Όχι μόνο πίστη, αλλά και έργα:


.  πάρχει κάποια πατερικ θέση, σχετικ μ τς λεγόμενες «νθρωπιστικς ργανώσεις» παγκόσμιου βεληνεκος;
.   Κύριος μς δωσε ατ τ σύντομη ζω ς χρόνο κα εκαιρία προετοιμασίας γι τν λλη, τν τελεύτητη. Στ διάρκεια, λοιπόν, τς σύντομης πίγειας ζως μας πρέπει ν συγκεντρώσουμε «προμήθειες» γι λόκληρη τν αωνιότητα. Πς; Μ τ καλ ργα. π’ ατ σχηματίζεται να κεφάλαιο. Κα π τν τόκο το κεφαλαίου συντηρούμαστε σ’ λόκληρη τν αωνιότητα. ποιος π μς κάνει μεγαλύτερες ποταμιεύσεις, θ ζήσει κε πι πλούσια, κα ποιος κάνει μικρότερες ποταμιεύσεις, θ ζήσει πι φτωχικά. Κύριος «θ πληρώσει τν καθένα κατ τ ργα του» (Ρωμ. β´ 6).
.  Στ
ν παροσα ζωή, λοιπόν, πρέπει ν κάνουμε ,τι μπορομε γι ν’ αξήσουμε τς καταθέσεις μας σ’ ατν τν λογαριασμό. Δν εναι δύσκολο. διος Κύριος τ βεβαιώνει, λέγοντας: « ζυγός μου εναι παλς κα τ φορτίο μου λαφρ» (Ματθ. ια´ 30). λη χριστιανικ ζω συνοψίζεται σ τοτα: Ν πιστεύουμε στν Θεό, στν προσκυνητ Τριάδα, πο μς σώζει μ τ λυτρωτικ ργο το ησο Χριστο κα μ τν γαθότητα το γίου Πνεύματος, ν ζομε σύμφωνα μ τς ντολς το Εαγγελίου, παίρνοντας θεία δύναμη μέσ τν ερν Μυστηρίων τς γίας κκλησίας μας, κα ν λπίζουμε τι Θεός, γι τν πίστη κα τν πακοή μας σ’ Ατόν, δν θ μς στερήσει τ πουράνια γαθά.

.  σο παραίτητη εναι πίστη γι τ σωτηρία μας, λλο τόσο παραίτητα εναι κα τ καλ ργα. Τ τονίζω ατό, γιατί μερικο διακηρύσσουν πς πίστη εναι ρκετή, ν λλοι λένε τι φτάνει ν εμαστε «καλο νθρωποι», ν κάνουμε δηλαδ καλ ργα.  λήθεια εναι πς πίστη κα τ ργα χουν ση ξία. πίστη πρέπει ν συνοδεύεται κα ν πιβεβαιώνεται π τ καλ ργα, δηλαδ π ζω για, σύμφωνη μ τς θεες ντολές. δ, στν τήρηση τν θείων ντολν, εναι πο πρέπει ν συγκεντρώσουμε περισσότερο τν προσοχή μας. Τν πίστη, βλέπεις, τν ληθιν ρθόδοξη πίστη, τν χουμε. Τί μς μένει λοιπόν; τήρηση τν ντολν, τ καλ ργα. Γιατί « πίστη χωρς ργα εναι νεκρ» (ακ. β´ 20). Κα πρέπει ν π, τι χρωστμε πέραντη εγνωμοσύνη στν Κύριο, γιατί τν ξία τν ργων μας τν καθορίζει μ κριτήριο χι τ σπουδαιότητα τ μεγαλοσύνη τους, λλ τ διάθεση πο πάρχει μέσα μας, ταν τ πιτελομε. Εγνωμοσύνη Το χρωστμε κόμα, γιατί μς δίνει καθημεριν ναρίθμητες εκαιρίες γι τν πιτέλεση καλν ργων σύμφωνα μ τ θέλημά Του, τσι πού, ν προσέχουμε, μπορομε κάθε στιγμ ν Τν εαρεστομε.
. 
Γι ν εαρεστήσεις, λοιπόν, κι σ τν Θεό, δν εναι νάγκη ν κάνεις κάτι τ πολ μεγάλο, δν εναι νάγκη ν πς στ ξωτερικό, πως κάνουν ο νεωτεριστς κα τάχα προοδευτικοί. Φτάνει ν κοιτς γύρω σου κάθε μέρα κα ρα. Διακρίνεις σ κάτι τ σφραγίδα τς θεϊκς ντολς; Κάνε το δίχως χρονοτριβ δισταγμό, μ τν πεποίθηση τι διος Θες ατ τν ρα ζητάει π σένα ατ τ ργο κα τίποτ’ λλο. Προσπάθησε ν στερεώσεις μέσα σου ναν τέτοιο τρόπο σκέψεως. ταν τ κατορθώσεις, πέραντη γαλήνη θ πλημμυρίσει τν καρδιά σου, ερήνη πο θ προέλθει π τν πίγνωση τι κάθε στιγμ δουλεύεις γι τν Κύριο. κόμα κι ταν σο λένε ν μπαλώσεις τς κάλτσες το μικρο σου δελφο, κα τ κάνεις πρόθυμα γι τν Χριστό, πο μς πρόσταξε ν’ κομε κα ν βοηθμε τν πλησίον, κτελες να ργο θεάρεστο. τσι, μ κάθε βμα, μ κάθε λέξη, μ κάθε κίνηση, κόμα κα μ κάθε ματι μπορομε ν εχαριστομε τν Θεό, ν βαδίζουμε στ δρόμο το θελήματός Του, κα πομένως ν κατευθυνόμαστε πρς τν τελικ σκοπό μας.
.  Ο νεωτεριστές, ο τάχα προοδευτικοί, χουν στ νο τους σύνολη τν νθρωπότητα, λους τος νθρώπους στοιβαγμένους μαζί. Εναι μως γεγονς τι «νθρωπότητα» «λας» δν πάρχει ς πρόσωπο, να πρόσωπο γι τ ποο θ μποροσες κάτι ν κάνεις τώρα κριβς. νθρωπότητά μας συγκροτεται π ξεχωριστ πρόσωπα. Κάνοντας κάτι γι να πρόσωπο, τ κάνουμε μέσα στ σύνολο τν νθρώπων. ν καθένας μας κανε ,τι μποροσε γι ποιονδήποτε νθρωπο χει μπροστ στ μάτια του, ντ ν ρίχνει μάταια τ βλέμμα του τόσο μακριά, στ πρόσωπο σύνολο τν νθρώπων, τότε λοι μας θ κάναμε κάθε στιγμ ,τι χρειάζεται γι’ ατος πο χουν νάγκη, κι τσι θ δραιώναμε τν εημερία το συνόλου το νθρώπινου γένους, πο ποτελεται π πλούσιους κα φτωχούς, π δύνατους κα σχυρούς. σοι ραματίζονται τν εημερία λης τς νθρωπότητας συνολικά, διαφορον γι’ ατ πο εναι μπροστ στ ματιά τους. τσι, μως, δν κπληρώνουν τ σκοπ τς ζως, γιατί οτε τ δυνατότητα χουν ν πιτελέσουν να τόσο μεγάλο ργο, πως εναι πανανθρώπινη εημερία, οτε πάλι ξιοποιον τς εκαιρίες, πο τος δίνονται, γι τν κτέλεση μικρν καλν ργων.
.
 Μο μίλησαν γι μία τέτοια περίπτωση στν γία Πετρούπολη. Σ μία συγκέντρωση νέων, πέρμαχων τς «πανανθρώπινης εημερίας» –ατ ταν τ κεντρικ σύνθημα το «προοδευτικο» παραληρήματός τους–, κάποιος… τζέντλεμαν βγαλε ναν παθιασμένο λόγο γι τν γάπη πρς τν νθρωπότητα κα τ λαό. Τος συνεπρε λους. ταν, μως, γύρισε στ σπίτι του, πηρέτης του, πο δν ντιλήφθηκε τν πιστροφή του, δν το νοιξε μέσως τν πόρτα κα δν το δωσε μέσως κερί. πιπλέον, πειδ τ μπουρ τς σόμπας του εχε βουλώσει, τ δωμάτιό του ταν λίγο κρύο. , «νθρωπιστής» μας δν μπόρεσε ν τ’ νεχθε λα ατά, κι λουσε τν πηρέτη του μ’ να χείμαρρο π βρισιές. ταν κενος προσπάθησε ν δικαιολογηθε, το κατάφερε κι να γερ χτύπημα στ στθος. Νά, λοιπόν, φίλος μας μ τ λεπτ ασθήματα, ατς πο π τ να μέρος διαλαλοσε τν γάπη του γι τν νθρωπότητα κα π τ λλο μέρος, στ διο του τ σπίτι, δν μποροσε ν φερθε φιλάνθρωπα σ’ ναν μόνο νθρωπο. Τ ποκορύφωμα το “προοδευτικο” παραληρήματος ταν διαγωγ πο δειχναν μερικς δραστήριες κοπέλες. Ατς δούλευαν μ νθουσιασμ κα ζλο σ βιβλιοδετεα, δένοντας βιβλία «προοδευτικο» περιεχομένου, συχν μως φηναν τς μανάδες τους χωρς να κομμάτι ψωμί. Κα μως, πίστευαν τι «τραβοσαν μπροστ» κα θεμελίωναν τν ετυχία τς νθρωπότητας.
.  
λοι ο κίνδυνοι προέρχονται π μία νοοτροπία πο εναι περβολικ κα κριτα φιλελεύθερη. Εναι προτιμότερο ν ρίχνεις ταπειν τ μάτια σου κάτω κα ν κοιτς τ πόδια σου, προσέχοντας πο πατς. Ατς εναι πι σωστς δρόμος.
.  Σο
ξαναγράφω γι λα ατά, πειδ πρέπει ν στερεωθον στ μυαλό σου. Θέλω ν σ προφυλάξω π τ σύγχυση κα τ σκοτισμ πο προξενον στν ψυχ τ νειρα τν νεωτεριστν.