– «Μόνος του ακυρώνει ιστορικά έγγραφα»
Ο Πρωτοσύγκελος της UOC εξήγησε γιατί ο χορηγημένος στην ΟCU Τόμος δεν θεράπευσε, αλλά επιδείνωσε το σχίσμα και διαίρεσε περαιτέρω την ουκρανική κοινωνία.
Όλες οι διαβεβαιώσεις ότι ο Τόμος που χορηγήθηκε από τον Πατριάρχη Κωνσταντινούπολης Βαρθολομαίο θεράπευσε το σχίσμα στην Ουκρανία δεν αληθεύουν. Δήλωσε ο Πρωτοσύγκελος της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας Μητροπολίτης Μπορίσπιλ και Μπροβαρί Αντώνιος (Πακάνιτς) στο σχόλιο στο YouTube κανάλι «Βιτρώ: η πίστη σε χρώματα», αναφέροντας 9 επιχειρήματα που αποδεικνύουν την αφερεγγυότητα τέτοιοι είδους δηλώσεων και του Τόμου γενικότερα.
1. Ο Τόμος δεν θεράπευσε το ουκρανικό σχίσμα, αλλά το επιδείνωσε: «Αντί δύο μη κανονικών δομών: λεγόμενης Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Κιέβου (UOC-KP) και Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας (UAOC) εμφανίστηκε μια νέα μη κανονική δομή που ονομάζεται OCU, στην οποία μπήκανε σχισματικοί και αυτοχειροτόνητοι, οι οποίοι δεν έγιναν κανονικοί. Η δομή αυτή χαρακτηρίζεται από πολιτικοποίηση και διάσταση. Ο Φιλάρετος, ο οποίος στην πραγματικότητα δημιούργησε σχίσμα μέσα στο σχίσμα, είχε ήδη αποχωρήσει από αυτήν. Και αυτό είναι λογικό, διότι το σχίσμα μπορεί να οδηγήσει μόνο σε ένα νέο σχίσμα».
2. Οι πράξεις του Πατριάρχη Βαρθολομαίου αντιφάσκουν προς τους ιερούς κανόνες και την Παράδοση της Εκκλησίας: «Μόνος του αναθεωρεί εκκλησιαστικά ζητήματα, ακυρώνει τα ιστορικά έγγραφα που έχουν υιοθετηθεί συνοδικά από την Αγία Εκκλησία. Το 2018 ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος πραγματοποίησε διάφορες πράξεις που παραβίαζαν το κανονικό δίκαιο και τους κανόνες, γεγονός που οδήγησε σε κρίση στις σχέσεις όλων των Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών. 1η παραβίαση: εισπήδηση στο κανονικό έδαφος μιας άλλης Τοπικής Εκκλησίας. 2η: ο διορισμός Έξαρχου σε άλλη Εκκλησία χωρίς συντονισμό με τον Προκαθήμενο αυτής της Εκκλησίας. 3η: ίδρυση εκκλησιαστικών δομών στο κανονικό έδαφος μιας άλλης Τοπικής Εκκλησίας. 4η: αποδοχή στην κοινωνία ανθρώπων που είναι καθηρημένοι από άλλη Τοπική Εκκλησία. 5η: αποκατάσταση του πρώην κληρικού σε βαθμό ιεροσύνης, στο οποίο έχει επιβληθεί ανάθεμα από άλλη Ορθόδοξη Εκκλησία, χωρίς μετάνοια. 6η: «συλλείτουργο» με ανθρώπους που δεν έχουν έγκυρη επισκοπική ή ιερατική χειροτονία», – διευκρίνισε ο Σεβασμιώτατος.
3. Το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως αντιφάσκει προς το εαυτό του με τις πράξεις του στην Ουκρανία. «Μέχρι το 2018, η κανονική θέση του Προκαθημένου της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας (σήμερα είναι ο Μακαριώτατος Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. κ. Ονούφριος), καθώς και οι κανονικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν στον πρώην μητροπολίτη Φιλάρετο (Ντενισένκο), δεν αμφισβητήθηκαν και δεν διεκδικήθηκαν σε οποιαδήποτε Τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία συμπεριλαμβανομένης της Κωνσταντινουπόλεως. Επίσης, η λεγόμενη Ουκρανική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία (UAOC) και η λεγόμενη Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Κιέβου (UOC-KP) δεν αναγνωρίστηκαν από κανέναν ως κανονικές εκκλησιαστικές δομές. Τώρα οι δομές αυτές δήθεν αναγνωρίζονται ως νόμιμες, παρά το γεγονός ότι τίποτα δεν άλλαξε – δεν έφεραν μετάνοια και δεν έλαβαν νόμιμες χειροτονίες», – πρόσθεσε ο Πρωτοσύγκελος.
4. Η ανεξαρτησία της αυτοκέφαλης εκκλησίας είναι πλαστή. «Ο Τόμος δεν έδωσε ανεξαρτησία, αλλά απλώς ξανά υπέταξε τους σχισματικούς στην Κωνσταντινούπολη, – συνέχισε. – Αποδείχθηκε ότι η λεγόμενη OCU βρέθηκε σε εξάρτηση από την Κωνσταντινούπολη, διότι, πρώτον, παίρνει το μύρο από την Κωνσταντινούπολη, δεύτερον, η ανώτατη δικαστική αρχή για την OCU είναι το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, τρίτον, δεν έχει δικαίωμα να ανοίγει ουκρανικές ενορίες στη διασπορά, οι οποίες όλες υποτάσσονται στην Κωνσταντινούπολη, τέταρτον, δεν έχει δικαίωμα να κάνει ανεξάρτητα αγιοκατατάξεις, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως το κάνει γι’ αυτήν».
5. Ο Τόμος διαχώρισε περαιτέρω την ουκρανική κοινωνία, αντί να συμφιλιώσει: «Οι άνθρωποι, που δεν είναι πολύ της εκκλησίας, παραπλανήθηκαν από το γεγονός ότι δημιουργήθηκε η Ουκρανική Εκκλησία, στην οποία δόθηκε δήθεν νόμιμο έγγραφο. Η χορήγηση του Τόμου είναι αντίθετη προς τους ιερούς κανόνες και διατάξεις της Αγίας Αποστολικής Εκκλησίας.
6. Η OCU δεν συμπεριφέρεται με χριστιανικό τρόπο: «Παρά όλες τις διαβεβαιώσεις ότι ο Τόμος φέρνει ειρήνη και συμφιλίωση, οι εκπρόσωποι της λεγόμενης OCU δρουν ως επιδρομείς και ληστές, συνεχίζοντας την επιθετική πολιτική της UOC-KP, αρπάζοντας τους ναούς της UOC, αφήνοντας τους πιστούς στους δρόμους».
7. Ο Τόμος υπονομεύει τη θρησκευτική σταθερότητα στην Ουκρανία: «Οι πιο τρομερές συγκρούσεις είναι οι θρησκευτικές, – υπενθύμισε ο ιεράρχης. – Η ανεκτικότητα των τοπικών αρχών οδηγεί σε διαμάχες και συγκρούσεις μεταξύ των ανθρώπων, σπέρνει εχθρότητα. Ο Τόμος θα συνεχίσει να συμβάλλει στην επιδείνωση του σχίσματος στην κοινωνία και όχι στην ενότητά της.
8. Οι γεωπολιτικές και πολιτικές δυνάμεις προωθούσαν την χορήγηση του Τόμου: «Η φανερή συμμετοχή και άσκηση πίεσης στην χορήγηση του Τόμου από τον πρώην πρόεδρο Πέτρο Ποροσένκο με την απροκάλυπτη υποστήριξη των εκπροσώπων των αμερικανικών αρχών δείχνει ότι σε αυτή τη διαδικασία υπάρχει περισσότερο πολιτικό παρά εκκλησιαστικό».
9. Τα μυστήρια στην OCU δεν έχουν χάρη: «Οι ιερατικές και αρχιερατικές χειροτονίες στη λεγόμενη OCU είναι άκυρες, όπως είχε αναγνωρίσει προηγουμένως η ίδια η Κωνσταντινούπολη. Η αναγνώριση των αυτοχειροτόνητων χωρίς μετάνοια και σωστή χειροτονία σπάει το νήμα της αποστολικής διαδοχής στην Εκκλησία. Εάν η ιεροσύνη είναι άκυρη, τότε και τα μυστήρια είναι επίσης άκυρα».
Υπενθυμίζουμε, νωρίτερα ο Πρωτοσύγκελος της UOC Μητροπολίτης Μπορίσπιλ και Μπροβαρί Αντώνιος (Πακάνιτς) μίλησε για τα κύρια γεγονότα του 2019 για την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία.
1. Ο Τόμος δεν θεράπευσε το ουκρανικό σχίσμα, αλλά το επιδείνωσε: «Αντί δύο μη κανονικών δομών: λεγόμενης Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Κιέβου (UOC-KP) και Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας (UAOC) εμφανίστηκε μια νέα μη κανονική δομή που ονομάζεται OCU, στην οποία μπήκανε σχισματικοί και αυτοχειροτόνητοι, οι οποίοι δεν έγιναν κανονικοί. Η δομή αυτή χαρακτηρίζεται από πολιτικοποίηση και διάσταση. Ο Φιλάρετος, ο οποίος στην πραγματικότητα δημιούργησε σχίσμα μέσα στο σχίσμα, είχε ήδη αποχωρήσει από αυτήν. Και αυτό είναι λογικό, διότι το σχίσμα μπορεί να οδηγήσει μόνο σε ένα νέο σχίσμα».
2. Οι πράξεις του Πατριάρχη Βαρθολομαίου αντιφάσκουν προς τους ιερούς κανόνες και την Παράδοση της Εκκλησίας: «Μόνος του αναθεωρεί εκκλησιαστικά ζητήματα, ακυρώνει τα ιστορικά έγγραφα που έχουν υιοθετηθεί συνοδικά από την Αγία Εκκλησία. Το 2018 ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος πραγματοποίησε διάφορες πράξεις που παραβίαζαν το κανονικό δίκαιο και τους κανόνες, γεγονός που οδήγησε σε κρίση στις σχέσεις όλων των Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών. 1η παραβίαση: εισπήδηση στο κανονικό έδαφος μιας άλλης Τοπικής Εκκλησίας. 2η: ο διορισμός Έξαρχου σε άλλη Εκκλησία χωρίς συντονισμό με τον Προκαθήμενο αυτής της Εκκλησίας. 3η: ίδρυση εκκλησιαστικών δομών στο κανονικό έδαφος μιας άλλης Τοπικής Εκκλησίας. 4η: αποδοχή στην κοινωνία ανθρώπων που είναι καθηρημένοι από άλλη Τοπική Εκκλησία. 5η: αποκατάσταση του πρώην κληρικού σε βαθμό ιεροσύνης, στο οποίο έχει επιβληθεί ανάθεμα από άλλη Ορθόδοξη Εκκλησία, χωρίς μετάνοια. 6η: «συλλείτουργο» με ανθρώπους που δεν έχουν έγκυρη επισκοπική ή ιερατική χειροτονία», – διευκρίνισε ο Σεβασμιώτατος.
3. Το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως αντιφάσκει προς το εαυτό του με τις πράξεις του στην Ουκρανία. «Μέχρι το 2018, η κανονική θέση του Προκαθημένου της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας (σήμερα είναι ο Μακαριώτατος Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. κ. Ονούφριος), καθώς και οι κανονικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν στον πρώην μητροπολίτη Φιλάρετο (Ντενισένκο), δεν αμφισβητήθηκαν και δεν διεκδικήθηκαν σε οποιαδήποτε Τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία συμπεριλαμβανομένης της Κωνσταντινουπόλεως. Επίσης, η λεγόμενη Ουκρανική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία (UAOC) και η λεγόμενη Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Κιέβου (UOC-KP) δεν αναγνωρίστηκαν από κανέναν ως κανονικές εκκλησιαστικές δομές. Τώρα οι δομές αυτές δήθεν αναγνωρίζονται ως νόμιμες, παρά το γεγονός ότι τίποτα δεν άλλαξε – δεν έφεραν μετάνοια και δεν έλαβαν νόμιμες χειροτονίες», – πρόσθεσε ο Πρωτοσύγκελος.
4. Η ανεξαρτησία της αυτοκέφαλης εκκλησίας είναι πλαστή. «Ο Τόμος δεν έδωσε ανεξαρτησία, αλλά απλώς ξανά υπέταξε τους σχισματικούς στην Κωνσταντινούπολη, – συνέχισε. – Αποδείχθηκε ότι η λεγόμενη OCU βρέθηκε σε εξάρτηση από την Κωνσταντινούπολη, διότι, πρώτον, παίρνει το μύρο από την Κωνσταντινούπολη, δεύτερον, η ανώτατη δικαστική αρχή για την OCU είναι το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, τρίτον, δεν έχει δικαίωμα να ανοίγει ουκρανικές ενορίες στη διασπορά, οι οποίες όλες υποτάσσονται στην Κωνσταντινούπολη, τέταρτον, δεν έχει δικαίωμα να κάνει ανεξάρτητα αγιοκατατάξεις, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως το κάνει γι’ αυτήν».
5. Ο Τόμος διαχώρισε περαιτέρω την ουκρανική κοινωνία, αντί να συμφιλιώσει: «Οι άνθρωποι, που δεν είναι πολύ της εκκλησίας, παραπλανήθηκαν από το γεγονός ότι δημιουργήθηκε η Ουκρανική Εκκλησία, στην οποία δόθηκε δήθεν νόμιμο έγγραφο. Η χορήγηση του Τόμου είναι αντίθετη προς τους ιερούς κανόνες και διατάξεις της Αγίας Αποστολικής Εκκλησίας.
6. Η OCU δεν συμπεριφέρεται με χριστιανικό τρόπο: «Παρά όλες τις διαβεβαιώσεις ότι ο Τόμος φέρνει ειρήνη και συμφιλίωση, οι εκπρόσωποι της λεγόμενης OCU δρουν ως επιδρομείς και ληστές, συνεχίζοντας την επιθετική πολιτική της UOC-KP, αρπάζοντας τους ναούς της UOC, αφήνοντας τους πιστούς στους δρόμους».
7. Ο Τόμος υπονομεύει τη θρησκευτική σταθερότητα στην Ουκρανία: «Οι πιο τρομερές συγκρούσεις είναι οι θρησκευτικές, – υπενθύμισε ο ιεράρχης. – Η ανεκτικότητα των τοπικών αρχών οδηγεί σε διαμάχες και συγκρούσεις μεταξύ των ανθρώπων, σπέρνει εχθρότητα. Ο Τόμος θα συνεχίσει να συμβάλλει στην επιδείνωση του σχίσματος στην κοινωνία και όχι στην ενότητά της.
8. Οι γεωπολιτικές και πολιτικές δυνάμεις προωθούσαν την χορήγηση του Τόμου: «Η φανερή συμμετοχή και άσκηση πίεσης στην χορήγηση του Τόμου από τον πρώην πρόεδρο Πέτρο Ποροσένκο με την απροκάλυπτη υποστήριξη των εκπροσώπων των αμερικανικών αρχών δείχνει ότι σε αυτή τη διαδικασία υπάρχει περισσότερο πολιτικό παρά εκκλησιαστικό».
9. Τα μυστήρια στην OCU δεν έχουν χάρη: «Οι ιερατικές και αρχιερατικές χειροτονίες στη λεγόμενη OCU είναι άκυρες, όπως είχε αναγνωρίσει προηγουμένως η ίδια η Κωνσταντινούπολη. Η αναγνώριση των αυτοχειροτόνητων χωρίς μετάνοια και σωστή χειροτονία σπάει το νήμα της αποστολικής διαδοχής στην Εκκλησία. Εάν η ιεροσύνη είναι άκυρη, τότε και τα μυστήρια είναι επίσης άκυρα».
Υπενθυμίζουμε, νωρίτερα ο Πρωτοσύγκελος της UOC Μητροπολίτης Μπορίσπιλ και Μπροβαρί Αντώνιος (Πακάνιτς) μίλησε για τα κύρια γεγονότα του 2019 για την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία.