
Τοῦ Ἀδαμαντίου Τσακίρογλου
Πρὶν ἀρχίσω τὸ κείμενο πρέπει νὰ πῶ ὅτι δὲν ἔχω δεῖ τὴν ταινία τοῦ κ. Σμαραγδῆ "Καποδίστριας", οὔτε ἔχω σκοπὸ νὰ τὴν δῶ. Θὰ συμφωνήσω μὲ τὸν π. Γεώργιο Σχοινᾶ, ὅτι μοῦ ἀρκοῦν τὰ θαυμάσια βιβλία γιὰ τὸν ἀξέχαστο κυβερνήτη, τὸν ὁποῖο θεωρῶ πρότυπο πολιτικοῦ ἡγέτη καὶ σπάνια περίπτωση ἀνθρώπου, ἡ ἀπώλεια τοῦ ὁποίου πλήγωσε τὴν Ἑλλάδα ἀνεπανόρθωτα.
Ὅ,τι ἀκολουθεῖ γράφεται λοιπόν, ὄχι γιὰ τὸν Καποδίστρια, ἀλλὰ γιὰ τὸν κ. Σμαραγδὴ καὶ γιὰ τὴν ταινία τοῦ κ. Σμαραγδῆ, ἡ ὁποία παρουσιάζεται ὡς ὀρθόδοξη καὶ γεμάτη πνευματικὰ μηνύματα, ὡς τἀχα κάτι ποὺ λείπει ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα καὶ τάχα τὸ ἐπαναφέρει ὁ "εὐσεβής" κ. Σμαραγδής.
Θὰ ἀποδείξω ὅμως ὅτι ὁ κ. Σμαραγδὴς μὲ βάση ὅσα ἔχει δημοσίως δηλώσει ὄχι μόνο εὐσεβὴς καὶ ὀρθόδοξος δὲν εἶναι ἀλλὰ αἱρετίζων μυστικιστής, μεταδίδων πλάνες καὶ ἐπικίνδυνος γιὰ κάθε ὀρθόδοξο.
Δημοσίως
α) ὁ κ. Σμαραγδὴς παρουσιάζει τὸν ἐαυτό του ὡς ὀρθόδοξο πιστό, ποὺ μὲ τὴν ταινία του ἐκτελεῖ τὸ ἔργο τοῦ Θεοῦ ὅπως αὐτὸ τοῦ ἐμφανίστηκε μέσα ἀπὸ μεταφυσικὲς ἐμπειρίες
β) θρησκευτικοὶ καὶ ὄχι μόνο κύκλοι παρουσιάζουν τὸν κ. Σμαραγδὴ καὶ τὴν ταινία του ὡς πρότυπο ὀρθοδόξου ἔργου
γ) ὁ κ. Σμαραγδὴς ἔχει ἁγιοποιήσει τὸν Καποδίστρια.
Στὴν συνέντευξη ποὺ ἔδωσε ὁ κ. Σμαραγδής (Γ.ΣΜ) στον κ. Δανίκα (Δ.Δ.) στό "Πρῶτο Θέμα" (ἐδῶ) λέει μεταξὺ ἄλλων: "Το σενάριο της ταινίας είναι 99% τα πραγματικά στοιχεία. Μία σκηνή μόνο δεν είναι πραγματική. Είναι η σκηνή όπου ο Καποδίστριας συγχωρεί τον δολοφόνο του πριν από τον φόνο. Αυτό είναι του Καζαντζάκη... Δ.Δ.: Κάνεις έναν παραλληλισμό σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, αλλά κυρίως προς το τέλος με τον Ιησού Χριστό. Τον αγιοποιείς τελείως τον Καποδίστρια. Γ.ΣΜ.: Ναι, αφού έτσι ήταν..."
Καὶ σχετικὰ μὲ τὸν πρωταγωνιστὴ κ. Μυριαγκὸ ό "ὀρθόδοξος" Σμαραγδής ὁμολογεῖ ἀπροκάλυπτα:
"πέρασε μια διαδικασία εκπαίδευσης για το πώς θα προσεγγίσει τον ρόλο. Αυτό έγινε με μεθόδους άγνωστες στην Ελλάδα.
Δ.Δ.: Δηλαδή;
Γ.ΣΜ.: Με ύπνωση. Ετσι μπορούσε να δει τα βασικά στοιχεία της ύπαρξης του Καποδίστρια.Δ.Δ.: Του έκανες υπνωτισμό; Ποιος το έκανε αυτό;
Γ.ΣΜ.: Ενας ειδικός. Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που δεν τους ξέρει κανείς και οι οποίοι έχουν αυτή τη δυνατότητα. Και θα το πω μεταφορικά για να μην παρεξηγηθώ - στην ουσία, «είδε» τον Καποδίστρια και αυτός του έδωσε την άδειά του. Εγώ λοιπόν έψαχνα να βρω ποια θα κάνει τη Στούρτζα και κάλεσα τη Μαρίνα Καλογήρου, με την οποία έχουμε δουλέψει στον «Καζαντζάκη». Ηρθε και δούλεψε με τον άνθρωπο που φέρνει τους ηθοποιούς σε επαφή με τον «υπερουράνιο τόπο», κατά τον Πλάτωνα, δηλαδή την άλλη διάσταση όπου οι ψυχές υπάρχουν... Η άλλη διάσταση, δηλαδή η ύπαρξη των ψυχών, είναι πλέον δεδομένη και όπως δουλεύουν τώρα οι σύγχρονες επιστήμες, σε λίγο θα το θεωρούμε φυσικό φαινόμενο."
Ὅλες αὐτὲς οἱ δηλώσεις ὁμολογοῦν πράξεις καὶ θέσεις ποὺ ἔχουν καταδικαστεῖ ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία μὲ βαρύτατες ποινὲς γιὰ ὅσους παρόλα αὐτὰ τὶς πράττουν καὶ φυσικὰ ἐκθέτουν ὅλους αὐτοὺς τοὺς κύκλους (ἐκκλησιαστικοὺς καὶ μή) ποὺ εἴτε συνεχίζουν νὰ παρουσιάζουν τὸν κ. Σμαραγδὴ καὶ τὸ ἔργο του ὡς ὀρθόδοξο εἴτε προσπαθοῦν νὰ μετριάσουν τὶς ἐντυπώσεις κατὰ τὸν γνωστὸν ἀλλὰ παντελῶς ἀνεύθυνο τρόπο: "ἐντάξει καὶ τί ἔγινε, αὐτὰ εἶναι μικρὰ λάθη, ἂς δοῦμε τὸ δάσος καὶ ὄχι τὸ δέντρο" κλπ. Ὅμως μετὰ ἀπὸ αὐτὲς τὶς δημόσιες, ἐπαναλαμβάνω, δηλώσεις ὁ κ. Σμαραγδὴς καὶ φυσικὰ πολλὰ στοιχεῖα τῆς ταινίας του ἀποδεικνύονται ἐπικίνδυνα γιὰ τὸν κααλοπροαίρετο ὀρθόδοξο θεατή, διότι:
α) ὁ κ. Σμαραγδὴς ἀναφέρει τὴν πλατωνικὴ διδασκαλία περὶ "ὑπερουρανίου τόπου" ποὺ ὑπάρχουν οἱ ψυχές καὶ τὴν συνδυάζει μὲ τὴν χριστιανική. Ἡ διδασκαλία αὐτὴ ἔχει καταδικαστεῖ ἐπισήμως ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία ὡς αἱρετικὴ καὶ διαβάζεται κάθε στὸ "Συνοδικὸ τῆς Ὀρθοδοξίας" κάθε Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας.
β) οἱ μέθοδοι ὑπνωτισμοῦ ποὺ ἐφαρμόζει ὁ κ. Σμαραγδὴς ἔχουν καταδικασθεῖ ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία καὶ θεωροῦνται πρακτικὲς ἐλευθεροτεκτονισμοῦ, μαγείας ἀποκρυφισμοῦ καὶ μυστικισμοῦ (ἐδῶ). Τὰ δὲ πρόσωπα ποὺ συναντάει ὁ ὑπνωτισμένος, στην προκειμένη ὁ κ. Μυριαγκός ποὺ ὑποτίθεται εἶδε καὶ ἄκουσε τὸν Καποδίστρια, δὲν εἶναι τὰ ἀληθινὰ ἀλλὰ δαίμονες ποὺ παρασύρουν τὶς ψυχὲς στὸν ὄλεθρο! Ὁ ὑπνωτισμὸς ἀποτελεῖ ἔνα ἀπὸ τὰ κύρια χαρακτηριστικὰ τοῦ πνεύματος τῆς "Νέας ἐποχῆς" (ὅπως καὶ ὁ ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία ἀφορισμένος Καζαντζάκης, τὸν ὁποῖο ὁ κ. Σμαραγδὴς συμβουλεύεται) καὶ ἐδῶ γεννιέται καὶ ἕνα λογικὸ ἀλλὰ καὶ σημαντικὸ ἐρώτημα: Ποιοί εἶναι αὐτοὶ οἱ ὑπνωτιστὲς ποὺ ἀναφέρει ὁ κ. Σμαραγδής; Γιατί εἶναι γνωστοὶ μόνο σὲ ὁρισμένους κύκλους καὶ ποιοί εἶναι αὐτοί; Ἀνήκει σ' αὐτοὺς ὁ κ. Σμαραγδής; Ὁ θεατὴς τῆς ταινίας μένει ἀνεπηρέαστος απὸ τὰ μηνύματα ποὺ περνάνε οἱ ὑπνωτιστὲς καὶ ὁ ὑπνωτισμένος μέσω τῆς ταινίας;
γ) Ὁ κ. Σμαραγδὴς (συναγωνιζόμενος τὸν Καζαντζάκη) ἐκτὸς ἀπὸ τὴν τεράστια βλασφημία παραλληλισμοῦ τοῦ Καποδίστρια μὲ τὸν Χριστό, σημάδι τῆς δαιμονικῆς ἐπήρειας ἀπὸ τοὺς ὑπνωτισμοὺς τὸν ἁγιοκατατάσσει μὴ λέγοντας φυσικὰ μὲ ποιανοῦ ἐξουσία ἁγιοκατατάσσει τὸν Καποδίστρια, ποιός πνευματικὸς ἢ ἐκκλησιαστικὸς παράγων τοῦ ἔδωσε αὐτὸ τὸ δικαίωμα καὶ ποιὲς ἀποδείξεις ἁγιότητος ἔχει γιὰ τὴν ἁγιοκατάταξη αὐτή: αὐτὲς τοῦ ὑπνωτισμοῦ ἢ τοῦ πνεύματος ποὺ εἶδε ὁ πρωταγωνιστής (καὶ ὁ ἴδιος ὅπως ὁμολογεῖ σὲ ἄλλη συνέντευξη); αὐτὲς τοῦ καταδικασμένου ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία Καζαντζάκη ποὺ παρουσίασε ἀκόμα καὶ τὸν Χριστὸ νὰ ἔχει σωματικὰ πάθη καὶ σχέσεις; αὐτὲς τῶν μυστικῶν κύκλων ποὺ μόνο λίγοι γνωρίζουν; Ἀποτελεῖ "Ἐκκλησία" ὁ κ. Σμαραγδὴς ἢ ἔχει πληροφορία ἀπὸ τὸν Θεό, τὸν ὁποῖο ὁ κ. Σμαραγδὴς σὲ ἄλλη συνέντευξη Τὸν ὀνομάζει "τὸ σύμπαν" "το σύμπαν όταν σου κάνει δώρα, σου δίνει και δυσκολίες και εσύ πρέπει να αποφασίσεις" (ἐδῶ); Ὁ ὅρος "τὸ σύμπαν" γιὰ τὸν Θεὸ ἀνήκει στὴν "New Age" (Νέα Εποχή) καὶ ὄχι στὴν Ὀρθοδοξία.
Ὄλα αὐτὰ ἀποδεικνύουν ὅτι ἡ ἀθώα φαινομενικὰ ταινία τοῦ κ. Σμαραγδὴ εἶναι ὄχι μόνο ὕποπτη ἀλλὰ καὶ ἐπικίνδυνη γιὰ τὸν καλοπροαίρετο μὲν μὴ ἐνημερωμένο δὲ θεατή. Ὁ δὲ κ. Σμαραγδὴς μὲ αὐτὰ ποὺ λέει καὶ διαδίδει ὄχι μόνο ὀρθόδοξος δὲν εἶναι ἀλλὰ ἐπικίνδυνος, διότι αὐτὰ ὅλα ἀποτελοῦν διδασκαλίες καταδικασμένες ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία. Κλείνω μὲ τὸ τελευταῖο ἀλλὰ πιστεύω εὔλογο ἐρώτημα: Οἱ ἐκκλησιαστικοὶ κύκλοι ποὺ προπαγανδίζουν τὴν ταινία καὶ τὸν σκηνοθέτη ὡς τεκμήριο ὀρθοδοξίας, τί ρόλο παίζουν τελικά; Δὲν γνωρίζουν τὶς δηλώσεις καὶ τὰ ἔργα τοῦ κ. Σμαραγδῆ; Δὲν ἔμαθαν γιὰ τὰ δῆθεν ὁράματα καὶ τὶς μέθοδούς του; Γιατὶ συνεχίζουν νὰ ὑποστηρίζουν τὶς πλανεμένες καὶ αἱρετικὲς διδασκαλίες καὶ πρακτικές τοῦ σκηνοθέτη; Τοὺς καλοῦμε νὰ ἀπαντήσουν, διότι εἶναι ὑπεύθυνοι ἐνώπιον Θεοῦ καὶ ἀνθρώπων. Ἡ ταινία "Καποδίστριας" μπορεῖ νὰ εἶναι μία καλὴ κινηματογραφικὰ ταινία. Ορθόδοξη πάντως καὶ ἀποτέλεσμα ἀγαθῶν ἐρευνῶν καὶ πράξεων δὲν εἶναι.
Ἀδαμάντιος Τσακίρογλου