Οι μεταπατερικοί θεολόγοι προτείνουν
τώρα και νέο τρόπο Θείας Μετάληψης
Συνέντευξη στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ έδωσε ο καθηγητής Θεολογίας του
ΑΠΘ Χρυσόστομος Σταμούλης. Ανάμεσα στα άλλα απάντησε και στο ερώτημα «Θα
συνεχιστεί και την επόμενη μέρα η συζήτηση για τη Θεία Ευχαριστία και την
προστασία από την επιδημία;».
Ο Χρυσόστομος Σταμούλης είπε: «Βεβαίως και θα
συνεχιστεί. Έχουμε μπει σε μια καινούργια στροφή της ζωής μας και η Εκκλησία
δεν θα πρέπει να κρυφτεί πίσω από επισφαλείς βεβαιότητες ή πρακτικές μιας
συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου. Ο τρόπος μετάδοσης της Θείας Ευχαριστίας
ποικίλλει στην αρχαία Εκκλησία. Ακόμα και στα Ευαγγέλια βλέπουμε ότι δεν
σώζεται μια κοινή παράδοση. Όσον αφορά τα σημερινά, ήδη πολλοί ιεράρχες και
θεολόγοι δείχνουν προς την κατεύθυνση της πρακτικής που στηρίζεται
εν μέρει στη Θεία Λειτουργία του αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου και προτείνουν
τη δι’ εμβαπτισμού του σώματος στο αίμα Θεία Ευχαριστία.
Κάτι αντίστοιχο
ίσχυε, σύμφωνα με την παλιότερη Διάταξη της Προσκομιδής (12ος αι.), και για
τους «εν όρεσι» αναχωρητές, οι οποίοι έπαιρναν μαζί τους και κοινωνούσαν θείο
άρτο βαπτισμένο στο αίμα. Aκόμα και αν δεν υπήρχαν αυτές οι λύσεις, η Εκκλησία,
ως ζωντανός οργανισμός που μετέχει στις άκτιστες ενέργειες του τριαδικού Θεού
και παράγει συνεχώς θεολογία, θα έπρεπε να τις δημιουργήσει».
Δεν αξίζει να ασχολείται κανείς πλέον με τους
μεταπατερικούς ψευτοκουλτουριάρηδες και δήθεν θεολόγους, αλλά το ερώτημα που
κυρίως αναζητά απάντηση είναι ποιοι αλήθεια είναι οι «πολλοί ιεράρχες και
θεολόγοι» για τους οποίους ο Σταμούλης λέει ότι «προτείνουν τη δι’ εμβαπτισμού
του σώματος στο αίμα Θεία Ευχαριστία»; Εντοπίσαμε αντίστοιχη θέση και από έναν
άλλον «διανοούμενο» που ταυτίζει τον Άρτο της Ζωής με ένα μη κυβερνητικό ίδρυμα
του οποίου προεδρεύει. Αλλά ασφαλώς αυτός δεν μπορεί να αποτελεί τους «πολλούς
ιεράρχες και θεολόγους». Παρακαλούμε λοιπόν τον
Χρυσόστομο Σταμούλη να μιλήσει με ονόματα ιεραρχών και θεολόγων διότι
διαφορετικά τα λεγόμενά του ελέγχονται ως ανακριβή.
Όσοι πάντως αγωνιούν για την εξάπλωση
του κορονοϊού και θεωρούν απαραίτητες τις αλλαγές στον τρόπο της Θείας
Μετάληψης, ίσως δεν θα πρέπει να περιμένουν την «δύσκαμπτη» στις αλλαγές
Ορθόδοξη Εκκλησία να συμμορφωθεί προς τις υποδείξεις τους. Εναλλακτικά μπορούν
να προσχωρήσουν στους Παπικούς όπου η μετάληψη είναι σίγουρα πολύ πιο «ασφαλής»
σε εποχές εξάπλωσης ιών!
«Ζούμε μια
παρατεταμένη Μεγάλη Παρασκευή»
Eρχεται καιρός δοκιμασίας, λέει στην «Κ» ο καθηγητής
Θεολογίας του ΑΠΘ και συγγραφέας Χρυσόστομος Σταμούλης, ο οποίος εκτιμά ότι η
Εκκλησία δεν πρέπει να κρυφτεί πίσω από επισφαλείς βεβαιότητες και πρακτικές
μπροστά στις αλλαγές που φέρνει η επόμενη μέρα της επιδημίας.
– Οι αλλαγές που προκάλεσε ο
κορωνοϊός στην κοινωνία θα επηρεάσουν την Εκκλησία μετά την πανδημία;
– Ουσιαστικά, η πανδημία σηματοδοτεί το τέλος της
αθωότητας του νεότερου πολιτισμού. Αλλαγές θα
συμβούν –ήδη συμβαίνουν– τόσο στην Ορθόδοξη Εκκλησία όσο και στις θρησκευτικές
κοινότητες όλου του κόσμου. Η Εκκλησία
αντλεί τον λόγο, αλλά και τον τρόπο υπάρξεώς της, από τα έσχατα «ουκ εκ του κόσμου»,
αλλά λειτουργεί και δρα εντός της ιστορίας, καθώς υφίσταται «εν τω κόσμω».
Είναι μέρος μιας κοινωνίας, αλλά και μέλος συγκεκριμένης πολιτείας και ως εκ
τούτου διέπεται από τους νόμους που αυτή ορίζει όσον αφορά τη λειτουργία των
δομών της. Οι πραγματικές αλλαγές, όμως, δεν θα
προέλθουν από τις πολιτειακές επιταγές, αλλά από τη θεολογική αρχή της
ανάγκης, η οποία αφουγκράζεται τις
ανάγκες του σώματος, εκκλησιαστικού και κοινωνικού, και αποτελεί τον
καθοριστικό παράγοντα που ορίζει τον τρόπο της ύπαρξής της.
– Μπορεί αυτή η κρίση να γίνει
ευκαιρία ώστε οι ιεράρχες να έρθουν πιο κοντά στον καθημερινό άνθρωπο και τα
προβλήματά του;
– Κάθε κρίση, πολύ δε περισσότερο αυτή που κλονίζει το
σύνολο των βεβαιοτήτων του σύγχρονου ανθρώπου και του ιεροποιημένου πολιτισμού
του, οδηγεί σε επαναπροσδιορισμό της ζωής. Θέλω να πιστεύω πως και οι ιεράρχες,
μετέχοντας σε αυτό το νέο πάθος, θα
μεταλάβουν την αγωνία και τους καημούς των καθημερινών ανθρώπων, θα γονατίσουν
ενώπιον της ζωής, η οποία βιώνεται «εν ταις αγοραίς και εν ταις πλατείαις».
– Βλέπετε αλλαγές στην τέλεση
μυστηρίων, π.χ. γάμων και κηδειών, και σε παραδόσεις που περιλαμβάνουν ευρεία
κοινωνική συναναστροφή;
– Ο καιρός που έρχεται θα είναι καιρός δοκιμασίας. Οι
αλλαγές που θα επέλθουν –και θα επέλθουν–, θα περάσουν διά πυρός και σιδήρου.
Δυστυχώς, η Εκκλησία κρύβει μέσα της ένα κομμάτι που αντιστέκεται μετά μανίας
σε κάθε αλλαγή. Πρέπει να παραδεχτούμε επιτέλους πως υπάρχει και ορθόδοξος
φονταμενταλισμός, ο οποίος είναι άγριος και άκρως επιθετικός. Ετσι, μοιάζει να έχει δίκαιο ο Γιάννης Τσαρούχης όταν λέγει
πως «όσο αυξάνει η Εκκλησία», και εννοεί προφανώς την άσαρκη μεσσιανική
καθοδηγητική ιδεολογία, τόσο «μικραίνει ο Χριστός». Θα αλλάξουν, λοιπόν, παραδόσεις που δεν αλλοιώνουν τον
βασικό πυρήνα της πίστης.
– Θα συνεχιστεί και την επόμενη μέρα
η συζήτηση για τη Θεία Ευχαριστία και την προστασία από την επιδημία;
– Βεβαίως και θα συνεχιστεί. Εχουμε μπει σε μια
καινούργια στροφή της ζωής μας και η Εκκλησία δεν θα
πρέπει να κρυφτεί πίσω από επισφαλείς βεβαιότητες ή πρακτικές μιας
συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου. Ο τρόπος μετάδοσης της Θείας
Ευχαριστίας ποικίλλει στην αρχαία Εκκλησία. Ακόμα και στα Ευαγγέλια βλέπουμε
ότι δεν σώζεται μια κοινή παράδοση. Οσον αφορά τα σημερινά, ήδη πολλοί ιεράρχες
και θεολόγοι δείχνουν προς την κατεύθυνση της πρακτικής που στηρίζεται εν μέρει
στη Θεία Λειτουργία του αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου και προτείνουν τη δι’
εμβαπτισμού του σώματος στο αίμα Θεία Ευχαριστία. Κάτι αντίστοιχο ίσχυε,
σύμφωνα με την παλιότερη Διάταξη της Προσκομιδής (12ος αι.), και για τους «εν
όρεσι» αναχωρητές, οι οποίοι έπαιρναν μαζί τους και κοινωνούσαν θείο άρτο
βαπτισμένο στο αίμα. Aκόμα και αν δεν υπήρχαν αυτές οι
λύσεις, η Εκκλησία, ως ζωντανός οργανισμός που μετέχει στις άκτιστες
ενέργειες του τριαδικού Θεού και παράγει συνεχώς θεολογία, θα έπρεπε να τις
δημιουργήσει.
– Αύριο οι πιστοί δεν θα γιορτάσουν
όλοι μαζί την Ανάσταση στις εκκλησίες. Θα επηρεάσει αυτό τον τρόπο που
αντιλαμβανόμαστε την Ορθόδοξη πίστη;
– Ζούμε εδώ και καιρό μια παρατεταμένη Μεγάλη
Παρασκευή, όπου δίπλα μας όλα καταρρέουν. Η Εκκλησία των ακανθών και του
Σταυρού οφείλει να σταθεί στο πλευρό όλων των τραυματισμένων από το
πάθος αυτό ανθρώπων και να δείξει για μια ακόμα φορά πως το κακό δεν μπορεί να
είναι αιώνιο. Η Ανάσταση θα έλθει.