Ζητείται επίσκοπος με τα παρακάτω χαρακτηριστικά.

«Οἷον δεῖ εἶναι τόν Ἐπίσκοπον κατά τούς τρεῖς Ἱεράρχας»

βιαζόμενος δι ν νέλθη τς βαθμίδας το πισκοπικο ξιώματος, εναι νάξιος ατο· κα χων πάσας τς προϋποθέσεις δι’ ατό, οδόλως βιάζεται. πρτος δν ασθάνεται τς εθύνας κα τν κάματον το ξιώματος, κα στις τς ντιλαμβάνεται σταται διστακτικός. 



«Οον δε εναι τόν πίσκοπον κατά τούς τρες εράρχας»

Το μακαριστο Βασιλείου Λ. Δεντάκη, καθηγητο τς Θεολογικς Σχολς

1ον

  Δι’ σων ο Τρες εράρχαι γράφουσι περ συνόδων, κα ποταγς ες τς ποφάσεις ατν, κα περ συμμετοχς ες ατς τν πισκόπων, ναδεικνύεται νωτέρω ντίληψις περ το συνοδικο ν τ κκλησί συστήματος κα περ το ξιώματος το πισκόπου, περ προσλαμβάνει, οτως επεν, κυριαρχικν ν τ ρατ κκλησί χαρακτρα.

  Ἐὰν μως ληφθ π’ ψιν λος νιαος κα διαίρετος θεος κα νθρώπινος τς κκλησίας ργανισμός, προκύπτουσι δύο τερα χαρακτηριστικ γνωρίσματα το ληθος πισκόπου:  πνευματικ πατρότης κα κ ταύτης πορρέουσα διακονία, τις δέον ν ξικνται μέχρι θυσίας, κατ τ αώνιον παράδειγμα το Μεγάλου ρχιερέως κα Ποιμένος, ς «τν ψυχν ατο τίθησιν πρ τν προβάτων»1.

  Ες πολλ σημεα τς Καινς Διαθήκης πάρχει ννοια τς Πατρότητος, δι τς χρησιμοποιήσεως τν λέξεων «πατρ» κα «τέκνον». Δι’ ατν φανεροται σχέσις το Θεο Πατρς πρς τος νθρώπους τέκνα, κα μάλιστα πατρικ Ατο πρς ατος γάπη. λλ’ πατρικ ατ διότης, χαρακτηρίζει κα τν σχέσιν το δευτέρου προσώπου τς γίας Τριάδος, το Κυρίου ησο, πρς τος νθρώπους, ν γένει, κα τος μαθητς ατο διαιτέρως. Τέκνον ποκαλε λ.χ. τν παραλυτικν κα τεκνία τος ποστόλους, ταν, λίγον πρν ποστ τ μαρτύριον, λέγει πρς ατούς: «τεκνία, τι μικρν χρόνον μεθ’ μν εμι»2.

  Κα ο πόστολοι μως, κατ τατα, χρησιμοποιοσι κατ’ πανάληψιν τς λέξεις «τέκνα» κα  «τεκνία», να χαρακτηρίσωσι τν διαιτέραν πρς τος χριστιανος πνευματικν σχέσιν κα τν διαίτερον πνευματικν πατρικν δεσμόν, ποος πρχε μεταξ κείνων κα ατν.

  Οτοι σαν ο πνευματικο πατέρες δι τος Χριστιανούς, φ’ σον εχον ναγεννήσει ατος ν Χριστ, κα εχον δώσει ες τούτους τν νέαν, τν Χριστιανικν ζωήν. Οτω λ.χ. πόστολος κα Εαγγελιστς ωάννης κατ’ πανάληψιν ν τας πιστολας ατο ποκαλε τος Χριστιανος «τεκνία». λλ’ διαζόντως λως θερμ εναι στοργικ κκλησις το ποστόλου Παύλου, τονίζουσα πίσης τν διαίτερον πνευματικν ατο σύνδεσμον, πρς τος ν Κορίνθ Χριστιανούς: «ς τέκνα μου γαπητ νουθετ. Ἐὰν γρ μυρίους παιδαγωγος χητε ν Χριστ, λλ’ ο πολλος πατέρας· ν γρ Χριστ ησο δι το Εαγγελίου γ μς γέννησα»3.

  διότης ατ τς πατρότητος το πισκόπου τονίζεται π τν Τριν μεγάλων Πατέρων ντελς διαιτέρως. ν τ σκήσει ατς πευθύνονται ες τν νθρωπον, κα δ τν μαρτωλν νθρωπον, «δι’ ν Χριστς πέθανε»4, ν κδέχονται ς τν κορωνίδα τς δημιουργίας, κατ’ εκόνα κα καθ’ μοίωσιν Θεο πλασθέντα, τονίζοντες μν τοτον, ς σύνθετον κ ψυχς κα σώματος, κατ τν θεμελιώδη ρχν τς χριστιανικς νθρωπολογίας περ τς νότητος τς νθρωπίνης προσωπικότητος, ξαίροντες δ’ μα ατόν, οονε ς τν μικρόκοσμον, δι’ ο δυνάμεθα ν διΐδωμεν τν το κτίσαντος μς σοφίαν.

  Πρς τν νθρωπον τοτον πευθύνεται πατρικ γάπη τν Τριν μεγάλων Πατέρων ντελς διαιτέρως.

  Μέγας Βασίλειος θεωρε τος ποιμένας γενικς κα τος πισκόπους διαιτέρως, ς «πατέρας κα τροφος δίων τέκνων, ν πολλ διαθέσει τς ν Χριστ γάπης εδοκοντας μεταδοναι, ο μόνον τ Εαγγέλιον το Θεο, λλ κα τς αυτν ψυχάς».

  πατρικ γάπη το Βασιλείου δν περιορίζεται μόνον ες τ καθαρς πνευματικ πλαίσια. Φθάνει μέχρι το σημείου ν θεωρ αυτόν, κα κατ φυσικν τάξιν, δεύτερον πατέρα τν τέκνων τν Χριστιανν. «ν δευτέρ τάξει Πατέρων θετο μς Κύριος» τν παίδων τν Χριστιανν, λέγει ες παραμυθητικν πιστολήν του, πρς πατέρα τελευτήσαντος.

   πατρότης κδηλοται δί κατ τος πατέρας τούτους ν τ μερίμν πρ το ποιμνίου. Τ πισκοπικν ξίωμα εναι κατ’ ατος στάδιον συν­εχς καμάτου πρ το ποιμνίου ργασίας. « ποιμν καλς τν ψυχν ατο τίθησιν πρ τν προβάτων»5. Πσαι α δυνάμεις το πισκόπου πρέπει ν διατίθενται ες πηρεσίαν τν πιστν. άν, λέγει ερς Χρυσόστομος, Πατριάρχης ακβ λογα πρόβατα βόσκων διήρχετο λοκλήρους νύκτας ϋπνος κα πέφερε τν καύσωνα κα τ ψχος, θεωρν αυτν πεύθυνον ναντι νς νθρώπου, «πολλ μλλον μς τος οκ λόγοις φεσττας, λλ πνευματικος προβάτοις, κα οκ νθρώπ, λλ τ Θε τς πιστασίας ταύτης διδόναι μέλλοντας τς εθύνας, πρς οδν κνεν κα ναδύεσθαι χρή, τν δυναμένων φελσαι τ ποίμνιον».

λλ’ ν τ πλαισί τς πατρότητος μέριμνα, προσδιορίζει κα τν διότητα τς διακονίας το ποιμένος.

σφαλς κοιν λληνικ δν ερίσκετο ες μηχανίαν, προκειμένου ν προσδιορίση τν οσίαν το κκλησιαστικο πολιτεύματος, ς ρχς κα ξουσίας. Παρ τατα· θέσις κα ποστολ ο μόνον το πισκόπου, λλ κα παντς μέλους τς χριστιανικς κοινότητος, ξεφράσθη δι μίας λέξεως, τις οδεμίαν χει σχέσιν πρς οανδήποτε δέαν περ σκήσεως ξουσίας το νς π το λλου. Κα λέξις ατ εναι λέξις διακονία. Δν πρόκειται περ ρχόντων κα ρχομένων, ξουσιαζόντων κα ξουσιαζομένων, ν τ κκλησιαστικ ργανισμ. ν ατ πάρχουσι διακονοντες κα διακονούμενοι. Κα διάκρισις εναι διάκρισις διακονίας. Κα οδν τερον πρωτεον πάρχει πλν το πρωτείου τς διακονίας. Κα ο ληθες πίσκοποι, κατ τος Τρες εράρχας, συνοίδασιν αυτος είποτε, ς τος φορες το γίου Πνεύματος κα τος πιστος κολούθους το πισκόπου κα ρχιερέως ησο Χριστο, ς «δούλους Χριστο ησο»6, «ποστόλους φωρισμένους ες Εαγγέλιον Θεο»7, ησο Χριστο, οτινος ργον το οχ τ «διακονηθναι», λλ τ« διακονσαι» κα δοναι τν ψυχν Ατο λύτρον ντ πολλν»8.

Κα εναι λίαν παρήγορον τ γεγονς τι, ς ρθς παρετηρήθη δη, «τ νέον πνεμα, τ ποον διέπει τν ρμηνείαν κα τν θεώρησιν τς κκλησιαστικς διοργανώσεως, ξ φορμς τς ναπτύξεως τς κκλησιολογίας, εναι τ πνεμα τς ν γάπ διακονίας», το ποίου διαπρύσιος κήρυξ πρξεν πολς Johan Adam Mohler, ποος κατ τρόπον, τ ντι θαυμαστόν, περιγράφει τν ποστολν το νωτάτου κκλησιαστικο λειτουργο, ς το νσαρκωτο τς ν γάπ διακονίας»9.

« πίσκοπος, παρατηρε Mohler, φείλει ν νσαρκώνη τν γάπην, ς ζσα εκών· οτως φείλουσι πάντες ν εναι παρόντες κατ τν κλογήν του. Πάντες πρέπει ν δίδουν τν μαρτυρίαν, τι οτος περτερε πάντων, ν τ πρς τν Χριστν γάπ κα ν τ δυνάμει το εαγγελίζεσθαι. Πάντες φείλουσι, ν διαβλέπωσιν ν ατ κενον, στις συνάγει τος πάντας ες ν.

Δν εναι οτος γιώτερος, διότι χει τν ερωσύνην, λλ’ λαβε τν ερωσύνην, ς γιώτερος ν.  βιαζόμενος δι ν νέλθη τς βαθμίδας το πισκοπικο ξιώματος, εναι νάξιος ατο· κα χων πάσας τς προϋποθέσεις δι’ ατό, οδόλως βιάζεται. πρτος δν ασθάνεται τς εθύνας κα τν κάματον το ξιώματος, κα στις τς ντιλαμβάνεται σταται διστακτικός.

κριβς, νεκα πάντων τούτων καλλίτερον θ το ν μ λέγη τις, τι πίσκοπος χει τατα κενα τ δικαιώματα, λλ’ τι ες ατν νήκει μέριμνα κα εθύνη, δι’ παν τ ποίμνιον· ν καλ δέ, τ μν λειτούργημα τ πισκοπικόν, διακονίαν, ατν δ τν πίσκοπον διάκονον κα πηρέτην πάντων»10.

νεγνώσαμεν τν περικοπν ταύτην, να μ χρησιμοποιήσωμεν κα νταθα, στω κα λίγα, κ τν πολυπληθν χωρίων τν Τριν εραρχν, τν ποίων χωρίων, ο μόνον τ νόημα γενικς, λλ κα ν τισιν ατας λέξεσιν, ατη ποδίδει, τν περ το πισκοπικο ξιώματος, ς διακονίας, κατ μίμησιν το Κυρίου, ντίληψιν τν Τριν εραρχν, παριστσα.

Κύριος εναι τ τέλειον πρότυπον ες μίμησιν το ποίου καλονται κα καλοσιν εθς μέσως ο πόστολοι, δι το ποστόλου τν θνν, λέγοντος: «μιμηταί μου γίνεσθε καθς καγ Χριστο»11. Οτος ποτελε τν πόλον, πρς τν ποον πίσκοπος πρέπει ν κατευθύνη τ βλέμματά του, κα τ πόδειγμα, πρς τ ποον δέον ν προσαρμόζη λόκληρον τ εναι του, τόσον να μορφται Χριστς ν ατ, σον κα να α πρς τος λλους νέργειαι ατο, κα δ τος ποιμαινομένους π’ ατο, μ εναι πράξεις προσωπικαί, κατ τ δοκον ατ κτελούμεναι, λλ’ εναι πράξεις ς π το Χριστο πορρέουσαι, δι’ Ατν νεργούμεναι κα ες Ατν ποβλέπουσαι.

πίσκοπος, ες πάσας τς νεργείας ατο, φείλει ν χη π’ψει, πς θ νήργει Κύριος, ἐὰν ερίσκετο ες τν θέσιν ατο.

T παράδειγμα τοτο το Κυρίου φείλει διακονν πίσκοπος, κατ τν Μ. Βασίλειον, ν μιμται, το Κυρίου, στις «τν διακονίαν τν δίων δούλων οκ πσχύνθη, λλ κατεδέξατο πηρέτης εναι π τς γς το πηλο, ν ατς πλασε κα ες νθρωπον διεμόρφωσε… Τί χρ ποιοντας μς τος μοτίμοις νομίζειν ατο τς μιμήσεως φικνεσθαι;».

Τοιουτοτρόπως ποιμαντικ ατη ξουσία καθόλου διαγράφεται κατ’ ρχν ς Χριστοκεντρικ κα Σωτηριολογική, κέντρον χουσα τν ησον Χριστόν, τν πρτον κα ληθ ποιμένα τν ψυχν μν, τν καλν ποιμένα τν προβάτων, στις σκησε πρτος τ ποιμαντικν ργον, θέσας ς ποκλειστικν σκοπόν, τν ν ατ πολύτρωσιν, κα τν ποον φείλει ν μιμται πίσκοπος, ν τ νασκήσει το ποιμαντικο ατο ργου. « γρ καλς ποιμήν, οον βούλεται Χριστός, μυρίοις μιλλται μάρτυσιν. μν γρ παξ δι’ ατν πέθανεν, οτος δ μυριάκις δι τν ποίμνην, ε γε ποιμν εη, οον εναι χρή».

Κα τατα μν σον φορ ες τν χαρακτρα το πισκοπικο ξιώματος. δη ρχόμεθα ες τς προϋποθέσεις δι τν ναδοχν ατο. Κα πρώτη ξ ατν εναι, κατ τος Τρες εράρχας πίστις.

Δευτέρα προϋπόθεσις δι τν νάληψιν το πισκοπικο ξιώματος εναι γιότης το βίου. γιότης ατη προσδιορίζεται π τς γιότητος το δρυτο τς κκλησίας ησο κα τς κκλησίας ατς. πίσκοπος καλεται ν πηρετήσ τν κκλησίαν πρ ς Χριστς πέθανε, λέγει ερς Γρηγόριος πρς τος ν Καισαρεὶᾳ δελφούς. Κα ς φθαλμς εναι λύχνος το σώματος, οτω κα πίσκοπος εναι λύχνος τς κκλησίας. «νάγκη τοίνυν σπερ κείνου, καθαρς μν χοντος, ρθς γεσθαι κα τ σμα, μ καθαρο δ τυγχάνοντος οκ ρθς, οτω δ κα τ προστάτ τς κκλησίας». βίος το πισκόπου δέον ν εναι νεπίληπτος, κατ τν πόστολον Παλον, συμπληρο Χρυσόστομος. Ἐὰν δέ τις δν φέρεται νταξίως το πουργήματος ατο οτος «φ’ αυτο αυτν ξέβαλεν. ο γρ ρχειν, λλ’ ρχεσθαι δε τοτον». Δν εναι δυνατν ν γίνεται δηγς τν λλων, μ χων κεκαθαρμένον τν αυτόν του, συνεχίζει ερς Γρηγόριος· δι’ κα «καθαρθναι δε πρτον, ετα καθραι· σοφισθναι κα οτω σοφίσαι· γενέσθαι φς κα φωτίσαι· γγίσαι Θε κα προσαγαγεν λλους· γιασθναι κα γισαι· χειραγωγσαι μετ χειρν, συμβουλεσαι μετ συνέσεως».

Δι’ κα κφράζει τν κπληξίν του, πς πάρχουσιν νθρωποι, οτινες «μηδν τν πολλν ντες βελτίους, (μέγα μν ον, ε κα μ πολλ χείρους), νίπτοις χερσίν, δ λέγεται, κα μυήτοις ψυχας, τος γιωτάτοις αυτος πεισάγουσι· κα πρν ξιοι γενέσθαι προσιέναι τος ερος, μεταποιονται το βήματος, θλίβονταί τε κα θονται περ τν γίαν Τράπεζαν, σπερ οκ ρετς τύπον, λλ’ φορμν βίου τν τάξιν ταύτην εναι νομίζοντες, οδ λειτουργίαν πεύθυνον, λλ’ ρχν νεξέταστον».

Τρίτη βασικ προϋπόθεσις δι τν κληρικν ν γένει, κα δί τν πίσκοπον, εναι θεολογικ κα θύραθεν παιδεία ατο, δι’ ν οτος καθίσταται κανός, ν σκ πιτυχς τ διδακτικν ατο ργον. Ατς Οτος θεος τς κκλησίας Δομήτωρ δίδαξεν π τριετίαν τος αυτο μαθητς «ος ξελέξατο»12 ετε δημοσί λαλν, ετε κατ’ δίαν ναπτύσσων τ «περ τς βασιλείας το Θεο»13 κα «πιλύων τ πάντα»14 καταστήσας, οτω ατος κανος διδασκάλους τς πίστεως. Κατ τ παράδειγμα τοτο κα ο πόστολοι συνίστων ες τος αυτν διαδόχους, να καταρτίζωνται, πως «δυνατο σι κα παρακαλεν ν τ διδασκαλί τ γιαινούσ κα τος ντιλέγοντας λέγχειν»15. λλαις λέξεσιν, ν γένει ντιμετώπισις οουδήποτε κκλησιαστικο ζητήματος, κα δ κα μάλιστα ναίρεσις τν δοξασιν τν αρετικν κα κατοχύρωσις τν δογμάτων, χουσιν νάγκην τς Θεολογίας. Θεολογία, τν πιστημονικν τς κκλησίας ατοσυνείδησιν ποτελοσα, εναι ταυτοχρόνως τ πόβαθρον, φ’ ο δέον ν στηρίζηται, πσα π μέρους τς κκλησίας νέργεια, να ποφεύγωνται πλεστα σα δι τν κκλησίαν δεινά.

Μόνον γλσσα κα γραφς τν οτωσ παιδευθέντων Τριν εραρχν το ες θέσιν ν διαζωγραφίσ τ ψηλν τς ερωσύνης καθόλου κα τ το πισκόπου πούργημα. Οδν τν π γς ξιωμάτων, οδ’ ατ βασιλεία κόμη, δύναται ν παραβληθ πρς ατό. Εναι τοτο τόσον ψηλόν, στε μλλον ες γγέλους προσιδιάζει κα οχ ες νθρώπους. Εναι ψηλν π τς πόψεως κείνου, ποος τ μπιστεύεται ες νθρώπους. Εναι ψηλν κα π τς πόψεως τν τεραστίων εθυνν, τς ποίας πωμίζεται ναδεχόμενος ατό. Δν εναι ξουσία, ες τν ποίαν δύναταί τις νεξετάστως ν πιπηδ, συμπεριφερόμενος κατ τς δίας ρέξεις. Εναι «λειτουργία πεύθυνος», ς λέγει ερς Γρηγόριος, δν εναι «ρχ νεξέταστος». «Τελεται μν ατη π τς γς, λλ τάξιν πουρανίων χει πραγμάτων». Καθ’ σον, «ο τν γν οκοντες κα ν ταύτ ποιούμενοι τν διατριβν τ ν ορανος διοικεν πετράπησαν κα ξουσίαν λαβον, ν οτε γγέλοις δέδωκεν Θεός».

Σημειώσεις:

1. ω. ι΄, 16.2. ω. ζ΄ 33. 3. Α΄ Κορ. δ΄, 14-15. 4. Α΄ Κορ. η΄, 11. 5. ω. ι΄, 11. 6. Φιλιπ. α΄, 1. 7. Ρωμ. α΄, 1. 8. Ματθ. κ΄, 28: Μρκ. ι΄, 45. 9. Κ. Μουρατίδου, Διαφοροποίησις, κκοσμίκευσις κα νεώτεραι ξελίξεις ν τ δικαί τς Ρωμαιοκαθολικς κκλησίας, θναι 1961, σ. 144. 10. J. A. Möhler, Die Einheit in der Kirche, oder das Prinzip des Katholizismus Munchen 1957, σ. 180. 11. Α΄ Koρ. δ΄, 16. 12. Μρκ. ιγ΄ 20. 13. Πράξ. α΄, 3. 14. Μρκ. δ΄, 34. 15. Τίτ. α΄, 9.

Πηγή: Λόγος ες τν ορτν τν Τριν εραρχν

Εφημερίδα Ορθόδοξος Τύπος