νά τόν θυμηθεῖς
ὡς ἰατρό
σου. Ὁ Χριστός τόν ἔστειλε γιά νά σέ θεραπεύσει, μή λοιπόν τόν θυμᾶσαι μέ θυμό. Κι ὁ Εὐάγριος εὐεργέτες του θεωροῦσε τούς κακολόγους του.
Πηγή: christianvivliografia