Χριστούγεννα μὲ κλονισμένην τὴν Ἐκκλησιατικὴν ἑνότητα

Αφορμή της διάσπασης, αξιότιμε κ. Χαραλάμπους, δεν είναι κατά κύριον λόγον το Ουκρανικό, αλλά η Παναίρεση του Οικουμενισμού, που ενώνει τους αιρετικούς και διαιρεί τους Ορθόδοξους δημιουργώντας σχίσματα και αναγνωρίζοντας σχισματικούς και αχειροτόνητους ως κανονικούς. Ως θεολόγος γνωρίζετε, πως αυτά που προτείνετε δεν είναι ο τρόπος λειτουργίας της Εκκλησίας σε καιρούς αιρέσεως και σχισμάτων. Η Εκκλησία λειτουργούσε και λειτουργεί πάντα απομονώνοντας μέσω της διακοπής εκκλησιαστικής κοινωνίας και καταδικάζοντας την όποια αίρεση εμφανίζεται μαζί με τους αμετανόητους αιρετικούς, διατυπώνοντας παράλληλα ξεκάθαρα το ορθόδοξο δόγμα σε συμφωνία με τις αποφάσεις των Οικουμενικών συνόδων.

Χριστούγεννα  μὲ κλονισμένην τὴν Ἐκκλησιατικὴν ἑνότητα

Tοῦ Β. Χαραλάμπους, θεολόγου

Ἡ παρατεινόμενη μορφὴ διάσπασης τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας, ἐξ ἀφορμῆς τοῦ λεγόμενου Οὐκρανικοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ζητήματος, μᾶς βρίσκει νὰ ἑορτάζουμε καὶ φέτος Χριστούγεννα, μὲ αὐτὴ τὴ λυπηρὴ κατάσταση.

“Τὸ γὰρ τῆς Ἐκκλησίας ὄνομα οὐ χωρισμοῦ, ἀλλ’ ἑνώσεώς ἐστι καὶ συμφωνίας ὄνομα”, τονίζει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος (Εἰς τὴν Α΄ Κορινθίους Ὁμιλία Α΄). Πρὸς τί λοιπὸν ὁ παρατεινόμενος κλονισμὸς τῆς Ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας; Εἶναι σὲ ὅλους γνωστὸ ὅτι Πανορθοδόξως, θὰ θεραπευθεῖ τὸ τῆς διχόνοιας ἄτοπο.

Δυστυχῶς ἦταν ἐκ τῶν προτέρων γνωστό, ὅτι ἐκχώρηση Αὐτοκεφαλίας χωρὶς τὴ συναίνεση τῶν ὑπολοίπων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, θὰ ἐπέφερε τὴ διάσπαση τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας.

Ὁ λόγος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, “ἐν τούτῳ γνώσονται πάντες ὅτι ἐμοὶ μαθηταὶ ἐστε, ἐὰν ἀγάπην ἔχητε ἐν ἀλλήλοις” (Ἰω. 13, 35), γιατί παραθεωρεῖται; Ἡ χωρὶς διχόνοιες ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας, ἀποτελεῖ ἀλλότροπον διδαχὴν γιὰ τοὺς ἐκτὸς Ἐκκλησίας συνανθρώπους μας. Δυσ­τυχῶς ἡ διχόνοια αὐτὴ ἡ ὁποία ἐπικρατεῖ στὴν Ἐκκλησία, ἄλλα διδάσκει καὶ μάλιστα τονίζεται καὶ σὲ συναντήσεις μὲ ἑτεροδόξους, ἀλλὰ καὶ ἀλλοθρήσκους. Τί νὰ σχολιάσει κανεὶς μετὰ ἀπὸ αὐτό;

Τὸ “δεῦτε οὖν συμπορευθῶμεν”, τὸ ὁποῖο εἶπε ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, ἀναφερόμενος στὴ μεγάλη Ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων, γιατί λησμονεῖ­ται; Σὲ αὐτὴ τὴ μεγάλη διχόνοια ποὺ ταλαιπωρεῖ τὴν Ἐκκλησία, ἡ μόνη θεραπεία εἶναι ἡ σύγκληση Πανορθόδοξης Συνόδου. “Ἐκκλησία συστήματος καὶ συνόδου ἐστὶν ὄνομα”, λέγει ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος (PG 55,493). Ἡ Συν­οδικὴ ὁδὸς θὰ γίνει δορυφόρος τῆς ἑνότητας.

“Δεῦτε οὖν, ἑορτάσωμεν, δεῦτε πανηγυρίσωμεν”, ἀναφέρει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος (Λόγος εἰς τὸ γενέθλιόν τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ). Ἂν στὴν Ἐκκλησία μας δὲν συνεορτάσωμεν καὶ συμπανηγυρίσωμεν, κατὰ τὴν μεγάλη αὐτὴ Ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων, πῶς θὰ ἑορτάσωμεν καὶ πανηγυρίσωμεν;

“Ἄγγελοι μετὰ ἀνθρώπων κοινωνοῦσι, καὶ ἄνθρωποι μετὰ ἀγγέλων ἀδεῶς διαλέγονται”, ἀναφέρει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος (Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου “Λόγος εἰς τὸ γενέθλιον τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ”). Μὲ τέτοιο κλονισμὸ τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας, πῶς θὰ ἀκολουθήσουμε τὸν “ἐξαίσιον δρόμον” πρὸς τὴν Βηθλεέμ;

Καὶ φέτος θὰ ἑορτάσουμε Χριστούγεννα μὲ κλονισμένη τὴν ἐκκλησιαστικὴ ἑνότητα. Αὐτὸ καταδεικνύει ἐπιτακτικότερη τὴν ἀνάγκη τῆς Συνοδικῆς ὁδοῦ, ὡς τῆς μόνης διεξόδου, μὲ πρώτιστο θέμα τὴν κλονισθεῖσα ἐκκλησιαστικὴ ἑνότητα καὶ μέσα ἀπὸ αὐτὸ τὸ ἐκκλησιαστικὸ κριτήριο τῆς ἑνότητας, θὰ πρέπει νὰ συζητηθεῖ τὸ Αὐτοκέφαλο.

Ἡ διχόνοια στὴν Ἐκκλησία γιατί παρατείνεται; Γιατί δὲν συγκαλεῖται Πανορθόδοξη Σύνοδος, γιὰ τὸ ζήτημα τὸ ὁποῖο προκάλεσε τὴ διχόνοια; Συνοδικῶς θὰ πρέπει νὰ ἐπιλυθεῖ τὸ πρόβλημα τῆς κλονισθείσας ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας καὶ συνεπακόλουθα τὸ ζήτημα τοῦ Αὐτοκεφάλου.

Αὐτὴ τὴν ἑόρτιο ἡμέρα τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, ἂς παρακαλέσομε τὸν Κύριο, ποὺ “τῆς εἰρήνης αὐτοῦ οὐκ ἔστιν ὅριον” (Ἡσ. 9,7), νὰ εἰρηνεύσει τὴν Ἐκκλησία Του.

“Μὴ ᾖ ἐν ὑμῖν σχίσματα” (Α΄ Κορ.1,10), λέγει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος. Ἦταν ἐκ τῶν προτέρων γνωστὸ ὅτι ἐκχώρηση Αὐτοκεφάλου χωρὶς τὴ συναίνεση τῶν Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν θὰ ἐπέφερε τὴ διάσπαση τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας.

“Ἦτε δὲ κατηρτισμένοι ἐν τῷ αὐτῷ νοΐ καὶ ἐν τῇ αὐτῇ γνώμῃ” (Α΄ Κορ.1,10), λέγει ὁ Ἀπόστολος Παῦ­λος. Αὐτὸ καταδεικνύει τὸ ὁμόγνωμο στὴν Ἐκκλησία, γιὰ νὰ διασφαλίζεται ἡ ἐκκλησιαστικὴ ἑνότητα.

Διὰ Συνόδου θὰ ἐπανέλθει ἡ χαρὰ τῆς ἑνότητας. Μὲ βάση τὸ ἐκκλησιαστικὸ κριτήριο τῆς ἑνότητας, θὰ ἐπιλυθεῖ τὸ μεγάλο αὐτὸ πρόβλημα. Ἡ Συνοδικὴ ὁδὸς θὰ γίνει δωροφόρος τῆς Ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας.

Πηγή