Ο μακαριστός θεολόγος και φιλόλογος Νικόλαος Σωτηρόπουλος, ο οποίος αδίκως αφορίσθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, επειδή έλεγξε τις βλάσφημες διδασκαλίες του τότε Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας +Στυλιανού ξεκαθαρίζει στην ακόλουθη ομιλία με τίτλο: «Επιτρέπεται να κρίνομε;», αν και πότε επιτρέπεται να κρίνουμε και παράλληλα συντρίβει τις προσωπικές και αυθαίρετες διδασκαλίες που λένε π.χ. μην μιλάτε, μην κρίνετε, μόνο αγάπη κλπ.
Ακουλουθούν αποσπάσματα της ομιλίας:
"Ένας λόγος λέει: “Μή κρίνετε, ἵνα μὴ κριθῆτε” Ποιος είπε αυτό τον λόγο; Ο Κύριος. Πότε ειπώθηκε αυτός ο λόγος; Στην Επί του Όρους Ομιλία. Πού περιέχεται αυτός ο λόγος; Στον Ευαγγελιστή Ματθαίο.
«Αλλά τι ρωτάτε;» θα πει κάποιος, «o λόγος του Κυρίου είναι σαφής-σαφέστατος. Μη κρίνετε ίνα μη κριθείτε». Λάθος, δεν είναι σαφής-σαφέστατος. Θα ήταν σαφής-σαφέστατος, αν το ρήμα «κρίνω» είχε μια μόνο σημασία. Αλλά το ρήμα «κρίνω» δεν έχει μια σημασία, έχει πολλές σημασίες και δεν μπορεί κανείς να παίρνει τυχαίως μια σημασία και να την κολλάει στο ρητό του Κυρίου «μή κρίνετε, ἵνα μὴ κριθῆτε» και να βγάζει συμπεράσματα.
Κάποιες από τις οκτώ διαφορετικές σημασίες του ρήματος «κρίνω» στην Αγία Γραφή!
Έχει πραγματικά η Αγία Γραφή αντιφάσεις; Καμία πραγματική αντίφαση, αδελφοί μου. Όταν οι προφήτες λένε ότι θα έρθει ο Μεσσίας να κρίνει έθνη και λαούς, εννοούν θα έρθει να κυβερνήσει πνευματικώς τα έθνη και τους λαούς που θα Τον παραδεχθούν. Και όταν λέει ο Μεσσίας ότι «δεν ήλθα να κρίνω τον κόσμο», σημαίνει ότι «δεν ήλθα να δικάσω, να καταδικάσω, να καταστρέψω τον αμαρτωλό κόσμο». Αυτό θα συμβεί στη Δευτέρα έλευσή Του, στη Δευτέρα Παρουσία.
Ανέφερα οκτώ διαφορετικές σημασίες της λέξεως «κρίνω».
Ποια η σημασία του λόγου του Κυρίου; Τι μας απαγορεύει;
[17:31] Για να δούμε τί σημαίνει το «μή κρίνετε, ἴνα μή κριθῆτε», πηγαίνουμε στον παράλληλο λόγο του Κυρίου, στον Ευαγγελιστή Λουκά. Τί λέει εκεί;
«Καὶ μὴ κρίνετε, καὶ οὐ μὴ κριθῆτε· μὴ καταδικάζετε, καὶ οὐ μὴ καταδικασθῆτε» (Λουκ. 6,37).
Το δεύτερο, εξηγεί το πρώτο. Σημαίνει να μην καταδικάζετε, να μην κατακρίνετε. Αυτή είναι η ορθή μετάφραση. Μη κατακρίνετε, για να μην κατακριθείτε. Την κατάκριση απαγορεύει ο Κύριος, την απλή κρίση δεν την απαγορεύει.
Γι’ αυτό μας έδωσε ο Θεός την κρίση, μας τίμησε με αυτό το πολύτιμο δώρο.
Να ανοίγεις το στόμα σου, λέει, δεν λέει να το κλείνεις. Να το ανοίγεις, όχι μόνο όταν πρόκειται να φας, αλλά όταν πρόκειται να εκφέρεις κρίση. Να ανοίγεις το στόμα σου και με βάση το λόγο του Θεού να κρίνεις τους πάντας υγιώς, ορθώς, δικαίως. Να εκφέρεις υγιή και δικαία κρίση.
Τι είναι η κατάκρισις;
Κατάκρισις λοιπόν είναι η εμπαθής κρίσις. Αυτό είναι φρικτό αμάρτημα. Όποιος έχει τέτοια θηριώδη ένστικτα, τέτοια σατανικά ένστικτα και κρίνει με αυτά τα ένστικτα και με αυτά ελατήρια, αυτός σίγουρα θα καταλάβει τον πυθμένα της κολάσεως.
Αλλά εκτός από την «κρίση» που είναι κατάκριση, υπάρχει και άλλη «κρίση» που δεν είναι κατάκριση και λέγεται έλεγχος. Υπάρχει «κρίση» που είναι κατάκρισις και απαγορεύεται, υπάρχει και «κρίση» που είναι έλεγχος.
Τι είναι ο έλεγχος;
Είναι η δικαία κρίσις που είπε ο Χριστός: «τήν δικαίαν κρίσιν κρίνατε». Η δικαία κρίσις που γίνεται από καλά ελατήρια και για καλούς σκοπούς.
Όταν κανείς κρίνει το κακό, την ασέβεια, από αγανάκτηση εσωτερική, Ιερή αγανάκτηση, διότι βλέπει ότι καταπατείται το θέλημα του Θεού και δεν μπορεί να υποφέρει την αμαρτία και την ασέβεια.
Όταν από αυτά τα ελατήρια και μ’ αυτούς τους σκοπούς κρίνει κανείς, τότε δεν κατακρίνει, απλώς ελέγχει.
Επιτρέπεται ο έλεγχος;
Όχι μόνον επιτρέπεται ο έλεγχος, αλλά και επιβάλλεται, είναι αναγκαίος για το καλό της ανθρωπίνης κοινωνίας. […]
Μπορεί να σταθεί οτιδήποτε χωρίς έλεγχο; Στην οικογένεια, στο σχολείο, στον στρατό, στην κυβέρνηση; […]
[28:00] Η Γραφή είναι κατάφορτη από το ελεγκτικό στοιχείο, γεμάτη από λόγους για ελέγχους και γεμάτη από παραδείγματα ελέγχων. […]
[33:30] Αναφέρουμε πρώτα ως ελεγκτή τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό. Έλεγξε ο Κύριος, μίλησε με σκληρή γλώσσα στους Ιουδαίους: «ὑμεῖς ἐκ τοῦ πατρὸς τοῦ διαβόλου ἐστέ, καὶ τὰς ἐπιθυμίας τοῦ πατρὸς ὑμῶν θέλετε ποιεῖν» (Κατά Ιωάννη Άγιο Ευαγγέλιο, Κεφάλαιο Η’ (45-52). […]
[38:00] Φεύγουμε από τον Κύριο και ερχόμαστε στους ανθρώπους. Έλεγχαν οι Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης και ήταν οι σφοδρότεροι ελεγκτές των κακών ανθρώπων και των διαφόρων ασεβειών. Έλεγχαν σφοδρότατα, έλεγχαν πρόσωπα, πολιτικά πρόσωπα, θρησκευτικά πρόσωπα, δικαστές έλεγχαν, το λαό έλεγχαν. Έλεγχαν απροσώπως και προσωπικώς, έλεγχαν για όλα τα αμαρτήματα και για όλες τις ασέβειες. Και χρησιμοποιούσαν και πολύ τολμηρές εκφράσεις […]
[47:03] Μετά τους Προφήτες και τους Αποστόλους, οι Πατέρες της Εκκλησίας. Όλοι οι Πατέρες της Εκκλησίας ήταν ελεγκτικοί, άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο, εννοώ τουλάχιστον τους Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας. […]
[01:10:04] Τί σημαίνει το ότι οι χριστιανοί έλεγξαν τον [Απόστολο] Πέτρο; Ότι το πολίτευμα της Εκκλησίας μας είναι δημοκρατικό, αδελφοί μου. Ο λαός είναι λογικά πρόβατα… Έχουν κρίση και μπορούν και οι χριστιανοί να κρίνουν, να ελέγξουν, να υποδείξουν και λοιπά. […]
[01:11:40] Όχι μόνο οι λαϊκοί επιτρέπεται να κρίνουν, υπάρχει δε και μια προτροπή του Αποστόλου που είναι γενική για τους λαϊκούς: «Μὴ συγκοινωνεῖτε τοῖς ἔργοις τοῖς ἀκάρποις τοῦ σκότους, μᾶλλον δὲ καὶ ἐλέγχετε» (Προς Εφ. 5:11), αυτό είναι για όλους τους χριστιανούς. Μην κάνετε, λέει, τα έργα του σκότους, αλλά και να ελέγχετε.
Όχι μόνο οι λαϊκοί έχουν δικαίωμα να ελέγχουν, αλλά τί; Αν δεν υπάρχει κανείς να ελέγξει, κληρικός ή μοναχός ή λαϊκός, είναι τόσο αναγκαίος ο έλεγχος, ώστε ο Θεός βάζει ένα ζώο να ελέγξει. Παρεκτράπην ο Προφήτης Βαλαάμ, λέει η Παλαιά Διαθήκη. Δεν ήταν κανείς εκεί να τον ελέγξει και τι έβαλε ο Θεός; Ένα γαιδούρι έβαλε και τον έλεγξε. Η όνος του Βαλαάμ έλαβε φωνή ανθρώπου θαυματουργικώς και έλεγξε τον παρεκτραπέντα Προφήτη.