Μήπως οι πιστοί να ξανασκεφθούμε την αδράνεια-παθητικότητά
μας;
Στὴν Ἀλβανία τοῦ Ράμα ἢ στὴν Ἑλλάδα τοῦ
Μητσοτάκη;
Μὲ ἰδιαίτερο ἐνδιαφέρον παρακολούθησα ὅλη αὐτὴν τὴν περίοδο καὶ τὸ τί ἀκριβῶς συνέβη στὴ γειτονικὴ Ἀλβανία, καθὼς λόγω τῆς ἰδιότητάς μου ὡς μέλους τῆς ΣΦΕΒΑ, ἐπισκεπτόμαστε τὰ τελευταία 30 χρόνια τόσο τὴ Βόρειο Ἤπειρο ἀλλὰ καὶ ἄλλες περιοχὲς στὴν Ἀλβανία, πολλὲς φορὲς σὲ ἐτήσια βάση. Στὸ ὑποσυνείδητό μας ἔχει μείνει ἡ φράση «Στὴν Ἀλβανία τοῦ Χότζα…» ὅταν θέλουμε νὰ ἀναφερθοῦμε στὴν περίοδο κατὰ τὴν ὁποία εἶχε ἀπαγορευθεῖ ἡ τέλεση κάθε λατρείας, κατὰ τὴν ἀλήστου μνήμης περίοδο τοῦ δικτάτορα Ἐνβὲρ Χότζα (1967-1990). Μίλησα μὲ ἀρκετοὺς ἱερεῖς ἐκεῖ, τόσο Βορειοηπειρῶτες ὅσο καὶ Ἀλβανοὺς καὶ τώρα, μετὰ καὶ τὴν ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων καὶ τὴν φανέρωση τῶν ἄγριων διαθέσεων τῆς πολιτείας ἀπέναντι στὴν Ἐκκλησία, μπορεῖ νὰ γίνει νομίζω μία δίκαιη σύγκριση τοῦ πῶς ἀντιμετώπισε τὴν Ἐκκλησία, ἡ «ὀρθόδοξη» (τουλάχιστον στὸ Σύνταγμα) Ἑλλάδα καὶ πῶς ἡ Ἀλβανία τοῦ Ράμα.
1. Στὴν Ἀλβανία οἱ ἐκκλησίες δὲν ἔκλεισαν ποτέ! Εἶναι ἀλήθεια ὅτι 3-4 Κυριακὲς συνολικά τοῦ Μαρτίου καὶ τοῦ Ἀπριλίου δὲν τελέστηκε Θεία Λειτουργία, κυρίως στὶς μεγάλες πόλεις, καθὼς εἶχε ἐπιβληθεῖ αὐστηρὴ ἀπαγόρευση κυκλοφορίας ἀπὸ τὸ Σάββατο τὸ ἀπόγευμα ὡς τὴν Δευτέρα τὸ πρωϊ. Στὴν ἐπαρχία ὅμως καὶ ἰδίως στὰ χωριά, ἡ Θεία Λατρεία συνεχίστηκε κανονικά. Ἡ κυβέρνηση δηλαδὴ τοῦ Ράμα δὲν ἀσχολήθηκε νὰ βγάλει νόμους καὶ ἀποφάσεις εἰδικὰ ἐναντίον τῆς Ἐκκλησίας, οὔτε ξόδεψε δημοσιογραφικὸ κεφάλαιο γιὰ νὰ θέσει στὸ στόχαστρο τὴν Ἐκκλησία. Ἀκόμη καὶ ΜΜΕ ἐχθρικὰ διακείμενα πρὸς τὸν Ἀρχιεπίσκοπο, δὲν ἀσχολήθηκαν καθόλου μὲ τὴν Ἐκκλησία, ἢ ὅταν τὸ ἔκαναν, ἔδειξαν σεβασμό, στὴ βάση του ὅτι αὐτὲς τὶς δύσκολες ἐποχὲς ὁ πολίτης ἔχει ἀνάγκη τὴν ἐλπίδα ἀλλὰ καὶ τὴν καταφυγὴ σὲ μία ἀνώτερη δύναμη.
2. Ἡ στάση τῆς ἀστυνομίας πρὸς τὴν Ἐκκλησία, ὑπῆρξε ἄψογη! Εἶναι ἀλήθεια ὅτι καὶ ἐδῶ ἡ πλειοψηφία τῶν ἀστυνομικῶν μας σεβάστηκε τὴν Ἐκκλησία, ὅταν ὅμως μετέφερα κάποια περιστατικὰ συλλήψεων καὶ προσαγωγῶν, σὲ γνωστὸ ἱερέα στὸ Ἀργυροκάστρο ἔμεινε μὲ τὸ στόμα ἀνοιχτό. «Τί λὲς παιδάκι μου; Ἐμεῖς ἐδῶ τούς εἴχαμε καὶ τὸ Πάσχα καὶ τώρα, νὰ ἔρχονται καὶ νὰ ἀνάβουν ἕνα κερί, ὄχι μόνο οἱ Χριστιανοὶ ἀλλὰ καὶ οἱ Μουσουλμάνοι! Μόνο τὴν Μεγάλη Παρασκευὴ μᾶς πλησίασε ἕνας ἀξιωματικὸς μὲ πολὺ σεβασμὸ καὶ μᾶς παρακάλεσε νὰ κρατήσουμε ἀποστάσεις. Τίποτε ἄλλο! Νὰ συλλάβουν ἀρχιερεῖς καὶ νὰ βάλουν πρόστιμα στὴν Ὀρθόδοξη Ἑλλάδα! Φοβερό… Ἀπίστευτο!»
3. Ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι ἡ στάση αὐτὴ δὲν ὑπῆρξε ἀποτέλεσμα κάποιου ἰδιαίτερου ἀγώνα ἀπὸ τὴν πλευρὰ τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος καὶ ἡ Ἱερὰ Σύνοδος δέχθηκαν καὶ ὑποστήριξαν τὰ μέτρα τῆς κυβερνήσεως. Αὐτὸ ποὺ ἀνέφερε σὲ συνέντευξή του ὁ Ἀρχιεπίσκοπος κ. Ἀναστάσιος εἶναι ὅτι στὴ συνάντησή του μὲ τὸν κ. Ράμα, συμφώνησε νὰ περιοριστεῖ ὁ ἀριθμὸς τῶν παρόντων πιστῶν ἀλλὰ ἐπεσήμανε ὅτι ἡ Θεία Εὐχαριστία εἶναι ἡ καρδιὰ τῆς Ἐκκλησίας καὶ χωρὶς αὐτὴν ἡ Ἐκκλησία δὲν μπορεῖ νὰ πορευθεῖ. Ὁ Ράμα λοιπόν, αὐτὸ τὸ σεβάστηκε!
4. Δὲν ὑπῆρξε κανένας πόλεμος ἀπὸ τὴν πλευρὰ τῶν ΜΜΕ γιὰ τὴ Θεία Κοινωνία!. Οἱ καταιγιστικὲς δηλώσεις ἀλιβάνιστων «εἰδικῶν» (εἴτε ἐπιστημόνων, εἴτε πολιτικῶν, εἴτε δημοσιογράφων) γιὰ «ποτήρια, κουταλάκια, σάλια καὶ πετσέτες» (συγχώρεσέ μας Θεέ μου!), πολὺ ἁπλὰ δὲν ὑπῆρξαν στὴν Ἀλβανία.! Στὶς ἀρχὲς Αὐγούστου μὲ πῆρε ἐξοργισμένος γνωστὸς ἱερέας ἀπὸ τὴν Κορυτσά, γιὰ νὰ μοῦ παραπονεθεῖ: «Τί κατάντια εἶναι αὐτὴ Φιλόθεε; Μέχρι τώρα οἱ πιστοὶ ἐδῶ, ὅσοι εἴμαστε ἕτοιμοι, κοινωνούσαμε κανονικά!. Ἦλθαν ὅμως τώρα γιὰ διακοπὲς ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα, καὶ Βορειοηπειρῶτες καὶ Ἀλβανοὶ καὶ μᾶς ἔκαναν παρατήρηση: Καλὰ ἐδῶ κοινωνᾶτε κανονικά; Στὴν Ἑλλάδα τὸ ἀποφεύγουνε γιατί εἶναι ἐπικίνδυνο! Ἀντὶ δηλαδὴ νὰ περιμένουμε ἀπὸ σᾶς στήριξη, μᾶς ξαναφέρνετε τὸν ἀθεϊσμὸ στὴ χώρα μας! Εἶναι ντροπὴ γιὰ τὴν Ἑλλάδα αὐτό!»
5. Γιὰ τὸ ζήτημα τῆς μασκοφορίας στοὺς ἱεροὺς ναοὺς σὲ ἐρώτησή μου σὲ ἱερεῖς σὲ διάφορα μέρη τῆς Ἀλβανίας γιὰ τὴ στάση ποὺ κρατοῦν στὸ θέμα αὐτό, μοῦ ἀπάντησαν ὅτι οἱ περισσότεροι πιστοὶ φοροῦν. Γιὰ τοὺς ὑπόλοιπους γίνονται κάποιες συστάσεις, ἀλλὰ μέχρι ἐκεῖ. Ὅταν ἀνέφερα σὲ ἱερέα στὴν κεντρικὴ Ἀλβανία, τὸ περιστατικὸ στὴν Καλαμάτα μὲ τὸν ἱερέα ποὺ ἀπειλοῦσε τοὺς πιστοὺς μὲ διώξιμο ἀπὸ τὴν ἐκκλησία καὶ καταγγελία στὴν Ἀστυνομία, δὲν μποροῦσε νὰ τὸ πιστέψει. Μοῦ εἶπε: «Παιδί μου ἐμεῖς ἐδῶ στὴν Ἀλβανία πολλὰ γράμματα δὲν ξέρουμε σὰν ἐσᾶς. Αὐτὸ ποὺ ξέρω ὅμως ἐγώ, ὁ ἀγράμματος παπαΚώστας εἶναι ὅτι τὸ μαῦρο αὐτὸ ράσο τὸ ἔβαλα γιὰ νὰ φέρνω τὸν κόσμο στὴν ἐκκλησία καὶ ὄχι γιὰ νὰ τὸν διώχνω. Ἂν παιδί μου κάτι εἶναι ἀντίθετο μὲ τὸ νόμο τοῦ κράτους, ἂς ἔλθει ἡ ἀστυνομία γιὰ νὰ ἐπιβάλλει τιμωρία. Θὰ πέσει φωτιὰ νὰ μὲ κάψει, ἂν διώξω χριστιανὸ ἀπὸ τὸ σπίτι τοῦ Θεοῦ! Καὶ τὶς εἰκόνες καὶ τὰ λείψανα τὰ προσκυνᾶμε, ἐδῶ, παιδί μου καὶ τὸ ἀντίδωρο παίρνουμε μαζὶ μὲ τὴν εὐχὴ τοῦ λειτουργοῦ ἱερέα! Τί κάνετε ἐκεῖ στὴν Ἑλλάδα δὲν ξέρω!»
Τὸ ἄρθρο αὐτὸ ἀπευθύνεται στοὺς θρησκευόμενους βουλευτὲς τῆς Νέας Δημοκρατίας ποὺ διάγουν ἐν σιωπῇ ἀπὸ τὸν περασμένο Μάρτιο. Ἂν ἔχετε κάποια ψιχία σεβασμοῦ πρὸς τὴν τροφὸ τοῦ Γένους Ἐκκλησία, σηκῶστε τὸ ἀνάστημά σας καὶ σταματῆστε τὸν πόλεμο! Ἐπίσης ἀπευθύνεται στοὺς πιστοὺς Χριστιανούς, κληρικοὺς καὶ λαϊκούς, ποὺ εἴτε ἀπὸ ἀφέλεια εἴτε ἀπὸ κομματικὲς παρωπίδες ἐξακολουθοῦν νὰ λένε ὅτι καλῶς ἔκλεισαν οἱ ἐκκλησίες καὶ ὅτι δὲν ὑφίσταται κάποιος ἰδιαίτερος διωγμὸς εἰς βάρος τῆς ἐκκλησίας! Ἂς βάλουμε ἀδελφοί, ὅλοι τὸ χέρι στὴν καρδιὰ καὶ βλέποντας καὶ τὶς φωτογραφίες, ἂς ἀπαντήσουμε, ὅσο καὶ ἂν μᾶς πονάει, στὸ ἐρώτημα «Ποῦ εὐαρεστήθηκε φέτος ὁ Θεός; Στὶς κλειστὲς ἐκκλησίες τῆς Ἑλλάδας τοῦ Μητσοτάκη καὶ τῆς Σακελλαροπούλου (ποὺ δὲν ἀξιώθηκε οὔτε τὸ σταυρό της νὰ κάνει τὴν Πρωτοχρονιὰ) ἢ στὴν Ἀλβανία τοῦ Ράμα καὶ τοῦ Μετά;»
1. Στὴν 1η φωτο ἀπὸ τὴν Ἀρχιεπισκοπὴ Τιράνων στὰ Θεοφάνεια, βλέπουμε ὅτι παρὰ τὶς ἀποστάσεις, ὑπάρχει Ἐκκλησία, σῶμα δηλαδὴ πιστῶν ποὺ συγκεντρώθηκε ἐπὶ τὸ αὐτό, γιὰ νὰ λατρεύσει τὸν Θεό, καὶ ὄχι 25 «ἀποστειρωμένα ρομποτάκια» ποὺ παρακολουθοῦν γεμάτα τρόμο τὴν ἀκολουθία κάτω ἀπὸ τὸν ἔλεγχο τῆς ἀστυνομίας, (ὅπως μᾶς κατήντησαν στὴν Ἑλλάδα). Καὶ ἐννοεῖται, ὅτι ἀστυνομικὸς δὲν ὑπῆρχε οὔτε γιὰ δεῖγμα!
2. Στὴν 2η φωτό, ὁ πρόεδρος τῆς Ἀλβανίας κ. Μέτα, (πίσω ἀπὸ τὸν ἱερέα μὲ τὸ Εὐαγγέλιο), ἡγεῖται ὁ ἴδιος τῆς πομπῆς τῶν πιστῶν, διὰ μέσου τῆς πόλης τοῦ Βερατίου, μετὰ τὴ Θεία Λειτουργία, πρὸς τὸν ποταμὸ γιὰ τὴν ρίψη τοῦ Σταυροῦ. Ἡ στάση του, μέσα στὴν ἁπλότητά της, εἶναι ἕνα χαστούκι πρὸς τὴν Πρόεδρο τῆς Δημοκρατίας καὶ τὸν Πρωθυπουργό μας ποὺ περιφρόνησαν τὰ ἱερὰ καὶ τὰ ὅσια τῆς Πίστης καὶ τῆς Πατρίδας μας, ὅλη αὐτὴ τὴν περίοδο!