OIKOYMENIΣΜΟΣ-ΣΥΝΤΕΛΕΙΤΑΙ ΠΡΟΔΟΣΙΑ, π. Αυγουστίνου Καντιώτη

Και όμως. Οι σημερινοί Χριστιανοί διαβάζουν τον βίο του Αγίου, διαβάζουν τους αγώνες του εναντίον της αιρέσεως, διαβάζουν τα κηρύγματα, όπως εδώ του μακαριστού π. Αυγουστίνου, και παρόλα αυτά και μετά από τόσες δεκαετίες αιρέσεως μιλούν για Οικονομία και άχρι καιρού.

6 Φεβρουαρίου

Το Μ. Φωτίου, Πατριάρχου Κων/λεως


                                                      


OIKOYMENIΣΜΟΣ


ΣΥΝΤΕΛΕΙΤΑΙ ΠΡΟΔΟΣΙΑ


Μητροπολιτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου


Πηγή: augoustinos-kantiotis


    Σήμερα, γαπητοί μου,  γία μας νατολικ κκλησία ορτάζει τν πέτειο τς κδημίας πρς Κύριον το ερο Φωτίου πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως (820-893 μ.Χ.).


Επαν, τι  στορία ενε μι πινακοθήκη, στν ποία  χρόνος ναρτ κάστοτε ε­κό­νες μεγάλων μορφν. Κα στν χριστιανικ ­στο­ρία ­πάρχουν μεγάλες μορφές, πο συν­ετέλε­σαν στν ξάπλωσι κα δραίωσι τς γί­ας μας πίστεως. Μετ τν χραν­τη εκό­να το Κυρίου ­μν ησο Χριστο πάρχουν λ­λες μορφές. π πλευρς γώνων γι τν δι­ατήρησι τς πα­ρακαταθήκης τς ρθοδοξίας, γώνων ν κρα­τηθ γν τ εαγγέ­λιο, ξεχωρίζουν τρες μορ­φές· πρτος  πόστολος Παλος, δεύτερος  Μέγας θανάσιος, κα τρίτος  σημερινς γιος.

     πόστολος Παλος γωνίστηκε ναν­τί­ον τς τάσεως ουδαϊκν κύκλων ν νοθεύσουν τν χριστιανισμ στε ν παρουσιασθ ς μία παραφυάδα το ουδαϊσμοντιστάθηκε σ ατος λλ κα στν πόστολο Πέτρο,  ποος εχε βέβαια τ διο φρόνημα μ τν πόστολο Παλο λλ ς πρς τ σημεο ατ φάνηκε γι λίγο κάπως ποχωρητικός.  Παλος διακήρυξε, τι στ νέα πίστι, τν πίστι τς χάριτος, δν σχύουν πλέον ο τύποι,  ουδαϊκ λατρεία, οἱ θυσίες, κα  περιτομή, λλ «καιν κτίσις» (Γαλ. 6,15). Στν Πα­λο φείλουμε τν διαχωρισμὸ το χριστι­ανισμο π τν ουδαϊσμ κα τν ατοτέλεια τς χριστιανικς μας κκλησίας.

        Μέγας θανάσιος γωνίστηκε ναντίον τν τάσεων τς λληνικς φιλοσοφίας, ναν­τί­ον δηλαδ κείνων πο θελαν ν πον τι, ­πως ο ρχαοι εχαν τος μιθέους, ­τσι στ νέα πίστι  Χριστς ενε ­να εδος μιθέ­ου, πο ποτέ δν μπορε ν φτά­σ τν Θε Πα­τέρα. ναντίον ατς τς τάσε­ως πεστήριξε, τι  Κύριος μν ησος Χριστς ενε τ ­να π ττρία πρόσωπα τς τρισηλίου Θεότητος, τς γίας Τριάδος.

     Κα  ερς Φώτιος, πο ορτάζουμε σήμε­ρα, γωνίστηκε πολ σ να λλο σπουδαιότατο γνα, ναντίον τν πεμβάσεων το κράτους στν κκλησία· ποστήριξε κε­νο πο επε ὁ Κύριος· «πόδοτε τ καίσαρος καί­σαρι κα τ το Θεο τ Θε» (Ματθ. 22,21). γωνίστηκε ναν­τί­ον τς τάσεως το παπισμο ν ποτάξ π τν ξουσία του τν ρθοδοξία. γωνίστηκε ­ναντίον το πρωτείου το πάπα, πο κανε τότε τν μφάνισί του μ ξιώσεις π τς νατολικς κκλησίας. γωνίστηκε κυρίως –κα ατ ενε τ σπουδαιότερο– ­ναντίον τν καινοτομιν, πο ρχονταν ν λ­λοιώσουν τ περιεχόμενο τς ρθοδόξου πίστεως, ναντίον τς «θέου» προσθήκης στ ερ Σύμβολο τς πίστεως το λεγομένου Φιλιόκβε (Filioque), μτ ποο καταλύεται τ τριαδικ δόγμα, τ γιώτερο κα μυστηριωδέστερο δό­γμα τς πίστεώς μας. Κα ο τρες πέστησαν πολλς δοκιμασίες γι τος γνες τους.


* * *


       ερς Φώτιος πέστη πολλς θλίψεις. Συκοφαντήθηκε π φθο­νερος νθρώπους τς ποχς του· τν παρουσίασαν τι κατέχεται π πνεμα φιλαρχί­ας, διάθεσι ν καταλάβ τὸ θρόνο, ν ενε γεγονς τι ποποιετο τ ερ ξίωμα κα τν παραμον τς κλογς του μετ δακρύων πα­ρακαλοσε ν ποφύγ τ ποτήριο τς δοκιμα­σίας ατς. 

βρίσθηκε κόμη π τος πα­πικούς, πο ο βρεις τους συνεχίζονται μέχρι σήμερα ναντίον του· κα μόνο τὸ νομά του τος ξοργίζει. Διώχθηκε π ατοκράτο­ρες κα λλους ρχοντες τς ποχς του. Δύο φορς ξωρίσθηκε· ταν κα σ ατ ξι­ος μιμητς το Μεγάλου θανασίου.        

Κα τὸ τέλος του ταν ρωικό. Φυλακίστηκε σ μοναστήρι, κα κε ο σπονδοι χθροί του πέβαλαν σ ατόν, πο ταν νας π τος πι μελετηρος νθρώπους, τ χειρότε­ρο εδος τιμωρίας· κα ατ ταν  στέρησι χι τς τροφς  το νερο  το έρος, λλ κείνου πο γι ατόν, π τ μικρά του χρόνια μέχρι τ τέλος τς ζως του, ταν  ναπνοή του· το στέρησαν τὰ ερ βιβλία. Κανείς λλος δν γάπησε τ βιβλία κα τ μελέτη, τόσο τς θύραθεν σοφίας σο κα τς θείας Γραφς, πως  ερς Φώτιος. Σ ­λικία 20 τν συνέγραψε σπουδαιότατο Λεξικό, τ ποο  Θες θέλησε ν νακαλυφθ στς μέρες μας στν . μον Ζάβορ­δας (Γρεβενν),  περίφημος κενος κώδικας, πο  κδοσί του προκαλε παγκόσμιο πιστη­μονι­κ ν­­διαφέρον· διότι μέχρι πρότινος ταν ­γνωστο, μόνο μερικς σελίδες του ­ταν γνωστές. Σ᾽ ατν λοιπόν, πο γάπησε τόσο τ βιβλία, πεβλήθη ς τιμωρία ν μν χ κοντά του κανένα βιβλίο. Κα μεινε χω­ρς τ βιβλία, τος γαπητούς του «φίλους». Μέσα σ τέτοιους περιορισμος κα μέσα σ τέτοια στέρησι φίλων κα συγγενν κα πρ παντς τν βιβλίων, ξεδήμησε πρς τν Κύριο σν σήμερα, 6 Φεβρουαρίου το 893, κα ατ τν πέτειο ορτάζουμε τώρα.


* * *


     ερς Φώτιος νεδείχθη, πως λέει  ση­μεριν κολουθία, «θεοπαγς προμαχών», προμαχώνας τν ποον στησε  Θες γι ν μ κατακλύσ τν νατολ τ παπικ κ­μα· νεδείχθη «κρόπολις», φρούριο ρθοδο­ξίας· νεδείχθη «ώας τ σέλας», τ φς δηλαδ τς νατολς, «καλον τν πατέρων» τς κκλησίαςνς τέτοιου νδρς τ μνήμη ορτάζουμε σήμερα, γαπητοί μου. Φυσικά, στ λίγα ατ λόγια πο λέμε γι ατόν, δν ενε δυνατν νὰ ξαντληθ τ ­πέραντο θέμα το ερο Φωτίου. Περιοριζόμεθα ν θίξουμε μόνο τν ξς σημαντικ πλευρά. ορτάζουμε σήμερα τ μνήμη του. Τν ­ορτά­ζουμε σ μία ποχ κατὰ τν ποία πο­λς λόγος γίνεται γι τν οκουμενικ κίνησι κα τν νωσι τν «κκλησιν»· σὲ ποχ πο γι πρώτη φορ –γ τ θεωρ ατ «σημεον τν καιρν» (Ματθ. 16,3)– ρθόδοξοι ρχοντες πηγαίνουν στ ῾Ρώμη κα σκύ­βουν μπρς στν πάπα! Φρίττουν π τν τά­φο τ ερά του στ βλέποντας ρ­χιερες κα λλους κληρικος κα θεολόγους ν παιρνον π τ ῾Ρώμη κα ν σπάζωνται τν πάπα, βλέποντας ν καταβάλλωνται τόσες προσπάθειες γι τν «συμφιλίωσι» νατολς κα Δύσεως κα ν γίνωνται συνέδρια π συνεδρίων, τὰ ποα κατ τ δική μου ταπειν ντίληψι ενε παγίδες, στς ποες ζητον ν παρασύρουν τν ρθόδοξο κκλησία. Ζομε σ μέρες πο συντελεται μία προδοσία τς ρ­θοδόξου πίστεως μέσα στος κόλπους τς ­δίας τς κκλησίας μας κ μέρους πισκόπων εροκηρύκων καὶ θεολόγων, κείνων πο ­πρεπε ν ενε ο πρτοι φύλακες τς ερς παρακαταθήκης. Κα ν παραστ νάγκη σκληροτέρων γώνων –διότι τώρα πλς ε­νε τ προοίμια μις τέτοιας συγκρούσεως κα δν ξέρουμε τί μς πιφυλάσσει  Θεός–, ε­θε  Κύριος ν ναδείξ νέους γωνιστς τς ρθοδόξου πίστεως. Εθε  καθένας π μς κα δίως ο νεώτεροι ν γίνουμε μικρο θανάσιοι, μικρο Φώτιοι, μικρο Μρκοι Ε­γενικοί, τοιμοι ν σηκώσουμε ψηλ τσημαία κα τ λάβαρο τς ρθοδόξου πίστεώς μας. 

Τοτο νομίζω θ ενε τ καλύτερο μνημόσυνο το σήμερα ορταζομένου γίου,  πο­ος θ εφραίνεται κα θ γάλλεται στος ο­ρανος ταν βλέπ τι  παράταξις τν ρ­θοδόξων δν στερεται μαχητν, δν στερεται νδρν, δν στερεται ρώων, δν στε­ρεται νθρώπων πο ενε τοιμοι κα τν χρόνο κα τὰ νιτα κα τ πάντα ν θυσιάσουν πρ τς ρθοδοξίας, γι τν ποία ζησε κα πέθανε ὁ ερς Φώτιος. 

Δι πρεσβειν το γίου Φωτίου, καθς κα το γίου Βουκόλου, ποὺ συνεορτάζει μα­ζί του σήμερα, κα πάντων τν μαρτύρων, εθε  Κύ­ριος ν λεήσ κα σώσπάντας μς· μήν.


(†) πσκοπος Αγουστνος


(Εις το . ναΰδριον δρύματος Παλαμηδίου 76 – θηνων 6-2-1961