Οἱ εὐσεβεῖς κληρικοὶ σὲ καιροὺς αἱρέσεως

Ό,τι δεν έχει μέχρι τώρα αναιρεθεί, πρέπει να επαναλαμβάνεται.


Συμπεράσματα π τς βιογραφίες το Μ. Βασιλείου κα το Γρηγορίου το Θεολόγου

                    

                    


 

Εναι εσεβες ο κληρικο πο ετε σιωπον ετε, ν μιλον περ αρέσεως και σχίσματος, κοινωνον μ τος αρετικος κα σχισματικος καθς κα μ τος ποστηρικτές τους;

 

 

Το δαμαντίου Τσακίρογλου

 

Κατ γενικ μολογία βιώνουμε σήμερα στν κκλησία πίστευτες συνθκες συγχύσεως καὶ νατροπς κάθε κκλησιαστικς τάξεως κα διδασκαλίας. Κα τ θλιβερ σ λα ατ εναι τι ὁ κλρος χει φήσει τ ποίμνιο ρμαιο τν λυκοποιμένων καταργώντας τν ντολ το Θεοτι καθκον το κλήρου εναι πρωτίστως  φύλαξη κα προστασία τν προβάτων π τος ψευδοποιμένες λύκους. 

τσι λάχιστοι ερες φαρμόζουν τος . Κανόνες κα διακόπτουν τν κκλησιαστικ κοινωνία μὲ τος αρετικος Οκουμενιστές. νάμεσά τους πάρχουν κα ατο πο να μν ποτειχίστηκαν, συνεχίζουν μως ν κοινωνον μ κάποιους ερες κα πισκόπους, διότι, πως λένε, παρόλο ποὺ ατο κοινωνον κα μνημονεύουν αρετικούς, δν συμμετέχουν στν αρεση κα κρατον τν ρθόδοξη παράδοση. τσι τος νομάζουν «εσεβες» κα συμβουλεύουν τ ποίμνιο ν χει νεπιφύλακτα κκλησιαστικ κοινωνία μαζί τους.

Εναι μως πράγματι τέτοιου εδους κληρικο «εσεβες»; πρχαν πάντοτε τέτοιοι κληρικο καὶ σχυαν πάντοτε ς «εσεβες», στε κα μες ν πράξουμε ατ πο μς διδάσκει  κκλησιαστικὴ στορία; Θ προσπαθήσω ν προσεγγίσω τ θέμα κα ν παντήσω στς παραπάνω ρωτήσεις παρουσιάζοντας σχετικ ποσπάσματα π τος βίους το Μ. Βασιλείου (« ζω νς Μεγάλου» θήναι, 1988) κα το Γρηγορίου το Θεολόγου (« πληγωμένος ετός» θήνα, 2018) τοῦ καταξιωμένου καθηγητο θεολογίας Στυλιανο Παπαδόπουλου.

ρχίζω μ τν βίο το Μ. Βασιλείου (ποσπάσματα μ κόκκινο, σχολιασμς μ μπλέ):

«Χαλάζι, καταιγίδα φοβερή, πιδρομή βαρβαρική. Ατ λα μαζ ταν  Οάλης γι τν κκλησία… Μ τος συμβούλους του, πο ταν ρειανόφρονες (νόμοιοι πρτα, μοιοι πειτα), κα μ τν συμπαράσταση τν δυνάτων κα χλιαρν “ρθοδόξων“πισκόπων, πιχείρησε ν νοθεύσει στ’ λήθεια τν πίστη τς κκλησίας. πομένως ν θέσει σ κίνδυνο τν σωτηρία τν νθρώπων» (σελ 225). 

δ βλέπουμε τι  είμνηστος Στυλιανς Παπαδόπουλος, βαθς γνώστης τς ρθοδόξου διδασκαλίας νομάζει τος συμπράττοντες δηλ. κοινωνοντες μ τν αρεση πισκόπους δύνατους κα χλιαρος (ς θυμηθομε κα τ σχετικ χωρίο τς ποκαλύψεως 3: 15-16, που  Θες κάνει μετ τν χλιαρό) κα τν νομασία ρθόδοξος τν βάζει σ εσαγωγικά. λοι γνωρίζουμε τι ατὸ σημαίνει, τι ρθόδοξοι ταν μόνο στ νομα κα χι στν οσία. Μάλιστα τος καταλογίζει κα τν φοβερ κατηγορία, τι συμπράττοντας/κοινωνώντας μ τν αρεση, συμπράττουν στν ποκλεισμὸ τν νθρώπων π τν σωτηρία, πράγμα πο χει επωθε (κα δυστυχς χλευαστε  ποβιβασθεῖ π πολλούς) κα σήμερα.  ξήγηση πο κολουθε εναι κατατοπιστικότατη κα πολύτως πίκαιρη:


«Γιατ δ δν ταν ν εσαι ρθόδοξος κα καλς θεολόγος· δ σημασία εχε ν μποροσες νκαταπολεμήσεις τος αρετικούς, ν βρίσκεις τ κατάλληλα πιχειρήματα, ν τρέχεις, ν νισχύεις μὲ πιχειρήματα ατος πο κλονίζονται στν ρθ πίστη, ν νατρέπεις κόμη κα σ δημόσια συζήτηση τος αρετικούς»(σελ. 228).

Ποιός π τος σύγχρονους «εσεβες» πράττει τ παραπάνω; Ποιός τρέχει ν νισχύσει τ ποίμνιο; Ποιός βγάζει πύρινα κηρύγματα καταδικάζοντας τν αρεση κα όνομάζοντας τος παίτιους αρετικος πισκόπους γι ν προστατεύσει τ ποίμνιο. Κανείς. Μ πς θ μποροσαν ν νομάζουν αρετικος ατούς, μ τος ποίους ο διοι συλλειτουργον κα λληλοευλογονται. ντιθέτως σιωπον κα μιλον γι λλα πράγματα καταδικάζοντας μάλιστα σους δν τος κολουθοῦν μιλώντας γι πνευματικότητα, λλ γι τν αρεση δν λένε κουβέντα. μως ς γνστες τν Πατέρων θ πρεπε ν γνωρίζουν, τι π.χ. κατ τν Μ. θανάσιο σκοπς τν πράγματι εσεβν ποιμένων εναι ν ξεσκεπάζουν τος αρετικος κα χι ν τος συγκαλύπτουν συγκοινωνώντας κα μνημονεύοντας τους ς ρθοτομοντες (δ). κολουθε ατιολογία, γι τ γεγονς ατ τότε κα σήμερα:

« αρεση πικρατοσε κα μαζύ της  ξαχρείωση τν προσώπων, τν κληρικν. Μ τν βοήθεια τς κοσμικς ξουσίας παιρναν τ ξίωμα το κληρικο, κα μάλιστα το πισκόπου, νθρωποι ξεστοι, φίλαρχοι, παίδευτοι, σεβες, σοι μφανίζονταν πι θερμο παδο τς αρέσεως. Μτέτοιους πισκόπους εχε γεμίσει  νατολή. Ατο ποτελοσαν τν πι μεγάλη συμφορά. Γιατ μ’ ατος δν μποροσε ν γίνει τίποτα. Πρτον, διότι δν εχαν τίποτα καλ ν δώσουν. Δεύτερον, διότι κα ν εχαν δν θ μποροσαν. σαν ποχρεωμένοι ν λένε κα ν κάνουν, ,τι θελαν ατο ποὺ χαριστικ τος καναν πισκόπους. σαν κυριολεκτικ δολοι κα πηρέτες τν κοσμικν ρχόντων. Κα ταν  πίσκοπος,  πνευματικς νθρωπος, χάσει τν παρρησία του, τότε χρειάζονται πολλο ερεμίες γι ν κλάψουν τ κατάντημά του… Τ δόγματα κα ο Κανόνες,  Παράδοση δηλαδή, πο εναι  πόδειξη τς γείας τς κκλησίας, καταπατονται. Κα τ πι χειρότερο περιφρονονται κα ξευτελίζονται γι ν χαθε τ ασθητήριο το γνησίου φρονήματος»(σελ. 345).

Στ δ βίο το Γρηγορίου το Θεολόγου διαβάζουμε:

«Μεγάλος ριθμς ρθοδόξων πισκόπων π δειλία, πολογισμ κα λιγοπιστίαπέκυψε στς διαθέσεις το Κωνσταντίου. Δν ντιδροσε στν πολιτική του  πλς προσποιοταν νομιμοφροσύνη γι ν ποφύγει διωγμος κι ξορίες» (σελ. 29).

«Πο εναι ο διαβασμένοι κα καθαρο στν καρδία παπάδες μας; Σν τς μγες τρέχουν καὶ σπρώχνονται στ ερ Βμα.  νας γι τν δόξα,  λλος γι τ χρήματα,  τρίτος γι ν κρύψει τς πομπές του. Πο μαθαν ν ποιμαίνουν; Πο ζήσανε ζω σκητική; γιναν ο περισσότεροι χριστέμποροι κα κομπογιαννίτες» (σελ 68).

Τ παραπάνω λόγια περιγράφουν μ τν πι πειστικ τρόπο τ κακς κείμενα κα τ δράμα πο ζεῖ σήμερα  κκλησία. Ο αρετικο Οκουμενιστς πο παρ τος τίτλους τους δν εναι τίποτα λλο παρ ξεστοι, φίλαρχοι, παίδευτοι κα σεβες. Κα ο συμπορευτές τους «ρθόδοξοι» πο δν πράττουν τίποτα, διότι  εναι δειλο  εναι σκλάβοι τς ξουσίας, τν δώρων κα τς Σιμωνίας μὲ τν ποία πολλο π ατος πήραν τ πισκοπικ ξίωμα. Γι’ ατ γνωρίζουν πρτα ο φημερίδες, ποις θ κλεγε «γί Πνεύματι» πίσκοπος. Γι’ ατ συγκαλύπτονται τ τόσα σκάνδαλα. Γι’ ατ οἱ πισκέψεις κα χαριτολογίες μ τος ποιους διεφθαρμένους κα θεους πολιτικούς. Κα φυσικὰ κολουθε τ λογικ ρώτημα: Εναι δυνατν ν χει νας πράγματι εσεβς ρθόδοξος πίσκοπος κοινωνία μ τέτοιους αρετικος κα σκανδαλοποιούς ψευδοποιμένες; Μ φυσικ χι! Εναι δυνατν ν συμβουλεύει νας εσεβς πίσκοπος ν χει νας πιστς κοινωνία μ ναν πίσκοπο ποὺ καταργε τος Κανόνες, τος Πατέρες, τος γίους, τ δόγματα;

σοι τ πράττουν κόμα κι ν δν τ πιστεύουν, κόμα κι ν προσποιονται, τ κάνουν π δειλία, πολογισμ κα λιγοπιστία γι ν ποφύγουν τν διωγμό. Ατ δν εναι χαρακτηριστικ εσεβείας! Εναι χαρακτηριστικ νικανότητας, φιλοδοξίας κα συμφέροντος! Κατ’ Οκονομία λένε μως κάποιοι!  Κανόνας εναι προαιρετικς λένε λλοι. Τί λέει  Στυλιανς Παπαδόπουλος ποδίδοντας τ πνεμα πάλι π τν βίο το Μ. Βασιλείου;

«ταν καταπατε κανες τν Κανόνα εναι πλς μαρτωλός. ταν τν περιφρονε χει χάσει κα τὸ ασθημα τς μαρτίας» (σελ. 346).

Τόσο πλ κα ξεκάθαρα. Κανες δν κατηγορε τν μαρτωλό, φο ετε λίγο ετε πολ λοι εμαστε μαρτωλοί. χι μως ν περιφρονομε τν διδασκαλία τς κκλησίας γι ν κρύψουμε τν μαρτία μας κα ατ ν τ νομάζουμε μάλιστα εσέβεια! χι ν ποκρύβουμε τν δειλία μας κα ν τν βαπτίζουμε εσέβεια κα ταπεινότητα.

Τί έκαναν κα τί πρέπει ν κάνουν ο ρθόδοξοι;

«Ο διωγμο τν ρθοδόξων σαν καθημερινοί (πως στν Οὐκρανία) . Τίς θέσεις τν ρθοδόξων πισκόπων παιρναν αρετικοί. Τ διο γινόταν κα μ τος ναούς. Ο αρετικο παντο… Κανένα νδιαφέρον γι τὸ κήρυγμα, τν πνευματικ προκοπ τν πιστν. Ο ρθόδοξοι πολλς φορς κκλησιάζοντο ξω πτς πόλεις κα τ χωριά, στ παιθρο. Διότι δν νέχονταν ν συνεκκλησιάζονται μ τος αρετικος πο κατεχαν τος ναούς. Προτιμοσαν ν κακουχονται κα ν πολεμον μ τ στοιχεα τς φύσεως. κε, κάτω π τ βροχ κα τ κρύο, μέσα στν λιο κα στ λίβα, λάτρευαν τουλάχιστον γνήσια τΘε κα νώνονταν ληθιν μ τν λήθεια, τ Χριστό, τ γιο Πνεμα  ταν παρήγορο καὶ συγκινητικ ν βλέπεις γέρους κα μικρ παιδι ν κλανε κα ν προσεύχονται στς ρημιές… κκλησία δηλαδ ζοσε, μολονότι κλυδωνιζόταν κα κινδύνευε» (σελ. 346).

Τρομερό! Πόσο μακρυ εμαστε ο σημερινο Χριστιανο κα πόσο ποκριτές! Κα νακαλύπτουμε εσέβεια κε πο πάρχει δειλία κα διοτέλεια. Εναι δύσκολες λέμε ο καταστάσεις κα κάνουμε Οκονομία, ν οτε καθημερινος διωγμος βιώνουμε, οτε βασανιστήρια, οτε δημεύσεις, οτε πρέπει ν σταθομε στ κρύο κα στν βροχ γι ν λειτουργηθομε. Λέμε θ πολεμήσουμε «μέσα π τν κκλησία». Δηλαδ ο πιστοί, ο πράγματι Χριστιανοί, τς ποχς το Μ. Βασιλείου ταν κτός; Τί θα πε τώρα  Μόρφου Νεόφυτος (κα ο ποστηρικτές του), πο κόμα κα τν τοποθέτηση τς πογραφς το Οκουμενιστο ρχιεπ. Κύπρου ντ τς δικής του κα παρόλο πο διαφωνοσε στν ναίρεση το δόγματος θέμα μ τρομερς συνέπειες στ Κολυμπάρι νέχτηκε, γι ν μν συγκρουστε μαζί του. ς φανταστομε τν Μ. Βασίλειο ν νεχόταν ν βάλει  Μόδεστος ντὶ ατο τν πογραφή του γι τν πικύρωση νς ρειανικο ψηφίσματος! Γιατ ν ,τι ποφασίστηκε στ Κολυμπάρι δν ταν αρετικό, γιατ ρνήθηκε  Μόρφου ν πογράψει;

Τ θ πον ο «εσεβες» πίσκοποι (κα ερες) ν λλάδι, πο λλα ψήφισαν στν σύνοδο κα λλα ποδέχθηκε κα πόγραψε στ νομά τους (!)  ερώνυμος στ Κολυμπάρι. Πο χαρακτηρίζουν τὸ οκρανικ σχίσμα μέγιστο κκλησιαστικ γκλημα κα ταν ο συλλείτουργοί τους κοινωνον καὶ ναγνωρίζουν τος σχισματικούς, ατο μιλον γι γάπη κα μακροθυμία.

Τ θ πον οἱ τόσοι πρόσφατοι ρήτορες τς «εσεβείας», πο εναι λαλίστατοι κα αστηρότατοι στ θέμα το μβολίου μ βαρες ρους γιὰ τος μβολιασμένους, λλ γι τν αρεση κα τος οκουμενιστς πισκόπους, τς συμπροσευχς κα τ συλλείτουργα μὲ σχισματικος εναι γεμάτοι «γάπη»; Πο κα τν ποτείχιση καταδικάζουν κα τν θεωρον κτς τς κκλησιαστικς διδασκαλίας  προϋποθέτουν γι τν φαρμογή της πληροφορία π τν Θε κα ψηλ πνευματικ κατάσταση; Δηλαδ λοι ο πιστοί, λοι ο «γέροι κα τ μικρ παιδι» τς ποχς κείνης εχαν πληροφορία π τν Θεό κα εχαν φθάσει σ ψηλ πνευματικ πίπεδα; χι! Τ εχαν; Εχαν λαμπρ παραδείγματα ποιμένων πο βίωναν τν πόνο κα τν διωγμ μαζί τους, χι τηλεαστέρες. Εχαν κατηχητς πο δν ναζητοσαν τν κροαματικότητα κα τν ναγνωσιμότητα, λλ τν λήθεια. Εχαν μπροστάρηδες πο εχαν φόβο Θεο κα χι νθρώπων. Εχαν κατηχηθε μτ μέγιστο κήρυγμα το Σταυρο κα χι μ ατ μίας προσαρμοσμένης στν κόσμο «πνευματικότητας». Διότι ραα εναι ν μιλς ρθόδοξα λλ στν πράξη;

Στ δ βίο το Γρηγορίου το Θεολόγου διαβάζουμε κάτι τρομερ σημαντικό:

«Ο ρειανο πήρανε μ τ βία κα τν κάλυψη τς αλς το ατοκράτορα λους τος ναούς. Οἱ ρθόδοξοι διαλυθήκανε. λλοι διωχθήκανε κα λλοι λουφάξανε γι ν σώσουνε τ ζω κα τὰ πάρχοντά τους. Κα ο λάχιστοι πο ντεξαν δν εχαν πίσκοπο, δν εχαν πνευματικος δηγούς. Κυνηγημένοι π παντο. Οτε παρεκκλήσι δν τος φήσανε… ξω π τν πόλη, σὲ καλύβες κα σπηλις τελούσανε τν Λειτουργία κα τ Μυστήρια» (σελ 132-133).

Κα πάλι πιβεβαιώνεται  ποκρισία μας, φο μες δν ποφέρουμε οτε κατ τ μισυ ατ ποὺ πέφεραν ο τότε Χριστιανοί. μες δν κάνουμε τίποτα π ατ πο καναν ο τότε Χριστιανοί, ντιθέτως μάλιστα προσποιούμαστε τι κάτι τέτοιο δν γινε ποτ κα ποτελε σχίσμα. Κα μως, ατος πο μς λένε ν συνεχίζουμε ν παραμείνουμε στν ποκρισία μας, τος νομάζουμε εσεβες!

δ μως πρέπει ν γίνει μία διαίτερη μνεία στ ξς: «Κα ο λάχιστοι πο ντεξαν δν εχαν πίσκοπο, δν εχαν πνευματικος δηγούς». κούσαμε πρόσφατα μοναχὸ μάλιστα λόγιο νὰ σχυρίζεται, τι ποιος ποτειχίζεται χωρς ν χει πίσκοπο εναι πρεσβυτεριανός. ρα ταν κα οἱ τότε Χριστιανοί πρεσβυτεριανοί; Χωρς ν χουν πίσκοπο πραξαν τ ρθ κα περίμεναν πομονετικ  Θες ν τος χαρίζει κάποιον,  κα γινε μ τν γιο Γρηγόριο τν Θεολόγο. λλος ποστηρίζει, τι πρέπει ν πάρουμε ντολ π τν πνευματικ γι ν πράξουμε κάτι τέτοιο. ρα οἱ τότε Χριστιανο ταν πλανεμένοι; λλος ποστηρίζει τι δν πρέπει ν ποτειχισθομε γιατ δν χουμε ερες; ρα ο τότε Χριστιανο βιάστηκαν κα πέπεσαν σ λάθος; Πόσες δικαιολογίες θὰ βρομε κόμα γι ν καλύψουμε τν νικανότητα κα προθυμία μας; Πς εναι δυνατν κάποιος νεναι εσεβς κα ν λέει κα ν πράττει τ κριβς ντίθετα μ τν εσέβεια;

Κα ποιος «εσεβς» κατηγορε σους περασπίζουν τν λήθεια ς φανατικος κα κραίους, ς δε τ παρακάτω πάλι π τν βίο το γ. Γρηγορίου, ταν πίσκοποι προσπάθησαν νὰ χειροτονήσουν ρχιεπίσκοπο Κων/πόλεως τν πατεώνα Μάξιμο:

«Κάποιος ρθόδοξος τος εδε. Πγε κοντά, εδε τί κάνανε, κατάλαβε ποιοί σανε. Βγκε στν πόλη, κα στραπ εδοποίησε ερες κι σους λλους γινότανε. ταν ατο γίνανε πολλοί, ρμήσανε στὸ να τς ναστασίας. Μ φωνς κα σπρωξις διώξανε τν Μάξιμο κα τος δικούς του.  χειροτονία ετυχς δν εχε τελειώσει. Δν φησαν ο ρθόδοξοι» (σελ. 132-133). 

τσι ντιδροσαν ο ληθινο εσεβες ερες κα πιστοί.

Κα ν κανες παραπονεθε γι τν λλειψη νότητας κα τν παρξη μάδων ς δικαιολογία γι νμν πολεμήσει, πάλι μς δίνει τν πάντηση  βίος το γίου:

«σίγαστος γώνας ν νισχύονται ο ρθόδοξοι, ν προφυλάσσονται π τν πιδημία τς κακοδοξίας…  νότητα… χει δύο ψεις.  μία εναι εκολη. Πρόκειται γι τν συνενόηση τν δίων τν ρθοδόξων πο κρατοσαν ποστάσεις μεταξύ τους, γιατ μ τ σχίσματα κα τς μάδες ποδημιούργησε  ρειανισμς λοι ποπτεύονταν λους… Παράλληλα μως  νθρώπινη γάπη δν πρεπε ν δηγήσει στν νότητα, παραμερίζοντας κα προδίδοντας τν ρθ πίστη. Ατ κάνει τὸ Βασίλειο ν διατυπώνει μ σαφήνεια κα αστηρότητα τος ρους τς νώσεως» (σελ. 351-352).

Βλέπουμε τι δυστυχς  λλειψη νότητας παρουσιαζόταν πολλς φορς κα στ παρελθόν ποτέλεσμα τν νθρωπίνων δυναμιν (κάτι πο ποδεικνύει, τι κα τότε δν εχαν λοι ογωνιζόμενοι ψηλο βαθμο πνευματικότητα κα παρόλα ατ δν κοινωνοσαν μ τν αρεση). Ἡ ποχή μας δν ποτελε ξαίρεση.  νότητα μως μετ π πολλς θλίψεις κα πογοητεύσεις ρθε, ς ποτέλεσμα τς γάπης, λλ κυρίως τς ρθς πίστεως κα τς προστασίας της. Ατεναι τ κριτήρια πο πρέπει ν ληφθον πόψη.

Κα σο γι τ θέμα το πρωτείου, ατο δηλ. πο θ γηθε μία προσπάθειας νότητας κα γνος, διαβάζουμε πάλι στν βίο το Μ. Βασιλείου:

« λαός, ο πιστοί, σοι δν εχαν εδικ εθύνη στν κκλησία, δειχναν τυφλ μπιστοσύνη στὸ Βασίλειο. Κα πς ν μν εχαν, φο ατ τος βοήθησε ν ασθανθον βεβαιότητα γι τν αυτό τους κα τν πίστη τους.  πλς πιστς εναι στ σημεο τοτο πόλυτα ελικρινς κα διαδηλώνει τν εγνωμοσύνη του (σσ.  πλς λας διακρίνει ποιός εναι φίλαρχος κα ποιός ταπεινός: ατς πο τν βοηθάει ν ποκτήσει σιγουρι κα ατοπεποίθηση στν γνα του γι τν πίστη κα χι ατς πο ζητάει πακος σ βάρος κα το πιστο λλ κα τς πίστεως)ντίθετα μ ,τι μπορεῖ ν συμβε μ κάποιον πο χει εθύνη κα εδικ θέση στν κκλησία. Ατς δύσκολα ναγνωρίζει τν πνευματικ βοήθεια... Γι’ ατ εναι δύσκολο νας νθρωπος μ κάποια θέση ν ναγνωρίζει νώτερό του κάποιον πο χει πίσης θέση, λλ προπάντων περισσότερο πνεμα».

«Τ πρωτεο λοιπόν, στν κκλησία πάρχει, δν θ μποροσε ν μν πάρχει. λλ τ χει ποιος γαπάει περισσότερο τν κκλησία, ποιος παθαίνει γι’ ατν κα ποιος φωτίζεται περισσότερο π τν Θεό. Ατ εναι τ σημάδια το πρωτείου κα ατ εναι τ νόημά του... ν περιορίσουμε τὸ πρωτεο τς λήθειας σ κάποιο τόπο σ μι πισκοπή περιορίζουμε βλάσφημα τ γιο Πνεμα καὶ προδίδουμε τν κκλησίαλλιώτικο πρωτεο στν κκλησία δν πάρχει. Τ πόλοιπα εναι νθρώπινα κατασκευάσματα» (σελ. 303).

δ τ σχόλια περιττεύουν.

Τ παραπάνω ποσπάσματα εναι ξεκάθαρα σχετικ μ τ ποιός θεωροταν παλι εσεβς κα ποιός σήμερα. Ποιά ταν τ χαρακτηριστικ τς εσεβείας κα πς κατάντησαν σήμερα. Τί πρέπει νπεριμένουμε π ναν πράγματι εσεβ κα τί μς προσφέρουν ο «εσεβες» σήμερα. Ποιό εναι ττίμημα τς εσεβείας κα πς τ ποφεύγουμε σήμερα. 

 Μ. Βασίλειος ταν κα εναι ξεκάθαρος κα παραδόξως παρόλο πο γνωρίζουμε τ χωρίο, τὸ προσπερνομε ς μ πάρχον: «σοι προσποιονται τι μολογον τν γι πίστη, κοινωνον [μνημονεύουν] δ μ τος τερόφρονες, ν μετ π τν σύστασή σας δν πομακρυνθον πὸ ατούς, χι μόνο ν τος χετε κτς κκλησίας, λλ οτε δελφος ν τος νομάζετε, διότι «εἰ γρ ς ρθοδόξοις κοινωνοσι, τίνος νεκεν ς αρετικος πέρχονται; Ε δ αρετικος πειλήφασι, πς τν κοινωνίαν ατν οκ κτρέπονται;».

 ναγνώστης ς βγάλει τ συμπεράσματά του.

 

δαμάντιος Τσακίρογλου