Ποιός θα τον διαδεχτεί στην ηγουμενία τον κ. Χριστόδουλο; θα είναι άραγε παραδοσιακός ή φίλα προσκείμενος στην σχισματοαίρεση;



Η παραίτηση του ηγουμένου της Ι. Μονής Κουτλουμουσίου και η παρακαταθήκη του με το Ουκρανικό κακοκέφαλο

Ο παραιτηθείς ηγούμενος της Ι. Μονής Κουτλουμουσίου κ. Χριστόδουλος
Η είδηση της παραίτησης του ηγουμένου της Μονής Κουτλουμουσίου του Αγίου Όρους Χριστοδούλου λόγω σοβαρών προβλημάτων υγείας μας έφερε στο νου το παλαιότερο καυτό δημοσίευμα της Κατάνυξης:   Σχισματικοί στο Άγιον Όρος: Ποιος και γιατί τους επιτρέπει να εισέλθουν. Εδώ σκιαγραφόταν η παράξενη κατάσταση που είχε δημιουργηθεί στη μονή λόγω του Ουκρανικού ζητήματος. 
“…Σε αυτό το πλαίσιο αξίζει να αναφερθεί η Μονή Κουτλουμουσίου. Ένας από τους αδελφούς της Μονής Αγίου Παντελεήμονος, ο ιερομόναχος Χρυσόστομοςβρέθηκε στην «ενθρόνιση» του επικεφαλής της OCU Επιφάνιου Ντουμένκο. Αλλά η Κοινότητα του Αγίου Όρους είχε αποφασίσει να μη στείλει εκπροσώπους της στην «ενθρόνιση» του Ντουμένκο. Ως εκ τούτου ο π. Χρυσόστομος παρουσιάστηκε στο Κίεβο όχι ως εκπρόσωπος της Αθωνικής αδελφότητας, αλλά ως κληρικός του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. 
Την ίδια στιγμή ο ηγούμενος της Κουτλουμουσίου ήταν μεταξύ εκείνων (Ιβήρων, Λαύρας και Νέας Εσφιγμένου) οι οποίοι, στις 28 Φεβρουαρίου του 2019 κατά τη συνάντηση της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους, εξέφρασαν την υποστήριξή τους στην [σχισματική] OCU. 
Ήταν ο ίδιος ιερομόναχος Χρυσόστομος, ο οποίος έγραψε το διαμονητήριο (ειδική γραπτή άδεια για επίσκεψη στο Άγιον Όρος) για την Ουκρανική αντιπροσωπεία των σχισματικών, το πρώτο στην ιστορία του Αγίου Όρους.

Το 2016 ο Ιερομόναχος Χρυσόστομος και ο ιεροδιάκονος Χρυσόστομος από τη Μονή Κουτλουμουσίου του Αγίου Όρους ήρθαν στην Ουκρανία. Εδώ, στο Ανοιχτό Ορθόδοξο Πανεπιστήμιο της Αγίας Σοφίας, έκαναν διάφορες ομιλίες και συναντήθηκαν με τον Πρωθυπουργό Βολοντίμιρ Γκρόισμαν [Vladimir Groysman] και τον Πρόεδρο του Ουκρανικού Κοινοβουλίου Αντρέι Παρουμπίι [Andrei Parubiy]. Το γιατί αυτοί οι απλοί Αγιορείτες μοναχοί άξιζαν μια τόσο επίσημη υποδοχή, δεν το γνωρίζουμε. Κατά την διάρκεια όμως της επίσκεψής τους ήρθαν τα νέα, ότι «κοντά στην Μονή Κουτλουμουσίου ξεκίνησε ήδη η κατασκευή κελλιών για επισκέπτες από την Ουκρανία». Τα κελλιά αυτά θα μπορούν να φιλοξενήσουν 60 άτομα. Στο έδαφός τους θα βρίσκονται δύο ναοί. Φυσικά, στην περίπτωση αυτή χορηγός ήταν ο Αντρέι Ματσόλα ο οποίος δήλωσε: «Έχουμε στόχο να δημιουργήσουμε στο Άγιον Όρος το κέντρο της Ουκρανίας, όπου οποιοσδήποτε Ουκρανός θα μπορεί να έρθει, να διανυκτερεύσει, να προσευχηθεί και να αισθανθεί σε κάποιο βαθμό σαν στο σπίτι του.» 
Μπορούμε να υποθέσουμε ότι ήδη από το 2016 οι οικοδόμοι και οι δωρητές των κελλίων ανέμεναν να εγκατασταθούν στο χώρο αυτό εκπρόσωποι της νέας «Ουκρανικής Εκκλησίας», η δημιουργία της οποίας είχε ήδη σχεδιαστεί από τον Φανάρι. 
Παρεμπιπτόντως, η Σκήτη αυτή βρίσκεται κοντά στην Μονή Κουτλουμουσίου, στην οποία και ανήκει. Ιδρύθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα και, φυσικά, δεν έχει καμία σχέση με την ομώνυμη Ρωσική Μονή του Αγίου Όρους.
Αποδεικνύεται ότι ήδη από το 2016 ο προαναφερθείς Χρυσόστομος έδωσε στο κελλί του τη Θεία Κοινωνία στους λειτουργούς του Πατριαρχείου Κιέβου, οι οποίοι είχαν επισκεφθεί τη Σκήτη της Μονής Κουτλουμουσίου ως προσκυνητές με επικεφαλής τον βουλευτή Ρόμαν Ματσόλα του Συνασπισμού του Πέτρο Ποροσένκο. 
Ωστόσο, παρά το γεγονός αυτό, η κατάσταση γύρω από την αναγνώριση των Ουκρανών σχισματικών από τους μοναχούς της Μονής Κουτλουμουσίου, καθώς και των μοναστηριών και κελλιών που ανήκουν σε αυτή, έχει κάπως αλλάξει. 
Από τους δώδεκα υπογράφοντες την πολυσυζητημένη επιστολή των γερόντων του Αγίου Όρους, που απαίτησαν από την Κοινότητα να απαγορεύσει την είσοδο στους εκπροσώπους της OCU, οι πέντε ήταν από τη Μονή Κουτλουμουσίου. [σ.σ. φανταστείτε τι γίνεται εκεί πέρα!]
Η Strana.ua ανέφερε ότι «στις 13 Απριλίου κάποιος ιερομόναχος από την Ουκρανία, ο Paisiy Krill, έφερε τρεις πλούσιους ενορίτες της OCU στη Μονή Κουτλουμουσίου. Εκεί έλαβαν τη Θεία Κοινωνία. Όταν ένας από τους ρωσόφωνους υποτακτικούς ανακάλυψε ποιοι ήταν αυτοί, το ανακοίνωσε στην αδελφότητα την ώρα του γεύματος. Τότε ένας από τους προαναφερθέντες Χρυσοστόμους (όχι εκείνος που βρέθηκε στην «ενθρόνιση» του Επιφάνιου) τον πλησίασε και του «εξήγησε ότι ήταν φίλοι της Μονής, ενώ το ότι είναι σχισματικοί είναι προσωπική άποψη του Ρώσου υποτακτικού».
Προς το παρόν ο ηγούμενος της Κουτλουμουσίου, αν και συμπεριφέρθηκε στον Αντρέι Ματσόλα με μεγάλο σεβασμό, στο θέμα των Ουκρανών σχισματικών πήρε μία ουδέτερη θέση. Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα για ποιο λόγο. Ίσως η θέση του ηγουμένου να άλλαξε λόγω της διαμαρτυρίας των αδελφών ή ίσως… λόγω του ότι ο ηγούμενος αποφάσισε ότι η τήρηση των κανόνων είναι πιο σημαντική από την κατασκευή των χώρων διαμονής. 
Από όλα τα παραπάνω μπορούμε να συμπεράνουμε ότι δεν είναι όλα τόσο απλά και τόσο ξεκάθαρα στον Άθωνα, όπως υποστηρίζουν οι ακόλουθοι της OCU. Πράγματι, υπάρχουν πολλά Μοναστήρια και μεμονωμένοι μοναχοί στο Άγιον Όρος που απαιτούν ή μπορεί να απαιτήσουν από τους Ουκρανούς προσκυνητές πιστοποιητικό σχέσης τους με την κανονική Εκκλησία. Φυσικά υπάρχουν και εκείνοι που προτιμούν να μην εξετάζουν τα θέματα των εκκλησιαστικών κανόνων, αλλά να εμπιστεύονται τις ενέργειες του Πατριάρχη Βαρθολομαίου. 
Εξάλλου, αν στο Άγιον Όρος, το οποίο υπάγεται άμεσα στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, πολλοί δε συμφωνούν με την αναγνώριση των Ουκρανών σχισματικών, τότε αυτοί που δεν εξαρτώνται από το Φανάρι θα διαφωνήσουν ακόμη περισσότερο. Επιπλέον, το πρόβλημα με την αναγνώριση της OCU θα επιδεινωθεί με την πάροδο του χρόνου. Και ούτε τα χρήματα, ούτε η εξαπάτηση, ούτε η πειθώ ή ο εκφοβισμός μπορούν να επηρεάσουν το γεγονός ότι οι σχισματικοί πρέπει να αναζητήσουν τη μετάνοια και όχι την αναγνώριση. Σε κάθε περίπτωση οι σχισματικοί θα παραμείνουν σχισματικοί, ενώ η Εκκλησία θα παραμείνει με τον Χριστό.”
Ως εκ τούτου, αντιλαμβανόμενοι σαν Κατάνυξη πόσο φλέγον είναι τόσο το ζήτημα της παραίτησης του ηγούμενου Χριστοδούλου από την ηγουμενία της Ιεράς Μονής Κουτλουμουσίου, αλλά και πολύ περισσότερο το ζήτημα του ποιός θα τον διαδεχτεί στην ηγουμενία (θα είναι άραγε παραδοσιακός ή φίλα προσκείμενος στην σχισματοαίρεση;), θα παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις.
 Πηγή: Εδώ.