Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr
Πρόκειται για απόσπασμα της Ομιλίας Ο μεγάλος ψαράς όσιος γέροντας Εφραίμ Φιλοθεΐτης.
Δίνεται απάντηση στον σεβασμιότατο μητροπολίτη Μόρφου για το θέμα της αποτείχισης και τη θέση του οσίου γέροντα Εφραίμ Φιλοθεΐτη. Παραθέτουμε και το απομαγνητοφωνημένο κείμενο.Τήν Κυριακή ΙΑ΄ Λουκᾶ, 15 Δεκεμβρίου 2019, στίς 10:30πμ, ὁ π.Νικόλαος Μανώλης μίλησε μέ θέμα: «Ὁ μεγάλος ψαράς ὅσιος γέροντας Ἐφραίμ Φιλοθεΐτης»
Ἡ ὁμιλία μεταδόθηκε ζωντανά στό κανάλι τοῦ youtube ἐδῶ.
Πραγμαατοποιήθηκε στήν αἴθουσα «Ὀρθοδοξία» τοῦ «Ὀρθοδόξου Χριστιανικοῦ Συλλόγου Ἅγιος Ἰωσήφ ὁ Ἠσυχαστής», στή Μοναστηρίου 183, 2ος ὄροφος – Τηλέφωνο ἐπικοινωνίας τοῦ συλλόγου: 2310 515786.
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Ας κλείσω αυτό το θέμα κι ας φτάσω σε ένα θέμα που ανυπομονούν κι οι
Κύπριοι αδελφοί μου, που πριν μ’ ακούσουν με σταύρωσαν. Ας ακούσουν
πρώτα κι ας δουν ποιον θα σταυρώσουν μετά, γιατί αυτό είναι το
σημαντικό. Να σταυρώσουμε πρώτα απ’ όλα την πλάνη, να δούμε ποιός
βρίσκεται στην πλάνη, αυτό είναι το σημαντικό. Απο την Κύπρο μου στείλανε ένα βίντεο, όπου μιλάει ο Επίσκοπος Μόρφου, Μητροπολίτης Μόρφου, και φέρνει ως παράδειγμα για να απαντήσει σε μια ερώτηση για την Αποτείχιση, ένα όραμα του γέροντα Εφραίμ της Φιλοθέου. Ήταν εν ζωή ακόμη ο γέροντας Εφραίμ, πριν μια βδομάδα εκοιμήθη, και λέγει το εξής- θα το ακούσατε το βίντεο ενδεχομένως, έχω βάλει ανακοινωση οτι θα απαντήσω και παραπέμπω και στο βίντεο- ομως θα σας διαβάσω την απομαγνητοφώνηση, δεν είναι μεγάλη, τι λέγει ο Μητροπολίτης Μόρφου, κι επειδή αυτά που λέγει δεν ανταποκρίνονται στην Παράδοση της Εκκλησίας μας, είναι εκτός Παραδόσεως, κι επειδή αυτά που αποδίδει στο στόμα ή στην πνευματική κατάσταση του Αγίου Εφραίμ της Φιλοθέου, δεν είναι αγιοπατερικά, αγιοπατερική γραμμή, θέλω να του απαντήσω κι αισθάνομαι την ευθύνη δηλαδή και στα πνευματικά μου παιδιά και σε όλους σας.
Λέγει στο βίντεο αυτό στο 8:30′ :
Μόρφου: Κάποιοι ιερείς εις την Ελλάδα διακόπτουν το μνημόσυνο του Επισκόπου τους ή και του Αρχιεπισκόπου της Ελλάδας, με κίνδυνο να βγουν εκτός Εκκλησίας. Ποια είναι η άποψη μου;
π.Νικόλαος: Εγώ αν δεν ήξερα, αν δε γνώριζα τι θα πει αποτείχιση και τ’ άκουγα για πρώτη φορά, αν και τώρα όλοι αυτοί είναι ψιλιασμένοι και ξέρουν πολύ καλά τί έχει γίνει, θα έλεγα δε μπορώ να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση ή δεν ξέρω ποιά είναι η ορθόδοξη θέση, η πατερική θέση· γιατί η Αποτείχιση είναι και δύσκολο θέμα, δεν το ξέρω. Εκτός αν είμαι δεσπότης, αν είμαι δεσπότης που κινδυνεύω να υποστώ διακοπή μνημόνευσης από κανέναν παπά της μητρόπολής μου, θα πρέπει να είμαι ενημερωμένος, τί είναι η αποτείχιση και τί είναι η διακοπή μνημόνευσης, και τί λένε οι άγιοι πατέρες!
Παρακαλώ τον Σύλλογο εδώ, να αποστείλουμε στον Επίσκοπο Μόρφου το βιβλίο του π. Θεοδώρου Η Αποτείχιση δεν είναι Σχίσμα, η διακοπή μνημόνευσης δεν είναι Σχίσμα, να στείλουμε το ημερολόγιο τοίχου με τους αγίους που έκαναν διακοπή μνημόνευσης, ένα δώρο από μας, για να πάρει, αν δεν ξέρει να πάρει να μάθει. Γιατί θεωρεί διδασκαλία πατερική για την Αποτείχιση, όχι την θέση των Αγίων Πατέρων, όχι την θέση των Αγίων Συνόδων, όχι τη θέση του Μεγάλου Φωτίου, όχι τη θέση των μεγάλων Αγίων που αποτειχίστηκαν, όχι την θέση του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτη, που έκοψε το μνημόσυνο του Αθηναγόρα, όχι την θέση του Καντιώτη, που έκοψε το μνημόσυνο του Αθηναγόρα, όχι την θέση της Εκκλησίας της Ορθόδοξης πάνω σ’ αυτό το θέμα, αλλά τι θεωρεί, θεωρεί το εξής: Πριν προλάβω να διαμορφώσω άποψη (λέει ο Μόρφου) …
π.Νικόλαος: Καλά δεν πρόλαβες να διαμορφώσεις άποψη, έκοψε το μνημόσυνο ο π.Θεόδωρος ο Ζήσης… Έγιναν ημερίδες… Διαμορφώνουμε άποψη η οποία πρέπει να συμβαδίζει με την άποψη της Εκκλησίας, όχι προσωπική άποψη, δεν ζητάμε την προσωπική σου άποψη, τι λέγει η εκκλησία πάνω σε αυτό ζητάμε. Όλοι τώρα οι σύγχρονοι μας έχουν πρήξει με τις απόψεις τους… Πάτερ ποια είναι η θέση σας για την νηστεία… Νομίζω, πιστεύω… Πές ποια είναι η θέση της Εκκλησίας, τι με ενδιαφέρει εμένα τι λες εσύ; Με ενδιαφέρει τι λες εσύ αν αυτό είναι σύμφωνο με την Εκκλησία…
Λοιπόν, πριν προλάβω λέει (ο Μόρφου) να διαμορφώσω άποψη, μας αποκάλυψε ο ίδιος ο Χριστός μέσω κάποιων ενάρετων ανθρώπων, που ζουν, ποια είναι η Ορθόδοξη στάση. Δεν την ξέραμε δηλαδή, δεν ξέραμε την Ορθόδοξη στάση! Ο Χριστός το 2019 με όραμα την αποκάλυψε στην Εκκλησία Του! Όλοι οι Άγιοι που έκαναν Αποτείχιση πριν, δεν ήταν στην ορθόδοξη στάση!
Συνεχίζει ο Μόρφου: Θα πω το περιστατικό κι ας αξιολογηθεί, αξιοποιηθεί όπως θέλετε. Μια οικογένεια, αποφάσισε ο άντρας της οικογένειας, άνθρωπος της ακρίβειας της θεολογικής, να σταματήσει να πηγαίνει λειτουργίες και να κοινωνά σε ανθρώπους που μνημόνευαν τον αρχιεπίσκοπο Αθηνών ή τον Πατριάρχη τον Οικουμενικό. Και του είπε η γυναίκα του έντρομη, “και πού θα πηγαίνουμε, πού θα πηγαίνουμε, του λέει, να κοινωνούμε;” – Αυτά τα αντιμετωπίζουμε κάθε μέρα εμείς.-
Σκέφτηκε λίγο. “Εσκέφτηκα λέει, εσκέφτηκα. Έχει κάποια Μετόχια ο Πανάγιος Τάφος, έχει κάποια μετόχια το μοναστήρι του Σινά, θα πηγαίνουμε σ’ αυτούς να κοινωνούμε.” Η γυναίκα του, πιο νούσιμη (λογική), του λέει, “δεν κάνουμε νηστεία τρεις ημέρες και προσευχή;” Και έκαναν νηστεία τρεις ημέρες και προσευχή και εμφανίστηκε μπροστά τους ο εν ζωή ευρισκόμενος Άγιος Γέροντας Εφραίμ της Αριζόνας. Ένας άνθρωπος που πήγε στην Αμερική πριν 20 χρόνια και σήμερα η Αμερική έχει 19 ορθόδοξα μοναστήρια. Πνευματικό ανάστημα του μεγάλου Αγίου του Αγίου Όρους Ιωσήφ του Ησυχαστή. Ένας άνθρωπος που μπορείς να ακουμπήσεις εις την εμπειρίαν του, στην προσευχήν του . Και έδωσε ο Θεός να εμφανιστεί ενώπιον τους, από την μακρινή Αμερική στην Ελλάδα· τα κάμνει αυτά ο Θεός. Θα μου πείτε πώς γίνεται; είτε δι αγγέλου, γίνεται μεταφορά, είτε η ψυχή μεταφέρεται. Και τους ειπε …είχαν σχέση πνευματική αυτοί, ήταν στην Αμερική και μετά ήρθαν στην Ελλάδα. Άρα γνωρίζονταν με τον γέροντα. Και τους είπε, “παιδιά μου, να συνεχίσετε να πηγαίνετε λειτουργίες στις εκκλησίες που πηγαίνατε, να μην κάνετε αυτό το βήμα.” “Γέροντα, τι θα γίνει με το Ουκρανικό; τι θα γίνει με τις αναγνωρίσεις που κάνουν οι Αρχιερείς μας, ο Πατριάρχης μας.” “Τα γεγονότα τα μεγάλα που έρχονται, τα παγκόσμια γεγονότα του γενικού πολέμου, οι θεομηνίες που ήδη ξεκίνησαν, κ.α, κ.α, κ.α,” αυτά λέει, “ενώ θα πληγώσουν και θα φοβίσουν τους ανθρώπους, θα κάνουν κι ορισμένα καλά. Ένα από τα καλά που θα κάνουν είναι ότι θα καταλάβουν οι ιερείς, οι αρχιερείς κι οι πατριαρχάδες μας ότι ενός εστί χρεία κι όχι η διχοστασία και θα σταματήσει η εξελιξη του προβλήματος διότι θα στραφεί η προσοχή μας σ’ αυτά τα μεγάλα.”
Δηλαδή να’ ναι καλά ο πόλεμος κι όλα αυτά τα μεγάλα που θα μας κάνουν να γλιτώσουμε από την αίρεση! Δηλαδή την αίρεση θα την πολεμήσει ο πόλεμος, ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος, η Τουρκία, ο Ερντογάν που θα μας κάνει τι θα μας κάνει, αυτοί θα νικήσουν την αίρεση, όχι εμείς!
“Ύστερα, όταν θα γίνει ειρήνη, αφού τελειώσει ο πόλεμος, θα γίνει ειρήνη”, αυτά τα λέει ο Εφραίμ δηλαδή της Αριζόνα, “θα γίνει μια Μεγάλη Σύνοδος κι όχι μόνο αυτά, αλλά και άλλα προβλήματα που έχουν προκύψει χρόνια και αιώνες στην Εκκλησία θα λυθούν.” Άρα, (συνεχίζει ο Μόρφου) τα παγκόσμια γεγονότα, τα προφητευμένα από τους Αγίους πατέρες και μητέρες δεν είναι μόνο πόνο που θα προκαλέσουν, αλλά και ωφέλεια και στο μέλλον ειρήνη και αδελφοσύνη. Οι άνθρωποι είδαν αυτή την όραση που σας είπα και σαν ορθοδοξότατοι άνθρωποι που είναι, είπαν, “γιατί να πιστέψουμε την όραση που είδαμε;” Μη δέχου και μη απόρριπτε, λένε οι Άγιοι Πατέρες στα οράματα και στις οράσεις. Μπορεί να είναι και του πειρασμού. Αν κι ο πειρασμός δεν θέλει την ενότητα και την ειρήνη. Θέλει την διχοστασία.
Επήγαν να ρωτήσουν μια αγιασμένη ύπαρξη. Μόλις εμπήκαν μέσα εκεί στην ύπαρξη του Θεού, τι τους είπε; Πριν προλάβουν να καταθέσουν την όραση, την εμπειρία τους αν είναι αληθής ή ψευδής, αν είναι εκ Θεού ή διαβόλου. Εγύρισεν με ύφος αυστηρό και τους λέει, “ο,τι σας είπε ο Εφραίμης. Αυτό να κάνετε. Να μην βιάζεστε. Δεν έχουν σχέδιον μόνο οι άνθρωποι, έχει και ο Θεός για το σώμα του.” Ακούτε; Ποιο είναι το θεανθρώπινο σώμα; ποια είναι η άκτιστος, επίγεια εκκλησία κατά τον Άγιο Πορφύριο; Μόνο η Ορθόδοξη Εκκλησία. Κι έχει σχέδιο ο Θεός, δεν θα αφήσει κανέναν μας, ούτε κληρικόν ούτε λαϊκόν, αυτό το σώμα, να πάθει μεγαλύτερη ζημία. Ήδη έχουμε αρκετές πληγές. Άρα ο καλός διοικητής, ο Τριαδικός Θεός μας, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, προνοεί, προβλέπει και προλαμβάνει. Ακόμη και αυτά τα αρνητικά που ξεκίνησαν έχουν να γεννήσουν πολλά καλά για την Εκκλησίαν Του και για τον πιστό λαό. Διάκριση χρειάζεται, υπομονή και πολλή πολλή προσευχή!
π.Νικόλαος: Να το πω τώρα αυτό ή να μην το πω; Στο λίκνο, νάνι νάνι, πώς έλεγε η μάνα μου, όταν με κοίμιζε, το θυμάμαι ακόμη, νάνι νάνι, το παιδάκι μου να κάνει, που θα μεγαλώσει και θα παντρευτεί και θα κάνει… Το θυμάμαι αυτό το νανούρισμα, αυτό το νανούρισμα είναι εδώ. Μας νανουρίζει και θα του εξηγήσω, επιτρέψτε μου, θα του εξηγήσω. Γιατί ο Μόρφου είναι από τους λίγους παραδοσιακούς που έχει η Κύπρος, αλίμονο και αδικεί τον εαυτό του με αυτά που λέει.
Πρωτίστως θα κάνω μια παρατήρηση σημαντική. Αν το όραμα αυτό είναι αληθινό, που παίζει αν είναι αληθινό ή όχι, είναι ένα όραμα που αφορά μια συγκεκριμένη οικογένεια. Δε χρειάζομαι όραμα για να σώσω την οικογένεια του Τάκη και της Βάσως για παράδειγμα, που ο Τάκης θέλει να κάνει αποτείχιση ακρίβειας και η Βάσω δεν θέλει και μαλώνει και τρομάζει και μαλλιοτραβιούνται και ξεπατώνουν τα μαλλιά κι έρχεται ο άλλος και λέει μου βγαλε τις τρίχες από δω κι έχω φαλάκρα εκεί κι έρχεται η άλλη με μαυρισμένο το μάτι εδώ, για την Αποτείχιση να σκοτώνονται. Δεν χρειάζεται. Κι εγώ σαν πνευματικός δεν είμαι Χ.Ο.Ε, δεν είμαι τα Καλά Νέα, δεν είμαι Προτεστάντης να τους χωρίσω. Το μόνο που θα τους πω οικονομώντας, είναι, “φροντίστε να πάτε σε παραδοσιακούς ιερείς που μνημονεύουν”. Αυτό έκανα αυτά τα χρόνια, δεν χρειαζόμουν τον γέροντα Εφραίμ της Αριζόνας από την Αμερική να έρθει να μου το πει. Και στην Ρωσία θα πήγαινα να πω σ’ αυτούς που μάλωναν, μη αδερφέ μου, μαλώνετε, δεν είναι ώρα, θα ρθει η ώρα που θα ρθει και στη Χάρη η γυναίκα και θα μπορείτε να το κάνετε, μαζί.
Ένα αυτό. Αυτό, όμως, είναι πληροφορία ενός αγίου για ένα συγκεκριμένο θέμα και πρόβλημα μέσα στο σπίτι. Αυτοί είχαν θέμα. Έντρομη, λέει η γυναίκα δέχτηκε την απόφαση του άντρα να εκκλησιάζονται στις εκκλησίες του Σινά, έντρομη. Λέει ας προσευχηθούμε. Προσευχήθηκαν και ήρθε ο Εφραίμ και τους είπε “μη βιάζεστε, μην κάνετε αυτό το βήμα.” Αυτό είναι σημείο, σημαία, για την Ορθοδοξία; Μα είμαστε σοβαροί; Αυτη η πληροφορία που είχε αυτό το αντρόγυνο το βγάζουμε και λέμε, ο Χριστός πληροφόρησε την Εκκλησία πώς πρέπει να πορευτεί απο δω και πέρα;
Θα σας δώσω ένα παράδειγμα που θα σας ξεκαθαρίσει τη σκέψη τώρα. Γνωρίζω άγιο Άνθρωπο, αναγνωρισμένο Άγιο, που τώρα ο Πατριάρχης είπε ότι θα τον αναγνωρίσει και σαν Άγιο, ο οποίος εμφανίστηκε σε σπίτι πνευματικού πατρός, ποιμένος, πνευματικού και τον πληροφόρησε ότι για το πρόβλημα που τον απασχολεί, για μια οικογένεια, που υπάρχουν θύματα σε αυτή την οικογένεια, να δώσει την ευλογία του να χωρίσει η οικογένεια, να βγάλει διαζύγιο. Προσέξτε! Να πώ εγώ τώρα αυτό ότι από δω και πέρα η Εκκλησία ξεχνάει το «Ούς ο Θεός συνέζευξεν, άνθρωπος μη χωριζέτω» και να πάρω την ειδική περίπτωση και να πω, ο Άγιος είπε από δω και πέρα να χωρίζετε; Ότι πήρα απάντηση από τον άγιο τάδε τον Μεγάλο, άρα η Εκκλησία να βγάζει από δω και πέρα διαζύγια, που εμείς λέμε, παρ εκτός θέματος μοιχείας, που ακόμη και για τη μοιχεία όχι στο διαζύγιο λέμε, παλεύουμε να τους γλιτώσουμε! Δηλαδή είναι δυνατόν, επειδή ο Άγιος είδε το πρόβλημα, είδε τα παιδιά ότι θα φτάσουν στα ναρκωτικά, είδε κάποια άλλα θέματα και είπε εντάξει, με συγκατάβαση,να γίνει αυτό αφού είστε ήδη εν διαστάσει, και τόσο ξύλο πέφτει, και τόσα ναρκωτικά πέφτουν και τόση αυτοκτονία απειλείται… Αυτό κάνει αυτός ο επίσκοπος Μόρφου! Πήρε το παράδειγμα ενός τραυματισμένου ζευγαριού πάνω στο θέμα της Αποτείχισης, έρχεται ο Εφραίμ, αν ήρθε ο Εφραίμ και είπε αυτά, αν είπε αυτά, θα σας αποδείξω ότι δεν είπε, δεν είπε…
Λοιπόν, ξεκάθαρα, η θέση αυτή του γέροντα Εφραίμ, αν ειπώθηκε έτσι, που τον πιστεύω τον Μόρφου, αν ειπώθηκε έτσι, είναι προβληματική θέση. Είναι θέση που είναι μόνο για την οικογένεια, δεν είναι για την Εκκλησία. Γιατί δεν εδράζεται πάνω στην εμπειρία των Πατέρων, άλλα λένε οι Πατέρες για την Αποτείχιση. Θα περίμενα τον Μόρφου να πει, “κοιτάξτε, έχουμε την πατερική θέση, έχουμε τον 15ο κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου, έχουμε τους Αγίους που αποτειχίστηκαν, έχουμε τον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο, έχουμε τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο που αποτειχίστηκε όλη η ομάδα του για το θέμα ότι τον καθαίρεσαν, έχουμε Σύνοδο της Ρωσίας που αποτειχίστηκε από την επίσημη Εκκλησία της Ρωσίας κι έγιναν αργότερα οι Ρώσοι της Διασποράς, που από κει βγήκε ο Άγιος Σεραφείμ ο Ρόουζ, ο Άγιος Ιωάννης ο Μαξίμοβιτς κι άλλοι Άγιοι, έχουμε τον Καντιώτη, ολόκληρο το Άγιο Όρος που το 1969 έκοψαν το μνημόσυνο του Αθηναγόρα. Επίσης να πούμε ότι λένε οι ιεροί κανόνες αυτό, και λένε οι κανόνες εκείνο, και υπάρχει Σύνοδος που επικυρώνει …ωραία… να το πεις αυτό και μετά αν χρειάζεται να πεις, έχουμε και κάποιες περιπτώσεις που δε μπορεί ο κόσμος να το χωνέψει την αποτείχιση και τσακώνονται και μαλώνουν και γι αυτό τον λόγο ο γέροντας Εφραίμ πήρε θέση.
Επίσης, πράγματι, αν τα προσωπικά θέματα κάποιας οικογένειας και μια προσωπική πληροφορία που είχαν από τον γέροντα το πούμε δημόσια, ο γέροντας αυτός, επειδή έχει κάνει κι άλλες επισκέψεις κι έχει πει “με την ευχή μου αποτειχιστείτε”, φαίνεται ο γέροντας σαν ασταθής, ότι άλλα λέει στον έναν κι άλλα στον άλλον, σαν ασταθής και δεν είναι σωστό να τα βγάζουμε στην φόρα αυτά, γιατί κι εγώ μπορώ να ανοίξω το στοματάκι μου και να πω βιώματα …καταλαβαίνετε με τον τρόπο που σας το λέω … Πρέπει δηλαδή να καταλάβει ο Άγιος Μόρφου, ότι δε μπορεί να εκθέτει τον γέροντα Εφραίμ και να φαίνεται ο γέροντας Εφραίμ ότι άλλα είπε σ΄αυτή την οικογένεια κι άλλα είπε σε άλλους, γιατί κι εμείς μπορούμε να κάνουμε, κι εμείς μπορούμε να πούμε… Και υπάρχουν άνθρωποι που αν τους αμολήσουμε, δεν τους επιτρέπουμε, δεν τους λέμε να τα πουν… Μπορούν να τα πουν.
Ας διαβάσω την απάντηση μιας ψυχής, που όταν ανακοίνωσα την ομιλία αυτή έγραψε τα εξής:
Οι πατέρες της αγιοπατερικής αποτείχισης και το ποίμνιό τους είναι αυτοί που συνεργάζονται με τον Θεό στο σχέδιο για την σωτηρία του σώματός Του. Ο Θεός χρησιμοποίησε, χρειάστηκε τον άνθρωπο, ακόμη και για το σχέδιο της σωτηρίας του ανθρώπου, περίμενε μια Παναγία να γεννηθεί για να πραγματώσει το σχέδιο της σωτηρίας του δημιουργήματος Του. Για τον ευαγγελισμό του κόσμου επίσης χρησιμοποίησε τον άνθρωπο, τους αλιείς,απλούς ανθρώπους που τον ακολούθησαν και έγιναν οι Απόστολοί Του και Ευαγγελιστές. Για την Σωτηρία του σώματός Του, της Εκκλησίας, δεν χρειάζεται, δεν θα χρησιμοποιήσει τον άνθρωπο; τους ανθρώπους του; αν είναι δυνατόν!( Στον συγκεκριμένο άνθρωπο χρειάστηκε και μίλησε έτσι και ) το ότι επέλεξε αυτή την διήγηση ο Άγιος Μόρφου δείχνει προχειρότητα και αμηχανία, αλλά και ανωριμότητα πνευματική. (Και ο γ. Αγάθωνας ενδεχομένως έχει εκφραστεί έτσι σε κάποιες ψυχές, σε αυτές που έτσι έπρεπε να μιλήσει για εντελώς ιδιαίτερους και προσωπικούς λόγους αυτής της ψυχής.)
Φυσικά κι εγω το έχω κάνει αυτό, δηλαδή έρχεται ο άλλος και μου λέει, “πάτερ, δε μπορώ να νηστέψω Τετάρτη και Παρασκευή.” “ Έλα, ρε, εντάξει, φάε,” του λέω ….. Βγάζει μετά διάταγμα: «Ο γέροντας είπε να τρώμε κρέας την Τετάρτη και τη Παρασκευή, όλη η αδελφότητα!» Αυτό ακριβώς κάνει ο Μόρφου κατ’ αντιστοιχία.
Συνεχίζει η ψυχή: Αυτό δεν σημαίνει ότι θα ακυρώσουμε τον αγώνα της Εκκλησίας, του ίδιου του σώματος του Χριστού, δηλαδή, για να αποβάλλει την αίρεση και το σχίσμα, τη μόλυνση. Θα λέγαμε ότι όσοι αγωνίζονται ενάντια στο σχίσμα και στην αίρεση είναι το ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος του Χριστού, της Εκκλησίας, που δε μπορεί ποτέ να λείψει όσο αυτό το Σώμα είναι ζωντανό, δεν πρέπει να λείψει και δεν πρόκειται να λείψει ποτέ.
Θα πω, όμως, και κάτι τώρα, που είναι πολύ σημαντικό.
Αυτή την καινοφανή διδασκαλία ότι θα περιμένουμε τον πόλεμο να μας λυτρώσει! Αυτό είναι πρωτοφανές για τα πατερικά κείμενα· θέλω να μου βρει αντιστοιχία Πατερική, Αγίου, που έλεγε μην αγωνίζεστε, μην αντιδράτε, μην κόβετε το μνημόσυνο, μην πολεμάτε τις αιρέσεις, θα περιμένουμε να γίνει ο πόλεμος να το θεραπεύσει αυτό!
Και λέει ο μητροπολίτης Μόρφου, ότι δεν πρόκειται ο Θεός να επιτρέψει να χαθεί ούτε μια ψυχή … Μέχρι να γίνει ο πόλεμος, Άγιε Μόρφου, όλοι αυτοί που μνημονεύουν τον σχισματικό Επιφάνιο και όλοι αυτοί που πάνε και κοινωνούν από τα χέρια του καθαιρεμένου Επιφάνιου, που δεν έγινε θεία κοινωνία, είναι ψωμί και κρασί και δεν έγινε Σώμα και Αίμα Χριστού, παθαίνουν ή δεν παθαίνουν; Βγαίνουν εκτός Εκκλησίας ή δεν βγαίνουν εκτός Εκκλησίας. Θα περιμένω τον πόλεμο; Μέχρι να γίνει ο πόλεμος, ζήτω που καήκαμε! Αν αφήσουμε τον πόλεμο! Θέλω να μου πεις ποιος Άγιος είπε, “μην αγωνίζεστε χριστιανοί εναντίον των αιρέσεων, γιατί θα γίνει ο πόλεμος που θα τα διαλύσει όλα αυτά!” Τι παράλογα είναι αυτά τα πράγματα και παραμυθιάζουμε το λαό και υπάρχουν και άνθρωποι από κάτω που είναι ευκολόπιστοι και ακούν αυτά και σου λέει ο άλλος, έτσι θα είναι τα πράγματα. Έχει τώρα μια δεκαετία που γίνονται αυτά.
Η Κατάνυξη έγραψε, μια απάντηση στον Μητροπολίτη Πειραιώς εχθές – είναι ιστορική η απάντηση της Κατάνυξης, που ξεχωρίζει και ξεκαθαρίζει παρα πολύ σημαντικά θέματα της επικαιρότητας και στο θέμα της Πίστης μας. Γράψαμε εκεί το εξής:
Θα βρεθούν πολλά ιστολόγια και Κληρικοί, τα οποία θα περιμένουν με νεο-πεντηκοστιανικό τρόπο, «αποκαλύψεις» και «οράματα», για να κάνουν εκείνα τα αυτονόητα που προβλέπει η εκκλησιαστική θεολογική και ιερο-κανονική τάξη των αρχαίων Αγίων Πατέρων, που μάτωσαν σε αγώνες ομολογίας και αιρετικών διωγμών, για να μάς παραδώσουν έτοιμα τα θεολογικά όπλα μας (φαίνεται, για μερικούς Χριστιανούς οι αρχαίοι Πατέρες είναι μόνον αρχαίοι, «κίτρινο γράμμα στο συρτάρι»). Υπάρχουν κι εκείνοι που θα επικαλούνται, όπως γίνεται τα τελευταία δέκα τουλάχιστον χρόνια, τον «επερχόμενο πόλεμο» και την «κατά των αιρετικών καθαρτική μάχαιρα», για να μη προβαίνουν στο αυτονόητο εκκλησιαστικό καθήκον τους ! Και βέβαια, ο πόλεμος θα έρθει ! Και θα έρθει ακριβώς, επειδή Εσείς και οι λοιποί επιγνώμονες Επίσκοποι δεν κάνετε όσα προβλέπουν οι ιεροί Κανόνες των Πατέρων για τις αιρέσεις, και «αναγκάζετε» την φιλανθρωπία του Θεού να εφαρμόσει «plan B» («θέλημα κατά παραχώρηση, όχι κατ΄ ευδοκία»), εκείνο της σκληρής εθνικής παιδαγωγίας, για να σωθούμε από την αίρεση.
Πρόσεξε Άγιε Μόρφου, μήπως επειδή περιμένεις τον πόλεμο, ο πόλεμος γίνει επειδή εσύ δεν αντιδράς εναντίον της αιρέσεως του Οικουμενισμού, του Ουκρανικού θέματος και του Κολυμπαρίου. Μήπως περιμένεις τον πόλεμο να ρθει να κάνει την δουλειά σου! Είναι δουλειά σου, εσύ, του Επισκόπου, των Επισκόπων δουλειά είναι να αντιδράσουν στις αιρέσεις, όχι του πολέμου που θα ρθει, όχι του Ερντογάν. Σιγά μην αφήσουμε στον Ερντογάν και στην Αμερική να μας λύσουν τα θέματα! Απαράδεκτα είναι αυτά και αντιεκκλησιαστικά, αντιπατερικά, αντιπατερική διδασκαλία είναι αυτή! Θα κρυβόμαστε πίσω από τον επερχόμενο πόλεμο, πίσω από τον 3ο Παγκόσμιο Πόλεμο για να μας λύσει τα θέματα, πίσω από τον πόλεμο του φυσικού αερίου και του υγρού στοιχείου του νερού θα περιμένουμε να μας λύσουν τα προβλήματα! Είναι απαράδεκτες αυτές οι θέσεις, Είναι εξωεκκλησιαστικές και θα πρέπει να προσέχει ο μητροπολίτης Μόρφου.
Και θα συνεχίσω με το εξής: Ήταν, όμως ο Εφραίμ στο όραμα αυτό; Είπε αυτά τα πράγματα που λες εσύ Άγιε Μόρφου; Αν δεν τα δημοσίευες, τι καλά θα ήταν; Θα τα ήξεραν αυτοί οι άνθρωποι και δεν θα ήταν για όλη την Εκκλησία. Τα δημοσίευσες, αλλά τα δημοσίευσε κι άλλος. Ένας φίλος αυτού του ανθρώπου που είδε το όραμα, που ήξερε το όνομά του, φίλος, γνωστός. Και ήξερε και την γερόντισσα, η οποία είπε «ο Εφραίμης» . Με λίγα λόγια, υπάρχει και άλλη εκδοχή της αφήγησης, αδερφοί μου, που είτε ο Μόρφου· είτε την ήξερε και την άλλαξε, είτε του δώσανε, του πλασάρανε, μια πληροφορία οι Οικουμενιστές να πει, να βάλει στο στόμα του Εφραίμ άλλα λόγια. Γιατί ο Άγιος Εφραίμ αποκαλύπτεται…
Ένας πρώην βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, συγγραφέας κλπ. και δημοσιογράφος νομίζω, ο Ηλίας ο Καλλιώρας, σε συνέντευξη που έδωσε στον Διονύση τον Μακρή, αλλά και στο Οδύσσεια T.V., δεν θα σας πω τι λέει ακριβώς, θα σας πω ότι όταν ήρθε ο Εφραίμ στο όραμα αυτού του ανθρώπου, είπε τρία πράγματα διαφορετικά εντελώς από αυτά που λέει ο Μόρφου. Και λέει ο Καλλιώρας ότι είναι γνωστή μου οικογένεια, μου τα διηγήθηκαν εμένα. Τι είπε ο γέροντας Εφραίμ στην απάντησή του, στο ίδιο όραμα :
πρώτον, όταν ξέρουμε ότι υπάρχουν σχισματικοί δεν πάμε στην Εκκλησία διότι δεν έχουν θεία χάρη.
Δεύτερον, όταν υπάρχουν σχισματικοί οι οποίοι έρχονται ξαφνικά ενώ η ακολουθία γίνεται κι εμείς δεν το γνωρίζουμε φεύγουμε και
τρίτον, όταν ένας ιερέας λέει ότι ο Επιφάνιος πράγματι έχει θεία χάρη κι ότι η σχισματική Εκκλησία της Ουκρανίας πρέπει να ανθίσει, ούτε σε αυτό πηγαίνουμε.
Αυτά είπε ο Εφραίμ κατά τον Ηλία τον Καλλιώρα, που μας διηγείται το ίδιο θαύμα, και ότι πήγε μετά σ’ αυτή την γερόντισσα και είπε « ο,τι σας είπε ο Εφραίμης» . Αυτά που είπε ο Εφραίμης είναι διαφορετικά από αυτά που μας είπε ο Μόρφου! Οπότε γίνεται μπέρδεμα. Και θα συστήσω – όχι στον Ηλία, το λαϊκό, οι λαϊκοί λέτε ο,τι θέλετε κι όπως θέλετε, δεν έχετε και ευθύνη ποιμαντική – στον Επίσκοπο, να προσέχει άλλη φορά . Προσωπικά οράματα σε ανθρώπους να μην τα βγάζει σαν σημαία για την Εκκλησία, γιατί κάνει λάθος, γιατί κάνει λάθος.
Είχα γράψει, ας το πω κι αυτό κι ας τελειώνω μ’ αυτή την υπόθεση :
Δέχομαι συνεχώς μηνύματα καί τηλεφωνήματα γιά τίς δηλώσεις τοῦ μητροπολίτου Μόρφου κ. Νεοφύτου σχετικά μέ τό θέμα τῶν ἀντιδράσεων στό οὐκρανικό ζήτημα καί τῆς διακοπῆς μνημόνευσης τῶν ἐπισκόπων.
Ὁ μητροπολίτης ἔφερε ὡς παράδειγμα ὑγιοῦς ἀντίδρασης στό θέμα αὐτό ἐκ μέρους τῶν χριστιανῶν, ὄχι τίς καταγεγραμμένες πατερικές θέσεις καί τούς ἱερούς κανόνες πού ρυθμίζουν τή στάση ἑνός ἑκάστου χριστιανοῦ, ἀλλά ἕνα προσωπικό ὅραμα πού εἶδαν δύο εὐλαβεῖς χριστιανοί μέ τήν παρουσία τοῦ μακαριστοῦ πλέον γέροντος Ἐφραίμ Φιλοθεΐτη, ὁ ὁποῖος μέσω τοῦ ὁράματος τούς ἔδωσε λύση στήν ἀγωνία τους γιά τή στάση πού ἔπρεπε νά κρατήσουν ὡς οίκογένεια σχετικά μέ τήν ἀποτείχιση.
Ἀνακοινώνω λοιπόν πώς κατά τήν προσεχῆ ὁμιλία μου τῆς Κυριακῆς 15ης Δεκεμβρίου με θέμα: Ὁ μεγάλος ψαράς ὅσιος γέροντας Ἐφραίμ Φιλοθεΐτης (δεῖτε ἐδῶ τήν ἀνακοίνωση τῆς ζωντανῆς Ὁμιλίας), θά δώσω τήν ἁρμόζουσα ἀπάντηση. Θά ἐξηγήσω πώς ὅταν γενικεύουμε μιά θέση ἑνός γέροντα καί τήν προτείνουμε ὡς παράδειγμα ἐφαρμογῆς ἀπό τήν Ἐκκλησία, κινδυνεύουμε νά χαρακτηριστεῖ ὁ γέροντας αὐτός ἀσταθής, ὅταν γιά τό ἴδιο θέμα μίλησε διαφορετικά σέ ἄλλους ἀνθρώπους. Εἶναι λάθος νά παραγνωρίζουμε τήν ἐπίσημη πατερική γραμμή καί νά κρύβουμε τήν προσωπική μας ἀδυναμία νά διακόψουμε τή μνημόνευση γιά τίς αἱρετικές ἀποφάσεις μίας Συνόδου, πίσω ἀπό ὁράματα πού ἀφοροῦν εἰδικές περιπτώσεις ἀνθρώπων.
Αυτά είχα γράψει και νομίζω ανταποκρίθηκα σε αυτά που υποσχέθηκα. Τότε που έγραφα αυτά δεν ήξερα ότι υπάρχει κι άλλο βίντεο του βουλευτού αυτού, που ανατρέπει τις θέσεις τις οποίες μας είπε εδώ ο Μόρφου.
Λοιπόν, Άγιε Μόρφου, κ. Νεόφυτε, σου βάζω μετάνοια, προσκυνώ την χάρη σου και παρακαλώ τον Θεό να σε φωτίσει να καταλάβεις πως με αγάπη στα είπα αυτά. Αν φώναξα και λίγο συγχώρεσέ με, με ξέρετε άλλωστε, αλλά με αγάπη τα είπα και με σεβασμό και με πόνο, όπως και την άλλη φορά, δε με καταλάβατε, και τώρα, παρακαλώ να με καταλάβετε και άλλη φορά να είστε προσεκτικός.
Επειδή είπε ο άγιος να χωρίσει ένα ζευγάρι για λόγους που έπρεπε, δεν θα το κάνουμε αυτό σημαία και θα πούμε επιτρέπεται ο χωρισμός σε όλα τα ζευγάρια που υπάρχουν.
Είναι δυνατόν να γίνεται αυτό σημαία για την Ορθοδοξία; Είναι αυτό στάση για μας; Είναι απάντηση του Χριστού για το πώς πρέπει να σταθούμε απέναντι στο Κολυμπάρι και στο Ουκρανικό ζήτημα, το όραμα που είδατε εσείς; Είναι δυνατόν;
Σας παρακαλώ άγιε Μόρφου, μη μας προκαλείτε, μη μας σκανδαλίζετε. Αδικείτε τον εαυτό σας, Αφήστε αυτά τα περί πολέμων ότι θα μας σώσουν· τώρα να αντισταθείτε, μην κρύβεστε πίσω από τον επερχόμενο πόλεμο. Ο Χριστός από μας περιμένει να κουνηθούμε. Αν είναι έτσι όπως τα λέτε, κι ο Κολοκοτρώνης θα έλεγε, “ο Χριστός να σώσει την Ελλάδα”, κι ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός “ο Χριστός θα σώσει την Εκκλησία’, θα υπέγραφε στην Φεράρα και θα ’λεγε ο Χριστός θα μας σώσει…