Απάντηση του π. Δημητρίου Αθανασίου στον κ. Παναγιώτη Σαρρή

Για λόγους δικαιοσύνης δημοσιεύουμε την απάντηση του π. Δημητρίου Αθανασίου στον κ. Παναγιώτη Σαρρή, ώστε ο αναγνώστης να βγάλει τα συμπεράσματα του. 

Οφειλόμενη απάντηση στον κ. Παναγιώτη Σαρρὴ (Θεολόγο – Οικονομολόγο)


Εισαγωγικά

Επειδή το κείμενο που ασκεί κριτική ο κ.Σαρρής δημοσιεύτηκε και στο ιστολόγιο ΟΜΟΛΟΓΙΑ δημοσιεύουμε την οφειλόμενη απάντηση :

---------------------------------------------------------------------------------

πρωτοπρεσβυτέρου  Δημητρίου  Αθανασίου (χημικού)

Κύριε Παναγιώτη  Σαρρή,

Με έκπληξη διάβασα άρθρο σας με τίτλο «Απάντηση στον π.Δημήτριο Ἀθανασίου για τις τοποθετήσεις του  περί των αντιδρώντων πιστών για το θέμα του Εσταυρωμένου/Σταυρού/» που δημοσιεύτηκε στις 21 Νοεμβρίου 2024 στις παρακάτω  ηλεκτρονικές  διεύθυνσεις:

1.https://tasthyras.wordpress.com/2024/11/21/%ce%b1%cf%80%ce%ac%ce%bd%cf%84%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bd-%cf%80-%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%ae%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%bf-%e1%bc%80%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%b1%cf%83%ce%af%ce%bf%cf%85-%ce%b3%ce%b9/#more-104210

2. https://aktines.blogspot.com/2024/11/blog-post_649.html

Η έκπληξή μου οφείλεται στο γεγονός ότι επιλέξατε να σχολιάσετε  θέσεις μου (που υπήρχαν σε άρθρα μου τα οποία δημοσιεύτηκαν στο προσωπικό μου ιστολόγιο) σε  άλλα ιστολόγιο  στα οποία δεν έχουν δημοσιευτεί (ούτε επιθυμώ να δημοσιευτούν) οι απόψεις μου  σχετικά με τη  λειτουργική θέση του Εσταυρωμένου στο ιερό βήμα. Αυτό και μόνο αποτελεί μεγάλο ατόπημά σας, γιατί απλούστατα ο αναγνώστης που σας διαβάζει δεν ξέρει για τι μιλάτε. Είναι πιθανόν τακτική σας να ρίχνετε λάσπη στον ανεμιστήρα και όπου πάει.

Λογικό και ηθικό ήταν να στείλετε τις απόψεις σας στο δικό μου ιστολόγιο, που χρησιμοποιείτε ως πηγή, ώστε ο διάλογος να γίνει στο χώρο, όπου πρέπει και όχι σε άλλους χώρους με τους οποίους δεν επιθυμώ να συνεργάζομαι για πολλούς και διαφόρους σοβαρούς λόγους.

 Για καλύτερη ενημέρωση του αναγνώστη επαναλαμβάνω τι έγραψα, για να καταλάβει περί τίνος ασχολείσθε στο άρθρο σας.


«Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε σε Μητρόπολη της Αττικής, μετά την απομάκρυνση του Εσταυρωμένου από το πίσω μέρος της Αγίας Τραπέζης, εκτός των άλλων, ανέδειξε και ένα νέο πρόβλημα. Την άγνοια του χριστεπωνύμου πληρώματος εκτός των άλλων και για τις Λατινικές επιδράσεις στην Ορθόδοξη λατρεία. Γνωρίζουμε την οικουμενιστική νοοτροπία του επισκόπου της συγκεκριμένης Μητρόπολης. Ο Επίσκοπος αυτός είναι  υπέρμαχος  του ΕΠΙΣΚΟΠΟΚΕΝΤΡΙΣΜΟΥ  και προέβη και σε άλλες  οικουμενιστικές ενέργειές, για τις οποίες το χριστεπώνυμο πλήρωμα ΑΔΙΑΦΟΡΗΣΕ ΠΛΗΡΩΣ. Όπως θα αποδειχθεί στη συνέχεια,  όλες οι μαρτυρίες των ειδικών λειτουργιολόγων της λειτουργικής θεολογίας  και των υπαρχόντων μοναστηριακών τυπικών ΔΕΝ ΔΙΚΑΙΩΝΟΥΝ το  χριστεπώνυμο πλήρωμα.

Δυστυχώς, κάποιοι υπερ-ορθόδοξοι αντι-οικουμενιστές θεώρησαν την αντίδραση του λαού  για την απομάκρυνση του Εσταυρωμένου από το πίσω μέρος της Αγίας Τράπεζας ως υγιή ορθόδοξη αντίδραση, χωρίς να ερευνήσουν  περισσότερο το θέμα. Δυστυχώς,  υπάρχουν  λατινικές πρακτικές που  έχουν εισβάλλει στην  Ορθόδοξη λατρεία και λόγω έλλειψης σωστής κατήχησης οι περισσότεροι τα αγνοούν.

Αποτέλεσμα των λατινικών επιδράσεων αυτών είναι να αναπαράγουμε την ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ της Σταύρωσης την οποία προβάλλουμε ΑΝΤΙ-ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΙΚΩΣ.(!!!!!;;;;) και ποικιλοτρόπως. Δηλαδή, αγωνιζόμαστε υποτίθεται Ορθοδόξως, για να διατηρήσουμε κάθε ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ στην ορθόδοξη λατρεία. Ο παραλογισμός σε όλο του το μεγαλείο.

…. Επίλογος

Διαπιστώνουμε από όσα εκτέθηκαν παραπάνω ότι  οι απόψεις του Μητροπολίτη  Περιστερίου είναι απόλυτα σύμφωνες με την Παράδοση των Αγίων Πατέρων πριν την Τουρκοκρατία και την αυξανόμενη επιρροή της Δύσεως επί της Ανατολικής Εκκλησίας. Επίσης, ας έχουμε υπόψη  και τα εξής: Όποιος Επίσκοπος θέλει να επαναφέρει στοιχεία της αρχαίας λατρείας στη σημερινή πραγματικότητα ή να διορθώσει τυχόν «λάθη», που έχουν γίνει, θα πρέπει για λόγους συνέπειας να μην χρησιμοποιήσει πλέον την Μίτρα και τον Σάκκο, διότι αυτά δεν ανήκουν στα άμφια του Επισκόπου, αλλά είναι Αυτοκρατορικά ενδύματα, και φυσικά δεν χρησιμοποιούνται από Επισκόπους, πριν από τον 15ο αιώνα, όπως πιστοποιούν αδιάψευστα και οι τοιχογραφίες που απεικονίζουν Επισκόπους πριν από τον 15ο αιώνα.»

Για τα γραφόμενά σας σημειώνω τα εξής:

Α. Όπως διαπιστώνει κάθε αντικειμενικός μελετητής του θέματος, η έρευνα που αποτυπώνεται στα άρθρα μου δικαιώνει τον συγκεκριμένο Μητροπολίτη ΜΟΝΟ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΒΗΜΑ  ΚΑΙ ΣΕ ΤΙΠΟΤΕ ΑΛΛΟ. Διαβάστε τι γράφω για την εκκλησιολογική ταυτότητα του συγκεκριμένου Μητροπολίτη.

Β. Οι υπάρχουσες  επίσημες αντιδράσεις του χριστεπωνύμου πληρώματος  έχουν σχέση με το συγκεκριμένο θέμα του Εσταυρωμένου  και δεν αγγίζουν  άλλα θέματα. Στο διαδίκτυο υπάρχει πληθώρα σχετικών δημοσιεύσεων. Η δογματική συνείδηση του λαού μόνο γι΄αυτό το θέμα διαμαρτύρεται;;

Ενημερωτικά και ενδεικτικά  παραπέμπω τους αναγνώστες στα παρακάτω επίσημα δημοσιευμένα κείμενα.

1. Δελτίο Τύπου και Ψήφισμα της Συγκέντρωσης (Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2024) στο Περιστέρι για τον Εσταυρωμένο.

2. Υπογράφουμε για την Επαναφορά του Εσταυρωμένου πίσω από την Αγία Τράπεζα https://tasthyras.wordpress.com/2024/09/24/%cf%88%ce%ae%cf%86%ce%b9%cf%83%ce%bc%ce%b1-%ce%b7%ce%bb%ce%b5%ce%ba%cf%84%cf%81%ce%bf%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ad%cf%82-%cf%85%cf%80%ce%bf%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ad%cf%82-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84/

Γ. Γράφετε ότι έχετε ελέγξει τον συγκεκριμένο Μητροπολίτη για σοβαρές εκκλησιολογικές εκτροπές και παρουσιάζετε αρκετές. Μετά από όλα όσα γράφετε σας ρωτώ.

-Γιατί γι΄αυτές τις σοβαρότατες  εκκλησιολογικές εκτροπές δεν υπάρχουν παρόμοιες με τις παραπάνω διαμαρτυρίες;;Τι σημαίνει «έχει ελεγχθεί ο Μητροπολίτης και από ποιους ;;;»

Ποιον Μητροπολίτη μνημονεύετε στις ιερές ακολουθίες και σε ποια τοπική εκκλησία ανήκετε;; Γνωρίζετε ως θεολόγος τι μας διδάσκει η εκκλησιαστική ιστορία, όταν υπάρχουν από τους επισκόπους σοβαρές εκκλησιολογικές εκτροπές (αιρετικές;) ή αρκείστε μόνο στην κριτική και στις διαπιστώσεις και τον εκκλησιασμό σας σε ενορίες που έχουν τον Εσταυρωμένο πίσω από την Αγία Τράπεζα;;;

Δ. Στα άρθρα, που δημοσίευσα,  παρουσιάζω τις θέσεις των  Αγίου Νικόδημου Αγιορείτη, Συμεώνος Θεσσαλονίκης, τις οδηγίες του  ΤΥΠΙΚΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΑΒΒΑ κ.α  που  δίνουν απαντήσεις για τη θέση του Εσταυρωμένου και τη λειτουργική χρήση του. Με τα υπόλοιπα περί «μη ορθόδοξης  διδασκαλίας  περὶ  Ἐσχάτων που παρουσιάζετε»   ΔΕΝ ΑΣΧΟΛΟΥΜΑΙ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ ΜΟΥ. Εσείς όμως ΑΠΟΣΙΩΠΑΤΕ τα προηγούμενα και στην  «Απάντησή σας…» εμμέσως πλην σαφώς  με κατατάσσετε στους  αποδέκτες των απόψεων αυτών. Αυτό πώς χαρακτηρίζεται στην εκκλησιαστικό γλώσσα;;;

Ε. Σας υπενθυμίζω και τα εξής:

1. Υπάρχουν τρεις τύποι Σταυρού για λειτουργική χρήση. Ο Σταυρός λιτανείας (μόνο σχήμα), ο Εσταυρωμένος της Μεγάλης Παρασκευής  (με αγιογραφημένο τον Χριστό και όχι με ομοίωμά του) και ο Σταυρός ευλογίας. Οι δύο πρώτοι τύποι βρίσκονται στο Σκευοφυλάκιο του ναού και ο  Σταυρός ευλογίας βρίσκεται πάνω στην Αγία Τράπεζα.

2. Ο Σταυρός βρίσκεται σε πολλά σημεία εντός του ιερού βήματος, ακόμα και αν δεν γίνεται αντιληπτός. Τα παρακάτω το αποδεικνύουν περίτρανα.

 ..Επί των θυροφύλλων ο Σταυρός…επί της κορυφής του εικονοστασίου (τέμπλου) ο Σταυρός, επί του κιβωρίου ο Σταυρός…επί του παρατραπεζίου ο Σταυρός. ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΩΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΚΑΙ ΟΠΙΣΘΕΝ ΤΟΥ ΘΥΣΙΑΣΤΗΡΙΟΥ ΑΥΤΟΥ ΕΞ ΑΝΑΤΟΛΩΝ το ευλογημένον όργανον της θυσίας ο θείος ίσταται Σταυρός…επί της αγίας ενδυτής κεντητός ο Σταυρός. Επί των λοιπών αμφιασμάτων, στολών και παραπετασμάτων ο Σταυρός….Θεμέλιον του ναού ο Σταυρός » (Συμεών Θεσσαλονίκης Migne 155,341).

«Ούτος εν τη ιερά τραπέζη. Ούτος εν ταις των Ιερέων χειροτονίαις, ούτος πάλιν μετά του σώματος του Χριστού επί το μυστικόν δείπνον διαλάμπει» (Αγ.Ι ΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ-P.G. 48,826).

3.Τέλος σας υπενθυμίζω ότι πάνω στην Αγία Τράπεζα υπάρχει το ΑΝΤΙΜΗΝΣΙΟ ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ ΣΤΑΥΡΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΣΤΟΝ ΤΑΦΟ.. Πιστεύω να το γνωρίζετε καθώς και τη  χρήση του. Αλήθεια, πώς συμβιβάζεται η λειτουργική αντιφατικότητα μετά  τη ΜΕΓΑΛΗ ΕΙΣΟΔΟ ΣΤΟ ΑΝΤΙΜΗΣΙΟ ΝΑ ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΕΤΑΙ  Ο  ΧΡΙΣΤΟΣ  ΣΤΟΝ ΤΑΦΟ ΚΑΙ Ο  ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ  ΧΡΙΣΤΟΣ  ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΤΡΑΠΕΖΑ;;;

Η Ορθόδοξη άποψη αποτυπώνεται στο παρακάτω ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ, που λέγεται απο τον λειτουργό ιερέα.

«Ἐν τάφῳ σωματικῶς, ἐν Ἄδει δὲ μετὰ ψυχῆς ὡς Θεός, ἐν Παραδείσῳ δὲ μετὰ Ληστοῦ, καὶ ἐν θρόνῳ ὑπῆρχες Χριστέ, μετὰ Πατρὸς καὶ Πνεύματος, πάντα πληρῶν ὁ ἀπερίγραπτος.»

ΣΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΕΠΙ ΣΤΑΥΡΟΥ…

ΣΤ. Τέλος εκφράζω τη λύπη μου, επειδή διαλέξατε αυτή την έμμεση συκοφαντική πρακτική στην ευλογημένη περίοδο της Σαρακοστής των Χριστουγέννων. Αλήθεια κ.Σαρρή, γι΄αυτό ΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΑΤΟΠΗΜΑ δεν σας ελέγχει η δογματική σας συνείδηση ως ΣΩΤΗΡΑ  ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ;;;

Πηγη