Δημοσιεύσαμε (εδώ) ότι το να υποστηρίζεις από την μία μεριά τον κανονικό αρχιεπίσκοπο Ουκρανίας Ονούφριο και από την άλλη μεριά τον Μόσχας, τον οποίο ο Ονούφριος καταδικάζει για την εθνοφυλετική και φιλοπόλεμη στάση του προκαλεί σύγχυση στο ποίμνιο και απομακρύνει το βλέμμα του πιστού από την πραγματική χαοτική κατάσταση στην Εκκλησία. Η Φαίη μας απάντησε με την γνωστή ειρωνία και στάση αυθεντίας, η οποία δυστυχώς την διακατέχει τον τελευταίο καιρό. Δεν χαιρόμαστε γι αυτό, διότι κι αυτή, όπως όλοι μας, τον αγώνα της κάνει, δεν είναι όμως αλάθητη.
Δυστυχώς δεν είδε η Φαίη ότι στηρίξαμε την κριτική της στους μητροπολίτες της Ελλάδος για την στάση τους στο Ουκρανικό. Δυστυχώς δεν είδε η Φαίη ότι στηρίζουμε και τον Ονούφριο ως κανονικό αρχιεπίσκοπο και καταδικάζουμε τον διωγμό εναντίον του και εναντίον των πιστών. Δυστυχώς δεν είδε η Φαίη ότι δεν αναγνωρίζουμε τους ουκρανούς σχισματικούς. Η Φαίη είδε μόνο ότι ασκήθηκε έλεγχος στο άτομό της σχετικά με την υπεράσπισή της στον Μόσχας και στον ολέθριο πόλεμο που κοστίζει ζωές. Δεν αντέχει μάλλον να παραδεχθεί τον όλεθριο για την Εκκλησία ρόλο του Μόσχας Κυρίλλου, όπως και του Βαρθομομαίου. Και αντί για επιχειρήματα άρχισε τις γνωστές της ειρωνείες και τους ακροβατισμούς εις βάρος της αληθείας. Γράφει: "Η κανονική Ουκρανική Εκκλησία του Ονουφρίου καταδίκασε την επίθεση της Ρωσσίας και άλλαξε το καταστατικό της για να αποφύγει τον ολοκληρωτικό διωγμό της από το καθεστώς της Ουκρανίας. Η Εκκλησία της Ρωσσίας επίσης άνοιξε «ρήγμα» με την (πρώην) υπαγόμενη σε αυτήν Εκκλησία της Ουκρανίας για τον ίδιο λόγο. Υπό τις συνθήκες του συνεχούς πολέμου το «διαζύγιό» τους φαίνεται να ήταν ένας «λογικός» μονόδρομος, μπας και περισώσουνε κάτι για την επόμενη μέρα. Είναι τόσο δύσκολο αυτό να το καταλάβει κανείς;... Υπό αυτές τις συνθήκες ένα («συναινετικό» ακόμα) «διαζύγιο» της Ουκρανικής Εκκλησίας από το Πατρ. Μόσχας θα μπορούσε να θεωρηθεί «λογικό» για να μην δίνονται δικαιώματα στο καθεστώς Ζελένσκυ και για να μπορεί η κανονική Εκκλησία να συνεχίσει το ποιμαντικό της έργο στην Ουκρανία." Φυσικά εμείς δεν κατέχουμε το νοητικό επίπεδο μίας Φαίης για να καταλάβουμε αυτό που η Φαίη θεωρεί αυτονότητο. Όμως για να το λέει με τόσο σιγουριά, αυτό σημαίνει ότι η Φαίη μίλησε με τον Μόσχας Κύριλλο και τον Ουκρανίας Ονούφριο και αυτοί της αποκάλυψαν την τακτική τους που για τους όλους τους άλλους απλούς ανθρώπους δεν διαφαίνεται. Έτσι εξηγείται μόνο η απόλυτη σιγουριά της για τα γεγονότα.
Όμως αν η Φαίη έχει δίκιο, τότε γίνονται χειρότερα πράγματα εις βάρος της Πίστεως από ό,τι νομίζαμε, διότι ποτέ στην ιστορία της Εκκλησίας δεν συνέβη διακοπή μνημοσύνου και καταδίκη αρχιερέως ως σχισματικού για λόγους πολιτικής, αποφυγής διωγμού και ρίψης στάχτης στα μάτια των άλλων. Αντιθέτως η Εκκλησία αντιμετώπισε πάντα τον διωγμό και πάντα νικούσε. Έτσι πρέπει η μυημένη στα μυστικά της ρωσικής Εκκλησίας Φαίη εκτός από κατηγορίες και ειρωνείες να απαντήσει και στα εξής:
α) Αν είναι έτσι, όπως τα λέει, τότε ο Κύριλλος αυτοκαταδικάζεται διότι ο ίδιος αναφερόμενος στην διακοπή μνημόνευσης του από επισκόπους της συνόδου Ονουφρίου δήλωσε σχετικά: ''Η διακοπή μνημοσύνου για πολιτικούς λόγους είναι σχίσμα'' (εδώ). "Προσθέτει δε ότι η απόφαση για μη μνημόνευση του Πατριάρχη Μόσχας από ορισμένες επαρχίες της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, παραβιάζει τον 15ο κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου και «έχει ήδη οδηγήσει σε διχασμούς εντός της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας" (εδώ). Εννοείται ότι η Σύνοδος Ονουφρίου δεν παραβιάζει τον 15ο Κανόνα, διότι ο Κύριλλος υποπίπτει στην αίρεση του εθνοφυλετισμού.
β) Εάν ο Κύριλλος είναι τόσο ευαίσθητος στα εκκλησιαστικά θέματα και θυσιάζει ακόμα και την μνημόνευσή του για το καλό της Εκκλησίας πολεμώντας το σχίσμα, τότε πως αναγνώρισε τους σχισματικούς των Σκοπίων, τους οποίους η Φαίη ονομάζει "γυφτοσκοπιανούς", ονομάζοντας μάλιστα τα Σκόπια Μακεδονία; Κόλπο κι αυτό;
«ευχαριστώντας τον Κύριο Θεό για την κανονική επίλυση του ζητήματος του καθεστώτος της Ορθόδοξης Εκκλησίας στη Βόρεια Μακεδονία, η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας αποφάσισε στις 25 Αυγούστου «να αναγνωρίσει τη Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία – Αρχιεπισκοπή Αχρίδος ως αυτοκέφαλη αδελφή Εκκλησία και να αναγραφεί το όνομα του Προκαθημένου της, Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αχρίδος και Μακεδονίας, Στέφανου σε ιερά δίπτυχα» (εδώ).
γ) Είναι στο κατά την Φαίη κόλπο και οι "παραδοσιακοί" πατριάρχες Βουλγαρίας και Σερβίας οι οποίοι κι αυτοί αναγνώρισαν τους σχισματικούς των Σκοπίων ως μάλιστα Εκκλησία της Μακεδονίας με μητέρα το πατριαρχείο Βουλγαρίας; (εδώ)
Δηλαδή ο Μόσχας και οι συνάδελφοί του είνια ευαίσθητος στο ουκρανικό και στο σχίσμα των Σκοπίων πράττει τα ίδια με τον Πατριάρχη; Δεν διώχθηκαν στα Σκόπια σέρβοι ιερείς και ο επίσκοπος Ιωάννης από τους σχισματικούς; Τώρα είναι όλα εντάξει;
Δεν βλέπει η Φαίη ότι όλα αυτά είναι εις βάρος της Πίστεως και προκαλούν σύγχυση; Το μόνο που θέλει αυτή να βλέπει είναι ότι της ασκήθηκε έλεγχος; Δεν βλέπει ότι δεν μιλούμε θυμωμένα, όπως τόσο υποτιμητικά μας καταλογίζει, ούτε πνιγόμαστε σε μία κουταλιά νερό, όπως τόσο περιφρονητικά μας κατηγορεί, αλλά δείχνουμε βάσιμα επιχειρήματα για όσα λέμε και απάντηση πάνω σε αυτά δεν παίρνουμε;
Δυστυχώς πήραμε μόνο αυτή την απάντηση: Η σύγχυση θα συνεχιστεί άνευ αυτοκριτικής.
Α.Τ.