Ἅγιοι καὶ ἁγιοκατατάξεις

                                 

Ἅγιοι καὶ ἁγιοκατατάξεις


Ἀρχιμ. Δανιἠλ Ἀεράκης

λοι ο πιστο εναι γιοι; σοι συνειδητ εναι μέλη το σώματος το Χριστο, σοι ζον «ν Πνεύμάτι», σοι γαπον τς ρετές, κα δ τν ταπεινοφροσύνη, σοι μολογον «νώπιον τν νθρώπων» τν ησο Χριστό, σοι προσφέρουν τ ζωή τους «ς θυσίαν ζσαν», σοι καλλιεργον τν προσευχ κα τ προσφέρουν λα στν λεημοσύνη, σοι «προσκαρτερον» τν ληθιν λατρεία κα τ μετοχ στν εχαριστιακ ζω τς κκλησίας, σοι περιπατον «ς πάροικοι κα παρεπίδημοι» δ κα νοσταλγον τ βασιλεία τν ορανν, σοι κολουθον τ γιο Εαγγέλιο κα γωνίζονται γι τν χριστομίμησι, σοι ποθον ν γίνουν «συμπολται τν γίων κα οκεοι το Θεο», σοι θεωρον μάταιά τά το κόσμου τερπν κα πιζητον τ δέα τν ν Χριστ ρετν, σοι πρ παντς πρ πν λλο πρόσωπο πργμα γαπον τν Χριστ κα τς ντολές Του τηρον, σο γίνεται πι πιστά, λοι ατο στν Καιν Διαθήκη καλονται «γιοι».

• Κα λοι ατο δν νήκουν στν ν ορανος κκλησία «τν πρωτοτόκων». 'νήκουν στ ζντα μέλη τς πί γς'κκλησίας. Στν Καιν Διαθήκη 65 φορς ναφέρονται γιοι, χωρς φυσικ ν χη προηγηθ καμμία γιοκατάταξις. χι μεμονωμένα πρόσωπα, λλά σύνολα γίων. Δηλαδ κα κκλησία τς γς κρύβει στος κόλπους της χριστιανούς, πού κολουθον τν προτροπή: «Δίωκετε τν γιασμόν, ο χωρς οδείς ψεται τν Κύριον» (βρ. ιβ´  14). Κα γ κρύβει στ σπλάχνα της σώματα κεκοιμημένων γίων, πού περιμένουν τν κοιν νάστασι, γι ν νωθον μ τς γιασμένες ψυχές τους. Κα ορανς χει ποδεχθ κατομμύρια γίων, πού ζον τ δόξα το ν Τριάδι Θεο.

• Τ τελευταα χρόνια παρατηρονται λλεπάλληλες γιοκατατάξεις προσώπων, ετε πό τό Πατριαρχεο Κωνσταντινουπόλεως, ετε πό λλες ατοκέφαλες κκλησίες. ντ ν κφρέση κανες πορίες ρωτηματικ γι τυχν σπευσμένες γιοκατατάξεις, ς θυμήσουμε μερικ πράγματα:

• Γι τος μάρτυρες, πού βεβαιωμένα (χρονικά, στορικ κα οσιαστικ) πέστησαν γι τ νομα το Χριστο βασανιστήρια κα «ξέχεαν το αμα ατν», χι μόνο δν χωρε μφισβήτησις, λλ οτε παιτεται χρόνος γι ν γραφ τ νομά τους στ γιολόγιο τς κκλησίας.

• Γι νάρετους χριστιανος καλν εναι ν τηρται τ τς σχετικς παραδόσεως. Μετ τν παρόδο 100 τν πό τς κοιμήσεώς τους, φ σον στ συνείδησι το πληρώματος τς κκλησίας (χι νς τόπου) χει δραιωθ πεποίθησις γιότητας, μπορε ν πισφραγισθ πεποίθησις ατ μ πρξι γιοκατατάξεως, χι γιοποιήσεως. Τν γιοποίησι τν νεργε Θεός. ν τ γ κκλησία ναγράφει στ Δίπτυχα νόματα κα νέων γίων.

π πλευρς σιότητας ναφέρουμε σπουδαο γιο τν σιο Νικόδημο τν γιορείτη. π σκοπις μαρτυρίου ναφέρουμε τν μεγάλο ερομάρτυρα Κοσμ τν Ατωλό. πρτος κοιμήθη το 1809. δεύτερος μαρτύρησε τ 1779 . γιοκατάταξίς τους πότε πραγματοποιήθηκε; Μετ τ 1940!

κκλησία δν εναι κάποιο τοιμόρροπο οκημα, πού χει νάγκη πό κτακτα ποστηλώματα, γι ν μ σωριαστ κα χαθ. Δν χει νάγκη πό σπευσμένες γιοκατατάξεις, γι ν μή... πέση. Τ νόματα, πού σχάτως γράφτηκαν στ Δίπτυχα, εναι γραμμένα στν οραν (Λουκ. ι´ 20). Τ κύριο βέβαια εναι, πάνω πό λα τ νόματα ν χουμε τ «πρ πν νομα». Ο γιοι, παλαιο κα νεώτεροι «ν Πνεύματι γί», τ νομα το Μοναδικο Σωτρος πικαλονται κα δοξολογον.

Πηγή