Η ΑΙΡΕΣΗ του ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ, ΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ και οι ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ!

Γιὰ τὸν προβληματισμὸ Ποιμένων και Πιστῶν!

ποσπάσματα π τ ρθρο:

Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΚΑΙ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ

ρχιμ. Νικολάου Χ. ᾿Ιωαννίδη

Δρος Θ., Καθηγητοῦ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν

 


Η ποιμαντική μέριμνα τν Καππαδοκν Πατέρων γιά τήν πνευματική πρόοδο τν πιστν πεκτεινόταν καί στούς αρετικούς καί στούς εδωλολάτρες τς ποχς τους. Ο αρέσεις πού συντάρασσαν τότε τήν ᾿Εκκλησία, δέν μποροῦσαν νά φήσουν διάφορους τούς Πατέρες. Η θεολογία πού νέπτυσσαν μέ φορμή τίς ορτές τν Χριστουγέννων καί Θεοφανείων, περιέχει καί τίς νάλογες παντήσεις τόσο στούς αρετικούς σο καί στούς εδωλολάτρες· καί σ᾿ ατές διαπιστώνουμε τι γωνιστική τους διάθεση γιά τήν πικράτηση τς ληθινς πίστης δέν εχε μόνο πολεμικό χαρακτήρα, λλά καί σωτηριολογικό, φο καί ο αρετικοί καί ο εδωλολάτρες ς πλάσματα το Θεο εχαν δικαίωμα στή νέα ζωή πού χάρισε μέ την νάνθρώπησή του Υός καί Λόγος το Θεο στήν νθρωπότητα.

ορτασμός τν μεγάλων ορτν τς Γεννήσεως καί Βαπτίσεως το Χριστο σηματοδοτοσε σφαλς τή διαφορά μεταξύ αρετικς διδασκαλίας καί ρθς πίστεως. Γρηγόριος Θεολόγος ναφέρει νομαστικά τούς αρετικούς Σαβέλλιο καί Αρειο, λέγοντας στούς χριστιανούς τι πρέπει νά πέχουμε ξ σου πό τή διδασκαλία τους:

«πέστω γάρ μν ξ σου, και Σαβελλίου συναίρεσις, και ρείου διαίρεσις, τά κ διαμέτρου κακά, καί μότιμα τήν σέβειαν».

Μέ τή λέξη «συναίρεσις» ννοε τήν αρετική διδασκαλία το Σαβελλίου, ποία ρνετο κάθε διάκριση μεταξύ τν τριν προσώπων τς γίας Τριάδος, καί μέ τή λέξη «διαίρεσις» ννοε τήν ρειανική διδασκαλία, ποία θεωροσε τόν Χριστό ς κτίσμα καί ποίημα το Πατρός, συνεπς χι μοούσιο πρός ατόν καί γι᾿ ατό κατώτερο του. Πρόκειται δηλαδή τόσο γιά τό τριαδικό σο καί γιά τό χριστολογικό δόγμα, πού πλήττονταν πό τούς αρετικούς.

Γρηγόριος Νύσσης μέ φορμή τήν ορτή τν Φώτων καί τήν ναφορά στήν τριπλή κατάδυση τν νεοφωτίστων, δέν χάνει τήν εκαιρία νά πιτιμήσει ατούς πού μάχονται «τήν δόξαν το Πνεύματος... τολμηρς» καί δέν σέβονται «τόν Παράκλητον». Καί Θεολόγος Γρηγόριος σέ κάθε ναν ξεχωριστά π’ ατούς τούς αρετικούς ...ναγκάζεται νά πευθυνθε μέ αστηρότητα λέγοντας: «Ω δαιμόνων πιστότερε, καί ᾿Ιουδαίων γνωμονέστερε!», γιατί, πως τούς ξηγε, τό νά «προσκόπτεις τ σαρκί» εναι γνώρισμα τν ᾿Ιουδαίων καί τό νά «πιστες τ θεότητι» εναι γνώρισμα τν δαιμόνων.

αστηρότητα ατή το Γρηγορίου πρός τούς αρετικούς φείλεται χι μόνο στήν ποιμαντική μέριμνα πού εχε γι᾿ ατούς, λλά καί στό γεγονός τι ατοί χλεύαζαν τούς ρθοδόξους...

Εναι πολύ χαρακτηριστική μμονή τν πατερικν κειμένων στό θέμα τς θείας νανθρωπήσεως μέ ναφορά στίς αρέσεις καί κυρίως τόν ρειανισμό. Τό βασικό ρώτημα πού πασχολοσε χι μόνο τούς αρετικούς λλά καί τούς εδωλολάτρες, ταν πς συμβιβάζεται Γέννηση το Χριστο καί θεία φύση του. Η πατερική γραμματεία πού παντ σ’ ατήν τήν ρώτηση, εναι τεράστια καί δέν εναι δυνατόν νά ναπτυχθε στό πλαίσιο τς παρούσης εσηγήσεως, γι’ ατό θά προσπαθήσουμε ρανιστικά καί πιγραμματικά νά τήν ναφέρουμε.

νανθρώπηση ποτελε τό ψιστο τν θαυμάτων νώπιον το ποίου « λογισμός τν νθρώπων πορν (τυγχάνει)», φο «θαυμαστή ερουργία πάντα νον νθρώπων» περβαίνει. Γι᾿ ατό Μέγας Βασίλειος προτείνει: «σιωπ τιμάσθω (τό μυστήριον)· μλλον δέ καί τας ννοίαις μν μή ζητεν κενα μηδέ πολυπραγμονεν πιτάξωμεν». ποτελε μως νανθρώπηση τό ψιστο τν θαυμάτων, χι μόνο γι᾿ ατό καθ’ ατό τό γεγονός, λλά καί γιατί νσάρκωση το Υο καί Λόγου το Θεο δέν πέφερε καμία λλαγή στή θεότητα. Μέ τό νά λάβει την νθρώπινη φύση καί νά γίνει «τέλειος νθρωπος», Θεός Λόγος δεν χασε τή θεότητά του, λλά παρέμεινε καί «τέλειος Θεός» κατά πάντα, να πρόσωπο σέ δύο φύσεις, τή θεία καί τήν νθρώπινη και χι κ δύο φύσεων.

Γιά νά ντιληφθομε τό μυστήριο ατό τς νώσεως τν δύο ν Χριστ φύσεων, τς θείας καί τς νθρώπινης, δηλαδή τό πς Χριστός ταν συγχρόνως τέλειος Θεός καί τέλειος νθρωπος, ο Πατέρες δίνουν τό ξς παράδειγμα: ς ναλογισθομε τόν προφορικό λόγο το νθρώπου καί τίς κτίνες το λίου. πως λόγος νός νθρώπου μεταδίδεται στούς λλους, λλά συγχρόνως παραμένει λόκληρος σ’ ατόν τόν διο, καί πως κτίνα το λίου μεταδίδεται στή γ, στή θάλασσα καί στόν έρα, λλά συγχρόνως μένει χώριστη πό τόν λιακό δίσκο, τσι καί Υός καί Λόγος το Θεο μένοντας χώριστος πό τόν Πατέρα καί τό γιο Πνεμα ς Θεός στόν ορανό, γινε τέλειος νθρωπος καί λθε στή γ καί συνανεστράφη μέ τούς νθρώπους ς νας π᾿ ατούς. Η νανθρώπηση λοιπόν το Θεο δέν συνεπάγεται πώλεια κάποια μείωση τς θεότητος, οτε εναι μετάβαση πό τή θεότητα στήν νθρωπότητα, οτε μετάβαση πό τόν ορανό στή γ. Η νανθρώπηση εναι, πως λένε ο Πατέρες, «μετάβατη παρουσία», «παρουσία χωρίς πουσία», εναι παρουσία το νός προσώπου τς γίας Τριάδος ποκαλυπτική καί σωστική. ᾿Αποκαλυπτική, γιατί μέ τό νά γίνει νθρωπος Υός το Θεο ποκαλύπτει στόν κόσμο τήν γία Τριάδα, δηλαδή τόν Θεό Πατέρα, τόν Ἑαυτό του καί τό γιο Πνεμα· καί σωστική, γιατί παρουσία του στή γ, ς τέλειου Θεο καί νθρώπου, γινε γιά τή σωτηρία τς νθρωπότητας.  Θεός λοιπόν χωρίς νά χάσει ατό πού ταν, δηλαδή τή θεότητα, λαβε ατό πού δέν ταν, δηλαδή τήν νθρωπότητα, καί τσι ς τέλειος Θεός καί τέλειος νθρωπος, δηλαδή ς θεάνθρωπος, πραγματοποίησε τή σωτηρία το νθρώπινου γένους.

Ο βασικές ατές θέσεις τν Πατέρων, πού σφαλς κφράζουν τήν ρθόδοξη διδασκαλία τς Νικαίας, ποτελον τόν κορμό τς παντήσεως στά θεολογικά ρωτήματα τν αρετικν τίς φιλοσοφικές νησυχίες τν εδωλολατρν.

 

γ) ᾿Απάντηση στούς εδωλολάτρες

Ο εδωλολάτρες το δευτέρου μισο το Δ΄ αώνα, ζώντας σέ ποχή παρακμς το εδωλολατρικο κόσμου, κατά τήν ποία ᾿Ιουλιανός θέλησε νά ντάξει τό παγανιστικό παρελθόν σέ μιά νέα πνευματικότητα νανεώνοντας τίς θρησκευτικές πεποιθήσεις, εχαν σφαλς πνευματικές ναζητήσεις. Τό πς πειρος καί τέλειος Θεός γίνεται παθητός, ταν παράδοξο καί σκανδάλιζε τούς πηρεασμένους πό τήν λληνική φιλοσοφία.

Δέν λείπει μως πό τά κείμενα τν Πατέρων καί αστηρή κριτική τν παγανιστικν θίμων, ποία γινόταν, πως θά δομε, χάριν τς λήθειας λλά καί τς μέριμνάς τους γιά τή διαφύλαξη τς χριστιανικς ρετς, πού ᾿Εκκλησία παγγελλόταν στό ποίμνιό της. Ετσι μέ φορμή τίς ορτές τν Χριστουγέννων καί τν Θεοφανείων ναφέρονται καί στηλιτεύονται ο παγανιστικές συνήθειες.

Γρηγόριος Θεολόγος ναφερόμενος στά παγανιστικά θιμα τά νομάζει «λληνική πλάνη καί μέθη»· παρακινώντας δέ τούς πιστούς νά ορτάζουν τή Γέννηση το Κυρίου «μή κοσμικς, λλ’ περκοσμίως...», ναφέρει τίς μαρτωλές συνήθειες τν εδωλολατρν πού διέπρατταν κατά τίς ορτές τους. Χοροί, πολυτέλεια νδυμάτων καί μύρων, πορνεες, γαστριμαργίες, ονοποσίες, μέθες, μαγγανεες εναι μερικές πό τίς ορταστικές συνήθειες πού ποδίδει στούς εδωλολάτρες. σον φορ μως μς τούς χριστιανούς, συνεχίζει, τό ντικείμενο τς λατρείας μας εναι Θεός Λόγος, καί ν πρέπει νά ασθανθομαι κάποιες όρτιες χαρές, θά τίς λάβουμε πό τό θεο λόγο καί πό τό νόημα τς ορτς· «κν δέ τρυφν, ν λόγ τρυφήσωμεν καί θεί νόμ καί διηγήμασι τος τε λλοις καί ξ ν παροσα πανήγυρις...».

ξ λλου γιος Γρηγόριος, γκρατέστατος τς λληνικς παιδείας καί γνώστης τς παγανιστικς δεολογίας, δίδει μιά λοκληρωμένη κριτική τς εδωλολατρικς θρησκείας, τς ποίας ο βασικές θέσεις εναι: Κάθε τελετή καί μυστήριο εδωλολατρικό εναι «λρος... δαιμόνων ερημα σκοτεινόν, καί διανοίας νάπλασμα κακοδαίμονος». Ο τελετές καί πανηγύρεις τους μετέχουν «τς κακοδαιμονίας φ’ πασιν» καί σοι μετέχουν σ᾿ ατές εναι «βδελυκτότεροι τς ετελείας τν προσκυνουμένων καί σεβομένων...». Τέλος πλάνη τους εναι τόσο μεγάλη καί δαιμονική, στε γιά τίς μαρτίες καί τά πάθη τους θεωρον τούς θεούς συνηγόρους, «να μή μόνον νεύθυνον τό μαρτάνειν, λλά καί θεον νομίζεται». (σ.σ. νάλογα βδελυκτς εναι κα ο συμπροσευχς Πάπα-Πατριάρχη, ο ποοι συνειδητ ποδέχονται ν κατευθύνονται π τ σατανοκρατούμενη Νέα Τάξη κα τν μπνευστή της! -Ο κοινωνοντες κα μνημονεύοντες Πάπα κα Πατριάρχη, ς βγάλουν τ δικά τους συμπεράσματα).

σφαλς μιά τέτοια κριτική σκόπευε νά ποκαθηλώσει τήν εδωλολατρία πό τό ψος μις νώτερης θρησκείας καί εχε ς ποδέκτες καί τούς εδωλολάτρες καί τούς χριστιανούς· τούς μέν γιά νά ντιληφθον τό μέγεθος τς πλάνης τους, τούς δέ γιά νά διακρίνουν τήν λήθεια πό τό ψεδος, τή σωτηρία πό τήν πώλεια. Η λήθεια καί σωτηρία δίδεται πό τόν Κύριο, λλά προϋποθέτει, πως συμπληρώνει γιος Γρηγόριος, γώνα καί καθαρότητα: «Τέως δέ καθαιρώμεθα καί προτελώμεθα τ Λόγ, ν᾿ τι μάλιστα ατούς μς εεργετμεν, θεοειδες ργαζόμενοι, καί κοντα τόν Λόγον ποδεχόμενοι· ο μόνον δέ, λλά καί κρατοντες, καί τος λλοις προφαίνοντες».

Τέλος ᾿Αμφιλόχιος ᾿Ικονίου... πευθυνόμενος στό ποίμνιό του λέγει, παναλαμβάνοντας τόν ᾿Απόστολο Παλο (Α΄ Κορ. 5, 68): «Οτω δέ πολιτευσάμενοι γενησόμεθα ζύμη γία, καί δι᾿ μν ζημωθήσεται κόσμος ες σωτηρίαν».

 

᾿Επίλογος

Ο εροί Πατέρες κστασιασμένοι μπροστά στό μυστήριο τς θείας νανθρωπήσεως διδάσκουν τούς πιστούς τή θεολογία το μυστηρίου. Τό δεολογικό πλαίσιο τς ποχς παιτοσε ντιμετώπιση τν αρετικν καί εδωλολατρν.

[σ.σ. Τ διο παιτον κα ο καιροί μας, λλ ο Ποιμένες σήμερα, μ ἐλάχιστες ἐξαιρέσεις(!), οδεμία ναφορ καμαν στς Χριστουγεννιάτικες γκυκλίους τους στν Οκουμενισμό, τν Παναίρεση τς ποχς μας!!!].

πανηγυρισμός τν δύο μεγάλων ατν ορτν ποτέλεσε τήν κατάλληλη εκαιρία να κθέσουν μμέσως πλήν σαφς τήν πίστη τς ᾿Εκκλησίας στή σύνοδο τς Νικαίας, παντώντας τσι στούς διαφόρους αρετικούς.

Ο ορτές τν Χριστουγέννων καί τν Θεοφανείων δέν προσφέρονται γιά σκέψεις εσεβες καί ναλύσεις συναισθηματικές, λλά γιά νά συνειδητοποιήσουμε τή ζωτική σημασία τους καί νά μετάσχουμε στά ορταζόμενα γεγονότα· νά βιώσουμε τι Θεός γινε νθρωπος γιά τή δική μας σωτηρία, τι μς δωσε μιά νέα ζωή, πού εναι δυνατότητα νά γίνουμε θεοί κατά χάριν.

Κάθε κκλησιαστική ορτή εναι νάμνηση νός θείου γεγονότος, νάμνηση μως πού ν γινε στό παρελθόν φάπαξ, φανερώνεται, βιώνεται καί ορτάζεται μυστηριακς στό παρόν καί μς δίνει τή δυνατότητα νά μετέχουμε βιωματικά σ᾿ ατό, δηλαδή ς ατόπτες μάρτυρες. Καί ν προκειμέν μπορομε νά γίνουμε μάρτυρες τς θείας πιφανείας, νά γίνουμε ο διοι «θεοφανικό γεγονός», πράγμα λλωστε πού ποτελε καί τό σκοπό τς θείας νανθρωπήσεως.

Γι’ ατό τελειώνοντας θά θελα νά κλείσω μέ τά λόγια το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου. ᾿Αδελφοί καί πατέρες «τοίνυν ορτάζωμεν, μή πανηγυρικς, λλά θεϊκς· μή κοσμικς, λλ᾿ περκοσμικς· μή τά μέτερα, λλά τά το μετέρου, μλλον δέ τά το δεσπότου· μή τά τς σθενείας, λλά τά τς ατρείας· μή τά τς πλάσεως, λλά τά τς ναπλάσεως».