Θα ανακοινώσουν κοινό Πάσχα από την Νίκαια;

Θα ανακοινώσουν κοινό Πάσχα από την Νίκαια;

Γράφει ο Βασίλειος Ξεσφίγγης 

Όπως έχει ανακοινωθεί επίσημα, σε λιγότερο από έναν μήνα ο Πάπας Λέων θα μεταβεί στην Τουρκία, και μαζί με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, κάλεσαν εκπροσώπους των Χριστιανικών Εκκλησιών, μεταξύ των οποίων προτεστάντες, αγγλικανούς, παλαιοκαθολικούς και αρχαίους ανατολικούς να παραβρεθούν στη Νίκαια της Βιθυνίας, στις 28 και τις 29 Νοεμβρίου.

Πιθανότατα θα προσέλθουν και οι Πατριάρχες Αλεξανδρείας, Αντιοχείας και Ιεροσολύμων ώστε να είναι πλήρης η παλαιά πενταρχία της αρχαίας εκκλησίας.

Εκεί θα συμπροσευχηθούν για τα 1700 χρόνια από την Ά Οικουμενική σύνοδο της Νίκαιας.

Τόσο ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, όσο και ο Πάπας της Ρώμης έχουν εκφράσει την επιθυμία, να βρεθεί τρόπος για κοινό εορτασμό του Πάσχα στο εξής μεταξύ των Εκκλησιών και επ ευκαιρίας της επετείου της Συνόδου της Νίκαιας.

Για το θέμα αυτό προσπαθούμε να συλλέξουμε πληροφορίες από την Δύση, μιας και τα στόματα στην Ανατολή μένουν ερμητικά κλειστά.

Αυτά που έχουμε μάθει είναι τα εξής.

Ο νέος Πάπας Λέων ΙΔ δεν είναι τόσο συγκαταβατικός όπως ο προηγούμενος, Πάπας Φραγκίσκος.

Αναγνωρίζει ωστόσο ότι για να υπάρξει αλλαγή ημερομηνίας από πλευράς Ορθοδόξων πρέπει να γίνει πανορθόδοξη σύνοδος και συμφωνία, πράγμα πολύ δύσκολο στην παρούσα φάση, με τα προβλήματα που έχει επιφέρει το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο.

Από την πλευρά της Δυτικής Εκκλησίας τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Θέλουν να μείνουν στον κανόνα που όρισε η Ά Οικουμενική σύνοδος της Νίκαιας σχετικά με την ημερομηνία του Πάσχα.

Η ημερομηνία του Πάσχα υπολογίζεται ως η πρώτη Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο της άνοιξης, η οποία ορίζεται μετά την εαρινή ισημερία της 21ης Μαρτίου.

Όμως δεν θέλουν αυτή η ημερομηνία να υπολογίζεται με το Ιουλιανό ημερολόγιο όπως το κάνει η Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά με το Γρηγοριανό ημερολόγιο όπως το κάνει η Δυτική Εκκλησία.

Αυτό γιατί δεν θέλουν η εορτή του Πάσχα να ξεφεύγει πολύ από την εαρινή ισημερία του Μαρτίου.

Αναγνωρίζουν ότι ο υπολογισμός με το Γρηγοριανό ημερολόγιο μερικές φορές φέρει το Χριστιανικό Πάσχα να προηγείται του Εβραϊκού, αλλά αυτό δεν το θεωρούν ως κόλλημα μείζονος σημασίας.

Άρα ως προς την ανακοίνωση κοινής ημερομηνίας για το Πάσχα προς το παρόν υπάρχει αδιέξοδο.

Ακούγονται όμως δύο σενάρια.

Το πρώτο και ποιο πιθανό είναι το εξής.

Να υιοθετήσει η Δυτική Εκκλησία τον τρόπο υπολογισμού της Ορθόδοξης εκκλησίας για λίγο, για μερικά χρόνια μέχρι να ξεπεράσει τα προβλήματα που έχει η Ορθόδοξη Εκκλησία, και στη συνέχεια να καθήσουν όλοι μαζί σε ένα τραπέζι και να ορίσουν νέα κοινή ημερομηνία.

Το δεύτερο σενάριο με τις λιγότερες πιθανότητες είναι όσες εκκλησίες συμμετέχουν στην επέτειο της Νίκαιας, να συμφωνήσουν σε νέα κοινή ημερομηνία του Πάσχα κάθε δεύτερη ή τρίτη Κυριακή του Απριλίου, με το Γρηγοριανό ημερολόγιο.

Αυτή η εκδοχή ωστόσο μπορεί να οδηγήσει σε σχίσμα την Ορθόδοξη Εκκλησία για αυτό και θεωρείται απίθανο να συμβεί.

Εφόσον ανακοινωθεί κοινό Πάσχα μεταξύ των εκκλησιών πάντως τότε αυτό θα ισχύσει από το 2027.

Αυτά είναι όσα έχουμε καταφέρει να μάθουμε για το θέμα ως ώρας.

Μας μεταφέρθηκε ότι, με δεδομένο ότι η Δυτική και η Ορθόδοξη Εκκλησία έχουν αναγνωρίσει ως τώρα η μία στην άλλη, τα δύο από τα τρία μυστήρια μύησης, δηλαδή την βάπτιση και το χρίσμα, πρέπει να προχωρήσει η υπόθεση του κοινού Πάσχα, ώστε να έρθει μετά και το τρίτο μυστήριο της θείας ευχαριστίας ώστε να επιτευχθεί η τελική ένωση των εκκλησιών.

Τα γεγονότα τρέχουν, οι εξελίξεις ξεδιπλώνονται σιγά σιγά, και η κατάσταση ξεκαθαρίζει.

Όμως τον τελευταίο λόγο έχει πάντα ο Θεός...

Ορθή Πίστη