Ο Ζωοποιός Σταυρός του Χριστού ανέκαθεν δέσποζε στο Ιερόν Βήμα, στην Αγία Τράπεζα, και διέλαμπε όταν ήταν ανοιχτή η Ωραία Πύλη, το Καταπέτασμα – Και περί του Συνθρόνου, και περί της Εγκυκλίου για τον Σταυρό και την θέση του Εσταυρωμένου Χριστού …

Μία πραγματικά εμπεριστατωμένη μελέτη ενάντια όλων των φανερών και κρυφών εχθρών του Σταυρού.    

                                 

Παν. Δ. Παπαδημητρίου, αʹ ἔκδοσις, 4/11/2024

(γιά καλύτερη ἀνάγνωση, γιά τίς παραπομπές, τίς εἰκόνες, τίς ἀναφορές, κτλ., δεῖτε παρακάτω το PDF)

«Ἰησοῦν τὸν ἐσταυρωμένον ζητεῖτε», Ματθ. κηʹ 5.
«Ἰησοῦν ζητεῖτε τὸν Ναζαρηνὸν τὸν ἐσταυρωμένον», Μαρκ. ιςʹ 6.
«ἡμεῖς δὲ κηρύσσομεν Χριστὸν ἐσταυρωμένον», Αʹ Κορ. αʹ 23.
«Ἰησοῦν Χριστὸν, καὶ τοῦτον ἐσταυρωμένον», Αʹ Κορ. βʹ 2.
«τοὺς ἐχθροὺς τοῦ Σταυροῦ τοῦ Χριστοῦ, ὧν τὸ τέλος ἀπώλεια, ὧν ὁ θεὸς ἡ κοιλία καὶ ἡ δόξα ἐν τῇ αἰσχύνῃ αὐτῶν, οἱ τὰ ἐπίγεια φρονοῦντες», Φιλιπ. γʹ 18-19.
«Ὁ λόγος γὰρ ὁ τοῦ σταυροῦ τοῖς μὲν ἀπολλυμένοις μωρία ἐστί, τοῖς δὲ σῳζομένοις ἡμῖν δύναμις Θεοῦ ἐστι», Αʹ Κορ. αʹ 18.
«Ἡ δέ Κόγχη τοῦ θυσιαστηρίου, ἡ μετάθεσις ἐστι τοῦ Σταυροῦ» [PG 98, 388C].

Τί κι ἄν ἡ Ἐκκλησία, στὴν Νίκη τῆς Ὀρθοδοξίας, μετά ἀπό 100+ χρόνια παναιρέσεως (ποὺ κατ’ εὐφημισμόν μόνον καλεῖται «εἰκονομαχία»), ἐβροντοφώναξε μέσῳ τοῦ Συνοδικοῦ αὐτῆς «ἡ Ἐκκλησία ὡς παρέλαβεν»; Εἰς τίνα ὦτα; Ποὺ εἶναι ἡ παραλαβή καί διαφύλαξη τῆς Παρακαταθήκης; Παραλαμβάνω σημαίνει διά ζώσης. 

Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία παρέλαβεν ἀπό τοὺς Ἁγίους Πατέρες, ἀπὸ τὰ ἀρχαῖα χρόνια, μέχρι σήμερα, μεγάλον δεσπόζοντα Σταυρόν στὸ Ἱερόν Βῆμα, πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα καί στὴν Ἁγία Τράπεζα. Στὴν ἀρχή ὁ Σταυρός ἦταν ἀμφιπρόσωπος, ξύλινος, ἢ μεταλλικός καὶ διάλιθος χωρὶς τὸν Ἐσταυρωμένο Χριστό ἢ εἶχε τό ἐκτύπωμα (ἀπεικόνιση) τοῦ Χριστοῦ στὸ μέταλλο ἢ στὸ ξύλο,1 καὶ ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ δέσποζε στὸ Βῆμα, στὴν Ἁγία Τράπεζα.2

Προτοῦ νὰ ἐπικεντρωθοῦμε στόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ στό Ἱερόν Βῆμα καὶ στὴν Ἐκκλησία, θὰ δοῦμε πρώτα 2 παρεμφερῆ θέματα ἐν συντομίᾳ. 

Α. 

Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία παρέλαβεν ἀπό τοὺς Ἁγίους Πατέρες τὴν τέλεσιν τῆς Λειτουργίας πρὸς Ἀνατολάς, καὶ ὄχι πρὸς Δυσμάς σάν τοὺς αἱρετικούς, τόν Λούθηρο, τούς Προτεστάντες, καί τούς Λατίνους Παπικούς ἰδίως μετά τήν Βʹ Βατικάνειο Σύνοδο.3, 4

Β. 

Τὸ Σύνθρονον ἐξελίχθηκε μέχρις ἑνὸς σημείου, καί μετά ἀπορρίφθηκε, καταργήθηκε ἀπό τήν Ἱερά Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀπὸ τὴν ἴδια τὴν Ἐκκλησία.5 Στὰ παλαιοχριστιανικά χρόνια, ἰδίως μέχρι νά μονιμοποιηθεῖ τό ὑψηλό φράγμα τοῦ Βήματος (ποὺ ἀρχικῶς ἦταν Καταπέτασμα, καί ἔσω αὐτοῦ ὑπῆρχεν εὐρύχωρον Κιβώριον ἐπί τῆς Ἁγίας Τραπέζης μετὰ παραπετασμάτων, ὥστε νὰ χωρεῖ ὁ ἱερεύς μέσα μὲ κλειστὰ τὰ παραπετάσματα στὴν Ἁγία Ἀναφορά),6 τό Σύνθρονον ἦταν ἁπλῶς ἕνας λιτὸς «θρόνος» στὸ κέντρον, στὴν περιφέρεια τῆς Κόγχης, ὑψωμένος κατὰ τρεῖς βαθμίδες γιὰ τὸν Ἐπίσκοπο, καὶ ἕνα βάθρο – πάγκος (ἔνθεν κἀκεῖθεν τοῦ θρόνου) γιὰ τοὺς Πρεσβυτέρους, στὸ ἴδιο ὕψος μὲ τὴν Κόγχην (ἢ μετά μίας βαθμίδος), βλ. Εἰκ. 1. 

Εἰκ. 1. Τὸ Σύνθρονον (6ος αἰ.) τῆς ἐκκλησίας Παναγία τῆς Χάριτος στὸ Γκράντο τῆς Ἰταλίας7, λιτόν8, καὶ ἀσκητικόν, καὶ ὑπερυψωμένο τὸ στασίδι τοῦ Ἐπισκόπου κατά τρεῖς βαθμίδες.

Ἀργότερα (5ος-6ος αἰ.) ἡ Ἐκκλησία, ἄφησε τό ἁπλό Σύνθρονον, καί τό ἔκανε πολύβαθμον ἀμφιθεατρικόν Σύνθρονον στὶς μεγάλες κυρίως Βασιλικές. Αὐτό κυρίως χρησίμευε γιά τίς Συνόδους και Συνάξεις τῶν Ἱερέων τῆς Ἐπισκοπῆς, βλ. Εἰκ. 2.

Ὅσες Ἐκκλησίες εἶχαν πολύβαθμον ἀμφιθεατρικόν Σύνθρονον γιὰ τοὺς παραπάνω λόγους, τό χρησιμοποιοῦσε φυσικά ὁ Ἀρχιερεύς (ἀφοῦ ὑπῆρχε), κυρίως γιὰ νὰ ξεκουραστεῖ στὰ Ἀναγνώσματα, καὶ φυσικὰ νὰ ἔχει στὰ Ἀναγνώσματα τὴν προσοχή του, καὶ νὰ προσεύχεται, καὶ ὄχι γιὰ νὰ ἀγναντεύει τόν λαό ποὺ καὶ νὰ ἤθελε νὰ τὸ κάνει δὲν μποροῦσε παρά μόνο σέ ἕνα μικρό ποσοστό.9

Εἰκ. 2. Ἱερὸς Ναὸς Ἁγ. Νικολάου στὰ Μύρα τῆς Λυκίας (520 μ.Χ.), μὲ τὸ ὑπερυψωμένο ἀμφιθεατρικὸ Σύνθρονον, τὴν Ἁγία Τράπεζα, τὸ ὑπερευρύχωρον Κιβώριον, καὶ τὸ ὑψηλὸ φράγμα τοῦ Βήματος.10

Κατ’ ἀρχήν ὁ λαός ἦταν στὰ κλίτη προσευχόμενος11 (ὄχι στὸ κέντρο ὅπου ἦταν ὁ τεράστιος ὀγκόλιθος τοῦ Ἄμβωνος) καὶ ἀκροώμενος, ὄχι περιεργαζόμενος τοὺς Ἱερεῖς καί Ἐπισκόπους (ἐκτὸς ἀπὸ ὅσους φυσικά, πήγαιναν γιὰ ἄλλους λόγους στὴν Ἐκκλησία). Ὑπῆρχαν οἱ κιονοστοιχίες (κολώνες) τῶν Βασιλικῶν. Στὶς κιονοστοιχίες ὑπῆρχαν μετακιόνια χωρίσματα! Ὑπῆρχε τὸ μεγάλο Καταπέτασμα ὡς φράγμα τοῦ Βήματος, μετά ἀπό τόν 4ον-5ον αἰ. ἔχουμε τὴν πρώϊμη μορφὴ τοῦ Τέμπλου ἤτοι Κίονες, Θωράκια, καί Βῆλα μετὰ ἀπεικονισμένων, κεντημένων, ἁγιογραφιῶν, ὑπῆρχε τὸ Ἱερὸν Κιβώριον πάνω καὶ περί τῆς Ἁγίας Τραπέζης (οἱ κίονες τοῦ Κιβωρίου ἀκουμποῦσαν μακρυά ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα, ὄχι ὅπως σήμερα τὰ διακοσμητικά κιβώρια στέκονται πάνω στὴν Ἁγία Τράπεζα), ὑπῆρχαν τὰ Παραπετάσματα τοῦ Ἱεροῦ Κιβωρίου ποὺ ἔκλειναν καὶ στὶς τέσσερεις πλευρές μὲ τὸν Ἱερέα μέσα προσευχόμενον στὴν Ἁγία Ἀναφορά, ὑπῆρχε τὸ κρεμάμενο Ἀρτοφόριον μὲ Σταυρό ἀπό πάνω, καὶ κρεμάμενη κανδήλα (στὴν Ἁγία Σοφία, ὑπῆρχαν καὶ στέμματα αὐτοκρατόρων κρεμάμενα, καὶ τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου). Ὑπῆρχεν ὁ μεγάλος Τίμιος καὶ Ζωοποιὸς Σταυρός πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα. Ὅπως θὰ δοῦμε ἀργότερα στὴν Ἁγία Σοφία, μπροστά ἀπὸ τὸν θρόνο τοῦ Πατριάρχη, ὑπῆρχε ἡ διάχρυσος Σταύρωσις ὕψους 3.5-4 μέτρων! Τί νά δεῖ, καί γιατὶ νά δεῖ; Βλ. καί Εἰκ. 3, Εἰκ. 4.

Γιὰ περισσότερες πληροφορίες στὰ ἀνωτέρω, βλ. τό βιβλίο μας γιὰ τὸ Ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τράπεζας.12

Ὁ Ἐπίσκοπος θὰ δεῖ τὸν Λαόν στὸ κήρυγμα ἀπό [τόν Ἄμβωνα ἢ] τὴν Ὠραία Πύλη τοῦ Τέμπλου, ἢ τὸν θρόνο του στὸν Σολέα, καί στὶς εὐλογίες. 

Καί σήμερα ποὺ ὁ Ἀρχιερεύς κάθεται στόν θρόνον του, στόν Σολέα, καὶ δὲν ἔχει κανένα ἐμπόδιο, δὲν ἀγναντεύει τόν Λαόν (!), ἀλλά προσεύχεται καί αὐτός πρὸς Ἀνατολάς! 

Δὲν εἶναι θέατρον ἡ Ἐκκλησία. Εἶναι οἶκος προσευχῆς, (Ματθ. καʹ 13).

Εἰκ. 3. Παλαιοχριστιανικὴ πεντάκλιτος Βασιλικὴ Ἁγ. Δημητρίου Θεσσαλονίκης. Θέα πρὸς Ἀνατολὰς καὶ τὸ Ἱερὸ ἀπὸ τὸ νοτιότερο κλῖτος, σὲ ἄδειο Ναό. Παλαιά, πέραν τῶν κιόνων, ὑπῆρχαν καὶ μετακιόνια χωρίσματα, καί φυσικά ὑπῆρχε καὶ ὁ κόσμος (ἄνδρες δεξιά, γυναῖκες ἀριστερά). Τί νὰ δεῖ καὶ γιατὶ νὰ δεῖ, ἀντὶ νὰ προσεύχεται; Φωτ. ΠΔΠ, 2024.

Εἰκ. 4. Παλαιοχριστιανικὴ πεντάκλιτος Βασιλικὴ Ἁγ. Δημητρίου Θεσσαλονίκης. Θέα πρὸς Ἀνατολὰς καὶ τὸ Ἱερὸ ἀπὸ τὸ πρῶτο νότιο κλῖτος, σὲ ἄδειο Ναό (Φωτ. ΠΔΠ, 2024).

Τόσους αἰῶνες ἡ ἴδια ἡ Ἐκκλησία στήν Ἱερά της Παράδοση ἄφησε τὸ παλαιοχριστιανικόν Σύνθρονον στὴν λήθη τοῦ χρόνου, ἰδίως ὅταν ὅλη ἡ Ἐκκλησία ἐθέσπισε τὴν κατὰ Ἀνατολάς προσευχή (τό Σύνθρονον βλέπει πρός τήν Δύση),13 καὶ ἰδίως ὅταν μονιμοποιήθηκε τό ὑψηλό φράγμα τοῦ Βήματος (γιὰ τὸ ἁπλό Σύνθρονον), καί ὅταν ἔπαψαν οἱ Συνάξεις στό πολύβαθμο Σύνθρονον.

Δὲν ὑπάρχει κανένας λόγος ἐπαναφορᾶς τοῦ Συνθρόνου («ἡ Ἐκκλησία ὡς παρέλαβεν»), ἐκτὸς ἴσως τῆς ἐξαιρέσεως τοῦ ἤδη ὑπάρχοντος Συνθρόνου τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ τῶν Ἀθηνῶν γιὰ τὶς Θείες Λειτουργίες τῶν πολλῶν (12) καὶ πολιῶν Συνοδικῶν Ἀρχιερέων. Τόσους αἰώνες ὅλες οἱ Μητροπόλεις χωρίς Σύνθρονα λειτουργοῦσαν, τώρα τοὺς ἔπιασε ὁ πόνος; Ὅσο γιὰ τὶς Συνάξεις, ὅλες οἱ Μητροπόλεις ἔχουν Μέγαρα πλέον, Πνευματικά κέντρα, καί αἴθουσες γιά τίς συνάξεις τους, ὅπως καί κάθε σχεδόν Ναός ἔχει αἴθουσα σήμερα. 

Σήμερα δυστυχῶς, ἀπὸ μόδα, καὶ γιατὶ νὰ ἔχει αὐτὸς ὁ Ναός ἢ αὐτὴ ἡ Μητρόπολη, καὶ ὄχι ἐμεῖς, καὶ γιὰ τὸ θεαθῆναι (φωτογραφίες πολλές,14 γιὰ τὰ ἐκκλησιαστικά εἰδησεογραφικά πρακτορεῖα, καὶ τὶς διάφορες ἰστοσελίδες, μὲ τὸ Σύνθρονον ἐν ὥρᾳ Ἀκολουθίας, τὸ ὁποῖον φυσικὰ δὲν ἐπιτρέπεται),15, 16 καὶ γιὰ νὰ ἀρχίσουν νὰ λειτουργοῦν (πολλοί τό κάνουν ἤδη 2 φορές τόν χρόνο) μὲ πρόσωπο πρὸς τὸν Λαόν, πρός τήν Δύσιν, σὰν τοὺς Δυτικούς (σὰν τοὺς Προτεστάντες καί τοὺς Παπικούς),17 τοποθετοῦν ἐκ νέου (μὲ τὸν ὀβολὸ τοῦ Πιστοῦ Λαοῦ) θρόνο καὶ συμψέλλια (Σύνθρονον) στὸ Ἱερὸν Βῆμα, τὰ ὁποῖα εἶχεν ἀκυρώσει ὅπως εἴπαμε ἡ ἴδια ἡ Ἐκκλησία στὴν ἰστορία της.

Πῶς θὰ προσευχηθεῖ ὁ Ἐπίσκοπος ὅταν φωτογράφοι τὸν βγάζουν φωτογραφίες στό Σύνθρονον ἢ ἐν ὥρᾳ Λειτουργίας; Πῶς θὰ προσευχηθεῖ ὅταν τὸν κοιτάζουν, καὶ αὐτὸς περιεργάζεται βλέποντας τόν Λαόν (ὅσο λίγο μπορεῖ νά δεῖ); Πῶς καί ποὺ θὰ προσευχηθεῖ ὁ Λαός ὅταν ὁ Ἐπίσκοπος ἢ ὁ Ἱερεύς τόν ἀγναντεύει; Στὸν Χριστό, ἢ στὸν Ἐπίσκοπο – Ἱερέα; Καί γιὰ αὐτό, καὶ τὸν λόγον τῆς πρὸς ἀνατολᾶς Προσευχῆς, ἡ Ἐκκλησία κατάργησε τό Σύνθρονον. 

Σημειωθήτω ὅτι ἡ Ἱερὰ Παράδοσις τῆς Ἐκκλησίας μας, θέλει νὰ κλείνει ἡ Ὠραία Πύλη, τὰ Βημόθυρα καὶ τὸ Καταπέτασμα ἀπό ἀμέσως μετὰ τὴν Μ. Εἴσοδον μέχρι τὴν Θ. Κοινωνίαν (γιὰ τὸ Μυστήριον τῆς Θείας Εὐχαριστίας, καὶ γιὰ νὰ συγκεντρωθοῦν τόσο οἱ Ἱερεῖς ὅσο καὶ ὁ Λαός στὴν Προσευχή, «ὁ οἶκός Μου οἶκος προσευχῆς κληθήσεται» (Ματθ. καʹ 13)),18 ὅπως τηροῦνταν παλαιά στὶς Ἐνορίες μας, πρὶν τὴν γάγγραινα τῆς δυτικόφερτης Λειτουργικῆς Κινήσεως τάχα Ἀναγεννήσεως19 καὶ ὅπως τηρεῖται ἀκόμη στὸ Ἅγιον Ὄρος, στὰ μοναστήρια τοῦ γ. Ἐφραῖμ τοῦ Φιλοθεΐτου καὶ Ἀριζονίτου, σὲ παραδοσιακά Μοναστήρια, κ.ἀ..20

Στὰ μοναστήρια, ὁ θρόνος τοῦ Ἐπισκόπου, καὶ ἡ θέσις τοῦ Ποιμένος, πρὸς ἀνατολάς βλέπει, καί στὴν Ἱερὰ Μονή Ἀσωμάτων Πετράκη, βλ. Εἰκ. 5.

Καί παλαιά καί οἱ Ψάλτες πρὸς ἀνατολάς ἔβλεπον, ὅπως ἀκόμη γίνεται στὴν Ρωσσία.

Καί παλαιά καὶ τὸ Εὐαγγέλιον (ὅπως καὶ ὁ Ἀπόστολος) κατὰ ἀνατολὰς ἀνεγινώσκετο,13 ὅπως μᾶς εἶπε Ρῶσσος Θεολόγος ὅτι ἀκόμη γίνεται στὴν Ρωσσία. Ἔτσι καὶ κατὰ τὸ Εὐαγγέλιον ἡ Ἐκκλησία εἶναι σὰν ἕνα πλοῖο21 ποὺ πορεύεται (προσεύχεται) πρός τόν Θεόν πρός Ἀνατολάς.

Εἰκ. 5. Ἱερά Μονή Ἀσωμάτων Πετράκη. Ὁ θρόνος βλέπει πρός Ἀνατολάς. Φωτ. ΠΔΠ, 2024.

Εἰκ. 6. Ἱερά Μονή Ἁγ. Ἀντωνίου Ἀριζόνας ΗΠΑ (γέροντος Ἐφραῖμ Φιλοθεΐτου καί Ἀριζονίτου). Ὁ θρόνος τοῦ Ἐπισκόπου βλέπει πρός Ἀνατολάς. Φωτ. ΠΔΠ, 2008.

Ἀλλά καί ὅπου ὁ θρόνος βλέπει πρός Βορρᾶ, ὁ Ἀρχιερεύς πάλι πρός Ἀνατολάς ἵσταται προσευχόμενος, ὄχι πρὸς τὸν λαόν, ὅπως βλέπουμε τὸν Πατριάρχη στὸ Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον.

Εἰκ. 7. Πατριαρχική Χοροστασία. Οἰκουμενικόν Πατριαρχείον, 30/1/2024.22

Εἰκ. 8. Ρωσικός Καθεδρικός Ναός τῆς Παναγίας, Σάν Φραντσίσκο, ΗΠΑ (Ἅγιος Ἰωάννης Μαξίμοβιτς). Ὁ θρόνος (ἕνα ἁπλό κάθισμα) στό κέντρον τοῦ Ναοῦ βλέπων πρὸς Ἀνατολάς. Καρέκλες φυσικά δὲν ὑπάρχουν ἐκτὸς ἀπὸ λίγους πάγκους πίσω. Φωτ. ΠΔΠ, 2024.

Εἶναι προφανές, ὅτι εἰκόνες σὰν τὴν Εἰκ. 9, δὲν τιμοῦν τὴν Ὀρθοδοξία, οὔτε τοὺς Ἐπισκόπους αὐτῆς, οὔτε ἔχουν θέση στὴν Ὀρθοδοξία. Εἶναι ἀνιστόρητη ἐπίδειξη γιὰ τὸ θεαθῆναι. Ποτέ τὸ Ἱερό Βῆμα δὲν ἦταν «γυμνό».12Στοὺς Παπικούς καὶ στοὺς Προτεστάντες ἀπογυμνώθηκε ὅταν γκρεμίσανε τὰ Τέμπλα τους ἢ βάλανε ἄλλες Τράπεζες μπροστὰ ἀπὸ τὰ Τέμπλα τους τόν 16ο αἰ. καὶ ὕστερα.23 Πάντοτε ὑπῆρχε φράγμα Βήματος, εἴτε μεγάλο Καταπέτασμα, εἴτε Τέμπλο μὲ ἰστορημένα Βῆλα καὶ ἀργότερα Εἰκόνες στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Ὅταν τελειώσει τὸ χτίσιμο τοῦ Ναοῦ, τὸ πρῶτο μέλημα εἶναι νὰ μπεῖ πρώτα ὁ μεγάλος Σταυρός μὲ τὸν Ἐσταυρωμένον Χριστόν στὸ κέντρον τῆς Κόγχης, μετὰ νὰ μπεῖ τὸ φράγμα τοῦ Βήματος, ἔστω ἕνα Καταπέτασμα στὴν ἀρχή (βλ. ἀργότερα, Εἰκ. 39), ὄχι βέβαια τὸ ἀνιστόρητο δυτικόφερτο «χαμηλό τέμπλο», καὶ μετὰ ἡ Ἁγία Τράπεζα.

Εἰκ. 9. Μητρόπολη Κίτρους Κατερίνης & Πλαταμώνος.24 Ποτέ τὸ Ἱερό Βῆμα δὲν ἦταν «γυμνό» στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Ὁ Λαός ἦταν κυρίως στὰ κλίτη, ὄχι στὸ κέντρον, ὅπου δέσποζε ὁ ὀγκόλιθος τοῦ παλαιοχριστιανικοῦ καὶ ὕστερου Ἄμβωνος.

Ἂς ἔρθουμε τώρα στό κύριο θέμα μας, ὅτι ὁ Ζωοποιός Σταυρός τοῦ Χριστοῦ ἀνέκαθεν δέσποζε στό Ἱερὸν Βῆμα, στήν Ἁγία Τράπεζα, καί διέλαμπε ὅταν ἦταν ἀνοιχτὴ ἡ Ὠραία Πύλη, τό Καταπέτασμα, καί τά παραπετάσματα τοῦ Κιβωρίου.

Στόν Ἅγιο Γεώργιο Θεσ/νίκης,Ῥοτόντα (4ος-5ος αἰ.), ἀπεικονίζεται ἕνας μεγάλος Σταυρὸς (πιὸ ψηλὸς ἀπὸ τοὺς ἀπεικονιζόμενους Ἁγίους), καὶ δίπλα του ἑνα Κιβώριον, τὸ ὁποῖον εἶναι τοῦ Ἄμβωνος ἢ τῆς Ἁγίας Τραπέζης.

Εἰκ. 10. Κιβώριον τοῦ Ἄμβωνος ἢ τῆς Ἁγίας Τραπέζης, καί μεγάλος Σταυρός. Ἅγ. Γεώργιος Ῥοτόντα (Θεσσαλονίκη), Μωσαϊκὸ ἀψίδος.25

Στὴν Ἁγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως (537 μ.Χ.), πάνω ἀπό τὴν Βασιλική Πύλη, ὑπάρχει ἔνθετη μαρμάρινη πλάκα, ὅπου ἀπεικονίζεται ὁ Ζωοποιός (διάλιθος μεταλλικός) Σταυρός δεσπόζων μέσα στό Ἱερόν Βῆμα, στό Ἱερόν Κιβώριον (μὲ ἀνοιχτά τά παραπετάσματά του) τῆς Ἁγίας Τραπέζης (ἡ Ἁγία Τράπεζα δέν ἀπεικονίζεται γιὰ νὰ τονισθεῖ ὁ Ζωοποιός Σταυρός τοῦ Κυρίου). 

Εἰκ. 11. Ἁγία Σοφία, ἔνθετη μαρμάρινη πλάκα πάνω ἀπὸ τὴν Βασιλικὴ Πύλη.26 Βλ. ἐπίσης Ἀντωνιάδου.27

Στὴν Ἁγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως (537 μ.Χ.) ἐπίσης, ὑπῆρχαν 7 Σταυροί ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Βήματος καὶ τοῦ Τέμπλου, ὁ ἕνας πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα μπροστὰ ἀπὸ τὸν Πατριαρχικό θρόνο ὕψους 3.5 – 4 μέτρων.28 Καὶ ἄλλοι Σταυροί ὑπῆρχαν στὸν Ναόν, καὶ στὸν τροῦλλο, καὶ στὸν Ἄμβωνα πάνω ἀπὸ τὸν δακτύλιο ἕνας στὴν Ἀνατολή καὶ ἕνας στὴν Δύση.

Εἰκ. 12. Ἁγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως. Κάτοψις τοῦ Βήματος (τὸ Κιβώριον δὲν ἀπεικονίζεται).29

Κατ’ ἀκρίβειαν ὑπῆρχε:

1. Ἡ διάχρυσος Σταύρωσις μεταξύ Συνθρόνου καὶ Ἁγίας Τραπέζης,ἔμπροσθεν μάλιστα τοῦ θρόνου τοῦ Πατριάρχου! Αὐτὴ ἡ διάχρυσος Σταύρωσις εἶχε ὕψος μεγαλύτερο ἀπὸ δύο ἄνδρες (3.5+ μέτρα Σταυρός!) καὶ ἦταν γεμάτη μέ πολύτιμους λίθους καί μαργαρίταις.28

2. Πρίν τὸν τεράστιον διάχρυσο Σταυρόν, κρεμόταν ἕνας ἄλλος χρυσός Σταυρός, μήκους 1.5 cubit (= 70 ἐκ.) ἀπὸ τὸ ὁποῖον ἐκρέμοντο 4 χρυσὲς λυχνίες.30 

3. Ἀπό τὸ Κιβώριον τῆς Ἁγίας Τράπεζας, κρεμόταν ἄλλος χρυσός σταυρός, καὶ ἀπὸ αὐτὸν τὸν χρυσόν σταυρόν ἐκρέματο ἕνα χρυσὸ περιστέρι (τὸ παλαιό ἀρτοφόριον).31

4. Στὸ δεξιὸ μέρος τῆς Ἁγίας Τράπεζας, σὲ μεγάλες Ἑορτές ἐτίθετο ὁ τοῦ Ἁγίου Μεγάλου Κωνσταντίνου Σταυρός.29, 32

5. Στὴν κορυφὴ τοῦ Κιβωρίου, ὑπῆρχε Σταυρός.33

6. Στὴν κορυφὴ τοῦ ἐπιστυλίου τοῦ Τέμπλου, ὑπῆρχε Σταυρός.34

7. Στὰ κεντρικὰ παραπετάσματα τοῦ Τέμπλου, ὑπῆρχε Σταυρός.35

Ἀπὸ τοὺς ἄλλους Σταυρούς ποὺ ὑπῆρχαν στὴν Ἁγία Σοφία, νὰ ἀναφέρουμε:

– τὸν μεγάλο Σταυρό στόν τροῦλλο «ὁ φύλαξ τῆς Πόλεως» (μᾶλλον ψηφιδωτός),36 

– ἕναν μεγάλο πολύφωτο Σταυρό στὸν κεντρικὸ θὰ λέγαμε πολυέλεο,37 

– δύο ἀσημένοι σταυροί ψηλά ποὺ ἔλαμπαν σὰν χίλια φώτα στὰ μάτια,38 

– στὸν Ἄμβωνα, στὸν δακτύλιο τοῦ Ἄμβωνα39 ψηλά, σὲ Ἀνατολή καὶ Δύση ἦσαν δύο Σταυροί,40 βλ. Εἰκ. 13.


Η συνέχεια εδώ