Οι ΕΝΤΟΣ
και ΕΚΤΟΣ Εκκλησίας ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ
εν αναφορά με τα «ζιζάνια», τα «σαπρά»-νεκρά
μέλη ...
Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων
«Περί Ἐκκλησίας»
† Αρχιμ. Ιωήλ
Γιαννακόπουλου
Εὐαγγελικός: Εἴπατε, ὅτι ἡ
ἐκκλησία εἶναι ὄχι μόνον ἀόρατος ἀλλά καί ὁρατή καί αὐτή ἡ ὁρατή ἡ Ὁρθόδοξος
εἶναι ἡ μόνη ἀσφαλής ὁδός σωτηρίας. Δέν εἶναι δυνατόν ὅμως νά δεχθῶ, ὅτι πᾶς
ὅστις εὑρίσκεται ἐν τῇ ὁρατή ταύτῃ ἐκκλησίᾳ, ἡ ὁποία εἶναι ἡ μόνη ἀσφαλής ὁδός
σωτηρίας θά σωθῇ, διότι βλέπω εἰς τήν Ὀρθόδοξον ἐκκλησίαν πολλούς κακούς
ἀνθρώπους ἐγκληματίας κ.λ.π.
Ὀρθόδοξος: Εἶπον, ὅτι ἡ ἀληθής ἐκκλησία εἶναι ὁρατή καί ἡ μόνη ἀσφαλής ὁδός σωτηρίας. Ἐξ αὐτοῦ δέν θέλῳ νά εἴπω, ὅτι πᾶν μέλος αὐτῆς θά σωθῇ. Ὄχι. Θά σωθῇ πᾶν γνήσιον μέλος αὐτῆς. Τά σαπρά μέλη καί τά σκάνδαλα καί τά ζιζάνια θά βληθῶσι εἰς τήν κόλασιν, εἶναι τά νεκρά μέλη τῆς ἐκκλησίας.
Εὐαγγελικός: Παρ’ ὅλα αὐτά μένει εἰς ἐμέ ἡ ἀπορία, πῶς εἰς μίαν πραγματικήν ἐκκλησίαν εἶναι δυνατόν νά ὑπάρχωσιν μέλη νεκρά καί ἁμαρτωλά παρά τήν ἐντολήν τοῦ Κυρίου, ὁ ὁποῖος, ὡς εἴπομεν, θέλει ἔνδοξον τήν ἐκκλησίαν μή ἔχουσαν σπῖλον ἤ ρυτίδα.
Ὀρθόδοξος: Αὐτό τό ὁποῖον λέγει
ὁ Κύριος εἶναι ὁ ἰδανικός σκοπός, ὅπου πρέπει νά τείνωμεν. Τό ἴδιον εἶναι, ὅταν
ἐντέλλεται ὁ ἴδιος «ἔσεσθε οὖν τέλειοι ὡς ὁ Πατήρ ὑμῶν τέλειός ἐστι» (Ματθ.
5,48). Εἶναι δυνατόν νά γίνωμεν τέλειοι, ὅπως εἶναι ὁ Θεός, ἀναμάρτητοι; Αὐτό
εἶναι ἀδύνατον. Δέν ἕπεται ὅμως, ὅτι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος δέν εἶναι τέλειος ὡς ὁ
Πατήρ, δέν εἶναι μέλος τῆς ἐκκλησίας.
Εὐαγγελικός: Ἔχω τήν γνώμην, ὅτι
ἐνταῦθα ὁ Κύριος θεωρεῖ μέλη τῆς ἐκκλησίας Του ὄχι ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι εἶναι
τέλειοι ὡς ὁ Πατήρ ἤτοι ἀναμάρτητοι, ἀλλά ὅσοι ἀγωνίζονται, ἔχουσι πνεῦμα
ἀγωνιστικόν πρός τήν τελειότητα. Καί σᾶς ἐρωτῶ. Ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος δέν
ἀγωνίζεται, εἶναι μέλος τῆς ἐκκλησίας;
Ὀρθόδοξος: Εἶναι, ἀλλά νεκρόν.
Εὐαγγελικός: Πῶς θά ἀποδείξητε, ὅτι ἡ πραγματική ἐκκλησία ἔχει καί νεκρά μέλη; (Εδώ).
Ὀρθόδοξος: Τό σταυρωθέν καί ἀναστάν Σῶμα τοῦ Κυρίου ἔχει τάς πληγάς Του. Διατί καί ἡ ἐκκλησία Του, ἡ ὁποία εἶναι σῶμα Του, δέν εἶναι πραγματική ἐκκλησία, ἐπειδή ἔχει τάς πληγάς της, τούς φαύλους, τά νεκρά χριστιανικῶς αὐτά μέλη;
Εὐαγγελικός: Ὡραία καί
συγκινητική εἶναι ἡ εἰκών αὕτη. Δέν παύει ὅμως νά εἶναι εἰκών καί ὄχι ῥητός
λόγος τοῦ Κυρίου.
Ὀρθόδοξος: Ὁ Ἰούδας δέν ἧτο
καί αὐτό μαθητής ἐκ τῶν 12 Ἀποστόλων, ὁ ὁποῖος συμμετέσχε μάλιστα εἰς τήν
Τράπεζαν τοῦ μυστικοῦ δείπνου; Οὗτος ἦτο μαθητής καί Ἀπόστολος, ἀλλά καί προδότης. Ὁ
Κύριος δέν ἐξεδίωξεν αὐτόν, ἀλλά ἀφῆκε νά φύγῃ μόνος του. Ὅπως λοιπόν εἰς τήν
χορείαν τῶν Ἀποστόλων ὑπῆρξε ὁ Ἰούδας, διατί καί ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ του ἀποκλείεται
νά ὑπάρχουν ἄνθρωποι ὅμοιοι πρός αὐτόν;
Εὐαγγελικός: Βεβαίως δυνατόν
εἶναι τοῦτο, ὄχι ὅμως ὅτι εἶναι καί γεγονός. Θά ἤθελα ῥητούς λόγους τοῦ Κυρίου, οἱ ὁποῖοι
νά ὁμιλῶσι περί φαύλων μελῶν ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ Του.
Ὀρθόδοξος: Καί αὐτό θά σᾶς
τό παρουσιάσω. Καί ἰδού. Ὁ Κύριος ὁμιλεῖ
εἰς τήν παραβολήν τῆς Σαγήνης (Ματθ. 13,47) περί σαπρῶν μερῶν ἐν αὐτῇ,
εἰς τήν Παραβολήν τῶν ζιζανίων (Ματθ. 13,24)
περί ζιζανίων, τά ὁποῖα εἶχον φυτρώσει πλησίον τοῦ καλοῦ σίτου, εἰς τήν
Παραβολήν τοῦ βασιλικοῦ γάμου (Ματθ. 22,11) περί ἀνθρώπου μή ἔχοντες ἔνδυμα γάμου καί εἰς τήν
Παραβολήν τῶν δέκα παρθένων (Μαθ. 25,1-14) περί μωρῶν παρθένων, αἵτινες ἐξῆλθον
καί αὗται πρός προϋπάντησιν τοῦ νυμφίου, ὅπως καί οἱ ἄλλαι φρόνιμοι παρθένοι.
Ρητῶς εἰς τά παραβολάς ταύτας τονίζει ὁ Κύριος τήν συνύπαρξιν καλῶν καί κακῶν ἐν
τῇ αὐτῇ σαγήνῃ ἐν τῷ αὐτῷ ἀγρῷ, ἐν τῷ αὐτῷ βασιλικῷ γάμῳ καί ἐν τῇ αὐτῇ συνοδείᾳ
πρός προϋπάντησιν τοῦ Κυρίου, τοῦ νυμφίου. Ἐπίσης εἰς τάς παραβολάς αὐτάς ὁ
Κύριος τονίζει, ὅτι ὁ χωρισμός τῶν καλῶν καί τῶν
κακῶν ἤτοι σαπρῶν μερῶν, ζιζανίων, ἀνθρώπου μή ἔχοντος ἔνδυμα γάμου καί τῶν μωρῶν
παρθένων θά γίνῃ κατά τή μέλλουσα
κρίσιν. Τοῦτο διδάσκει καί τό Εὐαγγέλιον τῆς μελλούσης κρίσεως (Ματθ.
25,31-46) κατά τό ὁποῖον ὁ χωρισμός τῶν ἀγαθῶν καί τῶν φαύλων θά γίνῃ κατά τήν
Δευτέραν Παρουσίαν.
Εὐαγγελικός: Πῶς θά πεισθῶ ὅμως, ὅτι τά σαπρά ἐν τῇ
Σαγήνῃ, τά ζιζάνια ἐν τῷ ἀγρῷ, ὁ μή ἔχων ἔνδυμα γάμου κατά τήν παραβολήν τοῦ
βασιλικοῦ γάμου καί αἱ πέντε μωραί παρθένοι εἰκονίζουσι τούς ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ
φαύλους καί οὐχί τούς ἐν τῷ κόσμῳ γενικῶς ἐκτός τῆς ἐκκλησίας κακούς ἀνθρώπους;
Ὀρθόδοξος: Ἁπλούστατα: Ὁ
Κύριος λέγει: «ὡμοιώθη ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν σαγήνῃ βληθήσῃ εἰς τήν
θάλασσαν..», «ὡμοιώθη ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν δέκα παρθένοις...», «ὡμοιώθη ἡ
βασιλεία τῶν οὐρανῶν ἀνθρώπῳ σπείροντι καλόν σπέρμα...» «ὡμοιώθη ἡ βασιλεία τῶν
οὐρανῶν ἀνθρώπῳ βασιλεῖ, ὅστις ἐποίησε γάμους τῷ υἱῷ αὐτοῦ...» Βασιλεία τοῦ
Θεοῦ εἶναι ἡ ἐκκλησία Του. Ἑπομένως ἡ σαγήνη εἶναι ἡ
Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ, θάλασσα εἶναι ὁ κόσμος, ψάρια εἰς τήν
θάλασσαν εἶναι γενικῶς οἱ ἄνθρωποι, ψάρια καλά καί σαπρά ἐν τῇ σαγήνῃ εἶναι οἱ ἐν
τῇ ἐκκλησίᾳ ἄνθρωποι καλοί καί κακοί, καί τό τράβηγμα τῆς σαγήνης, τῶν δικτύων
πρός τά ἔξω ἡ μέλλουσα Κρίσις. Ἡ εἰκών εἶναι λίαν σαφής. Ἀλλά καί εἰς τήν
παραβολήν τῶν Ζιζανίων ὅταν ὁ κύριος τοῦ ἀγροῦ, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ Κύριος τοῦ
κόσμου, παρεκλήθη ἀπό τούς δούλους Του νά ἐπιτραπῇ εἰς αὐτούς νά μεταβῶσι καί ἐκκριζώσωσι
τά ζιζάνια, ὁ Κύριος οὗτος τοῦ ἀγροῦ εἶπεν: «ἄφετε συναυξάνεσθαι ἀμφότεραι» σῖτον
και ζιζάνια «ἄχρι τοῦ θερισμοῦ». Εἶναι
τόσον πλησίον τά ζιζάνια καί ὁ σῖτος, ὥστε θά ἐκριζωθῶσι οἱ στάχυς, ὅταν ἐκριζωθῶσι τά ζιζάνια.
Εἰς τόν αὐτόν θάλαμον τοῦ βασιλικοῦ γάμου εὑρίσκονται οἱ ἔχοντες καί ὁ μή ἔχων ἔνδυμα
γάμου, εἰς τήν αὐτήν τιμητικήν συνοδείαν αἱ πέντε μωραί μετά τῶν ἄλλων φρονίμων
παρθένων εὑρίσκονται πρός προϋπάντησιν τοῦ νυμφίου. Ἡ στενή αὕτη συνύπαρξις καλῶν
καί σαπρῶν ἐν τῇ σαγήνῃ, ζιζανίων καί σίτου ἐν τῷ ἀγρῷ, ἔχοντες καί μή ἔχοντες ἔνδυμα
γάμου ἐν τῷ βασιλικῷ θαλάμῳ τοῦ γάμου καί μωρῶν μετά φρονίμων παρθένων ἐν τῇ αὐτῇ
συνοδείᾳ δέν δηλοῦσι ἀνθρώπους, οἱ ὁποῖοι στενῶς συνδεδεμένοι μεταξύ των
συνδέονται διά τῆς αὐτῆς πίστεως πρός τόν Κύριον χωρίζονται ὅμως διά τοῦ φαύλου
βίου των;
Εὐαγγελικός: Καί ὅμως δέν
παύουσι αἱ παραβολαί Σαγήνης, ζιζανίων να εἶναι εἰκόνες, αἱ ὁποῖοι νά παρέχωσι
τό δυνατόν, τό πιθανόν, ὄχι ὅμως καί τό βέβαιον, διότι δέν εἶναι ρητοί λόγοι τοῦ
Κυρίου.
Ὀρθόδοξος: Ἡ παρουσία εἰς
τήν παραβολήν τοῦ βασιλικοῦ γάμου ἀνθρώπου μή ἔχοντος ἔνδυμα γάμου καί ἡ ἄμεσος ἀποπομπή αὐτοῦ
εἰς τήν κόλασιν, τό κλείσιμον τῆς θύρας τοῦ οἴκου τοῦ νυμφίου εἰς τάς μωράς
παρθένους, τό κτύπημα τῆς θύρας ταύτης ὑπό τῶν μωρῶν παρθένων καί ἡ ἀπάντησις
τοῦ Κυρίου πρός αὐτάς «οὐκ οἶδα ὑμᾶς» δέν νομίζετε, ὅτι θέλουσι νά εἴπωσι, ὅτι
βασιλικός γάμος εἶναι ἡ Ἐκκλησία Του ἐντός τῆς ὁποίας εὑρίσκονται μωραί
παρθένοι καί μέλη μή ἔχοντα ἔνδυμα γάμου, τά ὁποῖα θά παραμείνωσι ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ
του ἐν τῇ παρούσῃ ζωῇ μέχρις ὅτου ἀποπεμφθῶσι μετά θάνατον εἰς τήν κόλασιν;
Εὐαγγελικός: Καί πάλιν
δυνατόν νά εἶναι ἔτσι, ὄχι ὅμως καί γεγονός. Θά ἤθελα κατηγορηματικόν λόγον τοῦ
Κυρίου ἐπ’ αὐτοῦ.
Ὀρθόδοξος: Μάλιστα. Ἀκούσατε
αὐτόν. Ὁ Κύριος λέγει «πολλοί ἐροῦσί μοι ἐν ἐκείνη τῇ ἡμέρᾳ: Κύριε, Κύριε οὐ τῷ
σῷ ὀνόματι ἐπροφητεύσαμεν καί τῷ σῷ ὀνόματι δυνάμεις πολλάς ἐποιήσαμεν καί τότε
ὁμολογήσω αὐτοῖς οὐδέποτε ἔγνων ὑμᾶς, ἀποχωρεῖτε ἀπ’ ἐμοῦ οἱ ἐργαζόμενοι τήν ἀνομίαν»
(Ματθ. 7,23). Ἐδῶ βλέπομεν ὅτι ὑπάρχουν ἄνθρωποι, οἱ ὁποῖοι δύνανται νά προφητεύωσι
καί νά θαυματουργῶσι, οὗτοι ἦσαν ἐντός τῆς ἐκκλησίας, ἦσαν ὅμως ἐργάται
τῆς ἀνομίας, ἤτοι σαπρά νεκρά μέλη τῆς ἐκκλησίας.
Εὐαγγελικός: Ὁ Κύριος ὅμως ἐνταῦθα
τονίζει το «οὐκ ἔγνων ὑμᾶς». Ἄρα
δέν ἦσαν μέλη του.
Ὀρθόδοξος: Τό «οὐκ ἔγνων»
δέν σημαίνει αὐτό, ὅτι δέν ἦσαν μέλη του, ἀλλ’ ὅτι ἦσαν νεκρά μέλη, ἔζησαν βίον
φαῦλον. Ἄν δέν ἦσαν τελείως μέλη του, πῶς προεφήτευσαν καί ἐθαυματοῦργον; Αὐτό εἶναι
ἐκεῖνο τό ὁποῖον λέγει καί ὁ Ἀπόστ. Παῦλος: «ἐάν ἔχω πίστιν, ὥστε ὄρη μεθιστάνειν, ἀγάπην
δέ μή ἔχω, οὐδέν εἰμί». Ἰδού λοιπόν μέλη Χριστοῦ. Μέλη μέν διότι ἔχουν πίστιν,
νεκρά δέ διότι δέν ἔχουν ἀγάπην. Καί κάτι ἄλλο: Εἰς τήν Κόρινθον ὑπῆρξεν
χριστιανός τίς αἱμομίκτης. Οὗτος ἔχων φαῦλον βίον σᾶς ἐρωτῶ ἦτο ἐκτός τῆς ἐκκλησίας
τοῦ Χριστοῦ ἤ ἐντός ταύτης;
Εὐαγγελικός: Ὡς φαῦλος ἦτο ἐκτός τῆς ἐκκλησίας.
Ὀρθόδοξος: Ἐν τοιαύτῃ
περιπτώσει, ἀφοῦ δηλαδή ἦτο ἐκτός τῆς ἐκκλησίας, διατί ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἀπειλεῖ
νά ἐκδιώξῃ αὐτόν τῆς ἐκκλησίας του λέγων: «ἤδη κέκρικα ὡς παρών τόν οὕτως τοῦτο
κατεργασάμενον ....παραδοῦναι τῷ Σατανᾷ....» (Α΄ Κορινθ. 5,3-5). Ἰδού λοιπόν ἡ ἐκκλησία
τῆς Κορίνθου ἐπί τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, ἡ ὁποία εἶχε τό νεκρόν μέλος της τόν αἱμομίτκην.
Δέν ἦτο μόνο αὐτός τοιοῦτος ἀλλά καί ἄλλα
μέλη ἴσως εἰς μικρότερον βαθμόν, διότι ὁ Παῦλος λέγει: «Ὅλως ἀκούεται ἐν ὑμῖν
πορνεία» (Α΄ Κορινθ. 5,1) Περί ὑπάρξεων νεκρῶν μελῶν ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ ὁμιλεῖ ὁ Ἀπόστολος
Παῦλος ἐν τῷ αὐτῷ τμήματι (Α΄ Κορινθ. 5,9-11) ὅπου εἶναι σαφής ὁ χωρισμός τῶν ἐκτός
τῆς ἐκκλησίας τοιούτους λέγων: «Ἔγραψα ὑμῖν ἐν τῇ ἐπιστολῇ μου μή
συναναμίγνυσθαι πόρνοις οὐ πάντως τοῖς πόρνοις τοῦ κόσμου τούτου ἤ τοῖς
πλεονέκταις ἤ ἅρπαξιν ἤ εἰδωλολάτραις· ἐπεί ὀφείλετε ἄρα ἐκ τοῦ κόσμου ἐξελθεῖν· νῦν δέ ἔγραψα ὑμῖν
μή
συναναμίγνυσθαι ἐάν τις ἀδελφός
ὀνομαζόμενος ᾖ πόρνος πλεονέκτης ἤ εἰδωλολάτρης ἤ λοίδορος ἤ
μέθυσος ἤ ἅρπαξ, τῷ τοιούτῳ μηδέ συνεσθίειν». Οἱ φαῦλοι οὗτοι ἀδελφοί εἶναι μέλη τῆς ἐκκλησίας
μέχρις ὅτου τηρηθῶσιν εἰς ἀπόστασιν ὑπό τῶν ἄλλων χριστιανῶν. Ἑπομένως ἡ Ἐκκλησία
τῆς Κορίνθου εἶχε τά νεκρά της μέλη. Τί ἔχετε νά ἀπαντήσετε εἰς αὐτό;
Εὐαγγελικός: .......
Ὀρθόδοξος: Καί τώρα ἄς ἀνακεφαλαιώσωμεν
τά λεχθέντα περί ἐκκλησίας. Ἀπεδείχθη, ὅτι ἡ ἐκκλησία εἶναι ὠρανωμένη, ἀκατάλυτος κοινωνία ἀνθρώπων
χριστιανῶν ταμιοῦχος τῆς χάριτος καί διδάσκαλος τῆς ἀληθείας. Αὕτη δέν εἶναι
μόνον ἀόρατος, ἀλλά καί ὁρατή, διότι ὡς εἴπομεν, ὁ Κύριος καί ὁ Ἀπόστ. Παῦλος ὁμιλοῦν
ρητῶς περί τοῦ ὁρατοῦ μέρους ταύτης. Εἴπομεν ἐπίσης, ὅτι ἐκεῖνα τά ὁποῖα ἀντίκεινται εἰς τήν πραγματικήν ἐκκλησίαν εἶναι ἡ αἵρεσις καί ὁ φαῦλος
βίος. Ἡ αἵρεσις χωρίζεται τῆς ἀληθείας ἐνταῦθα
διά τῆς πραγματικῆς ἐκκλησίας, ὅπως ἐντέλλεται ρητῶς ὁ Ἀπόστολος Παῦλος καί Πέτρος εἰς τά
ἀναφερθέντα χωρία (Τίτ. 3,10. Γαλ. 5,20. Β! Πετρ. 2,1). Οἱ δέ φαῦλοι
θά χωρισθῶσι τῶν καλῶν ὑπό τοῦ Κυρίου κατά τήν μέλλουσαν κρίσιν, ὅπως
εἴδομεν εἰς τάς παραβολάς Σαγήνης, Ζιζανίων, βασιλικοῦ γάμου, δέκα παρθένων καί
εἰς τό Εὐαγγέλιον Μελλούσης Κρίσεως.
Συνεπῶς ἐκκλησία εἶναι ὁρατή και ἐντός αὐτῆς
ὑπάρχουν ὄχι αἱρετικοί, ἀλλά οἱ
ὑγειῶς φρονοῦντες, οἱ ὀρθόδξοξοι και ἐξ αὐτῶν θά εἶναι ἄλλοι μέν γνήσια μέλη
καί ἄλλοι νεκρά. Ἐκκλησία τοιαύτη, ὠργανωμένη ἀκατάλυτος ὁρατή ἔχουσα τήν Ἀποστολικήν
διαδοχήν ἱστορικῶς ἀποδεδειγμένην εἶναι ἡ Ὀρθόδοξος. Αὐτή εἶναι
λοιπόν ἡ πραγματική ἐκκλησία καί ὄχι σεῖς οἱ Εὐαγγελικοί οἱ ὁποῖοι ἀνεφάνητε
τόν δέκατον ἕκτον αἰῶνα.
Εὐαγγελικός: .... Δέχομαι
τήν Ἱεράν Παράδοσιν καί τούς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας τῶν τεσσάρων πρώτων αἰώνων.