Ομιλία στο γεγονός της "καλής απιστίας" του Θωμά: Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς


Ἀφιερωμένη αὐτὴ ἡ ἑβδομάδα στὸ γεγονὸς τῆς «καλῆς ἀπιστίας» τοῦ ἀποστόλου Θωμᾶ, τὸν ὁποῖον ἐπισκέφτηκε ὀκτὼ μέρες μετὰ τὴν Ἀνάσταση ὁ Κύριος. Ἀξίζει νὰ μελετήσουμε μιὰ ἀκόμα ἁπλῆ, ἀλλὰ καὶ θαυμάσια ὁμιλία τοῦ  ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, διὰ τῆς ὁποίας μᾶς ἀναλύει, ἑρμηνεύει καὶ ἀποκαλύπτει πολλὲς πτυχὲς τοῦ γεγονότος αὐτοῦ καὶ γενικότερα τῆς χριστιανικῆς ζωῆς.

Τ σημεριν εαγγέλιο μς προσφέρει μι μεγαλειώδη πόδειξη τς νάστασης το Χριστο. Μι πόδειξη πο πιστοποιεται μ τν πίστη το ποστόλου Θωμ, λλ κα μ τν πίστη χιλιάδων λλων χριστιανν π τν ρχ τς στορίας τς σωτηρίας σαμε σήμερα.

«Οσης ον ψας τ μρ κεν τ μι τν σαββτων, κα τν θυρν κεκλεισμνων που σαν ο μαθητα συνηγμνοι δι τν φβον τν ᾿Ιουδαων, λθεν  ᾿Ιησος κα στη ες τ μσον, κα λγει ατος· ερνη μν» (ωάν. κ’ 19).

 πρώτη μέρα τς βδομάδας εναι  πόμενη το Σαββάτου. Ατ εναι σαφς π τ κατ Μάρκον εαγγέλιο, που ναφέρεται:

«Κα διαγενομένου το σαββάτου… λίαν πρω τς μίας σαββάτων» (Μάρκ. ιστ’ 1-2).  μέρα ατ εναι  Κυριακή, τότε πο ναστήθηκε  Κύριος νωρς τ πρωί. ργ τ βράδυ τς διας μέρας λοιπόν, ο μαθητς εχαν μαζευτε σ’ να σπίτι στ εροσόλυμα λοι μαζί, κτς π τν Θωμά.

λα εχαν γίνει σύμφωνα μ τν προφητεία: «πατάξω τν ποιμένα κα διασκορπισθήσονται τ πρόβατα» (Μάρκ. ιδ’ 27).

Ο πόστολοι μως δν ταν λογα ζα, γι ν διασκορπιστον στος πέντε νέμους. Συγκεντρώθηκαν λοι μαζ σ’ να σπίτι γι ν περιμένουν τς ξελίξεις κα ν στηρίξουν  νας τν λλο. πειδ φοβονταν τος ουδαίους εχαν κλειδώσει τν πόρτα. ναμφίβολα λοι τους εχαν ζωνταν στ μνήμη τν προφητεία το Διδασκάλου τους, ταν τος προειδοποιοσε πς θ τος παραδώσουν σ συνέδρια κα θ τος μαστιγώσουν στς συναγωγές (βλ. Ματθ. ι 17). Δν ταν δυνατ ν ξεχάσουν τ φοβερ λόγια Του: «λλ’ ρχεται ρα να πς  ποκτείνας μς δόξ λατρείαν προσφέρειν τ Θε» (ωάν. ιστ’ 2).

 φόβος τν ποστόλων ατς τς μέρες, ταν μπροστ στ μάτια τους συντελέστηκαν τόσα παράλογα γκλήματα ναντίον το Διδασκάλου τους, ταν κάτι περισσότερο π κατανοητός. δύναμοι νθρωποι ταν. Τί λλο θ περίμεναν πό τούς αμοδιψες πρεσβυτέρους τν ουδαίων, φο γνώριζαν δη πόσο δίστακτοι ταν στ δίκη το ναμάρτητου κα παντοδύναμου Χριστο, το θαυματουργο;  Χριστς μως, κόμα κα μέσα στν τάφο τος εχε στ νο Του, γι ν μ πάθουν κανένα κακό. Θ τος νίσχυε ν μν προδώσουν  νας τν λλο κα ν μ σκορπιστον στς τέσσερις γωνις τς γς προτο τν δον ζωνταν κα δοξασμένο.

Κα ν πο τώρα, τ τέταρτο βράδυ π τότε πο ο μαθητς χωρίστηκαν π τν Κύριό τους π τότε πο τν συνέλαβαν κα τν δήγησαν σ δίκη– κα τν πρώτη μέρα μετ τν νάσταση,  Κύριος μφανίστηκε μπροστά τους ζωντανς κα δοξασμένος. ρθε κοντά τους κα κάθησε στ μέση, ν ο πόρτες ταν κλειδωμένες. πως λα τ θαύματα το Κυρίου ησο ταν πολ προσεχτικ πολογισμένα γι ν βοηθήσουν τν νθρωπο, τσι γινόταν κα τώρα.  Εαγγελιστς δν φήνει κανένα περιθώριο μφιβολίας τι  Κύριος μπκε στ κλειδωμένο σπίτι θαυματουργικά.  Κύριος μφανίστηκε μπροστά τους μ’ ατν τν τρόπο, πρτα γι ν μ τος τρομάξει χτυπώντας τν πόρτα. Εχαν τρομοκρατηθε ρκετ πό τούς ουδαίους κι  Κύριος δν θελε ν τος τρομάξει περισσότερο, οτε γι μι στιγμή. Κι νας δεύτερος λόγος, πο εναι κα πι σπουδαος, ταν γι ν τος δείξει πς εχε νακτήσει τν

παντοδυναμία Του, φο φαινομενικ ταν βοήθητος κα νικημένος τς τελευταες τρες μέρες. Κι ατ τ διατύπωσε πολ γρήγορα μετά: «δόθη μοι πάσα ξουσία ν οραν κα π γς» (Ματθ. κη’ 18).

Χωρς τ μεγάλο ατ θαμα, πς θ μποροσε ν’ ποκαταστήσει τν κλονισμένη πίστη τν μαθητν Του  Χριστός; Πς  κατακτημένος θ ‘δειχνε πς εναι Νικητής; Πς θ μποροσε  περιφρονημένος,  μπαιγμένος,  βασανισμένος,  σταυρωμένος κα θαμμένος, ν δείξει μ λλον τρόπο πς εναι δοξασμένος; Πς θ μποροσε ν πείσει μ λλον τρόπο τος φίλους Του πς τ πάθος κι  θάνατος δν εχαν φαιρέσει τίποτα π τ δύναμή Του, λλ’ ντίθετα, ς νθρωπος εχε πολ μεγαλύτερη δύναμη; Κα κάτι τελευταο: ποι πλάσμα θ μποροσε ν’ ντισταθε στ θέλημα το Πανάγιου κα Πάναγνου Θεο;

 φύση λόκληρη ποτάσσεται στν γιότητα κα τν γνότητα. ταν  Χριστς ταν κόμα ντυμένος μ θνητ σμα,  θέλησή Του μποροσε ν ποτάξει τ θάλασσα κα τος νέμους. Πς θ μποροσαν λοιπν  ξύλινη πόρτα κα ο πέτρινοι τοχοι ν το ντισταθον, τώρα πο εχε δοξασμένο σμα; ταν τ πιθυμε κι ατ τ κάνει ταν πρέπει, πως σ’ ατν τν περίπτωση  κτίση λόκληρη εναι σ ν μν πάρχει. Τ διάστημα κι  χρόνος,  πυκνότητα   ρευστότητα κάποιου πράγματος, τ ψος  τ βάθος, λα γίνονται δύναμα, νοιχτά, ποταγμένα κα νίκανα ν προβάλουν ποιαδήποτε ντίσταση.

Ερήνη μν!  Νικητς το θανάτου χαιρετ τ μικρ στρατό Του μ τ λόγια ατά. «Κύριος ελογήσει τν λαν ατο ν ερήν» (Ψάλμ. κ 10). π τ βάθος τν αώνων  προφήτης Δαββ προεδε τ χαρμόσυνη ατ στιγμή.
Ερήνη μν! Ατς ταν νας συνηθισμένος χαιρετισμς στν νατολή. Στ χείλη το Χριστο τώρα μως ποκτοσε να διαίτερο περιεχόμενο κι να εδικ νόημα. Νωρίτερα, τν ρα πο ποχωριζόταν τος μαθητές Του,  Κύριος εχε πε: «Ερήνην φίημι μν, ερήνην τν μήν δίδωμι μν μ ταρασσέσθω μν  καρδία» (ωάν. ιδ’ 27).

 Χριστς χυσε τ αμα Του μέσα στ δειο δοχεο το κόσμου. Στν κοιν κα συνηθισμένο χαιρετισμ δωσε οράνια γλυκύτητα. ταν ο νθρωποι χάνουν τν σωτερικ ερήνη τους κι ο πίγειες μέριμνες τος γονατίζουν, λένε ερήνη μν, λλ προσφέρουν κάτι πο ο διοι δν χουν.  χαιρετισμς ατς οτε τ δική τους ερήνη μπορε ν’ αξήσει οτε τν ερήνη κείνων στος ποίους πευθύνονται. Τ λένε ατ π συνήθεια, π εγένεια, περίσκεπτα, χωρς νόημα. Τ διο πράγμα λένε ταν μαζεύονται γι ν διασκεδάσουν  ν μηνύσουν κα ν’ πατήσουν  νας τν λλο.

 χαιρετισμς το Χριστο μως εναι διαφορετικός. κενος δίνει ατ πο πραγματικ χει.  δική Του ερήνη εναι  ερήνη το Νικητ, πο  νίκη Του εναι πλήρης, λοκληρωτική.  ερήνη Του πομένως εναι χαρά, θάρρος, γεία, ερήνη κα δύναμη. Δν δίνει τν ερήνη Του πως κάνει  κόσμος. Δν τ δίνει πλ μ τ χείλη Του, λλά μ τν δια τν ψυχή Του, μ λη Του τν καρδι κα τ νο, πως  γάπη δίνεται στν γάπη. Χαρίζοντάς τους τν ερήνη Του, τος μεταγγίζει μ’ να μυστηριώδη τρόπο τν παρξή Του.

Ατ εναι « ερήνη το Θεο  περέχουσα πάντα νον» (Φιλιπ. δ’ 7). Τέτοια ερήνη σηματοδοτε τ βασιλεία το Θεο μέσα στν ψυχ το νθρώπου. Τέτοια ερήνη ταν τ μεσουράνημα,  καρπς κα τ στεφάνι τς πνευματικς ζως τν πρώτων χριστιανν.
Μ τν χαιρετισμ τν μαθητν Του  Κύριος θλησε ν τος πείσει πς δν ταν πνεμα, πως θ μποροσαν ν σκεφτον κάποιοι π’ ατος κείνη τ στιγμή (Λουκ. κδ’ 37), λλά πς ταν  ληθινς κα ζωντανς Κύριος κα Διδάσκαλός Τους.

«Κα τοτο επν δειξε ατος τς χερας κα τν πλευρν ατο. χάρησαν ον ο μαθητα δόντες τν Κύριον» (ωάν. κ’ 20). Γιατί  Κύριος τούς δειξε τ χέρια κα τν πλευρά Του; Προφανς πειδ ατ εχαν δεχτε στ σταυρ τς πληγς π τ καρφι κα τ λόγχη. Μ τ ν τος δείξει τς πληγς Του  Κύριος θλησε ν τος θυμίσει τί γινε στ σταυρ κα ν τος πείσει πς ταν ζωντανός. Ν τος πείσει πς ταν ατς  διος. Ποιός λλος θ μποροσε ν χει τς πληγς ατς στ χέρια κα τν πλευρά Του; Ν τος θυμίσει πς θ ‘φερνε τ σημάδια τν πληγν κόμα κα τώρα πο εχε μεταβε στν θάνατη δόξα, ς αώνια μαρτυρία τς γάπης κα το πάθους Του γι τ νθρώπινο γένος.

Τότε λοιπόν, φο ο μαθητς εδαν κι ναγνώρισαν τν Κύριό τους, χάρηκαν πολύ. Μ τν προνοητικότητά Του  Σωτήρας μας τος εχε προφητέψει νωρίτερα κόμα κι ατ τ στιγμ τς χαρς, ταν θ γύριζε γι ν συναντήσει τος μαθητές Του. Ατ εχε γίνει λίγο πρν π τ πάθος Του, ταν ο μαθητς ταν περίλυποι. κενος, πο ς νθρωπος τν παραμον το πάθους Του εχε μεγάλη νάγκη π παρηγοριά, ξέχασε τν αυτό Του κι γωνιζόταν ν παρηγορήσει τος λυπημένους μαθητές Του: «Κα μες ον λπην μν νν χετε· πλιν δ ψομαι μς κα χαρσεται μν  καρδα» (ωάν. ιστ’ 22). Τώρα, μπροστά τους, παληθεύτηκε  θαυμαστ ατ προφητεία. Ο θλιμμένες καρδιές τους γέμισαν ξαφνικ μ χαρ νεκλάλητη.

«Επεν ον ατος  ᾿Ιησος πλιν· ερνη μν. καθς πσταλκ με  πατρ, κγ πμπω μς» (ωάν. κ’ 21). Γιατί  Κύριος λέει γι δεύτερη φορ ερήνη μν; πειδ θέλει ν τος πλίσει μ διπλ ερήνη γι τ μάχη πο τος περιμένει, κε πο τος στέλνει  διος. Τος δίνει πρτα ερήνη σωτερικ κι πειτα ερήνη ξωτερική. Μ λλα λόγια: ερήνη μ τν αυτό τους κα ερήνη μ τν κόσμο.

ταν λέει ερήνη μν γιά πρώτη φορά, τος δείχνει πς κενος,  Κύριός Τους, ταν μαζί τους σωματικ κα ψυχικά. θελε μ’ ατ ν τος πε: «ταν χετε πόλεμο σωτερικ μ τ πάθη, τος λογισμος κα τς γκόσμιες πιθυμίες σας κι γ βρίσκομαι νάμεσά σας δηλαδ μέσα στς καρδιές σας μ φοβστε τίποτα. γώ εμαι  ερήνη,  Δημιουργς τς ερήνης στς καρδιές σας». Τώρα πο τος στέλνει στν κόσμο σ πόλεμο ξωτερικό, μ τν κόσμο τος χαιρετ ξαν κα τος συνοδεύει μ ερήνη, στε ν μν φοβηθον τν κόσμο, λλ ν εναι καρτερικο στν πάλη κα ν σπέρνουν τν ερήνη στς καρδις τν νθρώπων. Τος χαρίζει ερήνη περάφθονη, γιατί δν εναι μόνο γι τ δική τους νάγκη. Πρέπει ν τ μεταφέρουν κα σ λλους, πως τος εχε προφητέψει νωρίτερα: «εσερχμενοι δ ες τν οκαν σπσασθε ατν λγοντες· ερνη τ οκ τοτ. ἐὰν μν   οκα ξα, λθτω  ερνη μν π’ ατν· ἐὰν δ μ  ξα,  ερνη μν πρς μς πιστραφτω» (Ματθ. ι’ 12-13).

 διπλ ερήνη μπορε ν ρμηνευτε κα ς δόσιμο τς ερήνης στν ψυχ κα τ σμα, πως ποστηρίζουν κάποιοι π τος γιους Πατέρες. μως  ερήνη το σώματος κα  ερήνη το κόσμου ντιπροσωπεύουν τν δια ερήνη, φο τί λλο εναι  κόσμος, παρ « πιθυμία τς σαρκς κα  πιθυμία τν φθαλμν» (Α΄ ωάν. β’ 16);

φο τούς πλισε μ πλούσια τ διπλ ατ ερήνη,  Κύριος τος στέλνει στν κόσμο. Μ ποι τρόπο τος στέλνει; «Καθς πέσταλκε μ  πατήρ, κγώ πέμπω μς» (ωάν. κ’ 21).  Θες στειλε τν Υό Του π γάπη πρς κείνους πο τν στειλε· «ν τοτ στν  γπη, οχ τι μες γαπσαμεν τν Θεν, λλ᾿ τι ατς γπησεν μς κα πστειλε τν υἱὸν ατο λασμν περ τν μαρτιν μν» (Α’ ωάν. δ’ 10). π τν γάπη Του γι τ νθρώπινο γένος τώρα,  Κύριος ησος στέλνει τος μαθητές Του.  Πατέρας στειλε τν Υό Του στν κόσμο μ δύναμη κι ξουσία. «Πάντα σα χει  πατρ μά στι» (ωάν. ιστ’ 15), επε  διος. Κι λλο πάλι: «Πάντα μοι παρεδόθη π το πατρός μου» (Ματθ. ια’ 27).

 ναστημένος Κύριος δίνει στος μαθητς Του δύναμη κι ξουσία ν λύνουν κα ν δένουν, πως ποδείχτηκε λίγο ργότερα. Επε κόμα  Κύριος πς τν στειλε  Πατέρας χι γι ν κάνει τ δικό Του θέλημα, λλά τ θέλημα το Πατρός. Μ τν διο τρόπο  Υἱὸς τώρα στέλνει τος μαθητς Του, χι γι ν κάνουν τ δικό τους θέλημα, λλ τ δικό Του.

 Υός στάλθηκε π τν Πατέρα στ γ, μως οτε γι μι στιγμή δέν χωρίστηκε π τν Πατέρα. «τι μόνος οκ εμί, λλ’ γ κα  πέμψας με πατήρ» (ωάν. η’ 16). Μ τν διο τρόπο τώρα  Υός στέλνει τος μαθητές Του στν κόσμο λλά τούς πόσχεται πς θ εναι μαζί τους «ως τς συντελείας τν αώνων» (Ματθ. κη’ 20).

Κα γι ν διδάξει τν ταπείνωση στος περήφανους κι περίσκεπτους νθρώπους,  Υός ποδίδει λα τ ργα Του (βλ. Ψ. ε’ 19) κα τ διδασκαλία Του (βλ. ωάν. ζ’ 16) στν Πατέρα Του. Στος μαθητές Του διδάσκει τν ταπείνωση, λέγοντας: «Χωρς μο ο δύνασθε ποιεν οδέν» (ωάν. ιε’ 5).

Τος στέλνει μως κα ς πρόβατα ν μέσ λύκων, πως στάλθηκε κι  διος. Ο διοι ο μαθητς ταν μάρτυρες γι τν τρόπο πο ο μαρτωλο ορλιαζαν σν λύκοι τς τελευταες μέρες Του, γι τ λυσσώδη κι αμοδιψή πιθυμία τους ν τν βασανίσουν ως θανάτου. Τώρα μως εναι μπροστά τους, ζωνταν μαρτυρία πώς, ταν ο μαρτωλο ετε ατοχειριάζονται ετε σκοτώνουν κάποιον λλον, πάντα τν αυτ τους σκοτώνουν, χι τν λλον.  νίκη Του εναι βεβαίωση τς δικς τους μελλοντικς νίκης.

«Κα τοτο επν νεφσησε κα λγει ατος· λβετε Πνεμα Αγιον· ν τινων φτε τς μαρτας, φενται ατος, ν τινων κραττε, κεκρτηνται» (ωάν. κ’ 22-23). Εδαμε πς  Κύριος πρτα πλισε τος μαθητές Του μ ερήνη κα μετ στερέωσε τν πίστη τους. Παραλλήλισε τν ποστολή τους μ τ δική Του κα τος στειλε μ τν διο τρόπο πο εχε στείλει κα τν διο  Πατέρας. Τώρα βλέπουμε πς τος πλίζει μ δύναμη κι ξουσία. Τος δωσε δύναμη μ τν πνοή Του κα ξουσία μ τ λόγια πο τος επε. κενος πο νακαίνισε τν κόσμο, ταν κα  Δημιουργός του.

ταν  Θες φτιαξε τν νθρωπο π τν πηλ τς γς, «νεφύσησεν ες τό πρόσωπον ατο πνοήν ζως, κα γένετο  νθρωπος ες ψυχν ζσαν» (Γέν. β’ 7).  νακαινιστής το κόσμου νεργε τώρα μ τν διο τρόπο. δωσε πνο ζως στος νθρώπους πο  μαρτία τος εχε κάνει δύναμους. Μ τ ζωοποι πνοή Του ναγενν, νακαινίζει κα νασταίνει κ νεκρν τς ναίσθητες ψυχς τν νθρώπων πο εναι δεμένες στ γ.  Κύριος νεφύσησε στος ποστόλους κα επε: «Λάβετε Πνεμα γιον».

Ατ εναι  πρώτη χορηγία το γίου Πνεύματος.
 δεύτερη θ γίνει τν πεντηκοστ μέρα π τν πιβλητικ ατ βραδυά.  πρώτη γινε γι ν ναζωογονήσει κα ν νισχύσει τος διους τος μαθητές.  δεύτερη φοροσε τν ποστολικ διακονία τους στν κόσμο, γι ν μεταδώσουν στος νθρώπους τ νέα ζωή. Τος δωσε δύναμη μ’ ατν τν τρόπο, μαζ μ ξουσία ν συγχωρον  ν δεσμεύουν μαρτίες.

λήθεια, πόσο ποφέρει  κόσμος πό τούς νθρώπους πο σφετερίζονται τν ξουσία χωρς ν ’χουν μέσα τους τ δύναμη το Θεο, χωρς ν ‘χουν λάβει τ γιο Πνεμα! ταν  δύνατος νθρωπος ρπάζει τν ξουσία πο νήκει στος δικαστς κα τος πρεσβύτερους, εναι μάστιγα γι τν κόσμο. Εναι να πτμα δεμένο στ σαμάρι νς χαλίνωτου λόγου. Τ διο γίνεται μ τος εδωλολάτρες, πο τν ξουσία τν ρπάζουν. Ατ μως δν πρέπει ν γίνεται νάμεσα σ χριστιανούς, που  Θες δίνει ξουσία σ κείνους πο πρωτύτερα δέχτηκαν τ γιο Πνεμα. Βλέπετε πς λα σχεδιάζονται κα τακτοποιονται μορφα στ βασιλεία πο δρύει  Χριστός.

Τν ξουσία το δεσμεν κα λύειν, το ν συγχωρε κανες μαρτίες  χι,  Κύριος τν εχε ποσχεθε κα νωρίτερα στν πόστολο Πέτρο (βλ. Ματθ. ιστ’ 19) κι ργότερα στος λλους ποστόλους (βλ. Μάρκ. ιη’ 18).  Κύριος παναβεβαιώνει τώρα τν πόσχεσή Του, τν δια μέρα τς πανένδοξης νάστασής Του. Ατ τ φορ δν ξεχωρίζει τν Πέτρο πό τούς λλους, λλά δίνει δύναμη κι ξουσία σ’ λους ξίσου, χωρς διάκριση. Ποτ δν δωσε στν Πέτρο  Κύριος εδικ δύναμη κι ξουσία. Μόνο τν πόσχεσή Του δωσε διαίτερα στν Πέτρο, κι ατ τότε πο  πόστολος μπνεύστηκε κι δωσε τν μολογία πς  Χριστς εναι « υόςτο Θεο το ζντος» (Ματθ. ιστ’ 16). Σν νδειξη πιδοκιμασίας τς μολογίας Του, λλά κα γι ν στερεώσει τος λλους μαθητς στν πίστη κα μολογία ατή,  Κύριος δωσε στν Πέτρο τν πόσχεση το δεσμεν κα λύειν τς μαρτίες, πο ργότερα δωσε σ’ λους τούς μαθητές Του. τσι, τν δια τ μέρα τς πανένδοξης νάστασής Του,  Κύριος ξισώνει λους τούς ποστόλους. κενοι ργότερα μετέδωσαν τ δύναμη κα τν ξουσία ατ στος διαδόχους τους, τος πισκόπους κι ο πίσκοποι στος ερες. Μ’ ατν τν τρόπο  ξουσία ατ εναι νεργ μέχρι σήμερα στν κκλησία το Χριστο.

«Θωμς δ ες κ τν δδεκα,  λεγμενος Δδυμος, οκ ν μετ’ ατν τε λθεν  ᾿Ιησος. 25 λεγον ον ατ ο λλοι μαθητα· ωρκαμεν τν Κριον.  δ επεν ατος· ἐὰν μ δω ν τας χερσν ατο τν τπον τν λων, κα βλω τν δκτυλν μου ες τν τπον τν λων, κα βλω τν χερ μου ες τν πλευρν ατο, ο μ πιστεσω» (ωάν. κ’ 24-25). ν δν δ τ σημάδια π τ καρφι στ χέρια Του, επε  Θωμς, ν δ βάλω  διος τ δάχτυλό μου στ σημάδια ατ κι ν δν κουμπήσω τ χέρι μου στν πλευρά Του, γι ν δ τ σημάδι τς λόγχης, δν θ πιστέψω.

«Δίδυμος» δν ταν τ παρατσούκλι το Θωμ. Ατ ταν τ λληνικό του νομα. σως τ νομα ατ ν το δόθηκε π κάποια μυστικ κι νεξερεύνητη πρόνοια, γι ν δείξει τς δυ ψεις τς ψυχς του, τν μφιβολία κα τν πίστη. Σ’ λο τ διάστημα πο κολουθοσε τν Χριστό, δν βλέπουμε ν δίνεται διαίτερη μφαση οτε στν μφιβολία οτε στν πίστη του. Μόνο σ μι περίπτωση ναφέρεται τ προσωπικό του θάρρος κι  φοσίωσή του στν Κύριο, ν κι ατ φαίνεται ν προκύπτει π λλειψη κατανόησης.

Τ περιστατικ ατ γινε ταν μαθαν τν εδηση γι τ θάνατο το Λαζάρου κι  Κύριος επε στος μαθητές Του: «λλ’ γωμεν πρς ατόν».  Θωμς νόμισε πς  Κύριος τος καλοσε ν’ ποδεχτον τ δικό τους θάνατο. Δν καταλάβαινε τότε πς γι τν Ζντα Κύριο δν πάρχουν νεκροί. Δν μποροσε ν διαβλέψει βέβαια τν πρόθεση το Κυρίου ν’ ναστήσει τν Λάζαρο. Γράφει  εαγγελιστής: «επεν ον Θωμς  λεγμενος Δδυμος τος συμμαθητας· γωμεν κα μες να ποθνωμεν μετ’ ατο» (ωάν. ια’ 16).

ν κα τ λόγια ατ δν επώθηκαν μ πίγνωση, ταν χαρακτηριστικ γενναίας κι φοσιωμένης καρδις.  Θωμς ταν μάρτυρας τς νάστασης το Λαζάρου, πως κα σ λλη περίπτωση τς νάστασης το γιο τς χήρας τς Ναΐν. Στν νάσταση τς κόρης το αείρου δν ταν μπροστά, μέσα στ δωμάτιο τς νεκρς κοπέλας. κε  Κύριος πρε μαζί Του μόνο τος τρες κορυφαίους μαθητές Του. Δν ναφέρεται πουθεν μως πς διατύπωσε κάποια μφιβολία γι τ θαμα το Κυρίου.

Κα βέβαια ταν μάρτυρας σ’ λα τ μεγάλα θαύματα πο κανε  Κύριος τ χρόνια πο ταν μαζί Του. Εχε κούσει τν προφητεία το Χριστο πς θ’ ναστηθε τν τρίτη μέρα. Τώρα κούει τος δέκα φίλους του ν λένε πς  Κύριος μφανίστηκε μπροστά τους ζωντανός, πς τος δειξε τς πληγές Του. Εχε κούσει πς  Πέτρος κι  ωάννης βρκαν τν τάφο Του δειο, σως ν τ ‘χε κούσει ατ κι π τς μυροφόρες γυνακες. Εχε κούσει πς τν Κύριο τν εδε κι  Μαρία  Μαγδαληνή, κι τι συνομίλησε μαζί Του. Εχε κούσει πίσης πς δυ μαθητς πήγαιναν πρς τος μμαος κα συνταξίδευαν μ τν ναστημένο Κύριο.

λ’ ατ τ γνώριζε  Θωμς, μ φαίνεται πς  πίστη του δν ταν σταθερή, δυσπιστοσε. Δν τ πίστευε πειδ δν εχε δε ναστημένον τν Κύριο. Κα τ ξεκαθάρισε πς δν το φτανε ν δε τν Κύριο, θελε ν’ κουμπήσει κα τς πληγς στ χέρια Του. ν τ δε ατ κανες π τν νθρώπινη πλευρά, ατ εναι μι σπάνια κι κατανόητη πιμον κι σχυρογνωμοσύνη στν πιστία. Μπορε ν κατανοηθε μως, ν τ δε κανες π τν πλευρ τς Θείας Πρόνοιας σταθερότητα τς πίστης ξαρτται π τ χάρη το Θεο.

Ποιός μπορε ν μβαθύνει κα ν κατανοήσει τ δυσθεώρητα βάθη τς Θείας Πρόνοιας; Ποιός μπορε ν βεβαιώσει πς  Θεός, μ τν πρόνοιά Του, δν θελε ν χρησιμοποιήσει τν πιστία το Θωμ, γι χάρη τς πίστης τν πολλν; Σ κάθε περίπτωση δύο πράγματα χουν ποσαφηνιστε δ:  φοβερ σθένεια τς νθρώπινης φύσης, πως ποκαλύπτεται στν πεισματικ πιστία νς π τος ποστόλους (πο εχε μέτρητους λόγους ν πιστεύσει) , καθς κι  πειρη σοφία κι γάπη το Θεο.

Μ τν καθαρότητα κα τν γιότητά Του  Θες δν χρησιμοποιε τ κακ γι ν βγάλει καλ ποτέλεσμα. Δν χρησιμοποιε κακ μέσα γι ν πετύχει καλος στόχους. Μ τ σοφία κα τν γάπη Του γι τ νθρώπινο γένος διορθώνει τος κακούς μας τρόπους κα τος μεταποιε σ καλούς.

 Θωμς διαβεβαιώνει τος συμμαθητές Του πς δν θ πιστέψει στν νάσταση το Κυρίου Του ν δν βάλει τ δάχτυλό του στ σημάδια τν χεριν Του, «ες τν τύπον τν λων». Σίγουρα τ λέει ατ πειδ ο φίλοι του επαν πς  διος  Κύριος τος δειξε τς πληγς στ χέρια κα τν πλευρά Του. ς δομε τώρα πς πείθει  Κύριος τν πιστο Θωμά:

«Κα μεθ’ μρας κτ πλιν σαν σω ο μαθητα ατο κα Θωμς μετ’ ατν. ρχεται  ᾿Ιησος τν θυρν κεκλεισμνων, κα στη ες τ μσον κα επεν· ερνη μν» (ωάν. κ’ 26). κτ μέρες ργότερα, Κυριακ πάλι, ο μαθητς ταν συναγμένοι. Μαζί τους ταν κα  Θωμς. Τότε, κι ν ο πόρτες ταν πάλι κλεισμένες,  ησος μπκε μέσα, στάθηκε νάμεσά τους κα επε: «ερήνη μν». λα γιναν πως κα τν πρώτη φορ πο μφανίστηκε μπροστά τους. λα· μόνο πο τώρα ταν κι  Θωμς μαζί τους. Φαίνεται πς  Κύριος θελε ν μφανιστε στν Θωμ κριβς πως κα στος λλους, γι ν πιβεβαιώσει στ δύσπιστο μαθητ λα κενα πο το διηγήθηκαν ο λλοι δέκα.

Γιατί περίμενε  Κύριος ν περάσουν κτ μέρες; Γιατί δν μφανίστηκε νωρίτερα;

Πρτο, γι ν εναι λες ο συνθκες κι ο περιστάσεις κριβς διες. πως τν πρώτη φορ πο μφανίστηκε ταν Κυριακή, τσι πρεπε ν μφανιστε κα τώρα Κυριακή.

Δεύτερο, στε μ τν ναμον ν γίνει μεγαλύτερη  πιστία το Θωμ.

Τρίτο, γι ν μάθει στος μαθητς Του τν πομον κα τν καρτερία στν προσευχή, προκειμένου ν μεταδώσουν στ φίλο τους τ δική τους πίστη, γιατί ο μαθητς σίγουρα θ προσεύχονταν ν μφανιστε ξαν  Κύριος γι χάρη το Θωμ.

Τέταρτο, γι ν συνειδητοποιήσουν ο μαθητς τν δυναμία τους ν πιστοποιήσουν τν νάσταση το Κυρίου χωρς τ δική Του βοήθεια.

Κα τελευταο, σως πειδ  ριθμς κτ ποδηλώνει τς σχατες μέρες, τν παραμον τς δεύτερης λευσης το Χριστο, τότε πο νθρωποι σν τν Θωμ θ εναι πολ δύναμοι κα χλιαρο στν πίστη, θ καθοδηγονται μ βάση τς ασθήσεις τους κα θ πιστεύουν μόνο κενα πο ντιλαμβάνονται μ’ ατές (τς ασθήσεις τους).

Τότε ο νθρωποι θ λένε, πως κι  Θωμς: ν δν δ, δ θ πιστέψω. «Κα τότε κόψονται πσαι α φυλα τς γς κα ψονται τν υἱὸν το νθρώπου» (Ματθ. κδ’ 30).
«Ετα λγει τ Θωμ· φρε τν δκτυλν σου δε κα δε τς χερς μου, κα φρε τν χερ σου κα βλε ες τν πλευρν μου, κα μ γνου πιστος, λλ πιστς» (ωάν. κ’ 27). Κι  Θωμς το πάντησε:  Κύριός μου κα  Θεός μου!

Τ δεύτερη φορ πο μφανίστηκε στος ποστόλους  Κύριος τ κανε μόνο γι τ Θωμά. Γι χάρη νς νθρώπου, νς μαρτωλο. κενος πο περιβάλλεται π γγελικος χορος πο τν μνον γαλλόμενοι, ς Νικητ το θανάτου, φήνει τ οράνια τάγματα κα σπεύδει ν σώσει τ να πρόβατο, τ πολωλός.

ς τ δον ατ λοι ο νδοξοι κι ο δυνατο ατο το κόσμου πο ξεχνον τος δύνατους κα ταπεινος φίλους τους, πο τος ποφεύγουν μ ντροπ κα περιφρόνηση. ς τ δον ατ κι ς ντραπον π τ παράδειγμά Του. Μ τν γάπη Του γι τ νθρώπινο γένος  Κύριος δν νιωσε οτε ντροπ οτε ταπείνωση. Μ τν γάπη Του γι τ νθρώπινο γένος κενος,  δοξασμένος κα παντοδύναμος, κατέβηκε γι δεύτερη φορ σ’  να ταπειν δωμάτιο στ εροσόλυμα. Πόσο ελογημένο εναι τ δωμάτιο ατό, π’ που προέκυψαν γι τν νθρωπότητα περισσότερες ελογίες, π’ σες θ μποροσαν ν προκύψουν π’ λα τ παλάτια τν ατοκρατόρων!

Μόλις  Κύριος παρουσιάστηκε μπροστ στν Θωμά, κενος ναφώνησε μ χαρά: « Κύριός μου κα  Θεός μου!» Μ τ λόγια ατ  Θωμς μολόγησε τν Χριστ ς νθρωπο κα ς Θεό, ς να ζωνταν πρόσωπο. Μόνο  παφ μ τν ναστημένο Κύριο ταν ρκετ ν δώσει στν Θωμ τν ελογία το Πνεύματος, τν ναγέννηση τς ζως κα τν ξουσία το δεσμεν κα λύειν τς μαρτίες, κάτι πο κτ μέρες νωρίτερα εχε δώσει στος λλους μαθητς μ τ λόγο κα τν πνοή Του.

ταν  Κύριος βρισκόταν κόμα στ θνητ σμα Του, προτο ναστηθε, μποροσε ν θεραπεύσει τν αμορρούσα γυναίκα μόνο μ τ ν τς πιτρέψει ν’ γγίξει τ μάτιό Του. Πολ περισσότερο τώρα, μ τ δοξασμένο κι ναστημένο σμα Του, μποροσε ν δώσει μόνο μ τν παφ στν Θωμ τν ξουσία πο εχε δώσει μ διαφορετικ τρόπο στος λλους ποστόλους. Δν ταν δύνατο βέβαια ν δώσει  Κύριος κα στ Θωμ δύναμη κι ξουσία μ τν διο τρόπο πο τν δωσε στος λλους ποστόλους, ν κι ατ δν ναφέρεται στ εαγγέλια. λλά εναι γνωστ πς δν καταγράφηκαν λα σα επε κι κανε  Κύριος μετ τν νδοξη νάστασή Του, πως διαβεβαιώνει  εαγγελιστς λίγο ργότερα. Τ ξιοσημείωτο εναι πς  Θωμς, μ τν να  τν λλο τρόπο, λαβε τν δια δύναμη κι ξουσία, πως κι ο λλοι μαθητές. Ατ εναι σαφς π τν ποστολική Του διακονία, π τ θαύματά του κα τ μαρτυρικό του θάνατο.

(π τ βίο το ποστόλου Θωμ μαθαίνουμε πς καταδικάστηκε σ θάνατο πειδ μολόγησε μ θάρρος κα παρρησία πς  Χριστς ναστήθηκε. Πέντε στρατιτες ρμησαν τότε ναντίον το γενναίου στρατιώτη το Χριστο κα τν σκότωσαν μ τς λόγχες τους).

Γι ν’ ποκαταστήσει κα ν δραιώσει τν πίστη το Θωμ,  Κύριος τν πέπληξε εγενικά: «λγει ατ  ᾿Ιησος· τι ἑώρακς με, πεπστευκας· μακριοι ο μ δντες κα πιστεσαντες» (ωάν. κ’ 29). σύ, Θωμ, το επε, μ πίστεψες περισσότερο μ τς ασθήσεις σου, παρ μ τ πνεμα σου. θελες μ τ ασθητήριά σου ν πειστες, γι’ ατ κι γ σο δωσα τν εκαιρία ν τ κάνεις ατό. Κι σ πείστηκες μ τ ν μ δες κα ν μ γγίξεις. μως, μακάριοι ο μ δόντες κα πιστεύσαντες. Μακάριοι κι ελογημένοι εναι κενοι πο δν εδαν μ τ μάτια τους, λλά μ τ πνεμα τους κα πίστεψαν μ τν καρδιά τους. Μακάριοι εναι κενοι πο πιστεύουν στν Χριστ κα τ εαγγέλιό Του χωρς ν τν δον μ τ σωματικά τους μάτια, δίχως ν τν γγίξουν μ τ χέρια τους. Μακάριο εναι τ παιδ πο πιστεύει λα σα το λέει  μητέρα του, χωρς ν τ μφισβητήσει κα ν θελήσει ν τ πιβεβαιώσει μ τ μάτια  μ τ χέρια του. «στω δ λόγος μν ναί ναί, ο ο» (Ματθ. ε’ 37).

 Κύριος τ εχε πε πολλς φορς νωρίτερα πς θ’ ναστηθε κι πρεπε ν τν πιστέψουν. Γι ν πειστον ο πιστοι μως κα ν δραιωθον στν πίστη ο λιγόπιστοι,  Κύριος δν περιορίστηκε μόνο σ σα προεπε γι τν κ νεκρν νάστασή Του, λλ κανε κα πολλς μφανίσεις μετ π’ ατήν. ταν πολ σπουδαο γι κενον, στε ο πόστολοι, κι π’ ατος ο πιστοί, ν’ ποκτήσουν δυνατ πίστη στν νάστασή Του. Ατ εναι  βάση τς πίστης κι  εφροσύνη το χριστιανο. Γι’ ατ κι  πάνσοφος Κύριος κανε τ πάντα γι ν κανοποιήσει τ πνεμα λλά κα τς ασθήσεις τν ποστόλων, στε κανενς  πίστη ν μν κλονιστε, ν μν μφιβάλει πς  Κύριος εναι ναστημένος κα ζωντανός.

ν κα «τ πνεμ στι τ ζωοποιον,  σρξ οκ φελε οδν» (ωάν. στ’ 63) κα μ’ λο πο ο ασθήσεις μπορον ν ξαπατήσουν τν νθρωπο πι γρήγορα π τ πνεμα,  γλυκς Κύριος συγκατένευσε στν νθρώπινη δυναμία κα κανε ,τι ταν δυνατ γι ν κανοποιήσει κα τν ασθητ ντίληψη κα λογικ το νθρώπου. Γι’ ατ κι  νάσταση το Χριστο παραμένει ς σήμερα τ πλέον ναμφισβήτητο γεγονς στν νθρώπινη στορία. Ποι λλο γεγονός, ξεκινώντας π τ πώτατο παρελθόν, παραμένει τόσο φανερ κα προσεχτικ τεκμηριωμένο σο ατό;

«Πολλ μν ον κα λλα σημεα ποησεν  ᾿Ιησος νπιον τν μαθητν ατο,  οκ στι γεγραμμνα ν τ βιβλίῳ τοτ· 31 τατα δ γγραπται να πιστεσητε τι ᾿Ιησος στιν  Χριστς  υἱὸς το Θεο, κα να πιστεοντες ζων χητε ν τ νματι ατο» (ωάν. κ’ 30-31). Εναι φανερ πς δ  εαγγελιστς πρέπει ν μιλάει γι θαύματα πο κανε  Χριστς μετ τν νάσταση. Ατ προκύπτει πρτα π τν φήγηση πο προηγήθηκε, γι τν μφάνιση το ναστημένου Κυρίου. Φαίνεται πίσης π τς Πράξεις τν ποστόλων, που ναφέρεται πς  Κύριος «παρέστησεν αυτν ζντα μετ τ παθεν ατν ν πολλος τεκμηρίοις, δι’ μερν τεσσαράκοντα πτανόμενος ατος κα λέγων τ περ τς βασιλείας το Θεο» (Πράξ. α’ 3).

Πο χουν καταγραφε λ’ ατ τ ψευδ γεγονότα πο κανε τς σαράντα ατς μέρες; Πουθενά.  διος  ωάννης μολογε πς δν χουν γραφε λα σ’ ατ τ βιβλίο –τ εαγγέλιό του (βλ. ωάν. κα’ 25).

Τέλος, τ τι  εαγγελιστς δ δν μιλάει μόνο γι τ θαύματα πο κανε μετ τν νάστασή Του κα γι σα κανε στ διάρκεια τς πίγειας ζως Του, φαίνεται π τ λόγια το διου το εαγγελιστ, μ τ ποα κλείνει κα τ εαγγέλιό του: «στι δ κα λλα πολλ σα ποησεν  ᾿Ιησος, τινα ἐὰν γρφηται καθ’ ν, οδ ατν ομαι τν κσμον χωρσαι τ γραφμενα βιβλα. μν» (ωάν. κα’ 25). Οτε  κόσμος λόκληρος δν θ χωροσε τ βιβλία πο θ χρειάζονταν γι ν καταχωρηθον λα σα επε κα καμε  ησος.

Τ λόγια ατ ναφέρονται σ λα τ θαύματα πο κανε  Χριστς στ διάρκεια τς πίγειας ζως Του, τόσο πρν σο κα μετ τν νάστασή Του. Τ λόγια το σημερινο εαγγελίου μως δν πρέπει ν ’χουν τ διο νόημα μ’ ατ πο τελειώνει  γιος ωάννης τ εαγγέλιο. πρχε κάποιος λόγος ν τ παναλάβει;

λα σα γράφτηκαν στ εαγγέλιο χουν να μοναδικ σκοπό: «να πιστεύσητε τι  ησος στιν  Χριστς  υἱὸς το Θεο». Ατ σημαίνει: Μν περιμένετε λλον Μεσσία κα Σωτήρα το κόσμου. Ατς πο ταν ν ρθει, ρθε. Ατς πο προφήτεψαν ο προφτες το σραήλ, λλ κι ο Σίβυλλες το εδωλολατρικο κόσμου, μφανίστηκε στ’ λήθεια. λα σα γράφτηκαν, ταν πίσης, στε κα να πιστεύοντες ζων χητε ν τ νόματι ατο. Μ τν πίστη ατή, πο  Θωμς τν πιβεβαίωσε μ τς ασθήσεις του, θ χετε ζω αώνια.

π’ ατ φαίνεται πς τ καταληκτικ ατ λόγια το σημερινο εαγγελίου συνδέονται μ τ περιστατικ πο προηγήθηκε, μ τν Θωμ κα τν πιστία του.  Κύριος δν μφανίστηκε στν Θωμ μόνο γι δική του χάρη, λλ γι τ χάρη λων κείνων πο ναζητον τν λήθεια κα τ ζωή. Μ τν μφάνισή Του στν Θωμ  Κύριος, βοήθησε λους μς ν τν πιστέψουμε πι εκολα, ναστημένο κα ζωντανό. Κα μ τν πίστη ατ ν συμμετάσχουμε στν αώνια λήθεια κα τν αώνια ζωή.

«ν τ νόματι ατο», προσθέτει  εαγγελιστής. Γιατί «ν τ νόματι ατο»; πειδ «κα οκ στιν ν λλ οδεν  σωτηρα· οδ γρ νομ στιν τερον π τν ορανν τ δεδομνον ν νθρποις ν  δε σωθναι μς» (Πράξ. δ’ 12). Γιατί «πς γρ ς ν πικαλέσηται τ νομα Κυρίου σωθήσεται» (Ρωμ. ι’ 13). Μόνο  ζω πο ναζητεται κα ποκτται στ νομα το Κυρίου ησο εναι ληθιν ζωή. Κάθε λλη εναι θάνατος κα φθορά.

Στν νυδρη ρημι τς νθρώπινης στορίας,  ναστημένος Χριστς εναι  μόνη σίγουρη πηγ νερο πο ξεδιψάει κα ναζωογονε. τιδήποτε λλο θ φαίνεται σν πηγ νερο στν ταλαιπωρημένο κα διψασμένο ταξιδιώτη, πο δν θ εναι πηγ λλ τ λαμπύρισμα τς καυτς μμου, μι διαβολικ αταπάτη.

* * *

Τό βαθύτερο νόημα τς σημερινς εαγγελικς περικοπς χει σχέση μ τ σωτερικ δρμα τς ψυχς το νθρώπου. ποιος θέλει ν μφανιστε  ναστημένος Κύριος μέσα του, μ τ βοήθεια το γίου Πνεύματος, πρέπει ν κλειδαμπαρώσει τν πόρτα τς ψυχς του, ν τν προστατέψει π τν εσβολ το ξωτερικο, το φυσικο κόσμου. πως γράφει  γιος Θεόληπτος στ Φιλοκαλία: «ποκτστε σοφία π τς μέλισσες. Μ τ πο θ δον σμνος π σφκες ν πετον γύρω τους, μένουν μέσα στν κυψέλη κι τσι διαφεύγουν τν κίνδυνο π τς πιθέσεις τους». Μ τν διο τρόπο ο πόστολοι προστατεύτηκαν π τος αμοδιψες κα λιστές ουδαίους.

Ο ουδαοι ντιπροσωπεύουν κατ κάποιο τρόπο τν λισμ κα τν ασθησιασμό. Σ ψυχ μως πο διαφυλάσσεται μ ζλο κα κλειδαμπαρώνεται,  Κύριος θ μφανιστε ν δόξ.  δοξασμένος Νυμφίος θ’ ποκαλυφτε τότε στ συνετ νύμφη. ταν μφανίζεται  Κύριος,  φόβος το κόσμου ξαφανίζεται κι  ψυχ ερηνεύει. Κι χι μόνο ερηνεύει.  Κύριος φέρνει πάντα μαζί Του πολλ κα διάφορα δρα, πως χαρά, δύναμη κα θάρρος. δραιώνει τν πίστη, νισχύει τ ζωή.

ταν  Κύριος μφανίζεται κα μς παρέχει λ’ ατ τ πολύτιμα δρα, κάποια μφιβολία ξακολουθε κόμα ν κρύβεται σ κάποια γωνι τς ψυχς μας γωνι ατ ντιπροσωπεύει τ δύσπιστο Θωμά. Γι ν φωτιστε κα ν θερμανθε κι  γωνι ατ μ τ χάρη το Κυρίου, πρέπει ν πιμείνουμε στν προσευχ κα ν περιμένουμε μ μεγάλη πομονή. Πρέπει ν μένουμε κλειδαμπαρωμένοι, προστατευμένοι π τν ξω κόσμο, π τς σωματικς πιθυμίες κα ρμές.

Τότε  Κύριος πο γαπ τ νθρώπινο γένος θ μς συμπονέσει κα θ εσακούσει τς προσευχές μας. Θ μφανιστε ξαν κα μ τ φιλεύσπλαχνη παρουσία Του θ φωτίσει κα τν τελευταία σκοτειν γωνι τς ψυχς μας. Τότε κα μόνο τότε θ μπορέσουμε ν πομε πς εμαστε ζωντανς ψυχς κα υο Θεο κατ χάρη. Κι λ’ ατ μ τ χάρη το Κυρίου κα Σωτήρα μας ησο Χριστο, στν ποο πρέπει  τιμ κα  προσκύνηση, μαζ μ τν Πατέρα κα τ γιο Πνεμα, τν μοούσια κα διαίρετη Τριάδα, τώρα κα πάντα κα στος αἰῶνες τν αώνων. μήν.

 

πό το βιβλίο: «ναστάσεως μέρα» κδόσεις, Πέτρου Μπότση.

Πηγή: kantonopou