Η διακοπή της δημόσιας λατρείας του Θεού
Από το τρίτο κεφάλαιο του βιβλίου «Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟ» του ΤΑΜΙΩΛΑΚΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η αυτοθεοποίηση του Αντιχρίστου και η
έναρξη του διωγμού τών χριστιανών στο μέσον της επταετίας των εσχάτων θα
σηματοδοτήσει και τη διακοπή της δημόσιας λατρείας του Χριστού. «Καί ἐν τῷ
ἡμίσυ τῶν ἐτῶν ἀρθήσεταί μου θυσία καί σπονδή», γράφεται στο βιβλίο του Δανιήλ.
Η βιβλική βάση στην οποία στηρίζεται η πατερική
θέση για τη διακοπή της δημόσιας χριστιανικής λατρείας είναι το Δαν. 9,27 και
το Β΄ Θεσσαλονικείς 2,4.
Ήδη αναφέραμε ότι η
λατρεία του Αντιχρίστου θα καθιερωθεί σε πολλούς χριστιανικούς ναούς. Αλλά και όσοι
ναοί δεν χρησιμοποιηθούν γι’ αυτό το σκοπό θα εγκαταλειφθούν ύστερα απ’ τη φυγή
των χριστιανών στις ερήμους. Με μια υπέροχη προσωποποίηση οι Άγιοι
Εφραίμ και Ρωμανός ο Μελωδός περιγράφουν το «πένθος των Εκκλησιών», δηλαδή την
διακοπή της λατρείας του Θεού την εποχή του Αντιχρίστου.
Αφού αναφέρουν το πένθος της γης, της θάλασσας, του αέρα, των φωστήρων του ουρανού και, γενικά, των στοιχείων της φύσης προφητεύουν: «Θα πενθήσουν και όλες οι Εκκλησίες πένθος μέγα, διότι δεν θα τελείται πλέον λειτουργία ή αγιαστική τελετή. Δεν θα προσφέρεται προσφορά ή θυμίαμα. Η Θεία Λειτουργία θα εξαφανιστεί, η ψαλμωδία και η υμνωδία θα παύσουν».
Στην ευρύτερη χριστιανική γραμματεία ο
συγγραφεύς του «Περί Συντελείας» γράφει πως τα ιερά των Εκκλησιών
θα γίνουν σαν «οπωροφυλάκια». Η ανάγνωση των γραφών δεν θα ακουστεί πιά,
τα τίμια δώρα, το γλυκύ Σώμα και το τίμιο Αίμα του Χριστού δεν θα
φαίνονται, η θεάρεστη λατρεία θα παύσει. Αλλά πνευματικό σκότος θα επιπέσει
στους ανθρώπους και θα ακούγονται μόνο θρήνος πάνω στο θρήνο και αλίμονο πάνω στο
αλίμονο. «Αλλά σκότος έσται τοις ανθρώποις και θρήνος επί θρήνον και ουαί επί
ουαί».
Όλα αυτά βέβαια θα
ισχύουν για τις πόλεις, όπου ο Αντίχριστος θα κυριαρχεί ως τρομερός δυνάστης
και τύραννος. Ακριβώς η αντίθετη κατάσταση θα επικρατεί στις ερήμους όπου η μελέτη και
προσδοκία της έλευσης του Χριστού θα είναι συνεχής, η προσευχή αδιάλειπτη και η
Θεία Λειτουργία καθημερινή.