Ὁ Μέγας Βασίλειος, ὁ ἄγρυπνος Ἐπίσκοπος, κατά τῶν αἱρέσεων.


 Ὁ ὑμνογράφος τῆς Ἐκκλησίας μας, σέ ἰδιόμελο στιχηρό, γράφει γιά τόν Ἄγιο Ἱεράρχη Μέγα Βασίλειο:

"Τῶν θεοστυγῶν αἱρέσεων τάς βλασφημίας κατέτρωσας". Τίς βλασφημίες, τίς συκοφαντίες τῶν θεομίσητων αἱρέσεων τίς κατατρόπωσες, τίς διέλυσες.


Γράφει ὁ Φώτης Μιχαήλ, ἰατρός

 

Μέγας Βασίλειος δέν εναι μονάχα γιος εράρχης τς γάπης, τν θεοφώτιστων διδαχν, τν γραμμάτων καί τν πιστημν, τς σκησης καί τς ρετς. Εναι ταυτόχρονα καί τολμηρός μολογητής τς Πίστεως, αστηρότατος διώκτης τν αρέσεων, γρυπνος πίσκοπος, ντως ποιμήν.

Στά χρόνια το Μεγάλου Βασιλείου, κκλησία ταλανιζόταν πό τήν διάδοση δύο κυρίως αρέσεων: Το ρείου καί το Σαβελλίου. αρεση το ρείου εχε καταδικασθε δη πό τήν πρώτη Οκουμενική Σύνοδο (325). ντούτοις, κατά τά χρόνια το γίου Μεγάλου Βασιλείου (330-379), ο παδοί τν κακοδοξιν το ρείου εχαν τόσο πληθυνθε, στε κατάφεραν καί πραν στά χέρια τους τό σύνολο σχεδόν τν ερν Ναν.

Τό γεγονός ατό ποκαλύπτεται σέ μιά πιστολή το γίου, ποία πευθύνεται “τος Δυτικος πισκόποις”. Στήν πιστολή του ατή Μέγας Βασίλειος περιγράφει λεπτομερς λα τά βάσσανα, πού πέστησαν ο ρθόδοξοι Χριστιανοί ξ ατίας τς ρνησής τους νά ποδεχθούν τίς κακοδοξίες το ρείου. Τά λόγια του εναι τόσο πίκαιρα! Θαρες καί γράφτηκαν γιά νά περιγράψουν πακριβς τίς διώξεις καί τήν κατασυκοφάντηση τν μολογητν τς Πίστεως τν μερν μας. κείνων, δηλαδή, τν Πιστν, πού γωνίζονται σήμερα μέ φιλότιμο ναντίον το οκουμενισμο, διακόπτοντας κάθε κοινωνία μέ τούς φορες ατς τς δαιμονικς παναιρέσεως. Γράφει γιος: Τά πλήθη, φο γκατέλειψαν τούς οκους τς προσευχς, συναθροίζονται στίς ρημιές. Τό θέαμα εναι λεεινό: Γυνακες καί παιδιά καί γέροντες καί λλοι σθενες, κάτω πό ραγδαες βροχές καί χιονοπτώσεις καί νέμους καί χειμωνιάτικους παγετούς, λλ’ πίσης καί τό καλοκαίρι κάτω πό τόν φλογερό λιο, ταλαιπωρονται στό παιθρο. ‘’Καί τατα πάσχουσι διά τό τς πονηρς ζύμης ρείου γενέσθαι μή καταδέχεσθαι’’. Καί τά ποφέρουν λα ατά, διότι δέν δέχτηκαν τήν πονηρή ζύμη (τήν αρεση) το ρείου.

Σέ λλη πιστολή του Μέγας Βασίλειος, πευθυνόμενος “τος φ’ αυτόν σκητας”, δίνει γραμμή στά πνευματικά του παιδιά καί διδάσκει μέ σαφήνεια ποιά κριβς πρέπει νά εναι στάση μας πέναντι στούς αρετικούς. Γράφει γιος: ‘’μες γάρ μοίως καί τούς τά Σαβελλίου νοσοντας καί τούς τά ρείου δόγματα κδικοντας ς σεβες ποφεύγομεν καί ναθεματίζομεν’’.

μες ποφεύγουμε ξίσου ς σεβες καί ναθεματίζουμε τόσο κείνους πού πάσχουν πό τή νόσο (τήν αρεση) το Σαβελλίου, σο καί κείνους πού ποστηρίζουν τά δόγματα το ρείου.

πονηρία καί δολιότητα τν αρετικν (χαρακτηριστικά λων τν αρετικν, λων τν ποχν) εναι στοιχεα, πού δέν διαφεύγουν τς προσοχς το Μεγάλου Βασιλείου.

Σέ πιστολή του, πού πευθύνεται “τος λεξανδρεσιν”, μεταξύ τν λλων γράφει σχετικά: πειδή διάβολος εδε τι μέ τούς διωγμούς κκλησία πληθύνεται καί κμάζει περισσότερο, λλαξε την γνώμη του καί δέν πολεμάει πλέον φανερά.  Τί κάνει; Τοποθετε γιά τούς πιστούς κρυφά καρτέρια, σκεπάζοντας τήν δολιότητα τν αρετικν μέ τό νομα το χριστιανο πού περιφέρουν. “Κεκρυμμένα μν τά νεδρα τίθησι καλύπτων ατν τήν πιβουλήν διά το νόματος περιφέρουσι... Τό Χριστιανν νομα χει καί τούς διώκοντας’’. φόσον καί ο δικτες μας λένε τι εναι τάχα Χριστιανοί, ν θά πάθουμε τά δια μέ τούς πατέρες μας, ντούτοις δέν θά φαίνεται τι πάσχουμε γιά τόν Χριστό.

συμμετοχή μας στό λεγόμενο παγκόσμιο συμβούλιο κκλησιν (στήν κουρελο το διαβόλου, πως λεγε καί γιος γέροντάς μας Παΐσιος),  πως πίσης καί ο περιβόητοι ‘’διαχριστιανικοί διάλογοι’’ δέν μένουν στό πυρόβλητο πό τόν πανεπίκαιρο Μέγα εράρχη Βασίλειο. Γιά τούς φελες τν ρθοδόξων πού ,μέσ ατν τν πρακτικν, προσδοκον μετάνοια καί πιστροφή τν κακοδόξων αρετικν, γράφει γιος ( πιστολή πρός Θεόσδοτον, πίσκοπον Νικοπόλεως): “Οτε Αθίοψ λλάξει ποτέ τό δέρμα ατο, οτε ν διαστρόφοις δόγμασι συντραφείς ποτρίψασθαι δύναται τό κακόν τς αρέσεως’’. Οτε Αθίοπας θά λλάξει ποτέ τό δέρμα του, οτε κενος, πού νατράφηκε μέ διεστραμμένα δόγματα, θά ποτινάξει τό κακό τς αρέσεως.

Καί συμπληρώνει Μέγας Βασίλειος σέ πιστολή, πού τήν πευθύνει πρός τόν πίσκοπο Σαμοσάτων Εσέβιον: “άν μέν ον πεισθσι σοι, τατα ριστα. Ε δέ μή, γνωρίσατε τούς πολεμοποιούς καί παύσασθε μν το λοιπο περί διαλόγων πιστέλλοντες’’.

ν, λοιπόν, σς κούσουν ο αρετικοί καί πεισθον, ατό εναι τό ριστο. ν, μως, δέν πεισθον, μάθετε ποιοί εναι ο ατιοι το πολέμου καί πάψτε στό ξς νά μο γράφετε γιά συμφιλίωση.