«Ἡμεῖς μωροὶ διὰ Χριστόν, ὑμεῖς δὲ φρόνιμοι ἐν Χριστῷ· ἡμεῖς
ἀσθενεῖς, ὑμεῖς δὲ ἰσχυροί· ὑμεῖς ἔνδοξοι, ἡμεῖς δὲ ἄτιμοι»
Μπορεῖ
κάποιος ἀπὸ τοὺς σημερινοὺς διαδόχους τῶν Ἀποστόλων ποὺ κηρύττουν μάλιστα μὲ τὸ
ἀνάλογο ὕφος ἀπὸ τὸν ἄμβωνα νὰ μᾶς πεῖ ἂν
λειτουργεῖ καὶ σκέφτεται, ἂν ἀγωνίζεται καὶ διώκεται ὅπως ὁ ἀπόστολος Παῦλος;
Ἐὰν τὰ ἔργα του ἀξίζει νὰ τὰ βλέπουν οἱ ἄγγελοι;
Ἀπὸ τὴν σημερινὴ ἑρμηνεία τῆς
ἀποστολικῆς περικοπῆς ἀπὸ τὸν ἱερὸ Χρυσόστομο (ἐδῶ):
«Ὅτι θέατρον ἐγενήθημεν τῷ
κόσμῳ, καὶ ἀγγέλοις καὶ ἀνθρώποις (:διότι γίναμε θέαμα σε όλο τον κόσμο, και
στους αγγέλους και στους ανθρώπους)». Τι σημαίνει «γίναμε θέατρα στον κόσμο»;
«Δεν υποφέρουμε», λέγει, «αυτά σε μία γωνιά ούτε σε ένα μικρό μέρος της
οικουμένης, αλλά παντού και επί πάντων». Τι σημαίνει όμως και το «και στους
αγγέλους»; Είναι δυνατόν να είμαστε
θέαμα για τους ανθρώπους και όχι για τους αγγέλους, όταν όσα συμβαίνουν είναι
ευτελή· οι δικοί μας όμως αγώνες είναι τέτοιοι, ώστε αξίζουν να τους βλέπουν
και οι άγγελοι. Κοίταξε πώς, ενώ εξευτελίζει τον εαυτό του, πάλι τον
παρουσιάζει μέγα· ενώ επίσης εκείνοι υπερηφανεύονται, πώς τους παρουσιάζει
ευτελείς. Επειδή δηλαδή εθεωρείτο ότι ήταν ευτελέστερο το να είναι μωροί από το να φαίνονται φρόνιμοι και το να είναι αδύνατοι
από το να γίνονται ισχυροί και το να είναι περιφρονημένοι από το να είναι
ένδοξοι και φημισμένοι, και επειδή πρόκειται να αποδώσει τα μεν δεύτερα σε
εκείνους τα δε πρώτα τα δέχτηκε για τον εαυτό του, δείχνει ότι αυτά είναι
ανώτερα από εκείνα, εφόσον χάρη σε αυτά πέτυχε να τους βλέπουν όχι μόνο όλοι οι
άνθρωποι, αλλά και το σύνολο των αγγέλων· «διότι η δική μας πάλη δεν είναι μόνο
προς ανθρώπους, αλλά και προς τις ασώματες δυνάμεις. Για τούτο γίνεται και μέγα
θέαμα».