Η μέτρηση του χρόνου στην Αγία Γραφή



Γραφει ο  Χρήστος Σαλταούρας

« λέγω δὲ ὑμῖν ἀληθῶς, εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἳ οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ. ᾿Εγένετο δὲ μετὰ τοὺς λόγους τούτους ὡσεὶ ἡμέραι ὀκτὼ καὶ παραλαβὼν τὸν Πέτρον καὶ ᾿Ιωάννην καὶ ᾿Ιάκωβον ἀνέβη εἰς τὸ ὄρος προσεύξασθαι.  καὶ ἐγένετο ἐν τῷ προσεύχεσθαι αὐτὸν τὸ εἶδος τοῦ προσώπου αὐτοῦ ἕτερον καὶ ὁ ἱματισμὸς αὐτοῦ λευκὸς ἐξαστράπτων. καὶ ἰδοὺ ἄνδρες δύο συνελάλουν αὐτῷ, οἵτινες ἦσαν Μωϋσῆς καὶ ᾿Ηλίας» Λουκάς 9:27-30
 
« ἀμὴν λέγω ὑμῖν, εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου ἐρχόμενον ἐν τῇ βασιλείᾳ αὐτοῦ.Και μεθ᾿ ἡμέρας ἓξ παραλαμβάνει ὁ ᾿Ιησοῦς τὸν Πέτρον καὶ ᾿Ιάκωβον καὶ ᾿Ιωάννην τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ καὶ ἀναφέρει αὐτοὺς εἰς ὄρος ὑψηλὸν κατ᾿ ἰδίαν·  καὶ μετεμορφώθη ἔμπροσθεν αὐτῶν, καὶ ἔλαμψε τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ὡς ὁ ἥλιος, τὰ δὲ ἱμάτια αὐτοῦ ἐγένετο λευκὰ ὡς τὸ φῶς.  καὶ ἰδοὺ ὤφθησαν αὐτοῖς Μωσῆς καὶ ᾿Ηλίας μετ᾿ αὐτοῦ συλλαλοῦντες» Ματθαίος 16:28- 17:3

«Και ἔλεγεν αὐτοῖς· ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει. Καὶ μεθ᾿ ἡμέρας ἓξ παραλαμβάνει ὁ ᾿Ιησοῦς τὸν Πέτρον καὶ τὸν ᾿Ιάκωβον καὶ τὸν ᾿Ιωάννην καὶ ἀναφέρει αὐτοὺς εἰς ὄρος ὑψηλὸν κατ᾿ ἰδίαν μόνους· καὶ μετεμορφώθη ἔμπροσθεν αὐτῶν,  καὶ τὰ ἱμάτια αὐτοῦ ἐγένετο στίλβοντα, λευκὰ λίαν ὡς χιών, οἷα γναφεὺς ἐπὶ τῆς γῆς οὐ δύναται οὕτω λευκᾶναι. καὶ ὤφθη αὐτοῖς ᾿Ηλίας σὺν Μωϋσεῖ, καὶ ἦσαν συλλαλοῦντες τῷ ᾿Ιησοῦ» Μάρκος 9:1-4
            Οι Ευαγγελιστές Ματθαίος, Μάρκος και Λουκάς αφού αναφέρουν ορισμένα λόγια που είπε ο Ιησούς, κατόπιν περιγράφουν την Μεταμόρφωση του Χριστού. Όμως παρατηρείται μία διαφοροποίηση ανάμεσα στους Ευαγγελιστές. Ο Ματθαίος και ο Μάρκος λέγουν ότι η Μεταμόρφωση έλαβε χώρα 6 ημέρες μετα τα λόγια που είπε ο Χριστός, ενώ ο Λουκάς λέγει ότι η Μεταμόρφωση του Σωτήρος έγινε 8 ημέρες αφότου ειπώθηκαν τα λόγια που και οι τρείς Ευαγγελιστές εμνημόνευσαν.
            Οι εχθροί της Αγίας Γραφής ας μην βιαστούν να πανηγυρίσουν. Δεν έχουμε αντίφαση εδώ όπως ίσως αφελώς νομίζουν. Δεν έχει αντιφάσεις η Αγία Γραφή. Είναι θεόπνευστη.

                                Η ΛΑΘΟΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

            Μερικοί στην προσπάθειά τους να λύσουν την φαινομενική αντίφαση ισχυρίζονται ότι ο Λουκάς δεν ακριβολογεί λέγοντας 8 ημέρες γιατί γράφει «ὡσεὶ ἡμέραι ὀκτὼ». Λέγουν δηλαδή ότι ο Ευαγγελιστής Λουκάς ομιλεί για ΠΕΡΙΠΟΥ οχτώ ημέρες. Μάλιστα πολλές μεταφράσεις αποδίδουν την λέξη «ὡσεὶ» ως «περίπου». Με άλλα λόγια οι ημέρες ήταν 6 και ο Λουκάς τις ονομάζει «περίπου 8»!!! Ασφαλώς μία τέτοια άποψη δεν είναι ικανοποιητική. Αν ο Λουκάς ήθελε να προσδιορίσει στο περίπου τις ημέρες και όχι ακριβώς, θα έλεγε «περίπου 10 ημέρες» ή «περίπου μία εβδομάδα» δεν θα μιλούσε για 8 ημέρες , δηλαδή μία εβδομάδα συν μία ημέρα ! Η αναφορά του Λουκά σε 8 ημέρες δείχνει ακρίβεια και όχι προσεγγιστική αναφορά ημερών ! Ο Λουκάς γενικώς  είναι ακριβολόγος – « ἔδοξε κἀμοί, παρηκολουθηκότι ἄνωθεν πᾶσιν ἀκριβῶς, καθεξῆς σοι γράψαι, κράτιστε Θεόφιλε,  ἵνα ἐπιγνῷς περὶ ὧν κατηχήθης λόγων τὴν ἀσφάλειαν» Λουκάς 1:3-4.

            Η λέξη «ὡσεὶ» έχει στην Γραφή και άλλες σημασίες εκτός της σημασίας «περίπου».
« ἀκούσαντες δὲ ἐβαπτίσθησαν εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου ᾿Ιησοῦ. καὶ ἐπιθέντος αὐτοῖς τοῦ Παύλου τὰς χεῖρας ἦλθε τὸ Πνεῦμα τὸ ῞Αγιον ἐπ᾿ αὐτούς, ἐλάλουν τε γλώσσαις καὶ προεφήτευον. ἦσαν δὲ οἱ πάντες ἄνδρες ὡσεὶ δεκαδύο» Πράξεις 19:5-7. Ο Ευαγγελιστής Λουκάς λέγει ότι οι βαπτισθέντες ήταν ΜΕΧΡΙ δώδεκα, δηλαδή δώδεκα ακριβώς.
« καὶ αὐτὸς ἀπεσπάσθη ἀπ᾿ αὐτῶν ὡσεὶ λίθου βολήν, καὶ θεὶς τὰ γόνατα προσηύχετο» Λουκάς 22:41 Ο Ιησούς απεμακρύνθη ΣΕ απόσταση βολής λίθου.
« ἀπελθοῦσα δὲ ἐκάθητο ἀπέναντι αὐτοῦ μακρόθεν ὡσεὶ τόξου βολήν· εἶπε γάρ, οὐ μὴ ἴδω τὸν θάνατον τοῦ παιδίου μου» Γένεση 21:16 Η Άγαρ εστάθη ΣΕ απόσταση βολής τόξου.
Η φράση «ὡσεὶ λίθου/ τόξου βολήν» δεν σημαίνει «περίπου σε απόσταση βολής λίθου/ τόξου» αλλά σημαίνει «μέχρι ή έως βολής λίθου/ τόξου». Και αυτό διότι η βολή λίθου/ τόξου δεν είναι ακριβώς καθορισμένη ώστε να αναφερόμαστε σε «περίπου» την απόσταση αυτή. Επειδή η απόσταση βολής λίθου/ τόξου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες (βάρος, δύναμη βολής, άνεμος, τεχνική), δεν είναι αυστηρώς καθορισμένη. Άρα η ίδια η φράση «λίθου/ τόξου βολήν» περιέχει την έννοια του «περίπου» δεν χρειάζεται το «ὡσεὶ» για να δηλώσει το «περίπου». Αν στην φράση «ὡσεὶ λίθου/ τόξου βολήν» δώσουμε την έννοια «περίπου σε απόσταση βολής λίθου/τόξου» αυτό σημαίνει ότι η απόσταση βολής λίθου/ τόξου που ούτως ή άλλως είναι μία απόσταση «στο περίπου» χαρακτηρίζεται «περίπου» !!! «περίπου σε απόσταση  περίπου» δηλαδή ! Συνεπώς η φράση «ὡσεὶ λίθου/ τόξου βολήν» σημαίνει «μέχρι ή έως βολής λίθου/ τόξου».
« Καὶ αὐτὸς ἦν ὁ ᾿Ιησοῦς ὡσεὶ ἐτῶν τριάκοντα ἀρχόμενος, ὤν, ὡς ἐνομίζετο, υἱὸς ᾿Ιωσήφ, τοῦ ῾Ηλί» Λουκάς 3:23.  Ο Λουκάς σε αυτό το εδάφιο (που κακοποιείται επίσης πολύ από τους μεταφραστές και ερμηνευτές και όχι μόνο ως προς την λέξη «ὡσεὶ» ), λέγει ότι ο Ιησούς ήταν ΜΕΧΡΙ τριάντα ετών, στην αρχή του τριακοστού έτους. Ακριβολογεί ο Λουκάς αναφερόμενος στην ηλικία της βάπτισης του Ιησού Χριστού. Δεν είναι δυνατόν ο ακριβολόγος Λουκάς να αναφέρει με ακρίβεια την ηλικία για παράδειγμα της προφήτιδος Άννας όταν συνάντησε το βρέφος Ιησού στον Ναό και της κόρης του Ιάειρου και  να αναφέρει «στο περίπου» την ηλικία του Χριστού όταν βαπτίστηκε και άρχισε κατόπιν την δημόσια δράση του – « καὶ αὐτὴ χήρα ὡς ἐτῶν ὀγδοήκοντα τεσσάρων» Λουκάς 2:37, « ὅτι θυγάτηρ μονογενὴς ἦν αὐτῷ ὡς ἐτῶν δώδεκα, καὶ αὕτη ἀπέθνησκεν» Λουκάς 8:42. Σπουδαία η προφήτις Άννα και η κόρη του Ιάειρου, σπουδαιότερος όμως ο Ιησούς.
« καὶ ἐγένετο πᾶσα ἡ ἐκκλησία ὡσεὶ τέσσαρες μυριάδες δισχίλιοι τριακόσιοι ἑξήκοντα» Νεεμίας 7:66 Το παρον εδάφιο πιστεύω ότι είναι το ευγλωττότερο από όλα. Αναφέρεται εδώ ότι η συγκέντρωση έφτανε ΜΕΧΡΙ  τα 42.360 άτομα. Άρα εδώ φαίνεται καθαρά ότι το «ὡσεὶ» δεν σημαίνει«περίπου» όταν αναφέρεται σε ακριβή αριθμό. Όπως ο αριθμός 42.360 δεν είναι στο περίπου αλλά ακριβώς. Έτσι και ο αριθμός 8 (για τις ημέρες που λέγει ο Λουκάς), δεν είναι στο περίπου αλλά ακριβώς.
            Πώς λοιπόν συμβιβάζονται οι αναφορές σε 6 και 8 ημέρες ; Ιδού πως: 
Η ΟΡΘΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Οι Εβραίοι μετρούσαν ως ημέρα όχι μόνο ένα πλήρες 24ωρο αλλά και μέρος του 24ώρου. Ο Ευαγγελιστής Λουκάς αναφέροντας 8 ημέρες συμπεριλαμβάνει εκτός από τις 6 μέρες που μεσολάβησαν, την ημέρα που ειπώθηκαν τα λόγια του Ιησού «λέγω δὲ ὑμῖν ἀληθῶς, εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἳ οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ» και την ημέρα της Μεταμόρφωσης. 1+6+1=8.
Το διάστημα που μεσολάβησε είναι το ίδιο είτε ονομάζεται 6 ημέρες είτε 8. Όταν δηλαδή ο Λουκάς λέγει 8 ημέρες δεν εννοεί 8 πλήρη 24ωρα αλλά 6   24ωρα και δύο μέρη από 24ωρα. Οι άλλοι δύο Ευαγγελιστές επέλεξαν να αναφερθούν στον αριθμό μόνο των 24ώρων που μεσολάβησαν – 6   . Παρόμοια παραδείγματα έχει αρκετά η Γραφή.
 
« καὶ εὑρίσκουσιν ἄνδρα Αἰγύπτιον ἐν ἀγρῷ καὶ λαμβάνουσιν αὐτὸν καὶ ἄγουσιν αὐτὸν πρὸς Δαυίδ·  καὶ διδόασιν αὐτῷ ἄρτον, καὶ ἔφαγε, καὶ ἐπότισαν αὐτὸν ὕδωρ· καὶ διδόασιν αὐτῷ κλάσμα παλάθης, καὶ ἔφαγε, καὶ κατέστη τὸ πνεῦμα αὐτοῦ ἐν αὐτῷ, ὅτι οὐ βεβρώκει ἄρτον καὶ οὐ πεπώκει ὕδωρ τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας.  καὶ εἶπεν αὐτῷ Δαυίδ· τίνος σὺ εἶ καὶ πόθεν εἶ; καὶ εἶπε τὸ παιδάριον τὸ Αἰγύπτιον· ἐγώ εἰμι δοῦλος ἀνδρὸς ᾿Αμαληκίτου, καὶ κατέλιπέ με ὁ Κύριός μου, ὅτι ἠνωχλήθην ἐγὼ σήμερον τριταῖος» Α Βασιλειών / Α Σαμουήλ 30:11-13.
Στο παρόν χωρίο ενώ αρχικώς αναφέρεται ότι ο δούλος δεν έφαγε ούτε ήπιε για «τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας» εν συνεχεία λέγει ο ίδιος αφού πρώτα έφαγε, ότι αυτή είναι η ΤΡΙΤΗ ημέρα από τότε που εγκαταλήφθηκε στην τύχη του χωρίς τροφή από τον αφέντη του. Αυτό συμβαίνει γιατί η φράση «τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας» δεν σημαίνει τρία 24ωρα = 72 ώρες, αλλά τρία τμήματα ημερών εκ των οποίων το ένα είναι 24ωρο.  Η πρώτη ημέρα είναι η ημέρα της εγκατάλειψης (τμήμα ημέρας στην πραγματικότητα), η δεύτερη ημέρα είναι 24ωρο, και η Τρίτη ημέρα είναι η ημέρα που βρήκαν τον δούλο νηστικό (τμήμα ημέρας επίσης) και τον έθρεψαν και τον πότισαν.
Ιδιαιτέρως να προσέξουν  το παραπάνω χωρίο οι αιρετικοί εκείνοι διαστροφείς της Γραφής οι οποίοι ισχυρίζονται ότι ο Ιησούς έμεινε στον τάφο τρία 24ωρα κατά γράμμα παρερμηνεύοντας το εδάφιο Ματθαίος 12:40 –« ὥσπερ γὰρ ἐγένετο ᾿Ιωνᾶς ὁ προφήτης ἐν τῇ κοιλίᾳ τοῦ κήτους τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας, οὕτως ἔσται καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ καρδίᾳ τῆς γῆς τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας». Ο Χριστός όμως Αναστήθηκε την ΤΡΙΤΗ ημέρα – ΠΡΙΝ παρέλθει η ΤΡΙΤΗ ημέρα, όχι μετά από 72 ώρες – τρία 24ωρα.
« ᾿Απὸ τότε ἤρξατο ὁ ᾿Ιησοῦς δεικνύειν τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ ὅτι δεῖ αὐτὸν ἀπελθεῖν εἰς ῾Ιεροσόλυμα καὶ πολλὰ παθεῖν ἀπὸ τῶν πρεσβυτέρων καὶ ἀρχιερέων καὶ γραμματέων καὶ ἀποκτανθῆναι, καὶ τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἐγερθῆναι» Ματθαίος 16:21
«Τη δὲ μιᾷ τῶν σαββάτων ὄρθρου βαθέος ἦλθον ἐπὶ τὸ μνῆμα φέρουσαι ἃ ἡτοίμασαν ἀρώματα, καί τινες σὺν αὐταῖς.  εὗρον δὲ τὸν λίθον ἀποκεκυλισμένον ἀπὸ τοῦ μνημείου,  καὶ εἰσελθοῦσαι οὐχ εὗρον τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου ᾿Ιησοῦ. ……… Καὶ ἰδοὺ δύο ἐξ αὐτῶν ἦσαν πορευόμενοι ἐν αὐτῇ τῇ ἡμέρᾳ εἰς κώμην ἀπέχουσαν σταδίους ἑξήκοντα ἀπὸ ῾Ιερουσαλήμ, ᾗ ὄνομα ᾿Εμμαούς.  καὶ αὐτοὶ ὡμίλουν πρὸς ἀλλήλους περὶ πάντων τῶν συμβεβηκότων τούτων.  καὶ ἐγένετο ἐν τῷ ὁμιλεῖν αὐτοὺς καὶ συζητεῖν καὶ αὐτὸς ὁ ᾿Ιησοῦς ἐγγίσας συνεπορεύετο αὐτοῖς·  οἱ δὲ ὀφθαλμοὶ αὐτῶν ἐκρατοῦντο τοῦ μὴ ἐπιγνῶναι αὐτόν.  εἶπε δὲ πρὸς αὐτούς· τίνες οἱ λόγοι οὗτοι οὓς ἀντιβάλλετε πρὸς ἀλλήλους περιπατοῦντες καί ἐστε σκυθρωποί;  ἀποκριθεὶς δὲ ὁ εἷς, ᾧ ὄνομα Κλεόπας, εἶπε πρὸς αὐτόν· σὺ μόνος παροικεῖς ἐν ῾Ιερουσαλὴμ καὶ οὐκ ἔγνως τὰ γενόμενα ἐν αὐτῇ ἐν ταῖς ἡμέραις ταύταις;  καὶ εἶπεν αὐτοῖς· ποῖα; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· τὰ περὶ ᾿Ιησοῦ τοῦ Ναζωραίου, ὃς ἐγένετο ἀνὴρ προφήτης δυνατὸς ἐν ἔργῳ καὶ λόγῳ ἐναντίον τοῦ Θεοῦ καὶ παντὸς τοῦ λαοῦ,  ὅπως τε παρέδωκαν αὐτὸν οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ ἄρχοντες ἡμῶν εἰς κρῖμα θανάτου καὶ ἐσταύρωσαν αὐτόν.  ἡμεῖς δὲ ἠλπίζομεν ὅτι αὐτός ἐστιν ὁ μέλλων λυτροῦσθαι τὸν ᾿Ισραήλ· ἀλλά γε σὺν πᾶσι τούτοις τρίτην ταύτην ἡμέραν ἄγει σήμερον ἀφ᾿ οὗ ταῦτα ἐγένετο» Λουκάς 24:1-21
            «Τη δὲ μιᾷ τῶν σαββάτων» ,την πρώτη ημέρα της Εβδομάδος, την ΚΥΡΙΑΚΗ δηλαδή, ο Τάφος ήταν κενός. «ἐν αὐτῇ τῇ ἡμέρᾳ», την ΙΔΙΑ ΗΜΕΡΑ (ΠΡΩΤΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ-ΚΥΡΙΑΚΗ), οι δύο Μαθητές πορεύονται προς Εμμαούς. Και λέγουν για τον Ιησού ότι «παρέδωκαν αὐτὸν οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ ἄρχοντες ἡμῶν εἰς κρῖμα θανάτου καὶ ἐσταύρωσαν αὐτόν» και προσθέτουν οι Μαθητές ότι «τρίτην ταύτην ἡμέραν ἄγει σήμερον ἀφ᾿ οὗ ταῦτα ἐγένετο» !!! Οι Μαθητές λέγουν ότι αυτή η ημέρα που διένυαν (ΠΡΩΤΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ -ΚΥΡΙΑΚΗ), που δεν είχε δηλαδή ακόμη παρέλθει, ήταν η ΤΡΙΤΗ ΗΜΕΡΑ από την Σταύρωση !
« καὶ ἐξαπέστειλεν ᾿Εσθὴρ τὸν ἥκοντα πρὸς αὐτήν, πρὸς Μαρδοχαῖον λέγουσα·  βαδίσας ἐκκλησίασον τοὺς ᾿Ιουδαίους τοὺς ἐν Σούσοις καὶ νηστεύσατε ἐπ᾿ ἐμοὶ καὶ μὴ φάγητε μηδὲ πίητεἐπὶ ἡμέρας τρεῖς νύκτα καὶ ἡμέραν, κἀγὼ δὲ καὶ αἱ ἅβραι μου ἀσιτήσομεν, καὶ τότε εἰσελεύσομαι πρὸς τὸν βασιλέα παρὰ τὸν νόμον, ἐὰν καὶ ἀπολέσθαι με δέῃ» Εσθήρ 4:15-16
«Και ἐγενήθη ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῇ τρίτῃ, ὡς ἐπαύσατο προσευχομένη, ἐξεδύσατο τὰ ἱμάτια τῆς θεραπείας καὶ περιεβάλετο τὴν δόξαν αὐτῆς.  καὶ γενηθεῖσα ἐπιφανής, ἐπικαλεσαμένη τῶν πάντων ἐπόπτην Θεὸν καὶ σωτῆρα, παρέλαβε τὰς δύο ἅβρας· καὶ τῇ μὲν μιᾷ ἐπηρείδετο ὡς τρυφερευομένη, ἡ δὲ ἑτέρα ἐπηκολούθει κουφίζουσα τὴν ἔνδυσιν αὐτῆς,  καὶ αὐτὴ ἐρυθριῶσα ἀκμῇ κάλλους αὐτῆς, καὶ τὸ πρόσωπον αὐτῆς ἱλαρὸν ὡς προσφιλές, ἡ δὲ καρδία αὐτῆς ἀπεστενωμένη ἀπὸ τοῦ φόβου.  καὶ εἰσελθοῦσα πάσας τὰς θύρας κατέστη ἐνώπιον τοῦ βασιλέως» Εσθήρ 5:1-1γ
Η Εσθήρ ζήτησε από τους ομοεθνείς της να νηστεύσουν μαζί της για τρεις μέρες, ημέρα και νύχτα. Και κατόπιν η Γραφή αναφέρει ότι «ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῇ τρίτῃ» , πριν περάσει και συμπληρωθεί η Τρίτη ημέρα δηλαδή  έπαυσε την νηστεία εγένετο επίφανής και «κατέστη ἐνώπιον τοῦ βασιλέως».
Γίνεται φανερό λοιπόν ότι η φράση της Εσθήρ «ἐπὶ ἡμέρας τρεῖς νύκτα καὶ ἡμέραν» δεν σημαίνει κατά γράμμα 72 ώρες. Διότι πριν συμπληρωθούν 72 ώρες αυτή «κατέστη ἐνώπιον τοῦ βασιλέως» αφού ήδη προηγουμένως «ἐπαύσατο προσευχομένη, ἐξεδύσατο τὰ ἱμάτια τῆς θεραπείας καὶ περιεβάλετο τὴν δόξαν αὐτῆς».
« καὶ εἶπεν πρὸς αὐτούς· ἀπέλθετε ἕως ἡμερῶν τριῶν καὶ ἀναστρέψατε πρός με· καὶ ἀπῆλθον» Βασιλειών Γ / Βασιλέων Α 12:5
« καὶ παρεγένοντο πᾶς ᾿Ισραὴλ πρὸς τὸν βασιλέα Ροβοὰμ ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῇ τρίτῃ, καθότι ἐλάλησεν αὐτοῖς ὁ βασιλεὺς λέγων· ἀναστράφητε πρός με τῇ ἡμέρᾳ τῇ τρίτῃ» Βασιλειών Γ / Βασιλέων Α 12:12
Ο βασιλεύς είπε στον λαό να φύγει για τρεις ημέρες και κατόπιν να επιστρέψει και ο λαός επέστρεψε την τρίτη ημέρα. Δηλαδή ο λαός επέστρεψε πριν συμπληρωθούν τρείς κατά γράμμα ημέρες = 72 ώρες.
« Τῇ ἐπαύριον πάλιν εἱστήκει ὁ ᾿Ιωάννης καὶ ἐκ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ δύο,  καὶ ἐμβλέψας τῷ ᾿Ιησοῦ περιπατοῦντι λέγει· ἴδε ὁ ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ.  καὶ ἤκουσαν αὐτοῦ οἱ δύο μαθηταὶ λαλοῦντος, καὶ ἠκολούθησαν τῷ ᾿Ιησοῦ. στραφεὶς δὲ ὁ ᾿Ιησοῦς καὶ θεασάμενος αὐτοὺς ἀκολουθοῦντας λέγει αὐτοῖς·  τί ζητεῖτε; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· ραββί· ὃ λέγεται ἑρμηνευόμενον διδάσκαλε· ποῦ μένεις;  λέγει αὐτοῖς· ἔρχεσθε καὶ ἴδετε. ἦλθον οὖν καὶ εἶδον ποῦ μένει, καὶ παρ' αὐτῷ ἔμειναν τὴν ἡμέραν ἐκείνην· ὥρα ἦν ὡς δεκάτη» Ιωάννης 1:35-40
Την δεκάτη ώρα σύμφωνα με τον Εβραϊκό τρόπο μέτρησης των ωρών (δηλαδή 16:00 το απόγευμα ) οι δύο μαθηταί του Ιωάννου εισέρχονται στο κατάλυμα του Ιησού και η Γραφή λέγει ότι έμειναν εκεί μαζί του «ἔμειναν τὴν ἡμέραν ἐκείνην».  Η ημέρα όμως για τους Εβραίους αλλάζει με την δύση του Ηλίου (18:00). Δηλαδή το διάστημα 2 ωρών από την δεκάτη ώρα (16:00) μέχρι την δύση ονομάζεται από την Γραφή ΗΜΕΡΑ.
Και τώρα προσέξτε ένα πιο σύνθετο παράδειγμα από το κεφάλαιο 10 των Πράξεων :
«Ανήρ δέ τις ἐν Καισαρείᾳ ὀνόματι Κορνήλιος, ἑκατοντάρχης ἐκ σπείρης τῆς καλουμένης ᾿Ιταλικῆς,  εὐσεβὴς καὶ φοβούμενος τὸν Θεὸν σὺν παντὶ τῷ οἴκῳ αὐτοῦ, ποιῶν τε ἐλεημοσύνας πολλὰς τῷ λαῷ καὶ δεόμενος τοῦ Θεοῦ διὰ παντός,  εἶδεν ἐν ὁράματι φανερῶς ὡσεὶ ὥραν ἐνάτην τῆς ἡμέρας ἄγγελον τοῦ Θεοῦ εἰσελθόντα πρὸς αὐτὸν καὶ εἰπόντα αὐτῷ· Κορνήλιε» εδάφια 1-3.
« ὡς δὲ ἀπῆλθεν ὁ ἄγγελος ὁ λαλῶν τῷ Κορνηλίῳ, φωνήσας δύο τῶν οἰκετῶν αὐτοῦ καὶ στρατιώτην εὐσεβῆ τῶν προσκαρτερούντων αὐτῷ,  καὶ ἐξηγησάμενος αὐτοῖς ἅπαντα, ἀπέστειλεν αὐτοὺς εἰς τὴν ᾿Ιόππην. Τῇ δὲ ἐπαύριον ὁδοιπορούντων ἐκείνων καὶ τῇ πόλει ἐγγιζόντων ἀνέβη Πέτρος ἐπὶ τὸ δῶμα προσεύξασθαι» εδάφια 7-9
« καταβὰς δὲ Πέτρος πρὸς τοὺς ἄνδρας εἶπεν· ἰδοὺ ἐγώ εἰμι ὃν ζητεῖτε· τίς ἡ αἰτία δι᾿ ἣν πάρεστε;  οἱ δὲ εἶπον· Κορνήλιος ἑκατοντάρχης, ἀνὴρ δίκαιος καὶ φοβούμενος τὸν Θεόν, μαρτυρούμενός τε ὑπὸ ὅλου τοῦ ἔθνους τῶν ᾿Ιουδαίων, ἐχρηματίσθη ὑπὸ ἀγγέλου ἁγίου μεταπέμψασθαί σε εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ καὶ ἀκοῦσαι ρήματα παρὰ σοῦ. εἰσκαλεσάμενος οὖν αὐτοὺς ἐξένισε. Τῇ δὲ ἐπαύριον ἀναστὰς ἐξῆλθε σὺν αὐτοῖς, καί τινες τῶν ἀδελφῶν τῶν ἀπὸ τῆς ᾿Ιόππης συνῆλθον αὐτῷ, καὶ τῇ ἐπαύριον εἰσῆλθον εἰς τὴν Καισάρειαν. ὁ δὲ Κορνήλιος ἦν προσδοκῶν αὐτοὺς συγκαλεσάμενος τοὺς συγγενεῖς αὐτοῦ καὶ τοὺς ἀναγκαίους φίλους. ῾Ως δὲ ἐγένετο τοῦ εἰσελθεῖν τὸν Πέτρον, συναντήσας αὐτῷ ὁ Κορνήλιος πεσὼν ἐπὶ τοὺς πόδας προσεκύνησεν» εδάφια 21-25
« καὶ ὁ Κορνήλιος ἔφη· ἀπὸ τετάρτης ἡμέρας μέχρι ταύτης τῆς ὥρας ἤμην νηστεύων, καὶ τὴν ἐνάτην ὥραν προσευχόμενος ἐν τῷ οἴκῳ μου· καὶ ἰδοὺ ἀνὴρ ἔστη ἐνώπιόν μου ἐν ἐσθῆτι λαμπρᾷ» εδάφιο 30
Τι μας λέγει η Γραφή ; Η Γραφή μας λέγει ότι μια ημέρα ο Κορνήλιος την ΕΝΑΤΗ ώρα (15:00) είδε ένα όραμα. Αμέσως μετά στέλνει δύο ηπηρέτες και έναν στρατιώτη να βρουν τον απόστολο Πέτρο. Οι απεσταλμένοι την ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ συναντούν τον Πέτρο ο οποίος τους φιλοξενεί. Την ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ ξεκινούν για να πάνε στον Κορνήλιο. Και την ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ συναντούν τον Κορνήλιο περί την ΕΝΑΤΗ ΩΡΑ (15:00) σύμφωνα με τα λόγια του.  Επίσης ο Κορνήλιος λέγει ότι είδε το όραμα πριν ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΗΜΕΡΕΣ ! Ενώ αν μετρήσουμε από την ΕΝΑΤΗ ΩΡΑ που είδε το όραμα μέχρι την ΕΝΑΤΗ ΩΡΑ που συνάντησε τον Πέτρο έχουμε 72 ώρες= 3 ημέρες και όχι τέσσερις !!! Και όμως σύμφωνα με τον Εβραϊκό τρόπο μέτρησης των ημερών αυτές οι 72 ώρες μας κάνουν 4 ημέρες !

Σύμφωνα λοιπόν με την Γραφή (Πράξεις 10:30), το διάστημα 72 ωρών από την ΕΝΑΤΗ ώρα που είδε το όραμα ο Κορνήλιος μέχρι την ΕΝΑΤΗ ώρα που συναντήθηκε με τον Απόστολο Πέτρο ονομάζεται ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΗΜΕΡΕΣ. Αυτό να το βλέπουν οι αιρετικοί εκείνοι που λέγουν ότι ο Ιησούς πέθανε την ΕΝΑΤΗ ώρα ΗΜΕΡΑ ΤΕΤΑΡΤΗ  και κατόπιν θάφτηκε πριν την δύση του Ηλίου για να Αναστηθεί 72 ώρες μετά  πριν την δύση του Ηλίου μετά την ΕΝΑΤΗ ώρα του Σαββάτου !!! Είναι οι λεγόμενοι Σαββατιστές αιρετικοί. Αν η αιρετική τους γνώμη ήταν ορθή και ο Ιησούς έμεινε στον τάφο 72 ώρες η Γραφή δεν θα έλεγε ότι έμεινε στην καρδια της γής «τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας» Ματθαίος 12:40 ούτε ότι Αναστήθηκε την ΤΡΙΤΗ ΗΜΕΡΑ «καὶ τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἐγερθήσεται» Ματθαίος 17:23.ΘΑ ΕΛΕΓΕ Η ΓΡΑΦΗ ΟΤΙ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ ΗΜΕΡΑ ΑΝΑΣΤΗΘΗΚΕ !!! 
ΑΛΛΑ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΔΕΝ ΤΟ ΛΕΕΙ ΠΡΟΣ ΔΙΑΨΕΥΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΣΤΡΟΦΕΩΝ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ.