ΠΟΙΟΣ ΔΙΔΕΙ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑ

Ποιός χορηγεί τὸ Ἅγιον Πνεῦμα στόν κλήρο καί ο κλήρος ισχυρίζεται ότι τό δίδει στοὺς πιστούς;

                                    Μήπως ο πίσκοποι;


 Ἁγίου Κυρίλλου Ἀλεξανδρείας


«”Ο γρ κ μτρου δδωσι τ Πνεμα”

 

ξεαν πσχες νυν δ μλιστα τν κοήν, γενναε, να δ πλιν μν συνθαυμσεις τν γων τν νψιν· φη τονυν τν Υἱὸν κα πεστλθαι παρ Θεο κα τ το Θεο ρματα λαλεν· λλ' παισθνετα πως, σον κεν ες τν πρχειρον το λγου δναμιν, προφητικν ατ περιθες τ μτρον, σπερ ον κα διελαλσαμεν ρτως. ναφρει τονυν ατν τς πρς κενους στητος δι τοτων, κα δι' νς δ τοτου σημεου δδωσι νοεν, ς πολλ δ τις στί, μλλον δ δη κα σγκριτος διαφορ· μχανον γάρ, φησί, τος μεμετρημνον λαχντας τ Πνεμα, κα τρ δνασθαι τοτο χαρζεσθαι· ο γρ γιος γίῳ ποτ Πνεματος γου γγονε χορηγς· χορηγε δ πσιν Υός, ς ξ δου πληρματος. οκον οκ κ μτρου δδωσιν, οδ σπερ κενοι, μικρν τινα μοραν χει το Πνεματος, κα τοτο μεταληπτς· λλ' πειδπερ νεδεχθη κα χορηγός, δλος ν εη δπουθεν λον χων οσιωδς ν αυτ. οκον τοσατην χων πρς κενους τν περοχήν, οχ ς ες ξ κενων λαλσει τ παρ Θεο, λλ' ς Θες πρχων κ Θεο, τος Θε πρποντας νερεξεται λγους.

ντικεσεται δ τος ερημνους οδαμς, τ δι χειρν ποστολικν δεδσθαι τ Πνεμ τισιν οεσθαι τινς· πνευματοκλτορας γρ περ ντως το Πνεματος χορηγος το γου εναι πιστεσομεν· πε κα Μωυσς μακριος, οκ ατς φελεν π το ντος π' ατ πνεματος προσετττετο, μν δ τ δίᾳ τετρηκεν ξουσίᾳ κα τοτο Θεός, χρναι μν ατν προσβαλσθαι τος βδομκοντα λγων, φελεν δ π το πνεματος το π' ατ, κα πιθσειν π' ατος πισχνομενος. δει γρ μν πρπειν πιτελεν τ Θε τ θεοπρεπ».

Mετάφραση  (ἀπὸ amethystos)

Υποσχέσου πως θα ακούσης με οξύτητα (με οξεία ακοή…) και τώρα, γενναίε μου, ώστε να μπορέσης να θαυμάσης πάλι μαζί μας τη νήψη των αγίων· είπε λοιπόν πως και αποστάλθηκε ο Υιός απ’ τον Θεό και λαλεί τα ρήματα του Θεού· ….  Γιατί είναι αδύνατο, λέει, να μπορούν αυτοί που έλαβαν σε κάποιο μέτρο οπωσδήποτε το Πνεύμα, να το χαρίζουν και σε κάποιον άλλον· γιατί ποτέ δεν χορήγησε κάποιος άγιος το Άγιο Πνεύμα σε άλλον άγιο, αλλά το χορηγεί σε όλους ο Υιός, απ’ το ίδιο Του το πλήρωμα (πλήρης ο Ίδιος απ’ Αυτό…). Δεν το δίνει λοιπόν ο Υιός με κάποιο μέτρο, και ούτε έχει ένα μικρό Του μέρος, όπως (εκείνοι…) οι άγιοι, και μάλιστα μεταληπτώς (έχοντάς Το μεταλάβει…)· αλλ’ επειδή είναι ακριβώς χορηγός του Αγίου Πνεύματος, είναι φανερό πως το έχει ολόκληρο στην ίδια Του την ουσία (ο Υιός…). Αυτός που τόσο υπερέχει λοιπόν ως προς τους αγίους, δεν θα λαλήση σαν ένας απ’ αυτούς όσα είναι του Θεού, αλλά ως Θεός ο ίδιος εκ Θεού, θα μιλήση (θα φανερώση…) τους λόγους που πρέπουν στον Θεό. 

 Και δεν αντίκειται σε όσα ειπώθηκαν παραπάνω, το να νομίζουν κάποιοι πως έχει μεταδοθή με τα χέρια των Αποστόλων το Πνεύμα· γιατί πρέπει να πιστέψουμε πως οι χορηγοί εκείνοι του Αγίου Πνεύματος ήταν όντως και πνευματοκλήτορες (Το καλούσαν να έρθη…)· αφού και ο μακάριος Μωυσής προστάχθηκε να μην αφαιρέση (;) απ’ το πνεύμα που υπήρχε ήδη σ’ αυτόν, γιατί ο Θεός το διαφύλαξε αυτό στη δική Του και μόνον εξουσία …. Γιατί γνώριζε (κι ο Μωυσής…) πως μόνον ο Θεός μπορεί και πρέπει να τελή όσα είναι θεοπρεπή.

ΠηγήΠηγή