Χρήστος Τιμούδας
Enough is enough μας λέει ο Μητροπολίτης Σουηδίας κ. Κλεόπας, σε μία ανάρτηση του, μια δυναμική αντίδραση για το κάψιμο του Κορανίου στη Στοκχόλμη. Δηλαδή, φτάνει πιά, ως εδώ και μη παρέκει. Μηδενική δηλ. ανεκτικότητα σε όσους προσβάλουν με ενέργειες όπως αυτή, όσια και ιερά θρησκειών, που συν τοις άλλοις υποδαυλίζουν την ενότητα και την ομαλή λειτουργία μιας κοινωνίας.
Το να εκφέρει κάποιος δημόσια την δυσφορία του για τέτοιες ενέργειες, όπως κάνει ο Μητροπολίτης κ. Κλεόπας, αναφέροντας μάλιστα ένα σωρό νόμους και παραγράφους ευρωπαϊκών προδιαγραφών και βάλε, για να στηρίξει ακόμα πιο καλά την επιχειρηματολογία του, δηλώνει συγχρόνως και αυτομάτως τον δικό του, de facto, σεβασμό, σε ότι απορρέει από την έννοια της μικρής φρασούλας, «ανθρώπινα δικαιώματα».
Ακόμα περισσότερο δε, όταν μια τέτοια αντίδραση γίνεται από έναν άνθρωπο, που έχει ένα ηγετικό αξίωμα στην κοινωνία και δή στην εκκλησία, αλλά αποκαλύπτεται αργά ή γρήγορα ότι, όχι μόνο είναι μόνο λόγια, δηλ. αέρας κοπανιστός, αλλά έρχεται και σε άκρα αντίθεση με τη δική του στάση απέναντι σε νόμους που διέπουν την λειτουργία της δικής του Μητρόπολης, εκτός από την αγανάκτηση που προκαλεί, αναδύεται και μια αφόρητη δυσοσμία, κοινώς μπόχα.
Εnough is enough λοιπόν κ. Κλεόπα.
Αυτό λέμε και εμείς για σας.
Φτάνει πιά η υποκρισία της υποτιθέμενης αγανάκτησης σας, για ανθρώπους που δεν σέβονται τους νόμους που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τον σεβασμό της θρησκευτικής ελευθερίας, όταν εσείς ο ίδιος καταπατάτε κατάφορα και παράφρονα το καταστατικό λειτουργίας της δική σας Μητρόπολης, λες και δεν υπάρχει καν.
Πού πήγε ο σεβασμός σας στο άρθρο 2 του καταστατικού της λειτουργίας της Μητρόπολης, όπου αναφέρεται ότι, σκοπός της είναι η εκκλησιαστική διοργάνωση και η πνευματική και λειτουργική εξυπηρέτηση των ορθοδόξων χριστιανών, των ανηκόντων σε αυτήν.
Αργά αλλά σταθερά, μέσα σε εννέα χρόνια, κατορθώσατε με την πολιτική που ακολουθείτε, να διαλύσετε κάθε έννοια λειτουργικότητας ή εκκλησιαστικής και πνευματικής εξυπηρέτησης του ελληνορθοδόξου ποιμνίου της Σουηδίας και γενικά της Σκανδιναβίας.
Μεγάλα κέντρα ελληνισμού, όπως Ουψάλα και Γκέτεμποργκ, με πάνω από 3000 χιλ. Έλληνες το καθένα, να μην έχουν σταθερή ενοριακή ζωή. Μια Θεία Λειτουργία στη χάση και στη φέξη.
Είχαν τα κέντρα αυτά τους δικούς τους εφημερίους, τους οποίους διώξατε από την Μητρόπολη.
Στο δε Γκέτεμποργκ, μετά από ένα κουβά νερό που βρέθηκε στό πάτωμα, σε χώρο της εκκλησίας, την κλείσατε με το πρόσχημα ότι πλημμύρισε.
Σας ερωτώ, έβρεξε μόνο για την εκκλησία μας όταν έγινε η υποτιθέμενη ζημιά, τον Ιανουάριο; Τόσα σπίτια γύρω, γύρω και κανένα δεν έπαθε τίποτα και μόνο η εκκλησία μας πλημμύρισε;
Από τότε και ποιός ξέρει μέχρι πότε, οι μετρημένες στα δάκτυλά του ενός χεριού Θ. Λ, γίνονται σε άλλους χώρους. Έτσι για να συνηθίζουν οι άνθρωποι στην διαφορετικότητα.
Ιδιοκτησία της Ι. Μ. ο ναός του Γκέτεμποργκ, ένα απλό κτίσμα, που δεν διαφέρει εξωτερικά από ένα σπίτι σουηδικό, φτιαγμένο από ξύλα. Ίσως αποδειχτεί ασύμφορη η αποκατάσταση του και αργά ή γρήγορα βλέπουμε να μπαίνει πωλητήριο. Ο ναός αγοράστηκε από την παροικία με πολύχρονο αγώνα για να μαζευτούν τα χρήματα της αγοράς, την δεκαετία του 90.
Ενορία της Ουψάλας, με ιδιόκτητο ναό, από την δεκαετία του 80, δωρεά της Καθολικής Αποστολικής εκκλησίας. Παρόλο που γνωρίζετε την κακή κατάσταση στην οποία βρίσκεται, σας έχουν σταλεί γράμματα για την κατάσταση του ναού, δεν κάνατε καμιά προσπάθεια σοβαρής συντήρησης. Δυστυχώς αγνοείτε και απαξιώνετε κάθε καλή προσπάθεια επικοινωνίας και δεν απαντάτε σε κανένα ερώτημα που τίθεται από τους ενορίτες.
Η ενορία του Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης στην πόλη Γιονσέπινγκ, έκλεισε με τον κορωναϊό την Άνοιξη του 20 και δεν ξαναλειτούργησε. Καμία ενημέρωση στον κόσμο για το μέλλον της ενορίας.
Ενορία του Αγίου Ανδρέα στο Μάλμε. Τα ίδια και απαράλαχτα χάλια. Και ενώ αγνοείτε τις λειτουργικές ανάγκες των ανθρώπων, δεν αγνοείτε όμως τα τυχόν περιουσιακά στοιχεία των ενοριών, για τα οποία κάνατε μεγάλο αγώνα για να τα αποκτήσετε, ακόμα και δικαστικό. Τελευταία βάλατε στο χέρι το ταμείο της ενορίας του Μάλμε, μαζί με το διαμέρισμα που είχαν αγοράσει οι άνθρωποι, για να φιλοξενείται ο εκάστοτε ιερέας που την επισκεπτόταν για όσο χρονικό διάστημα έμενε εκεί.
Όλα αυτά δείχνουν την ανεξαρτησία που είχαν οι ενορίες από την κεντρική διοίκηση της Μητρόπολης, πάντα βέβαια μέσα στα πλαίσια της εκκλησιαστικής οργάνωσης. Τώρα τις κάνατε θυγατρικές τις Μητρόπολης με κοινό ταμείο.
Καταχρηστικά χρησιμοποιείται ο όρος ενορία, για όλες τις παραπάνω ενορίες, γιατί απλά δεν υπάρχει μια σταθερή συνεχόμενη εκκλησιαστική, λειτουργική ζωή. Φυσικά υπάρχει μία σταθερή οικονομική βοήθεια από το σουηδικό κράτος, αρκεί να υπάρχουν οι ενορίες στα χαρτιά.
Που πήγε ο σεβασμός σας στο άρθρο 13 του καταστατικού της Μητρόπολης, που λέει ξεκάθαρα ότι, στα εκκλησιαστικά συμβούλια εκλέγονται άτομα της ενορίας που διακρίνονται για την ευσέβεια και το ήθος τους, τα οποία προτείνει ο ιερέας στον Μητροπολίτη;
Που πήγε η ευαισθησία σας σε αυτό το τόσο λογικό και αυτονόητο δικαίωμα της εκπροσώπησης των ενοριών, όταν εσείς διορίζετε τα ίδια δικά σας άτομα, όλοι κάτοικοι Στοκχόλμης, στα ενοριακά συμβούλια σε όλες τις ενορίες της Σουηδίας;
Εδώ βέβαια αναφύεται και ένα άλλο ζήτημα. Η αδυναμία σας να βρείτε άτομα που να θέλουν να συνεργαστούν μαζί σας. Δεν μπορέσατε να πείσετε τα ήδη υπάρχοντα ενοριακά συμβούλια να συνυπογράψουν τις αλλαγές που θέλατε να κάνετε στο καταστατικό λειτουργίας της Μητρόπολης, γιατί έβλεπαν τον κίνδυνο που υπήρχε να μετατραπούν οι ενορίες σε θυγατρικές εταιρίες της Μητρόπολης και να βρεθούν φεσωμένοι ενδεχομένως με κάποια δάνεια, από τα οποία βέβαια δεν θα έβλεπαν κορώνα τσακιστή, θα επωμίζονταν όμως όλες τις νομικές συνέπειες, αν κάτι πήγανε στραβά με την αποπληρωμή του δανείου.
Το άρθρο 20 του καταστατικού της Μητρόπολης μας λέει ότι,
Η Ιερά Μητρόπολις, το Μητροπολιτικόν συμβούλιο, ή προσωπικώς ο Μητροπολίτης Σουηδίας και πάσης Σκανδιναβίας, δεν έχουσι και δεν αναλαμβάνουσι νομικάς ή οικονομικές ευθύνας δί οικονομικά προβλήματα, τα οποία θέλουσι τυχόν δημιουργηθεί εις ενορίας υπαγομένας εις την Ιεράν Μητρόπολη..
Έτσι αναγκαστήκατε, για να κάνετε τις αλλαγές σας στο καταστατικό, να διορίσετε τους εγκάθετους σας από την Στοκχόλμη, ακόμα και τον εαυτό σας, πραγματική απελπισία, που ίσως να μην ενημερώθηκαν όπως έπρεπε, για τις αλλαγές του καταστατικού. Φυσικά εσείς σίγουρα γνωρίζατε. Αφού λοιπόν με διάφορες αλχημείες πείσατε την κρατική σουηδική υπηρεσία για το σωστό της διαδικασίας, βγάλατε και ανακοίνωση για να δηλώσετε την υπερηφάνεια σας και την ικανοποίηση σας για το αποτέλεσμα.
Με όλες αυτές τις ενέργειες σας κατορθώσατε όχι μόνο να διχάσετε το ποίμνιο, αλλά να το απομακρύνετε και από την εκκλησία. Καταντήσαμε πρόσφυγες και ζητιάνοι σε Σέρβους, Ρώσους και Ρουμάνους.
Έχοντας υπόψη τα παραπάνω και λαμβάνοντας υπόψη το άρθρο 22 του καταστατικού που μας λέει ότι, εν περιπτώσει διαλύσεως ενορίας τινός η κινητή και ακίνητος περιουσία αυτής περιέρχεται εις την Ιεράν Μητρόπολιν Σουηδίας και πάσης Σκανδιναβίας, αντιλαμβάνεται ίσως κάποιος την πραγματική διάσταση του πράγματος.
Με τις καταστατικές αλλαγές σας, τις οποίες έχετε αναγάγει σε ύψιστο γεγονός, ρημάξατε τις ενορίες, οι οποίες έχουν πέσει όχι μόνο σε οικονομικό μαρασμό, αλλά πρωτίστως σε πνευματικό.
Φτάνει πια με την υποκρισία της δήθεν ιεραποστολικής Μητρόπολης και την ακόρεστη φιλοχρηματία σας.
Ποιός άκουσε και είδε ιεραπόστολο με μισθό 12.000 χιλ. ευρώ το μήνα και με μητροπολιτικό οίκημα με πισίνα; Έχετε και το θάρρ(σ)ος από πάνω να μιλάτε για διακονία με τέτοιες οικονομικές αποδοχές. Κλέβετε το ποιμνίο σας κ. Μητροπολίτα, γιατί με τις τόσο υψηλές αποδοχές σας, δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για την μίσθωση ιερέων, τουλάχιστον σε αυτές τις δύο μεγάλες ενορίες. Η φιλοχρηματία σας του στερεί την δυνατότητα μιας συνεχούς και σταθεράς λειτουργικής ζωής.
Γ´ αυτό ακριβώς το λόγο σας δίνει το σουηδικό κράτος οικονομική βοήθεια.
Το άρθρο 8 του καταστατικού της Μητρόποληςμας λέει ότι,
Ο Μητροπολίτης εκπληροί τας αρχιερατικάς αυτού ευθύνας επί τη βάσει των ενταλμάτων του Ευαγγελίου, των ιερών κανόνων, των εκκλησιαστικών διατάξεων και των οδηγιών της Ιεράς συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.
Από ότι φαίνεται την παραβολή του Καλού Ποιμένα και του μισθωτού στο Ευαγγέλιο, ή την παρατρέχετε, ή θεωρείτε ότι δεν σας αφορά, ή μπορεί και να μην την έχετε συναντήσει ποτέ.
Τον μισθό σας θα τον ζήλευε και ο πρωθυπουργός της Σουηδίας, αν αναλογιστεί κανείς τις ευθύνες που έχει η κάθε θέση και την ανεξαρτησία που απολαμβάνει.
Το μόνο σταθερό εισόδημα της Μητρόπολης, είναι η κρατική βοήθεια, η οποία για το 2022 ανήλθε σε 1.600.000 χιλ. κορώνες Σουηδίας. Οι κρατικές οδηγίες για την αξιοποίηση των χρημάτων αυτών είναι σαφείς. Ένα 10/00 περίπου για τις ανάγκες της κεντρικής διοίκησης και τα υπόλοιπα μοιράζονται ανάλογα με τις ανάγκες και τον κόσμο που εξυπηρετεί η κάθε ενορία. Ο νομοθέτης, ορθώς σκεπτόμενος, θέλει να διευκολύνει τις διάφορες εθνικότητες που ζούν στη Σουηδία και έχουν μια οργανωμένη θρησκευτική ζωή, στο να επιτελούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Γνωρίζει πολύ καλά ότι μια οργανωμένη και απρόσκοπτη τέτοια λειτουργία μέσα στο κράτος του, διευκολύνει στα μέγιστα την ομαλή και ειρηνική λειτουργία των κατά τόπους κοινωνιών. Και γ´ αυτό συνδράμει οικονομικά την προσπάθεια αυτή. Το πρόβλημα είναι ότι, όπως είπε και ο διευθυντής της αντίστοιχης υπηρεσίας, όταν δημοσιεύθηκαν τα άρθρα της εφημερίδας Göteborg Posten το 21 για τα σκάνδαλα της Μητρόπολης, η διαχείρηση των χρημάτων επαφίεται καλή τη πίστη, στον αντίστοιχο υπεύθυνο της κάθε ομολογίας.
Και εσείς κ. Κλεόπα από το 1.600.000 όχι μόνο βάζετε στην τσέπη σας για μισθό το 1.325.000, αλλά μένετε και ανέξοδα, τζάμπα, σε χώρο της Μητρόπολης μέσα στον ναό, που προορίζεται για τον εκάστοτε εφημέριο, επιβαρύνοντας την ακόμα και με τα έξοδα θέρμανσης και ό,τι άλλα πάγια έξοδα έχει ένα σπίτι.
Ανάλογη οικονομική βοήθεια παίρνουν και οι ενορίες που βρίσκονται στα άλλα σκανδιναβικά κράτη, Νορβηγία, Δανία, Ισλανδία. Γ´αυτό και στην Νορβηγία οι ενορίες φυτρώνουν σαν μανιτάρια, παρόλου που ο ελληνισμός είναι λίγος, με την πληοψηφία να βρίσκεται στο Όσλο. Η Στοκχόλμη με 15.000χιλ. περίπου Έλληνες να έχει μία μόνο ενορία και στην Νορβηγία ιδρύθηκαν τρείς καινούργιες ενορίες με Ελληνισμό όχι περισσότερο των 200 με 300 ατόμων η κάθε μία.
Έχουμε γράψει και άλλοτε ότι ένας ιερέας στην Σουηδία εξυπηρετεί εκ περιτροπής πάνω από τέσσερεις ενορίες, συν αυτή της Κοπεγχάγης και όπου αλλού παραστεί ανάγκη. Αλήθεια, που τους έχετε κρυμμένους τους δώδεκα ιερείς που προπαγανδίζατε ότι διορίσατε από τότε που ήρθατε, ώστε να αναλάβουν δράση στις ενορίες;
Για το μόνο που δεν μπορεί να σας κατηγορήσει κάποιος είναι η πιστότητα με την οποία εκτελείτε τις εντολές του Πατριαρχείου και του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, γ´ αυτό άλλωστε και τον λιβανίζετε σε κάθε σας κείμενο. Και ενώ νομίζετε ότι τον εξυψώνετε με τις κολακείες σας, αντιθέτως τον εκθέτετε τον άνθρωπο ανεπανόρθωτα με τις ενέργειες σας. Είσαστε δική του προσωπική επιλογή, όπως πολλές φορές έχετε αναφέρει.
Η ευθύνη βέβαια για ό,τι συμβαίνει στην Μητρόπολη Σουηδίας δεν είναι μόνο δική σας, αλλά πρωτίστως δική σας.
Από τους έξι ιερείς της Μητρόπολης, οι τρείς είναι Αρχιμανδριτάδες. Αφωνότεροι ιχθύων , εκτός κ´ αν πρόκειται για σουβάτισμα με σάλιο. Αποχαυνωμένα τσομπανόσκυλα, μιας ξέφραγκης μάντρας, γλύφοντας κάποιο κόκαλο, εν αναμονή…της πατερίτσας. Κορόϊδα είναι να γαβγίσουν, να ξυπνήσουν τα πρόβατα; Καλά κοιμούνται. Άνευροι και άβουλοι, γιατί έτσι τους θέλει η θέση τους, χάφτουν αμάσητα, ότι τους προσφέρεται.
Κοντά σ αυτούς βέβαια είναι και η ευθύνη του κόσμου, των ενοριακών και του μητροπολιτικού συμβουλίου, που συνυπογράφουν τις αποφάσεις που υποτείθεται ότι παίρνονται στα συμβούλια, τα οποία όμως είναι απαραίτητα για την νομική κάλυψη του Μητροπολίτη και για την ομαλή χρηματοδότηση της Μητρόπολης από το Σουηδικό κράτος.
Κατά αρχήν είναι γελοίο να μιλήσουμε για ενοριακά συμβούλια, γιατί απλά δεν υπάρχουν στην πράξη. Στα χαρτιά όλες ανεξαιρέτως οι ενορίες της Σουηδίας, έχουν το ίδιο συμβούλιο. Οι ίδιοι ανθρώποι κάτοικοι Στοκχόλμης, αντιπροσωπεύουν όλες τις ενορίες, επτά τον αριθμό. Σε μερικές δε από αυτές, πρόεδρος είναι ο Μητροπολίτης με το κοσμικό του όνομα, Παναγιώτης, Μιχαήλ Στρογγύλης, ο οποίος διορίζεται από τον Μητροπολίτη Κλεόπα. Τέτοια εφευρηματικότητα είναι να την ζηλεύουν και οι καλύτεροι παπατζίδες.
Εύλογα μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί, το ποίμνιο, τα προβατάκια του Θεού, τι κάνουν, πώς αντιδρούν, πώς ανέχονται, να τους ξεγυμνώνουν τον ναό τους από τις εικόνες και τα καντήλια, να τον μετατρέπουν σε αίθουσα εκδηλώσεων και να συνεχίζουν να παρακολουθούν αμέριμνοι τα δρώμενα, σαν να μην συμβαίνει τίποτα; Σίγουρα η ψυχολογία θα έχει κάποια απάντηση και γ´ αυτό. Όσο όμως τα μαντρόσκυλα δεν γαβγίζουν, αισθάνονται κάποια ασφάλεια, έστω και σε ξέφραγκη μάντρα.
Κύριε Μητροπολίτα, κάπου γράφει ότι τα έργα της πτέρνας μας μας προλαβαίνουν. Καλά είναι λοιπόν να προσπαθούμε να αφήνουμε πίσω μας καλά έργα, για να μην μας ντροπιάζουν όταν τα βρίσκουμε.