Οἱ τρόποι κοινωνίας μὲ τὴν αἵρεση καὶ τὴν παρανομία κατὰ τὸν Μ. Βασίλειο

«Οἵτινες τὴν ὑγιᾶ ὀρθόδοξον πίστιν προσποιούμενοι ὁμολογεῖν, κοινωνοῦσι δὲ τοῖς ἑτερόφροσι, τοὺς τοιούτους, εἰ μετὰ παραγγελίαν μὴ ἀποστῶσιν, μὴ μόνον ἀκοινωνήτους ἔχειν, ἀλλὰ μηδὲ ἀδελφοὺς ὀνομάζειν».


Μ. Βασίλειος μᾶς διδάσκει τι ἡ συνεργασία καὶ ἡ  «κοινωνία» μ κάποιον αἱρετικὸ καὶ παράνομο γίνεται κατ τρες τρόπους.

Πρτον, ταν συμμετέχουμε στ διο ργο«Κατ τ ργον, ταν λλλοις π τ ατ σκοπ συλλαμβνωνται πρς τν νργειαν».

Δεύτερον, ταν κάποιος δν συμμετέχει μέν, λλά, ἀντὶ νὰ καταδικάσει, ποδέχεται τν γνώμη κείνου πο νεργε κάποιο ργο τέτοιου εἴδους, κα τότε κοινωνε«Κατ δ γνμην, ταν συγκατθητα τις τ διαθσει το ποιοντος, κα συναρεσθ».

Τρίτον·  πάρχει, λέγει, κι νας κόμα τρόπος κοινωνίας, πο πολλο δν τν ντιλαμβάνονται, λλ μς τ ποδεικνύει γία Γραφή. Λογίζεται, δηλαδή, τι κοινωνε κανες μ τ κακ κα τν αρεση, κόμα κα στν περίπτωση πού, να μν δν συνεργάζεται, να μν δν συμφωνε μ τν κακ πο διαπράττεται κα τν αρεση πο διδάσκεται π τν αρετικό, λλ’ μως, ν γνωρίζει τ κακ πο γίνεται, φησυχάζει, κα δν λέγχει«τρα δ κοινωνα τος πολλος λανθνουσα μφανεται τ κριβολογίᾳ τς θεοπνεστου Γραφς· ταν μτε συνεργασμενος, μτε συγκαταθμενος τ διαθσει, γνος δ τν κακαν τς γνμης φ' ς ποιε, φησυχσ, κα μ λγξ».

Ὁ Μέγας πατὴρ διακρίνει ὅμως ἐδῶ κα μι λλη περίπτωση «μ κοινωνίας». Ατ εναι κείνη πο συμβαίνει, ταν κάποιος συνεργάζεται μν μ κάποιον πο φαίνεται τι κάνει κάτι καλό, χωρς ν γνωρίζει μως τι ατός, φαινομενικ καλός, δν χει καλ διάθεση κα καλ σκοπό« δ συνεργαζμενος μν τινι τ γαθν γαθ γνμ, γνον δ ατο τν κακαν τς τε διαθσεως κα το σκοπο, οκ ν τ συνεργζεσθαι γκλημα ξει κοινωνας, λλ' ν τ κεχωρσθαι τς το λλοτρου διαθσεως, φυλσσειν δ αυτν ν τ καννι τς πρς τν Θεν γπης».

 Κα γεννιέται τ εὔλογο ρώτημα: σοι συγκοινωνον, συνεργάζονται, πικοινωνον κκλησιαστικ μ τος  Οκουμενιστς κληρικούς, δν ἀνήκουν στὶς παραπάνω κατηγορίες; Τὸτε δὲν πρἐπει νὰ ἰσχύει τὸ "μτε συγκοινωνεν τος τοιοτοις" τοῦ Μ. Βασιλείου; Ἐμεῖς γιατὶ κάνουμε πῶς τάχα δὲν τὸ γνωρίζουμε;

Τ ερύτερο κείμενο το Μ. Βασιλείου:

ΕΡΩΤΗΣΙΣ Θʹ.

Ε χρ συγκοινωνεν τος παρανομοσιν, τος κρποις ργοις το σκτους, κν μ σι τν μο πιστευθντων ο τοιοτοι.

ΑΠΟΚΡΙΣΙΣ.

Παρνομος μν στιν πς μ λκληρον τν νμον φυλξας, κα μαν ντολν παραβς. ν γρ τ λλεψει κα το μικρο τ πν κινδυνεει. Τ γρ παρ' λγον γεγονς ο γγονεν. σπερ
γρ παρ' λγον ποθανν οκ πθανεν, λλ ζ, κα παρ' λγον ζσας ο ζ, λλ πθανε, κα παρ' λγον εσελθν οκ εσλθεν, ς α πντε παρθνοι· οτως παρ' λγον φυλξας τν νμον οκ φλαξεν, λλ' στι παρνομος. Δι κα ναγκαον π τν παρανομοντων, κν γνσιοι εναι δξωσι, πεθεσθαι τ ποστλ επντι, ποτ μέν, «Ἐάν τις δελφς νομαζμενος, πρνος, πλεονκτης, μθυσος, λοδορος, ρπαξ, τ τοιοτ μηδ συνεσθειν·» παρατηρητον δ νταθα, τι οχ τν τ πντα ντα φρισε κα ατς τς κοινς διατης, λλ κα τν ν τι ντα κ πντων, ν τ μ επεν, «Τοτ,» λλά, «Τ τοιοτ·» ποτ δέ, «Νεκρσατε τ μλη μν τ π τς γς, πορνεαν, καθαρσαν, πθος, πιθυμαν κακήν, κα τν πλεονεξαν, τις στν εδωλολατρεα· δι' ρχεται ργ το Θεο (κα γρ καθολικτερον πγαγεν) π τος υος τς πειθεας. Μ ον γνεσθε συμμτοχοι ατν»· κα πλιν· «Στλλεσθαι μς π παντς δελφο τκτως περιπατοντος, κα μ κατ τν παρδοσιν, ν παρλαβον παρ' μν»· κα λλαχο μοως Τ δ μ συγκοινωνεν τος ργοις τος κρποις...

Ο μνον δέ, λλ μτε συγκοινωνεν τος τοιοτοις, ς ν Χριστ λαλν Παλος ριστικς πεφνατο λγων· «Μ συγκοινωνετε τος ργοις τος κρποις το σκτους τοτου». Τ δέ, «Μλλον δ κα λγχετε», πενεγκών, τως τν τρπον το μ συγκοινωνεν δδαξε.

Τ δ στι τ συγκοινωνεν, κα κατ πσους τρπους τοτο γνεται, καταμθωμεν. Μνημονεων ον ν μν τας Παροιμαις το, «λθ μεθ' μν, κοιννησον αματος», παρ δ τ ποστλ το, «Συγκοινωνος μου τς χριτος πντας μς ντας», καί, «Συγκοινωνσαντς μου τ θλψει»· καί, «Κοινωνετω δ κατηχομενος τν λγον τ κατηχοντι ν πσιν γαθος»· κα το, «Ε θερεις κλπτην, συντρεχες ατ, κα μετ μοιχν τν μερδα σου τθεις»· κα το, «λεγμ λγξεις τν δελφν σου, κα ο λψ δι' ατν μαρταν»· κα το, «Τατα ποησας, κα σγησα· πλαβες νομαν, τι σομα σοι μοιος· λγξω σε κα παραστσω κατ πρσωπν σου», κα τν τοιοτων, κοινωναν γομαι κατ τ ργον, ταν λλλοις π τ ατ σκοπ συλλαμβνωνται πρς τν νργειαν· κατ δ γνμην, ταν συγκατθητα τις τ διαθσει το ποιοντος, κα συναρεσθ. τρα δ κοινωνα τος πολλος λανθνουσα μφανεται τ κριβολογίᾳ τς θεοπνεστου Γραφς· ταν μτε συνεργασμενος, μτε συγκαταθμενος τ διαθσει, γνος δ τν κακαν τς γνμης φ' ς ποιε, φησυχσ, κα μ λγξ, κατ τε τ νωτρω γεγραμμνα, κα κατ τ π το ποστλου ερημνον τος Κορινθοις, τι «Οκ πενθσατε να ξαρθ κ μσου μν τ ργον τοτο ποισας»· ος πγαγεν· «Μικρ ζμη λον τ φραμα δολο». Φοβηθμεν ον κα νασχμεθα ατο λγοντος· «κκαθρατε τν παλαιν ζμην, να τε νον φραμα». δ συνεργαζμενος μν τινι τ γαθν γαθ γνμ, γνον δ ατο τν κακαν τς τε διαθσεως κα το σκοπο, οκ ν τ συνεργζεσθαι γκλημα ξει κοινωνας, λλ' ν τ κεχωρσθαι τς το λλοτρου διαθσεως, φυλσσειν δ αυτν ν τ καννι τς πρς τν Θεν γπης, τν διον μισθν λαμβνει κατ τν διον κπον, ς π τς κλνης, κα ν τ μυλνι φανερθη μν παρ' ατο το Κυρου μν ησο Χριστο. Διαφορ δ ες τος πιστευθντας, κα τος μή, ν τ χρει τς πιμελεας στίν, οκ ν τ κοινωνίᾳ τν μαρτημτων. μν γρ πιμλεια ξαιρτως μνοις τος πιστευθεσιν φελεται παρ' μο· δ πρς τ κακν κα τ καρπα ργα κοινωνα κατ πντων μο πηγρευται.

(Μ. Βασιλείου, Περ βαπτίσματος, Λόγος δεύτερος, ρώτησις Θ΄).

 

ς ἀποτολμήσουμε τὴν αὐτοκριτική, λοιπόν, ἄλλη μιὰ φορά: Ὅσοι Ἐπίσκοποι, ἱερεῖς καὶ πιστοὶ ἀποδεχόνται, συμπροσεύχονται, ἐξομολογοῦνται, κοινωνοῦν μὲ τοὺς γνωστοὺς «πρωτοπόρους τῆς παναιρέσεως τοῦ Οἰκουμενισμοῦ Ἕλληνες καὶ Φαναριῶτες Ἐπισκόπους, σὲ ποιά κατηγορία θέτουν τὸν ἑαυτό τους; Ποῦ θὰ μᾶς κατέτασσε ὁ Μ. Βασίλειος, ὁ ὁποῖος ἔλεγε γιὰ ὅσους κήρυτταν κακοδοξίες αἱρετικούς (καταδικασμένους καὶ μὴ καταδικασμένους):

«Οὐδ’ ἂν πρὸς ὥραν αὐτῶν ἐπεδεξάμεθα τὴν συνάφειαν, εἰ σκάζοντας (χωλαίνοντας) περὶ τὴν Πίστιν εὕρομεν» καὶ «Οἵτινες τὴν ὑγιᾶ ὀρθόδοξον πίστιν προσποιούμενοι ὁμολογεῖν, κοινωνοῦσι δὲ τοῖς ἑτερόφροσι, τοὺς τοιούτους, εἰ μετὰ παραγγελίαν μὴ ἀποστῶσιν, μὴ μόνον ἀκοινωνήτους ἔχειν, ἀλλὰ μηδὲ ἀδελφοὺς ὀνομάζειν».