Ἡ Συνοδικότητα τῆς Ἐκκλησίας δὲν εἶναι ἔργο μόνο τῶν Ἐπισκόπων

Εἶναι γνωστὸ στοὺς σημερινοὺς πιστοὺς ποὺ εἴτε ἀγωνίζονται ἐμπράκτως κατὰ τοῦ Οἰικουμενισμοῦ, εἴτε ἀνησυχοῦν, ἀλλὰ βρίσκονται στὰ μετόπισθεν, ὅτι οἱ ἀνὰ τοὺς αἰῶνες Ὀρθόδοξοι δὲν περίμεναν νὰ καταδικαστεῖ κάποιος αἱρετικὸς ἢ κάποια αἵρεση καὶ μετὰ νὰ ἀπομακρυνθοῦν ἀπ’ αὐτόν. Μόλις ἐγίνετο φανερὴ ἡ αἵρεση, οἱ Ὀρθόδοξοι πιστοὶ ἀντιδροῦσαν ἀμέσως. Ἀπεμακρύνοντο ὄχι μόνο ἀπὸ τοὺς αἱρετίζοντες, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τοὺς φιλοαιρετικοὺς Ἐπισκόπους καὶ Πατριάρχες. Μὲ τὴ στάση τους αὐτὴ οἱ ἴδιοι μὲν προφυλάσσοντο ἀπὸ τὸν μολυσμὸ τῆς αἱρέσεως, προκαλοῦσαν δὲ τὴ σύγκληση Συνόδου, στὴν ὁποία οἱ θεοφώτιστοι ἅγιοι Πατέρες ἀπεδείκνυαν τὴν πλάνη τῶν αἱρετικῶν, προστρέχοντες στὰ κείμενα τῶν παλαιοτέρων Πατέρων καὶ συμβουλευόμενοι ζῶντες Ἁγίους. Αὐτὴ εἶναι ἡ Συνοδικότητα. Ὄχι ἕνα μέρος τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, δηλ. οἱ Ἐπίσκοποι, ἀλλὰ καὶ κληρικοί, οἱ μοναχοί, οἱ λαϊκοί, καὶ οἱ κεκοιμημένοι Ἅγιοι δια τῶν συγγραμμάτων τους καὶ πνευματικῶν-θαυμαστῶν ἐπεμβάσεων, ὅλοι συμβάλλουν στὴν λειτουργία τῆς Ἐκκλησίας.

Αὐτὴ τὴν συμμετοχὴ τοῦ ὅλου σώματος τῆς Ἐκκλησίας ἀποστρέφεται σήμερα ἡ ἡγετικὴ ὁμάδα ποὺ στελεχώνεται ἀπὸ ἔμπιστους ὁμοϊδεάτες τοῦ Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Ὅσοι ἐκφράζουν δημοκρατικὰ καὶ ἐλεύθερα διαφορετικὴ θέση, χαρακτηρίζονται φανατικοὶ καὶ ταλιμπάν, ἀγνοεῖται ἡ ἄποψή τους, ὡς μὴ ἀνταποκρινόμενη στὶς σύγχρονες κοινωνικοπολιτικὲς καταστάσεις. Αὐτὸ ἔγινε φανερὸ ἰδιαιτέρως στὴν προετοιμασία καὶ σὴν πραγματοποίηση τῆς «Ἁγίας καὶ Μεγάλης (ψευδο)Συνόδου τῆς Κρήτης», ἀλλὰ καὶ μετὰ ἀπὸ αὐτήν.

Κι ὅμως τὰ κριτήρια τῆς Ἐκκλησίας δὲν εἶναι κοινωνικοπολιτικὰ∙ ἡ Ἐκκλησία ποτὲ δὲν ἀποφάνθηκε ἐρήμην τοῦ Λαοῦ της, ἀπὸ ἕνα ἐξουσιοδοτημένο ἱερατεῖο, ποὺ τάχα ἔχει ἐξουσιοδοτηθεῖ νὰ τὴν ἐκφράζει. Ἄρα καὶ ἐδῶ εἶναι φανερὴ ἡ ἀπόκλιση τῶν Οἰκουμενιστῶν ἀπὸ τὴν Ὀρθόδοξη Παράδοση.

Ἐν προκειμένῳ εἶναι ἀξιοσημείωτα, ὅσα ὁ ἀείμνηστος π. Κωνσταντῖνος Στρατηγόπουλος (ἂν καὶ φίλα προσκείμενος πρὸς τὸ Πατριαρχεῖο ὡς Κωνσταντινοπολίτης), ἔχει διατυπώσει σὲ ὁμιλία του, ποὺ παραθέτω κατ’ ἀπομαγνητοφώνηση:

 «ν εναι (ν λύσω) βαθ θεολογικ θέμα, δν σημαίνει μαζεύω μι τοπικ Σύνοδο κα ποφασίζω κα λέω: τ ποφασίσαμε. (ντίθετα) θ μελετήσει (πρτα) λαός, θ μελετήσουν ο Πατέρες, ο γέροντες, ο μοναχοί, λος λαός θ κάνει προσευχή, …θ καταθέσει τ γνώμη του, κα θ βγ μι θεολογία, μι πρόταση θεολογίας.

λα ατ θέλουνε ζύμωση. Θέλουμε καμι φορ ν δείξουμε τι εμαστε μοντέρνοι κι κολουθομε τ συρμ τν πραγμάτων, βιαζόμαστε ν πάρουμε ποφάσεις γι πολ μεγάλα πράγματα, πο θέλουν θεολογία…

Χρειάζεται γαπητικ προσμον κα θεολογία γι’ ατ τ πράγματα. ποτε κκλησία βιάζεται ν θεολογήσει πάνω στ πράγματα κάνει λάθος, κα εναι ποσπασματικ ποψή της, γιατ δν φησε ν λειτουργήσει τ πνεμα τς καρδίας λων κα ν γίνει ζύμωση…

Γιατ λοι μας χουμε λόγο γι τ δρώμενα τς κκλησίας. Μπορε ν μ παίρνουμε μέρος, μφανς δηλαδ δι προσωπικς συμμετοχς, σ μι Σύνοδο τοπικ ερύτερη, λλ κκλησία θ προσμένη τ ζύμωση πο θ γίνει στς καρδις τν λαν τν πνευματικν ποιονδήποτε νθρώπων… χουν λόγο γι τ πράγματα, φο εναι ρθόδοξοι, θ κούσει τ φωνή τους, τσι ποδ κι ποκε, πρεσβύτερος, πίσκοπος, θ κονε φωνές, θ τς πνε παρακάτω, κα πρέπει ν προσμένει τς φωνς ατές∙ κι χι ν πον, μες ποφασίζουμε κα τελειώσαμε.

Δν εναι ρθόδοξα μεγέθη ατά. λλο γι τ διοικητικ κα λλο γι τ θεολογικά. Γι τ θεολογικ χρειάζεται προσμον κα βαθει κο π λο τ λαό. λας πρέπει νχει φων χωρς λλα μεγέθη. Κα κκλησία γι ν κούσει τ φωνή του πρέπει ν περιμένει.

Θ γίνει ζύμωση στν νορία μέσα, θ γίνει πι βαθειά. Εναι νας τρόπος πο λειτουργε τ γιο Πνεμα. βιασύνη καταργε πάντοτε κι ναιρε ατ τ κάλλος».  (Στρατηγόπουλου Κων/νου, μιλίες γι Νέους, (14. ΣΤ’ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ, ΣΑ 29-01-2005, http://www.floga.gr/gianeous2004-5.htm).